Skip to main content

The Basics of Examination and Exercising the Function of Client’s Neck and Upper Limb (4cr)

Code: TH00CL28-3004

General information


Enrollment
02.12.2025 - 31.12.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
07.01.2026 - 19.04.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
26 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Juho Korpi
Course
TH00CL28

Unfortunately, no reservations were found for the realization The Basics of Examination and Exercising the Function of Client’s Neck and Upper Limb TH00CL28-3004. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Toteutussuunnitelma (muutokset opintosisältöihin ja tehtäviin mahdollisia).

Opintojaksolla on kokonaan erilliset toteutukset A- ja B-ryhmälle. A-ryhmän toteutus toteutuu VK 2-10 ja B-ryhmän VK 10-16.

A-ryhmän toteutus

VK 2
Läsnäopetus
- Orientaatio opintojaksolle 2 h
- Niskaongelmien tutkiminen 4 h

Itsenäinen opiskelu
- Oppimispolku 1: Näyttöön perustuva niskakivun kuntoutus
- Oppimispolku 2: neurodynamiikka

VK 3
Läsnäopetus
- Niskaongelmien tutkiminen 4h
- Niskaongelmien tutkiminen ja kuntoutus 4h

Itsenäinen opiskelu
- Tutustu etukäteen: TMD Käypähoito-suositus 2021

VK 4
Läsnäopetus
- Purentaelimistön kipu- ja häiriötilat 3h (Kati)
- Niskaongelmien tutkiminen ja kuntoutus: case työskentelyä 6h

Itsenäinen opiskelu
- Itsenäiset harjoitustunnit: niskaongelmien tutkiminen ja kuntoutus (21.1. ke tunnit)
- Oppimispolku 4: näyttöön perustuva olkaongelmien kuntoutus

VK 5
Läsnäopetus
- Niskaongelmien kertaus 2h
- Olkaongelmien tutkiminen ja kuntoutus 2 x 4h

Itsenäinen opiskelu
- Oppimispolku 4: näyttöön perustuva olkaongelmien kuntoutus
- Oppimispolku 6: hyvänlaatuinen asentohuimaus
- Itsenäiset harjoitustunnit: olkaongelmien tutkiminen ja kuntoutus (pe 30.1. tunnit)

VK 6
Läsnäopetus
- Olkaongelmien tutkiminen ja kuntoutus: case-työskentely 6h

Itsenäinen opiskelu
- Oppimispolku 5: Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet
- Oppimispolku 6: hyvänlaatuinen asentohuimaus

VK 7
Läsnäopetus
- Olkaongelmien tutkiminen ja kuntoutus: kertaus 2h
- Hyvänlaatuinen asentohuimaus (käytäntö) 2h
- Käden ja kyynärvarren pulmien tutkiminen ja kuntoutus 4h

Itsenäinen opiskelu
- Oppimispolku 5: Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet
- Itsenäiset harjoitustunnit: Käden ja kyynärvarren tutkiminen ja kuntoutus (pe 13.2. tunnit)

VK 8
Ei läsnäopetusta

Itsenäinen opiskelu
- Kertaa opintojakson sisältö
- Aloita valmistautumaan tenttiin

VK 9
Läsnäopetus
- Käden ja kyynärvarren pulmat: case-työskentely 6h

Itsenäinen opiskelu
- Kertaa opintojakson sisältö
- Valmistaudu tenttiin
- Varmista, että kaikki opintojakson tehtävät on suoritettu

VK 10
- Ryhmätentti 4h
- Opintojakson palaute

B-ryhmän toteutus

VK 10
Läsnäopetus
- Orientaatio opintojaksolle 2 h
- Niskaongelmien tutkiminen 4 h

Itsenäinen opiskelu
- Oppimispolku 1: Näyttöön perustuva niskakivun kuntoutus
- Oppimispolku 2: neurodynamiikka

VK 11
Läsnäopetus
- Niskaongelmien tutkiminen 4h
- Niskaongelmien tutkiminen ja kuntoutus 4h

