Siirry suoraan sisältöön

Rakennetun ympäristön esteettömyys ja apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukena (5op)

Toteutuksen tunnus: TH00BE16-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 09.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
05.01.2026 - 08.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
16 - 22
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus
Opettajat
Satu Takala
Juho Korpi
Ryhmät
PFYSIS23B
PFYSIS23B
Opintojakso
TH00BE16

Toteutukselle Rakennetun ympäristön esteettömyys ja apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukena TH00BE16-3015 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu neljästä osa-alueesta:
1. Rakennetun ympäristön esteettömyys
2. Apuvälineet toiminnan tukena.
3. Kestävän kehityksen perusteet (itsenäinen verkkototeutus)
4. Rakenteisen kirjaamisen perusteet (Itsenäinen verkkototeutus)

Molempiin osa-alueisiin liittyy osallistava luento, toimimista Kunnonkoti ympäristössä sekä itsin yksilö- ja/tai ryhmätehtäviä sekä seminaari. Ulkopuoliset projektitoimeksiannot mahdollisia. Opintojaksoon liittyy käynti apuvälinefirmassa Turun keskustassa.

Osa 1: Esteettömyys, 2,5op,
Tehtävät itslearningissä. Teorian soveltaminen käytäntöön tapahtuu projekteissa/ tehtävissä. Rakennetun ympäristön esteettömyyden kartoittaminen ESKEH menetelmällä ja raportointi tapahtuu pareittain/ pienryhmissä lähitapaamisessa annettavan erillisen ohjeistuksen mukaisesti.

Osa 2: Apuvälineet 2,5 op.
Tehtävät itslearningissä,Teorian soveltaminen käytäntöön tapahtuu projekteissa/ tehtävissä.


AJOITUS
vko 2 2h Orientaatio opintojaksolle
vko 3 4h Apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukena 1/2
Vko 4 2h Apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukena 2/2
Vko 5 4h Esteettömyys asiakkaan itsenäisen toiminnan tukena 1/2
Vko 6 2h Yritysvierailu
Vko 7 4h Esteettömyys asiakkaan itsenäisen toiminnan tukena 2/2 ja kuntoutusteknologia
Vko 9 4h Apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukena / Seminaari
Vko 10 4h Esteettömyys asiakkaan itsenäisen toiminnan tukena / Seminaari

Vkot 2-10 aikaa suorittaa verkkototeutusosiot, ja joustoa viikolle 16 asti tässä osiossa.

HUOM. MUUTOKSET MAHDOLLISIA JA TODENNÄKÖISIÄ.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden käsitteet,
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden taustalla vaikuttavat arvot ja lainsäädännön,
• arvioida, suunnitella ja muuttaa ympäristötekijöitä asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta tukevaksi,
• hyödyntää digitaalisuutta ja teknologiaa esteettömyyden ja palveluiden saavutettavuuden mahdollistamisessa,
• toimia yhteistyössä asiakkaan, hänen läheistensä sekä monialaisen työryhmän jäsenten kanssa kodin- ja ympäristötekijöiden muutoksissa,
• arvioida apuvälinetarvetta osana asiakaslähtöistä toimintakyvyn arviointia,
• valita asiakkaan toimintakykyä ja sen osa-alueita edistävät apuvälineet yhdessä asiakkaan, läheisten ja muiden asiakkaan elämään osallistuvien sekä sosiaali-, terveys- ja rakennustoimen henkilöiden kanssa,
• ohjata apuvälineen käyttö asiakkaalle ja läheisille asiakkaan voimavarat ja toimintaympäristö huomioiden,
• toimia apuvälineprosessin edellyttämällä tavalla itsenäisesti ja yhteistyössä apuvälinepalveluja tarjoavien tahojen kanssa.

Sisältö

Arjessa ja elinympäristössä selviytyminen: rakennetun ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus, esteettömyyden arviointimenetelmiä (esim. ESKEH), suositukset ympäristön esteettömyyden edistämiseksi, teknologian hyödyntäminen esteettömyyden arvioinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa.

Toimintakykyä tukeva apuvälinepalvelu ja -teknologia: apuvälineet (mm. liikkumisen apuvälineet, tuet, päivittäistoimintojen apuvälineet), apuvälinepalveluprosessi, apuvälinepalveluja tuottavat tahot, apuvälineluokitus.

Harjoittelua erilaisissa projekteissa ja oppimisympäristöissä. Projektisisällöt muodostuvat asiakas- ja yhteistyökumppaneiden toimeksiantojen mukaan vaihtelevasti. Sisällöllisesti ne liittyvät mm. työergonomiaan, potilassiirtoergonomiaan, esteettömyyden arviointiin, arkea tukeviin apuvälineisiin ja teknologia apuvälineisiin. 

