Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet (4op)
Toteutuksen tunnus: TH00CL28-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2025 - 31.12.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 07.01.2026 - 19.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 26 - 50
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
- Opettajat
- Juho Korpi
- Ryhmät
-
PFYSIS24Fysioterapeutti (AMK), S24
-
PFYSIS24APFYSIS24A
-
PFYSIS24BPFYSIS24B
- Opintojakso
- TH00CL28
Toteutukselle Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet TH00CL28-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Toteutussuunnitelma (muutokset opintosisältöihin ja tehtäviin mahdollisia).
Opintojaksolla on kokonaan erilliset toteutukset A- ja B-ryhmälle. A-ryhmän toteutus toteutuu VK 2-10 ja B-ryhmän VK 10-16.
A-ryhmän toteutus
VK 2
Läsnäopetus
- Orientaatio opintojaksolle 2 h
- Niskaongelmien tutkiminen 4 h
Itsenäinen opiskelu
- Oppimispolku 1: Näyttöön perustuva niskakivun kuntoutus
- Oppimispolku 2: neurodynamiikka
VK 3
Läsnäopetus
- Niskaongelmien tutkiminen 4h
- Niskaongelmien tutkiminen ja kuntoutus 4h
Itsenäinen opiskelu
- Tutustu etukäteen: TMD Käypähoito-suositus 2021
VK 4
Läsnäopetus
- Purentaelimistön kipu- ja häiriötilat 3h (Kati)
- Niskaongelmien tutkiminen ja kuntoutus: case työskentelyä 6h
Itsenäinen opiskelu
- Itsenäiset harjoitustunnit: niskaongelmien tutkiminen ja kuntoutus (21.1. ke tunnit)
- Oppimispolku 4: näyttöön perustuva olkaongelmien kuntoutus
VK 5
Läsnäopetus
- Niskaongelmien kertaus 2h
- Olkaongelmien tutkiminen ja kuntoutus 2 x 4h
Itsenäinen opiskelu
- Oppimispolku 4: näyttöön perustuva olkaongelmien kuntoutus
- Oppimispolku 6: hyvänlaatuinen asentohuimaus
- Itsenäiset harjoitustunnit: olkaongelmien tutkiminen ja kuntoutus (pe 30.1. tunnit)
VK 6
Läsnäopetus
- Olkaongelmien tutkiminen ja kuntoutus: case-työskentely 6h
Itsenäinen opiskelu
- Oppimispolku 5: Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet
- Oppimispolku 6: hyvänlaatuinen asentohuimaus
VK 7
Läsnäopetus
- Olkaongelmien tutkiminen ja kuntoutus: kertaus 2h
- Hyvänlaatuinen asentohuimaus (käytäntö) 2h
- Käden ja kyynärvarren pulmien tutkiminen ja kuntoutus 4h
Itsenäinen opiskelu
- Oppimispolku 5: Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet
- Itsenäiset harjoitustunnit: Käden ja kyynärvarren tutkiminen ja kuntoutus (pe 13.2. tunnit)
VK 8
Ei läsnäopetusta
Itsenäinen opiskelu
- Kertaa opintojakson sisältö
- Aloita valmistautumaan tenttiin
VK 9
Läsnäopetus
- Käden ja kyynärvarren pulmat: case-työskentely 6h
Itsenäinen opiskelu
- Kertaa opintojakson sisältö
- Valmistaudu tenttiin
- Varmista, että kaikki opintojakson tehtävät on suoritettu
VK 10
- Ryhmätentti 4h
- Opintojakson palaute
B-ryhmän toteutus
VK 10
Läsnäopetus
- Orientaatio opintojaksolle 2 h
- Niskaongelmien tutkiminen 4 h
Itsenäinen opiskelu
- Oppimispolku 1: Näyttöön perustuva niskakivun kuntoutus
- Oppimispolku 2: neurodynamiikka
VK 11
Läsnäopetus
- Niskaongelmien tutkiminen 4h
- Niskaongelmien tutkiminen ja kuntoutus 4h
Itsenäinen opiskelu
