Devising (5op)
Toteutuksen tunnus: 2011465-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 25.08.2025 - 28.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 05.11.2025 - 18.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Yksikkö
- Taideakatemia
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 8 - 14
- Opettajat
- Minna Haapasalo
- Opintojakso
- 2011465
Toteutukselle Devising 2011465-3012 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opiskelija tutustuu devising työtapaan teoriassa ja käytännössä. Opiskelija käy devising -esityksentekoprosessin vaiheet läpi ja harjoittelee esityksen tekemistä pienryhmässä. Opiskelija kehittyy prosessilähtöisen esityksen tekijänä ja tutkii omaa taiteellista kädenjälkeään ohjaajana esitysmateriaalia tuotettaessa. Opiskelija toimii vastuullisena työryhmän jäsenenä sekä vertaispalautteen antajana ja oppii toimimaan prosessi- ja ryhmälähtöisellä tavalla.
Tavoitteet
Opiskelija osaa devising-työtavan perusteet. Osaa valmistaa esityksen ryhmä- ja prosessilähtöisestiilmanetukäteen kirjoitettua käsikirjoitusta.
Sisältö
Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.
Oppimateriaalit
Haapasalo. M. 2025. Esitystä löytämässä - eli kuinka tehdä esitys devising-prosessissa. teoksessa: Esitys, vuorovaikutus, hiljaisuus, kirjoituksia teatteripedagogiikasta. Taideyliopiston teatteirkorkeakoulu.
https://taju.uniarts.fi/server/api/core/bitstreams/6d497355-db5f-4547-bb63-76a2c43d0035/content
Heikkinen S. 2006. Devising teoriassa ja käytännössä. Hahmotelmia ja ehdotuksia yhdestä teatterin tutkimuksellisesta mahdollisuudesta. Teatterin ja draaman tutkimus. Tampereen yliopisto.
Mahdollista lisälukemista mm.
Kolu, S 2012. Devising, minä ja JOhn Cage: Tyhjän käsikirjoittamisesta. Teoksessa Salminen, P. &Snicker, E. (toim.) Jumalainen näytelmä. Dramaturgisia työkaluja. Helsinki: Like. 168-179.
Dokumentaarista devisingia : teatteri-ilmaisun ohjaajan valinnat kansainvälisten nuorten ohjaamisessa
Koski, Ida (2019). Turku AMK. opinnäytetyö.
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414547
Kasvupisteitä : ryhmälähtöisen esityksen dramaturgia
Kasper, Riikka (2021) Turku AMK. opinnäytetyö.
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103223686
Opetusmenetelmät
Demoesitysten suunnittelu ja toteutus pienryhmässä.
Opintojaksolla opettajajohtosia, keskustelevia luentoja.
Opettaja fasilitoi esitysten tekemistä.
Itsenäinen työ: oppimismateriaalin lukeminen, oppimispäiväkirjan pitäminen sekä oppimispäiväkirjaan pohjaavan tiivistelmän kirjoittaminen omasta oppimisprosessista niin käytännön kuin teorian valossa Itslearning-työtilaan.
Opintojakson päättää ryhmäreflektointi, jossa opiskelijat reflektoivat esityksentekoprosessia.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Projektityö, tiimityö, reflektoiva työ. Lukeminen ja kirjoittaminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimispäiväkirjan pitäminen.
Työskentely pienryhmässä työryhmän jäsenenä.
Oppimismateriaalin lukeminen.
Demo-esitysten esittäminen 1. vuoden tio-opiskelijoille 3.12.
Vertaispalautteen antaminen.
Kurssiraportin (oppimispäiväkirjatiivistelmän) kirjoittaminen opintojakson lopussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- läsnäolo ja työskentely työprosessissa (työryhmän jäsenenä toimiminen rakentavasti ja tavoitteellisesti, tehtävien teko aikamääriin mennessä)
- demoesitys 3.12.
- oppimispäiväkirjaan ja lähdemateriaaliin pohjaava tiivistelmä omasta oppimisprosessista (2-3 A4). keskiössä: mitä opin, koin, havaitsin devising-työtavasta. Sekä työprosessin että teorian valossa. Tiivistelmän tekemisessä (esim. tekstimateriaalin loppujäsentämisessä) voi käyttää apuna tekoälyä, mutta tästä on mainittava kirjoituksessa.
PALAUTUS 18.12. mennessä
Tekoälyn käyttö vaihtelee oppimistehtävittäin. Käytöstä ohjeistetaan opintojaksolla tehtäväkohtaisesti.
Hylätty (0)
Opiskelija osallistuu puutteellisesti opintojakson vuorovaikutustilanteisiin ja jättää oppimistehtäviä tekemättä, opiskelija sabotoi muiden työskentelyä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osallistuu vuorovaikutustilanteisiin, työskentelee työryhmän jäsenenä ja tekee oppimistehtävät määräajassa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelija integroi oppimaansa aikaisempiin tietoihin ja taitoihin ja laajentaa aktiivisesti osaamistaan ryhmälähtöisestä työtavasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelija toimii paneutuneesti, itseohjautuvasti, tavoitteellisesti ja taitojaan soveltaen. Kehittää aktiivisesti omaa taiteellista ajatteluaan ja pystyy sanallistamaan valintojaan. Työskentelee ryhmässä rakentavasti ja ammattimaisesti taitojaan kehittäen.
Lisätiedot
minna.haapasalo@turkuamk.fi
opintojakson työtila Itslearning:ssa