Itsenäinen opiskelu
- Tutustu etukäteen: TMD Käypähoito-suositus 2021

VK 12
Läsnäopetus
- Niskaongelmien tutkiminen ja kuntoutus: case työskentelyä 6h
- Purentaelimistön kipu- ja häiriötilat 3h (Kati)

Itsenäinen opiskelu
- Itsenäiset harjoitustunnit: niskaongelmien tutkiminen ja kuntoutus (ti 17.3. tunnit)
- Oppimispolku 4: näyttöön perustuva olkaongelmien kuntoutus

VK 13
Läsnäopetus
- Niskaongelmien kertaus 2h
- Olkaongelmien tutkiminen ja kuntoutus 2 x 4h

Itsenäinen opiskelu
- Oppimispolku 4: näyttöön perustuva olkaongelmien kuntoutus
- Oppimispolku 6: hyvänlaatuinen asentohuimaus
- Itsenäiset harjoitustunnit: olkaongelmien tutkiminen ja kuntoutus (pe 27.3. tunnit)

VK 14
Läsnäopetus
- Olkaongelmien tutkiminen ja kuntoutus: case-työskentely 6h
- Olkaongelmien tutkiminen ja kuntoutus: kertaus 2h
- Hyvänlaatuinen asentohuimaus (käytäntö) 2h

Itsenäinen opiskelu
- Oppimispolku 6: hyvänlaatuinen asentohuimaus
- Oppimispolku 5: Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet

VK 15
Läsnäopetus
- Käden ja kyynärvarren pulmien tutkiminen ja kuntoutus 4h

Itsenäinen opiskelu
- Oppimispolku 5: Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet
- Itsenäiset harjoitustunnit: Käden ja kyynärvarren tutkiminen ja kuntoutus (to 9.4. tunnit)
- Valmistaudu tenttiin

VK 16
Läsnäopetus
- Käden ja kyynärvarren pulmat: case-työskentely 6h
- Ryhmätentti 4h

Itsenäinen opiskelu
- Kertaa opintojakson sisältö
- Valmistaudu tenttiin
- Varmista, että kaikki opintojakson tehtävät on suoritettu
- Opintojakson palaute

Objective

The student is able to
• explain the impact of the constraints, symptoms and medical measures on the function of neck-shoulder and upper limb functions and with the functional ability of clients at different ages,
• examine and evaluate reliably the range of motions, specific muscle strength, elasticity of soft tissue, mobility of neural tissue and proprioception by using physiotherapy examination methods,
• draw up conclusions in right direction to explain the functional problems of the client on all levels of ICF,
• explain the basics of therapeutic exercise, manual therapy and instruction to promote, maintain and advance the client’s motion and participation.

Content

The main symptoms of musculo-skeletal structures, especially basics of examination and exercising neck-shoulder area, shoulder girdle and shoulder, planning, implementing and evaluating of physiotherapy process based on EBP

Assessment and measurement of range of motion of cervical spine ja joints of upper limb by using physiotherapy methods and measurement device, increasing the active and passive range of motion, basics of joint mobilization and stabilization, planning and implementing mobilization.

Using various training environments and tools, functional training and technology in assessing and implementing clients in different stages of rehabilitation.

Materials

Tarnanen, S. Holopainen, R (toim.). 2022. Harjoittelu ja TULE-terveys. VK-kustannus.

ItsLearningiin tuleva kirjallisuus (saatavilla verkosta).

Teaching methods

Itseohjautuva opiskelu (opiskelija suunnittelee ja aikatauluttaa opintojakson omaan arkeensa ja voimavaroihinsa sopivaksi), monimuoto-opiskelu (opetuksessa yhdistetään läsnä-, etä- ja verkko-opetusta sekä opiskelijan itsenäistä työskentelyä), ryhmätyöskentely (yhteistyö- ja tiimityöskentelytaitojen kehittäminen ja muiden näkökulmista oppiminen), simulaatio-opetus (kliinisten taitojen harjoittelu pareittain tai pienryhmissä asiakastilanteita simuloiden), näyttöön perustuva opetus (opetuksen sisältö painottuu näyttöön perustuvaan tietoon ja opiskelijoiden tulee sisällyttää työskentelyyn aktiivista tutkimustiedon hankintaa ja analysointia).

