Skip to main content

Midwifery Work During Pregnancy (5cr)

Code: TH00BY30-3006

General information


Enrollment
16.10.2025 - 31.12.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
08.01.2026 - 27.02.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Midwifery
Teachers
Marjatta Häsänen
Scheduling groups
Pienryhmä 1 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Small groups
1
2
Course
TH00BY30

Unfortunately, no reservations were found for the realization Midwifery Work During Pregnancy TH00BY30-3006. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Huom. Toteutussuunnitelma tarkentuu vielä, muutokset mahdollisia

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena viikoilla 2-9.

Toteutus:
Opintojakso Info
Teoriatunnit:
- 1. trimester: raskauden seuranta ja ohjaus sekä sikiön kehitys + raskauden aikaiset keskeiset hormonit
- 2. trimester ja 3. trimester: raskauden seuranta ja ohjaus sekä sikiön kehitys
- Varhainen kiintymyssuhde (varhainen vuorovaikutus), äitiyden psyykkinen kehitys, isyys, perheiden monimuotoisuus
- Perhevalmennus, synnytyksen käynnistyminen
- Synnytyspelko
- Kätilötyön tutkimusartikkelien -työpaja
Embryologia
Taitopaja (ICT-talo)
Simulaatiot (Medisiina)
Perhevalmennus Teams yhteistyössä VARHAn kanssa kevätlukukaudella 2026
Lääkäri luennot: Korkean riskin raskauksien seuranta ja hoito
Mahdolliset opintokäynnit
Vko 10: Tentti (yksilö, 1 h)

Objective

The student:

· Can advise, guide and care for a woman and family in planning a pregnancy and as it progresses
· Can monitor the well-being of the woman and the foetus during pregnancy
· Can prevent, anticipate and identify risk factors and complications of pregnancy
· Can monitor the well-being of the woman and the foetus during a risky pregnancy and participate in treatment as a member of a multi-professional team

Content

Contents

• Pregnancy planning
• Support for growing up into parenthood
• Family and childbirth education
• Prenatal Monitoring and Consultancy
• Pregnancy diagnosis and progress, prenatal changes
• Embryology
• Monitoring and care of low-risk pregnancies
• Screenings
• Foetal diagnostics
• Prenatal health advice
• Monitoring and treatment of high-risk pregnancies
• High-risk pregnancies
• Prenatal complications
• Monitoring and treatment of high-risk pregnancies
• Support for growing up into parenthood in high-risk pregnancies
• Fear of childbirth

Materials

Kätilötyö - Raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika 2021. Toim. Harvala, Pietiläinen, Raussi-Lehto & Äimälä. Edita. (Tentti-kirja)

Theories and perspectives for midwifery : a Nordic view. 2022. Toim. Ingela Lundgren, Ellen Blix, Helga Gottfredsdóttir, Anita Wikberg, Ellen Aagaard Nøhr. Studentlitteratur.

NEUKO tietokanta; https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/aitiys-ja-lastenneuvola/neuko-tietokanta

STM/ sikiöseulonnat http://stm.fi/seulonnat/sikioseulonnat

THL : äitiysneuvola https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/aitiys_ja_lastenneuvola/aitiysneuvola

Laajat terveystarkastukset
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90831/URN_ISBN_978-952-245-708-0.pdf

Viisaat valinnat http://viva.tamk.fi/

Naistalo: https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys

Ensi- ja turvakotien liitto: https://ensijaturvakotienliitto.fi/

Sateenkaariperheet http://sateenkaariperheet.fi/

Käpy ry https://kapy.fi/

ÄIMÄ ry https://aima.fi/

THL Seksuaali- ja lisääntymisterveyden tilastot https://www.thl.fi/fi/tilastot/tilastot-aiheittain/seksuaali-ja-lisaantymisterveys/synnyttajat-synnytykset-ja-vastasyntyneet

Neuvolapalveluiden alueelliset erot https://thl.fi/fi/-/neuvoloiden-ja-kouluterveydenhuollon-palvelut-ovat-kohentuneet-alueellisia-eroja-edelleen?redirect=https%3A%2F%2Fthl.fi%2Ffi%2Fajankohtaista%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_m8s4MMkgtyYg%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2-1-2-1%26p_p_col_count%3D1

Perhevalmennusmalli maahanmuuttajille
http://niitty.blogs.tamk.fi/

Vanhemmuuden kehittyminen (Perheaikaa.fi, Väestöliiton video)

https://verkkokoulut.thl.fi/web/suojele-lasta

Isätietoa PDF (ladattu IstLearning alustalle

Raskaudenaikanen kiintymys sikiöön- artikkeli https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2015/2/duo12052

Hotus-hoitosuositus: Raskaana olevat ja synnyttäneet terveydenhuollossa: liikunnan perustelut ja liikuntaan ohjaaminen 2022 :https://www.hotus.fi/hotus-hoitosuositus-raskaana-olevat-ja-synnyttaneet-terveydenhuollossa-liikunnan-perustelut-ja-liikuntaan-ohjaaminen/?preview=true

Teaching methods

Teoriatunnit, taitopaja, simulaatiot

Lähiopetukseen ennakkovalmistautuminen

Tekoälyn liikennevalomalli esitetty ITS Learning- oppimisalustalla.

Exam schedules

vk 10 1h Tentti (yksilö)
Uusinnat sovitaan opettajien kanssa erikseen, uusintatentti yksilötentti.

Pedagogic approaches and sustainable development

Käänteinen oppiminen
Opiskelija valmistautuu lähiopetukseen perehtymällä ohjattuun aihealueeseen ja tekemällä mahdolliset annetut tehtävät

Student workload

Opintojakso 5 op = 135t

Lähiopetus (sis lääkärinluennot)
Tentti 1h (yksilö)
Itsenäinen opiskelu

Failed (0)

TIEDOT:
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.

Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.

Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

TAIDOT:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.

Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.

Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.

ASENTEET:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.

Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.

Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.

Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.

Käyttäytyy epäammatillisesti.

Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen.

Sovelletaan tarvittaessa amkin vilpin ohjeistusta (tutkintosääntö).

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

TIEDOT:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.


Hyödyntää ammatillista tietoa.

TAIDOT:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.

Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
ASENTEET:

Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.

Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.

Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.

Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.

Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.

Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, good (3-4)

TIEDOT:
Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.

Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.


Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
TAIDOT:

Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.

Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.

ASENTEET:

Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.

Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.

Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.

Käyttäytyy ammatillisesti.

Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, excellent (5)

TIEDOT:
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.

Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.

TAIDOT:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.

Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.

Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.

ASENTEET:

Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.

Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.

Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.

Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.

Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.

Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Further information

Huom. sairaanhoitajavaiheen opinnot tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen kätilötyön suuntaavien teoriaopintojen alkua (paitsi opinnäytetyö).

Go back to top of page