- Tutustu etukäteen: TMD Käypähoito-suositus 2021
VK 12
Läsnäopetus
- Niskaongelmien tutkiminen ja kuntoutus: case työskentelyä 6h
- Purentaelimistön kipu- ja häiriötilat 3h (Kati)
Itsenäinen opiskelu
- Itsenäiset harjoitustunnit: niskaongelmien tutkiminen ja kuntoutus (ti 17.3. tunnit)
- Oppimispolku 4: näyttöön perustuva olkaongelmien kuntoutus
VK 13
Läsnäopetus
- Niskaongelmien kertaus 2h
- Olkaongelmien tutkiminen ja kuntoutus 2 x 4h
Itsenäinen opiskelu
- Oppimispolku 4: näyttöön perustuva olkaongelmien kuntoutus
- Oppimispolku 6: hyvänlaatuinen asentohuimaus
- Itsenäiset harjoitustunnit: olkaongelmien tutkiminen ja kuntoutus (pe 27.3. tunnit)
VK 14
Läsnäopetus
- Olkaongelmien tutkiminen ja kuntoutus: case-työskentely 6h
- Olkaongelmien tutkiminen ja kuntoutus: kertaus 2h
- Hyvänlaatuinen asentohuimaus (käytäntö) 2h
Itsenäinen opiskelu
- Oppimispolku 6: hyvänlaatuinen asentohuimaus
- Oppimispolku 5: Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet
VK 15
Läsnäopetus
- Käden ja kyynärvarren pulmien tutkiminen ja kuntoutus 4h
Itsenäinen opiskelu
- Oppimispolku 5: Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet
- Itsenäiset harjoitustunnit: Käden ja kyynärvarren tutkiminen ja kuntoutus (to 9.4. tunnit)
- Valmistaudu tenttiin
VK 16
Läsnäopetus
- Käden ja kyynärvarren pulmat: case-työskentely 6h
- Ryhmätentti 4h
Itsenäinen opiskelu
- Kertaa opintojakson sisältö
- Valmistaudu tenttiin
- Varmista, että kaikki opintojakson tehtävät on suoritettu
- Opintojakson palaute
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintoihin liittyvien rajoitteiden, oireiden sekä lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn,
• tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti näyttöön perustuvin fysioterapian menetelmin asiakkaan toimintakykyä ICF:n tasoilla (osallistuminen, suoritus, rakenne) mm. asiakkaan tuntemuksia, toiminnallista haittaa, toiminnallista liikkuvuutta ja voimaa, sensoriikkaa ja neuraalikudoksen liukuvuutta käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä,
• tehdä tutkimisen tuloksista oikeansuuntaisia johtopäätöksiä selittääkseen asiakkaan toimintakykyä sekä rakenteen, suorituksen ja osallistumisen tason ongelmia,
• selittää ja toteuttaa terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian ja ohjauksen periaatteita, joilla voidaan ylläpitää ja /tai edistää asiakkaan suoritusta ja osallistumista.
Sisältö
Tuki- ja liikuntaelimistön eri rakenteiden keskeiset oireet, erityisesti niska- ja hartiaseudun, hartiarenkaan ja olkapään spesifi ja toiminnallinen tutkiminen ja harjoittamisen perusteet, fysioterapiaprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi näyttöön perustuen sekä ottaen huomioon erilaiset lääketieteelliset toimenpiteet.
Harjoittelun periaatteiden soveltaminen kuntoutuksessa ja ennaltaehkäisevän näkökulman huomioiminen, toiminnallinen harjoittelu, erilaisten harjoitusympäristöjen ja -välineiden hyödyntäminen, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.
Oppimateriaalit
Tarnanen, S. Holopainen, R (toim.). 2022. Harjoittelu ja TULE-terveys. VK-kustannus.
