Accessibility to the Built Environment and Aid Equipment to Support Client’s Activity (5cr)
Code: TH00BE16-3015
General information
- Enrollment
- 02.12.2025 - 09.01.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 05.01.2026 - 08.03.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 16 - 22
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Satu Takala
- Juho Korpi
- Course
- TH00BE16
Unfortunately, no reservations were found for the realization Accessibility to the Built Environment and Aid Equipment to Support Client’s Activity TH00BE16-3015. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Opintojakso koostuu neljästä osa-alueesta:
1. Rakennetun ympäristön esteettömyys
2. Apuvälineet toiminnan tukena.
3. Kestävän kehityksen perusteet (itsenäinen verkkototeutus)
4. Rakenteisen kirjaamisen perusteet (Itsenäinen verkkototeutus)
Molempiin osa-alueisiin liittyy osallistava luento, toimimista Kunnonkoti ympäristössä sekä itsin yksilö- ja/tai ryhmätehtäviä sekä seminaari. Ulkopuoliset projektitoimeksiannot mahdollisia. Opintojaksoon liittyy käynti apuvälinefirmassa Turun keskustassa.
Osa 1: Esteettömyys, 2,5op,
Tehtävät itslearningissä. Teorian soveltaminen käytäntöön tapahtuu projekteissa/ tehtävissä. Rakennetun ympäristön esteettömyyden kartoittaminen ESKEH menetelmällä ja raportointi tapahtuu pareittain/ pienryhmissä lähitapaamisessa annettavan erillisen ohjeistuksen mukaisesti.
Osa 2: Apuvälineet 2,5 op.
Tehtävät itslearningissä,Teorian soveltaminen käytäntöön tapahtuu projekteissa/ tehtävissä.
AJOITUS
vko 2 2h Orientaatio opintojaksolle
vko 3 4h Apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukena 1/2
Vko 4 2h Apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukena 2/2
Vko 5 4h Esteettömyys asiakkaan itsenäisen toiminnan tukena 1/2
Vko 6 2h Yritysvierailu
Vko 7 4h Esteettömyys asiakkaan itsenäisen toiminnan tukena 2/2 ja kuntoutusteknologia
Vko 9 4h Apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukena / Seminaari
Vko 10 4h Esteettömyys asiakkaan itsenäisen toiminnan tukena / Seminaari
Vkot 2-10 aikaa suorittaa verkkototeutusosiot, ja joustoa viikolle 16 asti tässä osiossa.
HUOM. MUUTOKSET MAHDOLLISIA JA TODENNÄKÖISIÄ.
Objective
The student is able to
• explain the concept of accessibility,
• explain the values and legislation affecting on accessibility,
• evaluate, plan and modify environmental factors to support the client’s ability to function and participate,
• use digital systems and technology to enable accessibility and accessible services,
• work in partnership with client, his/her relatives and the members of multidisciplinary teams to change factors affecting on living environment, for example home,
• assess the need of aid equipment as a part of client oriented assessment of functional ability,
• choose aid equipment to support client’s ability to function together with the client and his/her relatives as well as with the staff of health, social and construction systems,
• counsel the use of aid equipment to client and his/her relatives taking into account client’s resources and living environment,
• work in the process of acquiring aid equipment both independently and in co-operation with various professional.
Content
To cope in living environment accessibly: accessibility of the built environment, assessment methods of accessibility, recommendations for promoting environmental accessibility
Technology and aid equipment services for promoting ability to function: aid equipment (for example aid equipment for mobility, various supports, aid equipment in activities of daily living), the process to get aid equipment, the providers of the aid equipment services, the classification of aid equipment.
