Dramaturgia 1 (2op)
Toteutuksen tunnus: KU00CH66-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.09.2025 - 23.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 31.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Yksikkö
- Taideakatemia
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 68
- Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
- Opettajat
- Ari Ahlholm
- Opintojakso
- KU00CH66
Toteutukselle Dramaturgia 1 KU00CH66-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opintojakson sisältö koostuu dramaturgian perusrakenteiden ja mallien käsittelystä ja pohdinnasta: Aristoteles, Syd Field, G.Freytag, J. Campbell ja C. Vogler, C: Booker, K. Vonnegut ja antiikin myytit. Eri dramaturgisten mallien ja rakenteiden läpikäyntiä ja esimerkkejä elokuvista ja näytelmistä. Oman oppimisprosessin pohdinta ja henkilökohtaisen elämän dramaturgia. Luku- ja katsomistehtävät (elokuvat ja nettilinkit) ovat olennainen osa opiskelijan osallistumista opintojaksolle. Keskustelut, pohdinnat ja huomiot lähikerroilla olennainen osa yhteisen ymmärryksen ja oman oppimisen mahdollistamisen luomista.
Avainsanoja: kolmiosainen rakenne, esittely-kehittely-ratkaisu, käänne, kehitys, kriisi, ongelma, tavoite, muutos, hamartia, särö, jännite, päähenkilö, antagonisti, myytti, metafora, runous, sadut, arkkityypit, sadut, rytmi/aika, tiedon annostelu.
Lähitapaamiset:
Ti 23.9 klo 13-16
Ti 30.9 klo 13-16
Ti 7.10 klo 13-16
Ti 21.10 klo 13-16
Ti 28.10 klo 13-16
Ti 4.11 klo 13-16
Ti 11.11 klo 13-16
Tavoitteet
Opiskelija osaa dramaturgian perusteet.
Sisältö
Luennot, harjoitukset, itsenäinen työ.
Oppimateriaalit
Kirjat, äänitteet ja linkit toimitetaan itsin ja outlookin kautta opiskelijalle.
Opetusmenetelmät
Luennot, tehtävänannot, keskustelut, luku- ja kirjoitustehtävät
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jokaisen lähikerran luentomateriaalin ennakolta sovittu tehtävä, joka sovitusti toimitetaan opettajalle sovitussa päivämäärässä + mainitut tehtävänannot.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennen kurssia: (lähetetään sähköpostitse)
-Ylen äänite: Aristoteleen Runousoppi on painovoimalaki. Äänite liitteenä.
-Lue Aristoteleen Runousopista luvut 5,6 ja 7 (ss. 12-17). Kopio liitteenä.
-Kuningas Paksujalka – lue tutustuaksesi tarinaan. Käytämme tätä yhtenä materiaalina keskusteluissa ja esimerkeissä, joten hyvä tietää tarinan perusrakenne ja hahmot. Näytelmä liitteenä.
Kurssin aikana:
-Pako Kabulista – etsi tekstistä tavoitteet, vastukset ja käänteet
-Aristoteles: Runousoppi s. 32-33
-Oppimispäiväkirja (eportfolio)
-Vapaavalintainen taideteos: näytelmä, kirja, esitys:
Merkitse janalle tapahtumien kulku Freytagin pyramidin mukaan
Valitse itseäsi kiinnostava antiikin myytti. Valmistaudu kuvaamaan myytin sisältö ja pohdi sen ilmenemistä nykypäivässä.
Elokuvat, jotka toimivat esimerkkeinä monissa rakenteissa: esim. Star Wars, Indiana Jones, Matrix, Taru sormusten herrasta. Valitse myös itsellesi tärkeitä elokuvia/tarinoita, joita voit käyttää materiaaleina keskusteluissa ja tehtävissä.
Mieti ja valitse ennen kurssia:
1) Oman elämäsi käänteentekeviä, merkityksellisiä hetkiä. Syitä ja motiiveja niihin sekä käänteitä ja seurauksia niissä.
2) Valitse oma lempisatusi yhteen keskustelutehtävään.
3) Valitse yksi tarina, jossa perinteinen alku-keskikohta-loppu - rakenne. Tarina voi olla elokuva, kirja, näytelmä etc. Käytämme tätä pohjana yhden dramaturgisen rakenteen yksityiskohtien ymmärtämisessä.
Lähikerrat yhteensä 21 h. Materiaalin luku yhteensä 10 h. Tehtävien tekeminen 23 h.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: läsnäolo 100% - jos tämä ei täyty, toimitettu reflektio poissaollun lähikerran materiaaleista annetun tehtävänannon mukaisesti.
Kaikki tehtävät hyväksytysti tehty.
Osallistuminen keskusteluihin ja pari-ja pienryhmätöihin.
Hylätty: Läsnäolo vajaa 100% eikä vaadittuja korvaavia tehtäviä toimitettu sovitussa ajassa opettajalle.
Tehtävien suoritus vajaa eli kaikkia tehtäviä ei palautettu ajallaan.
Osallistuminen keskusteluihin olematonta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo lähikerroilla, osallistuminen keskusteluihin ja pari- ja pienryhmätöihin.
Kaikki tehtävät tehtyinä ja joko itsiin tai sähköpostitse opettajalle toimitettuina.
Lisätiedot
outlook ja itslearning.