Siirry suoraan sisältöön

Kehonhuolto 1a (1op)

Toteutuksen tunnus: 2011443-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.08.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
05.09.2025 - 19.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
1 op
Lähiosuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Esittävän taiteen koulutus
Opettajat
Juho Sarno
Minna Karesluoto
Ryhmät
PTEASS25
Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus, syksy 2025
Opintojakso
2011443

Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 13 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 05.09.2025 klo 15:00 - 16:00
(1 t 0 min)
Kehonhuolto 1a
LIN_HK13 Kehonhuolto
Pe 12.09.2025 klo 15:00 - 16:00
(1 t 0 min)
Kehonhuolto 1a
LIN_HK13 Kehonhuolto
Pe 19.09.2025 klo 15:00 - 16:00
(1 t 0 min)
Kehonhuolto 1a
LIN_HK13 Kehonhuolto
Pe 26.09.2025 klo 15:00 - 16:00
(1 t 0 min)
Kehonhuolto 1a
LIN_HK13 Kehonhuolto
Pe 03.10.2025 klo 15:00 - 16:00
(1 t 0 min)
Kehonhuolto 1a
LIN_HK13 Kehonhuolto
Pe 10.10.2025 klo 15:00 - 16:00
(1 t 0 min)
Kehonhuolto 1a
LIN_HK13 Kehonhuolto
Pe 31.10.2025 klo 15:00 - 16:00
(1 t 0 min)
Kehonhuolto 1a
LIN_HK13 Kehonhuolto
Pe 07.11.2025 klo 15:00 - 16:00
(1 t 0 min)
Kehonhuolto 1a
LIN_HK13 Kehonhuolto
Pe 14.11.2025 klo 15:00 - 16:00
(1 t 0 min)
Kehonhuolto 1a
LIN_HK13 Kehonhuolto
Pe 21.11.2025 klo 15:00 - 16:00
(1 t 0 min)
Kehonhuolto 1a
LIN_HK13 Kehonhuolto
Pe 28.11.2025 klo 15:00 - 16:00
(1 t 0 min)
Kehonhuolto 1a
LIN_HK13 Kehonhuolto
Pe 05.12.2025 klo 15:00 - 16:00
(1 t 0 min)
Kehonhuolto 1a
LIN_HK13 Kehonhuolto
Pe 12.12.2025 klo 15:00 - 16:00
(1 t 0 min)
Kehonhuolto 1a
LIN_HK13 Kehonhuolto
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Kehonhuolto1a:
Laajuus: 1op, lähiopetusta 13 X1h + 2X1,5h= 16h, lisäksi palautekeskustelu ja oppimistehtävät
Aika: pe iltapäivisin klo 15-16 kehonhuoltotilassa ja 24.10. klo 9-12.15 työpaja Henri Hännisen ohjauksessa
Paikka: Kehonhuoltotila
Kehonhuolto 1a tavoitteet:
Oppia määrittelemään, ymmärtämään sekä perustelemaan:
- mitä tarkoitetaan kehonhuollolla ja minkälainen merkitys sillä on esittävän taiteen sirkuksen opiskelijan hyvinvoinnille ja liikuntavammojen ennalta ehkäisylle
- mitä sirkusopiskelijan kehonhuollon tulisi sisältää ja saada työvälineitä pysymään opinnoissa työkykyisenä
- minkälaista on sirkusalan opinnot ja miten ne kuormittavat kehomieltä ja minkälaisia fyysisiä palautumisen keinoja on olemassa?
Syyskauden osaamistavoitteet:
Opitaan teoriassa ja käytännössä:
- lämmittelemään sekä aktivoimaan mieltä ja kehoa
- mitä tarkoitetaan keskivartalon tuella, miksi se on tärkeää ja miten keskivartalon tukea voidaan kehittää ja ylläpitää
- mitä tarkoitetaan lapatuella, mihin lapatuki vaikuttaa ja miten lapatukea voidaan kehittää ja ylläpitää
- mikä on hengityksen merkitys liikkeelle ja ilmaisulle, mitä tarkoitetaan lateraalihengityksellä ja mitä pallea/ vatsahengityksellä? Miten hengitys toimii liikkeen polttoaineena?
- mitä tarkoitetaan optimaalisella linjauksella? Minkälaisilla harjoitteilla linjauksia voidaan kehittää ja vahvistaa? Miksi kehonlinjausten hahmottaminen on tärkeää?
- mitä tarkoitetaan hyvällä kunnolla?
- mitä tarkoitetaan voimalla? (kestävyys, nopeus, maksimi)
- mitä tarkoitetaan liikkuvuudella? (aktiivinen, passiivinen)
- minkälainen voiman ja liikkuvuuden suhde on optimaalinen ja tavoiteltava
Käytännön harjoitteet:
- lämmittävät rutiinit joissa perustana nykyinen tieto fascioista
- keskivartalon tuen ja lapatuen vahvistaminen
- lateraalihengityksen ja palleahengityksen harjoitukset ja käyttäminen liikkeen tukena liikettä rytmittämässä sekä polttoaineenan liikkeelle
- selkärangan ja lonkka- sekä olkanivelen voiman ja liikkuvuuden vahvistaminen
- aktiivisen liikkuvuusharjoittelun perusteet, joissa keskitytään erityisesti lonkkanivelen ja olkanivelen sekä polvi – ja nilkkanivelen alueisiin, selkärangan liikeratoihin, olkaniveleen ja ranteisiin
- fasciaharjoittelun perusteet, joissa keskitytään hengityksen ja liikkeen yhteyteen sekä rullan ja pallon käyttämiseen apuvälineenä keskittyen lantion sekä rintarangan alueelle