ItsLearningiin tuleva kirjallisuus (saatavilla verkosta).
Opetusmenetelmät
Itseohjautuva opiskelu (opiskelija suunnittelee ja aikatauluttaa opintojakson omaan arkeensa ja voimavaroihinsa sopivaksi), monimuoto-opiskelu (opetuksessa yhdistetään läsnä-, etä- ja verkko-opetusta sekä opiskelijan itsenäistä työskentelyä), ryhmätyöskentely (yhteistyö- ja tiimityöskentelytaitojen kehittäminen ja muiden näkökulmista oppiminen), simulaatio-opetus (kliinisten taitojen harjoittelu pareittain tai pienryhmissä asiakastilanteita simuloiden), näyttöön perustuva opetus (opetuksen sisältö painottuu näyttöön perustuvaan tietoon ja opiskelijoiden tulee sisällyttää työskentelyyn aktiivista tutkimustiedon hankintaa ja analysointia).
Läsnäopetuksessa yhdistetään teoriaa kliinisten taitojen harjoitteluun, joten läsnäolo opetuksessa on oppimisen kannalta keskeistä. Läsnäopetukseen on tärkeää saapua valmistautuneena ennakko-ohjeiden mukaisesti, ja verkko-opiskelu on tärkeää suorittaa suunnitellussa aikataulussa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ryhmätentti järjestetään A-ryhmälle viikolla 10 ja B-ryhmälle viikolla 16.
Uusintakokeen koepäivä(t) sovitaan yhteisesti.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen oppiminen (keskustelu ja sosiaalinen vuorovaikutus läsnäopetuksessa, itsenäisen opiskelun harjoitukset, oman oppimisen reflektointi), yhteisöllinen oppiminen (ryhmätyöskentely ja tiedon jakaminen), kokemuksellinen oppiminen (kliinisten taitojen harjoittelu käytännössä), ongelmaperustainen oppiminen (case-työskentely ja kliinisen päättelyn harjoitukset), reflektiivinen oppiminen (oman osaamisen ja ammatillisen kehittymisen reflektointi).
Ympäristönäkökulman huomioiminen opetuksessa tapahtuu pääasiassa minimoimalla kertakäyttöisten välineiden ja paperin käyttö opetuksessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäisen oppimisen tehtäviä viikoittain, tarkemmat tiedot ks. itslearning.
Opiskelijan työn mitoitus
57 h Läsnäopetus (Joista 12h opiskelijalähtöisesti)
43 h Itsenäisesti opiskeltavat oppimispolut
8 h Tentti ja tenttiin valmistautuminen
108 h Yhteensä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson numeerinen arviointi pohjautuu opintojakson tenttiin, joka arvioidaan asteikolla 0-5. Arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50 % maksimipisteistä. Seuraavat arvosanat määräytyvät 10 % välein: 1>50%; 2>60%; 3>70%; 4>80%; 5>90%. Tentin arviointikriteerit löytyvät itslearningista.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että kaikki jakson tehtävät on suoritettu hyväksytysti. Opiskelijan vastuulla on huolehtia, että kaikki tehtävät on tehty. Opettaja ei muistuta tehtävien tekemisestä tai niiden määräajoista.
Opintojakson hyvätty suorittaminen edellyttää lisäksi, että jaksolle osallistuneista opiskelijoista vähintään 70 % on vastannut opintojakson opiskelijapalautteeseen (spark). Opiskelijat huolehtivat yhteisesti että palautteeseen vastataan aikataulussa. Opettaja kirjaa suoritusmerkinnät Peppiin vasta kun em. palautemäärä on saavutettu.
Hylätty (0)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti
- Opiskelija ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa (opiskeluvaiheeseen suhteutettuna)
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija ei tunnista tai pysty osoittamaan selkeästi fysioterapian teoreettisia lähtökohtia:
- Ymmärrys ja perusteet eivät tule osoitetuksi tehtävillä lainkaan.
