Dramaturgy 1 (2cr)
Code: KU00CH66-3004
General information
- Enrollment
- 12.09.2025 - 30.09.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2025 - 31.12.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Unit
- Arts Academy
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 68
- Degree programmes
- Degree Programme in Performing Arts
- Teachers
- Ari Ahlholm
- Course
- KU00CH66
Unfortunately, no reservations were found for the realization Dramaturgy 1 KU00CH66-3004. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Opintojakson sisältö koostuu dramaturgian perusrakenteiden ja mallien käsittelystä ja pohdinnasta: Aristoteles, Syd Field, G.Freytag, J. Campbell ja C. Vogler, C: Booker, K. Vonnegut ja antiikin myytit. Eri dramaturgisten mallien ja rakenteiden läpikäyntiä ja esimerkkejä elokuvista ja näytelmistä. Oman oppimisprosessin pohdinta ja henkilökohtaisen elämän dramaturgia. Luku- ja katsomistehtävät (elokuvat ja nettilinkit) ovat olennainen osa opiskelijan osallistumista opintojaksolle. Keskustelut, pohdinnat ja huomiot lähikerroilla olennainen osa yhteisen ymmärryksen ja oman oppimisen mahdollistamisen luomista.
Avainsanoja: kolmiosainen rakenne, esittely-kehittely-ratkaisu, käänne, kehitys, kriisi, ongelma, tavoite, muutos, hamartia, särö, jännite, päähenkilö, antagonisti, myytti, metafora, runous, sadut, arkkityypit, sadut, rytmi/aika, tiedon annostelu.
Lähitapaamiset:
Ti 23.9 klo 13-16
Ti 30.9 klo 13-16
Ti 7.10 klo 13-16
Ti 21.10 klo 13-16
Ti 28.10 klo 13-16
Ti 4.11 klo 13-16
Ti 11.11 klo 13-16
Objective
Opiskelija osaa dramaturgian perusteet.
Content
Luennot, harjoitukset, itsenäinen työ.
Materials
Kirjat, äänitteet ja linkit toimitetaan itsin ja outlookin kautta opiskelijalle.
Teaching methods
Luennot, tehtävänannot, keskustelut, luku- ja kirjoitustehtävät
Completion alternatives
Jokaisen lähikerran luentomateriaalin ennakolta sovittu tehtävä, joka sovitusti toimitetaan opettajalle sovitussa päivämäärässä + mainitut tehtävänannot.
Student workload
Ennen kurssia: (lähetetään sähköpostitse)
-Ylen äänite: Aristoteleen Runousoppi on painovoimalaki. Äänite liitteenä.
-Lue Aristoteleen Runousopista luvut 5,6 ja 7 (ss. 12-17). Kopio liitteenä.
-Kuningas Paksujalka – lue tutustuaksesi tarinaan. Käytämme tätä yhtenä materiaalina keskusteluissa ja esimerkeissä, joten hyvä tietää tarinan perusrakenne ja hahmot. Näytelmä liitteenä.
Kurssin aikana:
-Pako Kabulista – etsi tekstistä tavoitteet, vastukset ja käänteet
-Aristoteles: Runousoppi s. 32-33
-Oppimispäiväkirja (eportfolio)
-Vapaavalintainen taideteos: näytelmä, kirja, esitys:
Merkitse janalle tapahtumien kulku Freytagin pyramidin mukaan
Valitse itseäsi kiinnostava antiikin myytti. Valmistaudu kuvaamaan myytin sisältö ja pohdi sen ilmenemistä nykypäivässä.
Elokuvat, jotka toimivat esimerkkeinä monissa rakenteissa: esim. Star Wars, Indiana Jones, Matrix, Taru sormusten herrasta. Valitse myös itsellesi tärkeitä elokuvia/tarinoita, joita voit käyttää materiaaleina keskusteluissa ja tehtävissä.
Mieti ja valitse ennen kurssia:
1) Oman elämäsi käänteentekeviä, merkityksellisiä hetkiä. Syitä ja motiiveja niihin sekä käänteitä ja seurauksia niissä.
2) Valitse oma lempisatusi yhteen keskustelutehtävään.
3) Valitse yksi tarina, jossa perinteinen alku-keskikohta-loppu - rakenne. Tarina voi olla elokuva, kirja, näytelmä etc. Käytämme tätä pohjana yhden dramaturgisen rakenteen yksityiskohtien ymmärtämisessä.
Lähikerrat yhteensä 21 h. Materiaalin luku yhteensä 10 h. Tehtävien tekeminen 23 h.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty: läsnäolo 100% - jos tämä ei täyty, toimitettu reflektio poissaollun lähikerran materiaaleista annetun tehtävänannon mukaisesti.
Kaikki tehtävät hyväksytysti tehty.
Osallistuminen keskusteluihin ja pari-ja pienryhmätöihin.
Hylätty: Läsnäolo vajaa 100% eikä vaadittuja korvaavia tehtäviä toimitettu sovitussa ajassa opettajalle.
Tehtävien suoritus vajaa eli kaikkia tehtäviä ei palautettu ajallaan.
Osallistuminen keskusteluihin olematonta.
Evaluation methods and criteria
Läsnäolo lähikerroilla, osallistuminen keskusteluihin ja pari- ja pienryhmätöihin.
Kaikki tehtävät tehtyinä ja joko itsiin tai sähköpostitse opettajalle toimitettuina.
Further information
outlook ja itslearning.