Skip to main content

Physical conditioning 1a (1cr)

Code: 2011443-3012

General information


Enrollment
06.08.2025 - 30.09.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
05.09.2025 - 19.12.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
1 cr
Local portion
1 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Linnankatu Arts Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Performing Arts
Teachers
Juho Sarno
Minna Karesluoto
Course
2011443

Realization has 13 reservations. Total duration of reservations is 13 h 0 min.

Time Topic Location
Fri 05.09.2025 time 15:00 - 16:00
(1 h 0 min)
Kehonhuolto 1a
LIN_HK13 Kehonhuolto
Fri 12.09.2025 time 15:00 - 16:00
(1 h 0 min)
Kehonhuolto 1a
LIN_HK13 Kehonhuolto
Fri 19.09.2025 time 15:00 - 16:00
(1 h 0 min)
Kehonhuolto 1a
LIN_HK13 Kehonhuolto
Fri 26.09.2025 time 15:00 - 16:00
(1 h 0 min)
Kehonhuolto 1a
LIN_HK13 Kehonhuolto
Fri 03.10.2025 time 15:00 - 16:00
(1 h 0 min)
Kehonhuolto 1a
LIN_HK13 Kehonhuolto
Fri 10.10.2025 time 15:00 - 16:00
(1 h 0 min)
Kehonhuolto 1a
LIN_HK13 Kehonhuolto
Fri 31.10.2025 time 15:00 - 16:00
(1 h 0 min)
Kehonhuolto 1a
LIN_HK13 Kehonhuolto
Fri 07.11.2025 time 15:00 - 16:00
(1 h 0 min)
Kehonhuolto 1a
LIN_HK13 Kehonhuolto
Fri 14.11.2025 time 15:00 - 16:00
(1 h 0 min)
Kehonhuolto 1a
LIN_HK13 Kehonhuolto
Fri 21.11.2025 time 15:00 - 16:00
(1 h 0 min)
Kehonhuolto 1a
LIN_HK13 Kehonhuolto
Fri 28.11.2025 time 15:00 - 16:00
(1 h 0 min)
Kehonhuolto 1a
LIN_HK13 Kehonhuolto
Fri 05.12.2025 time 15:00 - 16:00
(1 h 0 min)
Kehonhuolto 1a
LIN_HK13 Kehonhuolto
Fri 12.12.2025 time 15:00 - 16:00
(1 h 0 min)
Kehonhuolto 1a
LIN_HK13 Kehonhuolto
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Kehonhuolto1a:
Laajuus: 1op, lähiopetusta 13 X1h + 2X1,5h= 16h, lisäksi palautekeskustelu ja oppimistehtävät
Aika: pe iltapäivisin klo 15-16 kehonhuoltotilassa ja 24.10. klo 9-12.15 työpaja Henri Hännisen ohjauksessa
Paikka: Kehonhuoltotila
Kehonhuolto 1a tavoitteet:
Oppia määrittelemään, ymmärtämään sekä perustelemaan:
- mitä tarkoitetaan kehonhuollolla ja minkälainen merkitys sillä on esittävän taiteen sirkuksen opiskelijan hyvinvoinnille ja liikuntavammojen ennalta ehkäisylle
- mitä sirkusopiskelijan kehonhuollon tulisi sisältää ja saada työvälineitä pysymään opinnoissa työkykyisenä
- minkälaista on sirkusalan opinnot ja miten ne kuormittavat kehomieltä ja minkälaisia fyysisiä palautumisen keinoja on olemassa?
Syyskauden osaamistavoitteet:
Opitaan teoriassa ja käytännössä:
- lämmittelemään sekä aktivoimaan mieltä ja kehoa
- mitä tarkoitetaan keskivartalon tuella, miksi se on tärkeää ja miten keskivartalon tukea voidaan kehittää ja ylläpitää
- mitä tarkoitetaan lapatuella, mihin lapatuki vaikuttaa ja miten lapatukea voidaan kehittää ja ylläpitää
- mikä on hengityksen merkitys liikkeelle ja ilmaisulle, mitä tarkoitetaan lateraalihengityksellä ja mitä pallea/ vatsahengityksellä? Miten hengitys toimii liikkeen polttoaineena?
- mitä tarkoitetaan optimaalisella linjauksella? Minkälaisilla harjoitteilla linjauksia voidaan kehittää ja vahvistaa? Miksi kehonlinjausten hahmottaminen on tärkeää?
- mitä tarkoitetaan hyvällä kunnolla?
- mitä tarkoitetaan voimalla? (kestävyys, nopeus, maksimi)
- mitä tarkoitetaan liikkuvuudella? (aktiivinen, passiivinen)
- minkälainen voiman ja liikkuvuuden suhde on optimaalinen ja tavoiteltava
Käytännön harjoitteet:
- lämmittävät rutiinit joissa perustana nykyinen tieto fascioista
- keskivartalon tuen ja lapatuen vahvistaminen
- lateraalihengityksen ja palleahengityksen harjoitukset ja käyttäminen liikkeen tukena liikettä rytmittämässä sekä polttoaineenan liikkeelle
- selkärangan ja lonkka- sekä olkanivelen voiman ja liikkuvuuden vahvistaminen
- aktiivisen liikkuvuusharjoittelun perusteet, joissa keskitytään erityisesti lonkkanivelen ja olkanivelen sekä polvi – ja nilkkanivelen alueisiin, selkärangan liikeratoihin, olkaniveleen ja ranteisiin
- fasciaharjoittelun perusteet, joissa keskitytään hengityksen ja liikkeen yhteyteen sekä rullan ja pallon käyttämiseen apuvälineenä keskittyen lantion sekä rintarangan alueelle