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- huoltaa omaa kehoaan ja sen toimintakykyä itsenäisesti
- kehittää omankehonsa toimintakykyä
- ehkäistä liikuntavammoja
- suunnitella ja toteuttaa kehonhuollollisia menetelmiä itsenäisesti

Sisältö

Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tavoitteena on ohjata opiskelijaa huoltamaan omaa kehoaan ja ylläpitämään kehon toimintakykyä elinikäisesti. Opinnot sisältävät erilaisia kehonhuoltomenetelmiä, jotka auttavat opiskelijaa rakentamaan oman kehonhuolto-ohjelman. Opinnot koostuvat teorian ja käytännön luennoista, harjoituksista ja harjoitustöistä. Lisäksi opinnot sisältävät kehonhuolto-ohjelman kirjallisen toteutussuunnitelman, itsenäisen toteutuksen ja siitä raportoinnin.

Oppimateriaalit

Fedec Manual: Theory, guidance and good practise.
Andrew Biel (2019). Reittiopas ihmiskehoon. 6. laitos.
Jacqui Greene Haas (2018). Dance Anatomy. 2. laitos
Emily Scherb (2018). Applied Anatomy of Aerial Arts.
Opettajan jakama opetusmateriaali.

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutuksellinen kokemuksellinen oppiminen. Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen. Kehollinen oppiminen. Vertaisoppiminen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus ryhmässä, yksilö, pari ja pienryhmäharjoitukset, toisen oppijan liikkeen havainnointi ja analysoiminen sekä taktiilinen avustaminen. Teorian ymmärtämiseen käytännön kokemusten kautta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoon ei ole valinnaista suoritustapaa. Poissaoloista tehdään poissaolojen korvaavia tehtäviä. Mikäli opintojakso jää suorittamatta, tutoropettajan kanssa hops-keskustelussa jutellaan opintojakson myöhemmistä suoritustavoista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät:
1) Lähiopetukseen osallistuminen aktiivisena oppijana ammattimaisella asenteella ja motivaatiolla.
2) Analysoi oman kehosi rakennetta, ryhtiä ja linjauksia sekä lihaksiston voimaa ja pohdi oman luisen rakenteen ja lihaksiston välisiä suhteita sekä toimintamahdollisuuksia ja haasteita
3) Analysoi oman kehosi voimaa ja liikkuvuutta lonkkanivelissä, olkanivelissä sekä selkärangan alueella eri liikesuunnissa (voiman ja liikkuvuuden suhde, aktiivinen vs passiivinen liikkuvuus)
4) Oppimispäiväkirja, jossa pohdit ja analysoit omaa kehomielisuhdettasi ja omia vahvuuksiasi ja kehittämisen kohteita sirkuksen oppijana. (2-3 sivua A4)

Tehtävien palautus Minnalle sähköpostin liitetiedostona Itslearningiin pe 12.12.2025 mennessä pdf-muodossa Itslearngiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytyksi arvioiminen edellyttää opiskelijalta aktiivista osallistumista lähiopetukseen, kykyä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyyn, kykyä itsenäiseen kehonhuoltoon ja harjoitteluun, annettujen oppimistehtävien suorittaminen määräajassa, kykyä havainnoida ja analysoida omaa ja toisen ryhtiä, linjauksia, koordinaatiota, hengittämistä sekä voimaa ja liikkuvuutta rakentavasti.

Arvioinnissa tarkastellaan opiskelijan aktiivista läsnäoloa, tiedollista ja taidollista kehonhuolto-osaamista suhteessa omaan lähtötasoon ja vertaisryhmän tasoon sekä ammattimaista asennetta kehonhuollon opiskeluun.
Arviointi asteikolla 1 -5.
Arvioinnissa noudatetaan esittävän taiteen arviointikehikon raameja.

Opintojakson arvosana muodostuu seuraavista tekijöistä:
- aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
- kehonhuoltoharjoitusten tekeminen omaa kehoa kuunnellen ja omaa kehollisuutta haastaen
- annettujen oppimistehtävien työstäminen ohjeistuksen mukaisesti
- ammattimainen asenne kehonhuollon opiskeluun

Hylätty (0)

Opiskelijalla on yli 20% poissaoloja lähiopetuksesta ja oppimistehtäviä ei ole palautettu määräajassa. Epäammattimainen asenne omaa ja toisen kehonhuollon opiskelua kohtaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1 Opiskelija
o toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
o tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
o osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
o käyttää kehonhuollon perustekniikkoja ja välineistöä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3 Opiskelija
o laajentaa osaamistaan hyödyntäen vertaisoppimisympäristöä
o käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
o yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
o tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
o tiedostaa kehonhuollollisen toimintansa perusteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5 Opiskelija
o toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti
o arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
o kehittää ammatillista osaamistaan kehonhuollon menetelmissä ja oman toimintansa ymmärtämisessa
o perustelee omaa kehonhuollollista toimintaansa kriittisesti ja rakentavasti

Siirry alkuun