Siirry suoraan sisältöön

Dramaturgia 1 (2op)

Toteutuksen tunnus: KU00CH66-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.09.2025 - 23.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
2 op
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 68
Koulutus
Esittävän taiteen koulutus
Opettajat
Ari Ahlholm
Opintojakso
KU00CH66

Toteutukselle Dramaturgia 1 KU00CH66-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opintojakson sisältö koostuu dramaturgian perusrakenteiden ja mallien käsittelystä ja pohdinnasta: Aristoteles, Syd Field, G.Freytag, J. Campbell ja C. Vogler, C: Booker, K. Vonnegut ja antiikin myytit. Eri dramaturgisten mallien ja rakenteiden läpikäyntiä ja esimerkkejä elokuvista ja näytelmistä. Oman oppimisprosessin pohdinta ja henkilökohtaisen elämän dramaturgia. Luku- ja katsomistehtävät (elokuvat ja nettilinkit) ovat olennainen osa opiskelijan osallistumista opintojaksolle. Keskustelut, pohdinnat ja huomiot lähikerroilla olennainen osa yhteisen ymmärryksen ja oman oppimisen mahdollistamisen luomista.
Avainsanoja: kolmiosainen rakenne, esittely-kehittely-ratkaisu, käänne, kehitys, kriisi, ongelma, tavoite, muutos, hamartia, särö, jännite, päähenkilö, antagonisti, myytti, metafora, runous, sadut, arkkityypit, sadut, rytmi/aika, tiedon annostelu.

Lähitapaamiset:
Ti 23.9 klo 13-16
Ti 30.9 klo 13-16
Ti 7.10 klo 13-16
Ti 21.10 klo 13-16
Ti 28.10 klo 13-16
Ti 4.11 klo 13-16
Ti 11.11 klo 13-16

Tavoitteet

Opiskelija osaa dramaturgian perusteet.

Sisältö

Luennot, harjoitukset, itsenäinen työ.

Oppimateriaalit

Kirjat, äänitteet ja linkit toimitetaan itsin ja outlookin kautta opiskelijalle.

Opetusmenetelmät

Luennot, tehtävänannot, keskustelut, luku- ja kirjoitustehtävät

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jokaisen lähikerran luentomateriaalin ennakolta sovittu tehtävä, joka sovitusti toimitetaan opettajalle sovitussa päivämäärässä + mainitut tehtävänannot.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennen kurssia: (lähetetään sähköpostitse)
-Ylen äänite: Aristoteleen Runousoppi on painovoimalaki. Äänite liitteenä.
-Lue Aristoteleen Runousopista luvut 5,6 ja 7 (ss. 12-17). Kopio liitteenä.
-Kuningas Paksujalka – lue tutustuaksesi tarinaan. Käytämme tätä yhtenä materiaalina keskusteluissa ja esimerkeissä, joten hyvä tietää tarinan perusrakenne ja hahmot. Näytelmä liitteenä.

Kurssin aikana:
-Pako Kabulista – etsi tekstistä tavoitteet, vastukset ja käänteet
-Aristoteles: Runousoppi s. 32-33
-Oppimispäiväkirja (eportfolio)
-Vapaavalintainen taideteos: näytelmä, kirja, esitys:
Merkitse janalle tapahtumien kulku Freytagin pyramidin mukaan

Valitse itseäsi kiinnostava antiikin myytti. Valmistaudu kuvaamaan myytin sisältö ja pohdi sen ilmenemistä nykypäivässä.


Elokuvat, jotka toimivat esimerkkeinä monissa rakenteissa: esim. Star Wars, Indiana Jones, Matrix, Taru sormusten herrasta. Valitse myös itsellesi tärkeitä elokuvia/tarinoita, joita voit käyttää materiaaleina keskusteluissa ja tehtävissä.


Mieti ja valitse ennen kurssia:

1) Oman elämäsi käänteentekeviä, merkityksellisiä hetkiä. Syitä ja motiiveja niihin sekä käänteitä ja seurauksia niissä.
2) Valitse oma lempisatusi yhteen keskustelutehtävään.
3) Valitse yksi tarina, jossa perinteinen alku-keskikohta-loppu - rakenne. Tarina voi olla elokuva, kirja, näytelmä etc. Käytämme tätä pohjana yhden dramaturgisen rakenteen yksityiskohtien ymmärtämisessä.


Lähikerrat yhteensä 21 h. Materiaalin luku yhteensä 10 h. Tehtävien tekeminen 23 h.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: läsnäolo 100% - jos tämä ei täyty, toimitettu reflektio poissaollun lähikerran materiaaleista annetun tehtävänannon mukaisesti.
Kaikki tehtävät hyväksytysti tehty.
Osallistuminen keskusteluihin ja pari-ja pienryhmätöihin.

Hylätty: Läsnäolo vajaa 100% eikä vaadittuja korvaavia tehtäviä toimitettu sovitussa ajassa opettajalle.
Tehtävien suoritus vajaa eli kaikkia tehtäviä ei palautettu ajallaan.
Osallistuminen keskusteluihin olematonta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo lähikerroilla, osallistuminen keskusteluihin ja pari- ja pienryhmätöihin.
Kaikki tehtävät tehtyinä ja joko itsiin tai sähköpostitse opettajalle toimitettuina.

Lisätiedot

outlook ja itslearning.

Siirry alkuun