- Opiskelijan toiminta on epäjohdonmukaista ja sekavaa opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
- Opiskelija ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa
- Opiskelija ei ota vastaan palautetta ja/tai muuta toimintaansa palautteen pohjalta
- Opiskelija vaarantaa potilasturvallisuuden ja/tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- Opiskelija ei osaa valita ja käyttää asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia vuorovaikutuskeinoja
VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija ei tunnista ja/tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- Opintojakson tehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja /tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan.
- Opiskelija ei esitä selitystä poissaoloihinsa, eikä osoita huolehtineensa omasta oppimisestaan poissaolojen aikana
- Opiskelijan toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- Opiskelija käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- Opiskelijan näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- Opiskelija tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu kokonaisin lausein, hyvällä suomen kielellä.
- Kirjallisissa töissä pohdinta on pinnallista ja tiedon synteesiin ei päästä
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija osaa työskennellä ohjattuna opintojaksolla harjoitelluissa fysioterapian tilanteissa ja tietää niihin liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiötä yleisellä tasolla sekä tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja /tai epärealistista
- Opiskelija toimii turvallisesti työ- ja opiskeluympäristössä
- Fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen / kliininen päättely vaativat ohjausta ja varmistusta
- Opiskelija kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- Opiskelija kykenee toimimaan erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa
VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija tunnistaa ja toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden, lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- Opiskelija osaa vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä
- Opiskelija osaa dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä
- Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu selkeästi jäsenneltynä
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- Kirjallisissa töissä on omaa pohdintaa ja synteesiin on pyritty
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Opiskelija osaa selittää opintojakson sisältöön liittyvät tekijät ja kuvata niiden fysioterapian keskeiset sisällöt
- Opiskelija toimii suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee osittain itsenäisesti päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn
- Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella
VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- Opiskelija osaa etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa asiantuntevasti ja itsenäisesti.
- Opiskelija osaa käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- Kirjallisissa töissä näkyy tiedon soveltaminen, synteesi ja itsenäinen pohdinta
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa itsenäisesti
- Opiskelija ymmärtää fysioterapian keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiöitä laajasti sekä ymmärtää niihin vaikuttavat tekijät syvällisesti.
- Opiskelija toimii itsenäisesti, suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn pääosin itsenäisesti
- Opiskelija pystyy soveltamaan teoriatietoa käytännön tilanteissa
- Opiskelija reflektoi toimintaansa ja kykenee käymään keskustelua saamastaan palautteesta
VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija kantaa vastuuta opitun jakamisesta ja ryhmässä toimimisesta
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja kykenee tarvittaessa johtamaan omaa ja ryhmän toimintaa
- Opiskelija sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- Opiskelija osaa olla dialogissa ja toimii vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa kuvata tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston rakenteen ja toiminnan. Hän osaa selittää fysioterapeuttisen tutkimisen periaatteet (haastattelu, havainnointi, mittaaminen, palpaatio) ja käyttää fysioterapeuttisen ohjaamisen keinoja tukemaan ihmisen motorista oppimista. Opiskelija osaa tutkia asiakkaan terveyskuntoa ja tietää sensoriikan arvioinnin ja terapeuttisen harjoittelun periaatteet. Lisäksi opiskelijalla on perustiedot alaraajan sekä rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkimisesta ja fysioterapiasta.
Lisätiedot
Opetukseen tulee lähtökohtaisesti osallistua fyysisesti paikan päällä, koska tunneilla paljon käytännön taitojen harjoittelua. Etäosallistumisen mahdollisuuksista tiedotetaan erikseen.
Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on varmistaa, että hän oppii poissaolon aikana väliin jääneet asiat. Osaaminen tulee osoittaa opintojakson opettajalle erikseen sovittavalla tavalla.