Oppimateriaalit

Esteettömyys:
https://invalidiliitto.fi -> esteettömyys
https://drive.google.com/file/d/1R176cFRNWFA-hM_DVaNAiTcnkxtBad0F/view
https://www.invalidiliitto.fi/esteettomyys/esteettomyyskeskus-eske/eskeh-kartoitusmenetelma
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/asuminen/asunnon-muutostyot

Apuvälineet:
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/164725
https://www.varha.fi/fi/palvelut/apuvalinepalvelut
https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/apuvalineet
file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/1910-apuvalinepalvelunimikkeisto-2018.pdf
https://www.valli.fi/wp-content/uploads/2023/01/A%CC%88lya%CC%88-ja-iloa-teknologiasta-2023.pdf


Lisäksi luentomateriaalit lähitunneilta ja itse haettuna näyttöön perustuvia artikkeleita

Opetusmenetelmät

Teoriatietoon perehtyminen, tapausesimerkkien ratkaiseminen, aktiiviset keskustelut sekä harjoitukset/simulaatiot/tuntitehtävät ryhmän ja opettajan kanssa, kirjallinen raporttitehtävä x 2 ryhmätyönä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei liity tenttiä. Osaaminen osoitetaan jokaisen tehtävän /projektin yhteydessä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiimioppiminen on yksi innovaatiopedagogiikan ilmenemismuodoista. Opettajan rooli yhä enemmän ohjauksellinen, opastamista oppimistilanteiden ääreen – keskiössä on se, mitä opiskelija tekee ja millaisia oppimistekoja syntyy. Oppimisen omistajuus on opiskelijalla itsellään.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Syksyisin opintojakso on mahdollista suorittaa myös ristiinopiskeluna Metropoliassa. Asiakaslähtöinen apuvälineosaaminen (5op)
https://opinto-opas.metropolia.fi/offering/7/65614/65615

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työ koostuu:
itsenäisestä opiskelusta 17,5h
teoria- ja käytännön opinnoista lähitunneilla 26h
apuvälineyrityksessä käynti ja tehtävä siihen liittyen 4h
Apuvälinetehtävä pienryhmissä + sen esittämiseen osallistuminen ryhmittäin 10h
esteettömyyskartoituksen 27h toteuttaminen ESKEH menetelmällä
aistiesteettömyystehtävä 10h
rakenteisen kirjaamisen verkkototeutus 13,5h
kestävän kehityksen verkkototeutus 27h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus vaatii:

- aktiivisuutta ja paikalla oloa lähitunneilla
- aktiivisuutta ja osallistumista pari- ja ryhmätöihin
- esteettömyysosaamisen näyttö esteettömyyskartoitus raportoinnissa
- apuvälineosaamisen näyttö apuvälinetehtävissä.
- rakenteisen kirjaamisen verkkototeutuksen hyväksyttävää suorittamista
- Kestävän kehityksen verkkototeutuksen suorittamista hyväksytysti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi on asteikolla Hyväksytty/ Hylätty. Hyväksytty arviointi vaatii osallistumista lähitunneille, ja jokaisen osatehtävän/ projektin hyväksyttyä suorittamista.

Hylätty (0)

Opintojakson suoritus arvioidaan hylätyksi, jos opiskelija:

Ei osallistu aktiivisesti eikä ole läsnä lähitunneilla
Jättää osallistumatta pari- ja ryhmätöihin tai osallistuu niihin passiivisesti
Ei osoita esteettömyysosaamista esteettömyyskartoituksen raportoinnissa
Ei osoita apuvälineosaamista apuvälinetehtävissä
Ei suorita rakenteisen kirjaamisen verkkototeutusta hyväksytysti
Ei suorita kestävän kehityksen verkkototeutusta hyväksytysti

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää asiakkaan toimintakyvyn muutokset kun muutokset johtuvat tuki- ja liikuntaelimistön, hengitys- ja verenkiertoelimistön ja/tai keskus- ja ääreishermoston toiminnan muutoksista/ rajoitteista.

Lisätiedot

Satu Takala
Yhteydenotot ensisijaisesti sähköpostitse satu.takala@turkuamk.fi tai puhelimitse 050-5252917
Materiaalit ja toiminta-alusta: ItsLearning

Kaikilla opintojakson tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä, myös teoriatunneilla. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisimman pian ja mielellään etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit, sekä ehdottaa korvaavaa suoritusta ensisijaisesti itse ja mahdollisista korvaavuuksista sovitaan opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson tunneista.

Siirry alkuun