Objective

Students are able to• to maintain their own bodies and its functioning independently• develop the capacity of their own body in strength and streching, body awareness and muscular balance• prevention of sports injuries• plan and implement different methods independently in physical body conditioning

Content

Supporting the circus technical course study program, the aim of the studies is to guide the students to manage their own bodies and to maintain the body's capacity for worklife. The training includes a variety of body care methods that will help students to build their own body maintenance program. The studies consist of theoretical and practical lectures, exercises and assignments. In addition, the studies include a written body maintenance program implementation plan, independent execution and reporting of.

Materials

Fedec Manual: Theory, guidance and good practise.
Andrew Biel (2019). Reittiopas ihmiskehoon. 6. laitos.
Jacqui Greene Haas (2018). Dance Anatomy. 2. laitos
Emily Scherb (2018). Applied Anatomy of Aerial Arts.
Opettajan jakama opetusmateriaali.

Teaching methods

Vuorovaikutuksellinen kokemuksellinen oppiminen. Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen. Kehollinen oppiminen. Vertaisoppiminen.

Pedagogic approaches and sustainable development

Lähiopetus ryhmässä, yksilö, pari ja pienryhmäharjoitukset, toisen oppijan liikkeen havainnointi ja analysoiminen sekä taktiilinen avustaminen. Teorian ymmärtämiseen käytännön kokemusten kautta.

Completion alternatives

Opintojaksoon ei ole valinnaista suoritustapaa. Poissaoloista tehdään poissaolojen korvaavia tehtäviä. Mikäli opintojakso jää suorittamatta, tutoropettajan kanssa hops-keskustelussa jutellaan opintojakson myöhemmistä suoritustavoista.

Student workload

Oppimistehtävät:
1) Lähiopetukseen osallistuminen aktiivisena oppijana ammattimaisella asenteella ja motivaatiolla.
2) Analysoi oman kehosi rakennetta, ryhtiä ja linjauksia sekä lihaksiston voimaa ja pohdi oman luisen rakenteen ja lihaksiston välisiä suhteita sekä toimintamahdollisuuksia ja haasteita
3) Analysoi oman kehosi voimaa ja liikkuvuutta lonkkanivelissä, olkanivelissä sekä selkärangan alueella eri liikesuunnissa (voiman ja liikkuvuuden suhde, aktiivinen vs passiivinen liikkuvuus)
4) Oppimispäiväkirja, jossa pohdit ja analysoit omaa kehomielisuhdettasi ja omia vahvuuksiasi ja kehittämisen kohteita sirkuksen oppijana. (2-3 sivua A4)

Tehtävien palautus Minnalle sähköpostin liitetiedostona Itslearningiin pe 12.12.2025 mennessä pdf-muodossa Itslearngiin.

Evaluation methods and criteria

Opintojakson hyväksytyksi arvioiminen edellyttää opiskelijalta aktiivista osallistumista lähiopetukseen, kykyä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyyn, kykyä itsenäiseen kehonhuoltoon ja harjoitteluun, annettujen oppimistehtävien suorittaminen määräajassa, kykyä havainnoida ja analysoida omaa ja toisen ryhtiä, linjauksia, koordinaatiota, hengittämistä sekä voimaa ja liikkuvuutta rakentavasti.

Arvioinnissa tarkastellaan opiskelijan aktiivista läsnäoloa, tiedollista ja taidollista kehonhuolto-osaamista suhteessa omaan lähtötasoon ja vertaisryhmän tasoon sekä ammattimaista asennetta kehonhuollon opiskeluun.
Arviointi asteikolla 1 -5.
Arvioinnissa noudatetaan esittävän taiteen arviointikehikon raameja.

Opintojakson arvosana muodostuu seuraavista tekijöistä:
- aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
- kehonhuoltoharjoitusten tekeminen omaa kehoa kuunnellen ja omaa kehollisuutta haastaen
- annettujen oppimistehtävien työstäminen ohjeistuksen mukaisesti
- ammattimainen asenne kehonhuollon opiskeluun

Failed (0)

Opiskelijalla on yli 20% poissaoloja lähiopetuksesta ja oppimistehtäviä ei ole palautettu määräajassa. Epäammattimainen asenne omaa ja toisen kehonhuollon opiskelua kohtaan.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Arvosana 1 Opiskelija
o toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
o tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
o osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
o käyttää kehonhuollon perustekniikkoja ja välineistöä

Assessment criteria, good (3-4)

Arvosana 3 Opiskelija
o laajentaa osaamistaan hyödyntäen vertaisoppimisympäristöä
o käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
o yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
o tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
o tiedostaa kehonhuollollisen toimintansa perusteet

Assessment criteria, excellent (5)

Arvosana 5 Opiskelija
o toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti
o arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
o kehittää ammatillista osaamistaan kehonhuollon menetelmissä ja oman toimintansa ymmärtämisessa
o perustelee omaa kehonhuollollista toimintaansa kriittisesti ja rakentavasti

Go back to top of page