Läsnäopetuksessa yhdistetään teoriaa kliinisten taitojen harjoitteluun, joten läsnäolo opetuksessa on oppimisen kannalta keskeistä. Läsnäopetukseen on tärkeää saapua valmistautuneena ennakko-ohjeiden mukaisesti, ja verkko-opiskelu on tärkeää suorittaa suunnitellussa aikataulussa.

Exam schedules

Ryhmätentti järjestetään A-ryhmälle viikolla 10 ja B-ryhmälle viikolla 16.

Uusintakokeen koepäivä(t) sovitaan yhteisesti opintojakson orientaatiossa.

Pedagogic approaches and sustainable development

Konstruktiivinen oppiminen (keskustelu ja sosiaalinen vuorovaikutus läsnäopetuksessa, itsenäisen opiskelun harjoitukset, oman oppimisen reflektointi), yhteisöllinen oppiminen (ryhmätyöskentely ja tiedon jakaminen), kokemuksellinen oppiminen (kliinisten taitojen harjoittelu käytännössä), ongelmaperustainen oppiminen (case-työskentely ja kliinisen päättelyn harjoitukset), reflektiivinen oppiminen (oman osaamisen ja ammatillisen kehittymisen reflektointi).
Ympäristönäkökulman huomioiminen opetuksessa tapahtuu pääasiassa minimoimalla kertakäyttöisten välineiden ja paperin käyttö opetuksessa.

Completion alternatives

Ei ole.

Student workload

Itsenäisen oppimisen tehtäviä viikoittain, tarkemmat tiedot ks. itslearning.

Opiskelijan työn mitoitus

57 h Läsnäopetus (Joista 12h opiskelijalähtöisesti)
43 h Itsenäisesti opiskeltavat oppimispolut
8 h Tentti ja tenttiin valmistautuminen
108 h Yhteensä

Evaluation methods and criteria

Tekoälyn käytön salliminen tai kieltäminen vaihtelee tällä opintojaksolla oppimistehtävittäin. Tekoälyn käytöstä ohjeistetaan opintojaksolla tehtäväkohtaisesti.

Opintojakson numeerinen arviointi pohjautuu oppimispolkuihin ja opintojakson tenttiin. Oppimispolut arvioidaan niiden lopputentin perusteella numeerisesti, samoin ryhmätentti. Numeerinen arviointi toteutetaan asteikolla 0-5. Arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50 % maksimipisteistä. Seuraavat arvosanat määräytyvät 10 % välein.

Ryhmätentin painotus opintojakson kokonaisarvioinnissa on 70 %. Oppimispolkujen lopputenttien painotus on yhteensä 30 % ja tämä muodostuu oppimispolkujen lopputenttien arvosanojen painotetusta keskiarvosta.

Oppimispolkujen painotuskertoimet
Oppimispolku 1 (Näyttöön perustuva niskakivun kuntoutus) = 2
Oppimispolku 2 (neurodynamiikka) = 1
Oppimispolku 3 (Hyvänlaatuisen asentohuimauksen kuntoutus) = 1
Oppimispolku 4 (näyttöön perustuva olkaongelmien kuntoutus) = 2

Oppimispolkujen loppuarvosana pyöristetään lähimpään kokonaislukuun ennen opintojakson arvosanan laskemista.

Ryhmätentin arviointikriteerit löytyvät Itslearningista.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että kaikki jakson tehtävät on suoritettu hyväksytysti. Opiskelijan vastuulla on huolehtia, että kaikki tehtävät on tehty. Opettaja ei muistuta tehtävien tekemisestä tai niiden määräajoista.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää lisäksi, että jaksolle osallistuneista opiskelijoista vähintään 70 % on vastannut opintojakson opiskelijapalautteeseen (spark). Opiskelijat huolehtivat yhteisesti että palautteeseen vastataan aikataulussa. Opettaja kirjaa suoritusmerkinnät Peppiin vasta kun em. palautemäärä on saavutettu.