Training (3 cr): physiotherapy training in various projects and learning environments
Materials
Esteettömyys:
https://invalidiliitto.fi -> esteettömyys
https://drive.google.com/file/d/1R176cFRNWFA-hM_DVaNAiTcnkxtBad0F/view
https://www.invalidiliitto.fi/esteettomyys/esteettomyyskeskus-eske/eskeh-kartoitusmenetelma
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/asuminen/asunnon-muutostyot
Apuvälineet:
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/164725
https://www.varha.fi/fi/palvelut/apuvalinepalvelut
https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/apuvalineet
file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/1910-apuvalinepalvelunimikkeisto-2018.pdf
https://www.valli.fi/wp-content/uploads/2023/01/A%CC%88lya%CC%88-ja-iloa-teknologiasta-2023.pdf
Lisäksi luentomateriaalit lähitunneilta ja itse haettuna näyttöön perustuvia artikkeleita
Teaching methods
Teoriatietoon perehtyminen, tapausesimerkkien ratkaiseminen, aktiiviset keskustelut sekä harjoitukset/simulaatiot/tuntitehtävät ryhmän ja opettajan kanssa, kirjallinen raporttitehtävä x 2 ryhmätyönä.
Exam schedules
Opintojaksoon ei liity tenttiä. Osaaminen osoitetaan jokaisen tehtävän /projektin yhteydessä.
Pedagogic approaches and sustainable development
Tiimioppiminen on yksi innovaatiopedagogiikan ilmenemismuodoista. Opettajan rooli yhä enemmän ohjauksellinen, opastamista oppimistilanteiden ääreen – keskiössä on se, mitä opiskelija tekee ja millaisia oppimistekoja syntyy. Oppimisen omistajuus on opiskelijalla itsellään.
Completion alternatives
Syksyisin opintojakso on mahdollista suorittaa myös ristiinopiskeluna Metropoliassa. Asiakaslähtöinen apuvälineosaaminen (5op)
https://opinto-opas.metropolia.fi/offering/7/65614/65615
Student workload
Opiskelijan työ koostuu:
itsenäisestä opiskelusta 17,5h
teoria- ja käytännön opinnoista lähitunneilla 26h
apuvälineyrityksessä käynti ja tehtävä siihen liittyen 4h
Apuvälinetehtävä pienryhmissä + sen esittämiseen osallistuminen ryhmittäin 10h
esteettömyyskartoituksen 27h toteuttaminen ESKEH menetelmällä
aistiesteettömyystehtävä 10h
rakenteisen kirjaamisen verkkototeutus 13,5h
kestävän kehityksen verkkototeutus 27h
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty suoritus vaatii:
- aktiivisuutta ja paikalla oloa lähitunneilla
- aktiivisuutta ja osallistumista pari- ja ryhmätöihin
- esteettömyysosaamisen näyttö esteettömyyskartoitus raportoinnissa
- apuvälineosaamisen näyttö apuvälinetehtävissä.
- rakenteisen kirjaamisen verkkototeutuksen hyväksyttävää suorittamista
- Kestävän kehityksen verkkototeutuksen suorittamista hyväksytysti
Evaluation methods and criteria
Arviointi on asteikolla Hyväksytty/ Hylätty. Hyväksytty arviointi vaatii osallistumista lähitunneille, ja jokaisen osatehtävän/ projektin hyväksyttyä suorittamista.
Failed (0)
Opintojakson suoritus arvioidaan hylätyksi, jos opiskelija:
Ei osallistu aktiivisesti eikä ole läsnä lähitunneilla
Jättää osallistumatta pari- ja ryhmätöihin tai osallistuu niihin passiivisesti
Ei osoita esteettömyysosaamista esteettömyyskartoituksen raportoinnissa
Ei osoita apuvälineosaamista apuvälinetehtävissä
Ei suorita rakenteisen kirjaamisen verkkototeutusta hyväksytysti
Ei suorita kestävän kehityksen verkkototeutusta hyväksytysti
Qualifications
The student is able to explain the changes in the clients functional ability when they are related to deficiencies of muskuloskeletal, vital organ, and/or nervous systems.
Further information
Satu Takala
Yhteydenotot ensisijaisesti sähköpostitse satu.takala@turkuamk.fi tai puhelimitse 050-5252917
Materiaalit ja toiminta-alusta: ItsLearning
Kaikilla opintojakson tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä, myös teoriatunneilla. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisimman pian ja mielellään etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit, sekä ehdottaa korvaavaa suoritusta ensisijaisesti itse ja mahdollisista korvaavuuksista sovitaan opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson tunneista.