Siirry suoraan sisältöön

Raskauden aikainen kätilötyö (5op)

Toteutuksen tunnus: TH00BY30-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 31.12.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
08.01.2026 - 27.02.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 30
Koulutus
Kätilökoulutus
Opettajat
Marjatta Häsänen
Ajoitusryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
PKÄTIS23
Kätilö (AMK), päivätoteutus
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Opintojakso
TH00BY30

Toteutukselle Raskauden aikainen kätilötyö TH00BY30-3006 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Huom. Toteutussuunnitelma tarkentuu vielä, muutokset mahdollisia

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena viikoilla 2-9.

Toteutus:
Opintojakso Info
Teoriatunnit:
- 1. trimester: raskauden seuranta ja ohjaus sekä sikiön kehitys + raskauden aikaiset keskeiset hormonit
- 2. trimester ja 3. trimester: raskauden seuranta ja ohjaus sekä sikiön kehitys
- Varhainen kiintymyssuhde (varhainen vuorovaikutus), äitiyden psyykkinen kehitys, isyys, perheiden monimuotoisuus
- Perhevalmennus, synnytyksen käynnistyminen
- Synnytyspelko
- Kätilötyön tutkimusartikkelien -työpaja
Embryologia
Taitopaja (ICT-talo)
Simulaatiot (Medisiina)
Perhevalmennus Teams yhteistyössä VARHAn kanssa kevätlukukaudella 2026
Lääkäri luennot: Korkean riskin raskauksien seuranta ja hoito
Mahdolliset opintokäynnit
Vko 10: Tentti (yksilö, 1 h)

Tavoitteet

Raskauden aikainen kätilötyö 5 op KRAKÄ

Tavoitteet

Opiskelija:
· Osaa neuvoa, ohjata ja hoitaa naista ja perhettä raskauden suunnittelussa ja sen edetessä
· Osaa seurata naisen ja sikiön vointia raskauden aikana
· Osaa ehkäistä, ennakoida ja tunnistaa raskauden riskitekijöitä ja komplikaatioita
· Osaa seurata naisen ja sikiön vointia riskiraskauden aikana ja osallistua hoitoon moniammatillisen tiimin jäsenenä

Sisältö

Sisältö
• Raskauden suunnittelu
• Vanhemmuuteen kasvun tukeminen
• Perhe- ja synnytysvalmennus
• Raskauden aikaiset seurantamenetelmät ja neuvonta
• Raskauden toteaminen, kulku ja raskaudenaikaiset muutokset
• Embryologia
• Matalan riskin raskauden seuranta ja hoito
• Seulontatutkimukset
• Sikiödiagnostiikka
• Raskauden aikainen terveysneuvonta
• Korkean riskin raskauksien seuranta ja hoito
• Korkean riskin raskaudet
• Raskauden aikaiset komplikaatiot
• Korkean riskin raskauksien seuranta ja hoito
• Vanhemmuuteen kasvun tukeminen korkean riskin raskauden aikana
• Synnytyspelko

Oppimateriaalit

Kätilötyö - Raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika 2021. Toim. Harvala, Pietiläinen, Raussi-Lehto & Äimälä. Edita. (Tentti-kirja)

Theories and perspectives for midwifery : a Nordic view. 2022. Toim. Ingela Lundgren, Ellen Blix, Helga Gottfredsdóttir, Anita Wikberg, Ellen Aagaard Nøhr. Studentlitteratur.

NEUKO tietokanta; https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/aitiys-ja-lastenneuvola/neuko-tietokanta

STM/ sikiöseulonnat http://stm.fi/seulonnat/sikioseulonnat

THL : äitiysneuvola https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/aitiys_ja_lastenneuvola/aitiysneuvola

Laajat terveystarkastukset
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90831/URN_ISBN_978-952-245-708-0.pdf

Viisaat valinnat http://viva.tamk.fi/

Naistalo: https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys

Ensi- ja turvakotien liitto: https://ensijaturvakotienliitto.fi/

Sateenkaariperheet http://sateenkaariperheet.fi/

Käpy ry https://kapy.fi/

ÄIMÄ ry https://aima.fi/

THL Seksuaali- ja lisääntymisterveyden tilastot https://www.thl.fi/fi/tilastot/tilastot-aiheittain/seksuaali-ja-lisaantymisterveys/synnyttajat-synnytykset-ja-vastasyntyneet

Neuvolapalveluiden alueelliset erot https://thl.fi/fi/-/neuvoloiden-ja-kouluterveydenhuollon-palvelut-ovat-kohentuneet-alueellisia-eroja-edelleen?redirect=https%3A%2F%2Fthl.fi%2Ffi%2Fajankohtaista%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_m8s4MMkgtyYg%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2-1-2-1%26p_p_col_count%3D1

Perhevalmennusmalli maahanmuuttajille
http://niitty.blogs.tamk.fi/

Vanhemmuuden kehittyminen (Perheaikaa.fi, Väestöliiton video)

https://verkkokoulut.thl.fi/web/suojele-lasta

Isätietoa PDF (ladattu IstLearning alustalle

Raskaudenaikanen kiintymys sikiöön- artikkeli https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2015/2/duo12052

Hotus-hoitosuositus: Raskaana olevat ja synnyttäneet terveydenhuollossa: liikunnan perustelut ja liikuntaan ohjaaminen 2022 :https://www.hotus.fi/hotus-hoitosuositus-raskaana-olevat-ja-synnyttaneet-terveydenhuollossa-liikunnan-perustelut-ja-liikuntaan-ohjaaminen/?preview=true

Opetusmenetelmät

Teoriatunnit, taitopaja, simulaatiot

Lähiopetukseen ennakkovalmistautuminen

Tekoälyn liikennevalomalli esitetty ITS Learning- oppimisalustalla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

vk 10 1h Tentti (yksilö)
Uusinnat sovitaan opettajien kanssa erikseen, uusintatentti yksilötentti.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Käänteinen oppiminen
Opiskelija valmistautuu lähiopetukseen perehtymällä ohjattuun aihealueeseen ja tekemällä mahdolliset annetut tehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso 5 op = 135t

Lähiopetus (sis lääkärinluennot)
Tentti 1h (yksilö)
Itsenäinen opiskelu

Hylätty (0)

TIEDOT:
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.

Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.

Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

TAIDOT:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.

Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.

Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.

ASENTEET:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.

Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.

Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.

Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.

Käyttäytyy epäammatillisesti.

Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen.

Sovelletaan tarvittaessa amkin vilpin ohjeistusta (tutkintosääntö).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

TIEDOT:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.


Hyödyntää ammatillista tietoa.

TAIDOT:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.

Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
ASENTEET:

Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.

Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.

Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.

Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.

Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.

Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

TIEDOT:
Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.

Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.


Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
TAIDOT:

Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.

Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.

ASENTEET:

Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.

Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.

Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.

Käyttäytyy ammatillisesti.

Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TIEDOT:
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.

Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.

TAIDOT:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.

Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.

Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.

ASENTEET:

Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.

Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.

Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.

Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.

Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.

Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Lisätiedot

Huom. sairaanhoitajavaiheen opinnot tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen kätilötyön suuntaavien teoriaopintojen alkua (paitsi opinnäytetyö).

Siirry alkuun