Failed (0)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti
- Opiskelija ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa (opiskeluvaiheeseen suhteutettuna)

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija ei tunnista tai pysty osoittamaan selkeästi fysioterapian teoreettisia lähtökohtia:
- Ymmärrys ja perusteet eivät tule osoitetuksi tehtävillä lainkaan.
- Opiskelijan toiminta on epäjohdonmukaista ja sekavaa opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
- Opiskelija ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa
- Opiskelija ei ota vastaan palautetta ja/tai muuta toimintaansa palautteen pohjalta
- Opiskelija vaarantaa potilasturvallisuuden ja/tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- Opiskelija ei osaa valita ja käyttää asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia vuorovaikutuskeinoja

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija ei tunnista ja/tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- Opintojakson tehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja /tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan.
- Opiskelija ei esitä selitystä poissaoloihinsa, eikä osoita huolehtineensa omasta oppimisestaan poissaolojen aikana
- Opiskelijan toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- Opiskelija käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- Opiskelijan näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- Opiskelija tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu kokonaisin lausein, hyvällä suomen kielellä.
- Kirjallisissa töissä pohdinta on pinnallista ja tiedon synteesiin ei päästä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija osaa työskennellä ohjattuna opintojaksolla harjoitelluissa fysioterapian tilanteissa ja tietää niihin liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiötä yleisellä tasolla sekä tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja /tai epärealistista
- Opiskelija toimii turvallisesti työ- ja opiskeluympäristössä
- Fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen / kliininen päättely vaativat ohjausta ja varmistusta
- Opiskelija kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- Opiskelija kykenee toimimaan erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija tunnistaa ja toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden, lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- Opiskelija osaa vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä
- Opiskelija osaa dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä
- Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia

Assessment criteria, good (3-4)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu selkeästi jäsenneltynä
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- Kirjallisissa töissä on omaa pohdintaa ja synteesiin on pyritty

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Opiskelija osaa selittää opintojakson sisältöön liittyvät tekijät ja kuvata niiden fysioterapian keskeiset sisällöt
- Opiskelija toimii suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee osittain itsenäisesti päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn
- Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita

Assessment criteria, excellent (5)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- Opiskelija osaa etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa asiantuntevasti ja itsenäisesti.
- Opiskelija osaa käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- Kirjallisissa töissä näkyy tiedon soveltaminen, synteesi ja itsenäinen pohdinta

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa itsenäisesti
- Opiskelija ymmärtää fysioterapian keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiöitä laajasti sekä ymmärtää niihin vaikuttavat tekijät syvällisesti.
- Opiskelija toimii itsenäisesti, suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn pääosin itsenäisesti
- Opiskelija pystyy soveltamaan teoriatietoa käytännön tilanteissa
- Opiskelija reflektoi toimintaansa ja kykenee käymään keskustelua saamastaan palautteesta

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija kantaa vastuuta opitun jakamisesta ja ryhmässä toimimisesta
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja kykenee tarvittaessa johtamaan omaa ja ryhmän toimintaa
- Opiskelija sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- Opiskelija osaa olla dialogissa ja toimii vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti

Qualifications

The student is able to describe structures and function of musculoskeletal and nervous systems. (S)he is able to explain the principles of physiotherapy assessment (interview, observation, measurement and palpation) and support humans motor learning. The student is able to assess clients health-related fitness and the principles of therapeutic exercise. The student has basic skills in assessing and treating clients with lower limb, thoracic and lower spine problems.

Further information

Opetukseen tulee osallistua fyysisesti paikan päällä, koska tunneilla paljon käytännön taitojen harjoittelua. Etäosallistumisen mahdollisuutta ei ole eikä luentotallenteita tehdä. Linjaus perustuu toistuviin huonoihin oppimiskokemuksiin ja -tuloksiin etä- ja hybridiopetuksesta.

Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on varmistaa, että hän oppii poissaolon aikana väliin jääneet asiat. Osaaminen tulee osoittaa opintojakson opettajalle erikseen sovittavalla tavalla.

Go back to top of page