Skip to main content

Diverse Operating Environments for Health Promotion (6cr)

Code: TH00BY27-3004

General information


Enrollment
02.12.2025 - 31.12.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.01.2026 - 31.07.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
6 cr
Teaching languages
Finnish
English
Degree programmes
Degree Programme in Midwifery
Teachers
Nita Björklöf
Scheduling groups
Pienryhmä 1 (Size: 18 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Size: 18 . Open UAS : 0.)
Small groups
1
2
Course
TH00BY27

Realization has 1 reservations. Total duration of reservations is 4 h 0 min.

Time Topic Location
Wed 11.02.2026 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Juniori AMK, Terveyden edistämisen monimuotoiset menetelmät TH00BY27-3004
ICT_B3039 Hoitotyö 1
ICT_A2065 Ensiapu
ICT_B3040 Hoitotyö 2
ICT_A3027 Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
ICT_A3028 Lastenhoitotyö
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Sisältö
• Voimavaralähtöinen, motivoiva haastattelu
• Voimavarojen tunnistaminen, voimavaralomakkeet
• Puheeksiottaminen
• Rokottamisen periaatteet ja rokottamisen tarpeellisuus yhteiskunnalle
• Rokotuksin ehkäistävät taudit
• Immuniteetin muodostuminen
• Eri rokotetyypit ja niiden koostumus
• Kansallinen rokotusohjelma ja lainsäädäntö
• Rokottamisen hyödyt ja haitat
• Asiakkaan ohjaus uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
• Kulttuurisensitiivisyys käsitteenä ja asiakkaan kulttuurisensitiivinen kohtaaminen hoitotyössä

Objective

The student:

• Can use customer and resource-oriented teaching and guidance methods appropriately to promote the health and well-being of individuals, different groups and communities
• Can utilise the potential of health technology to promote health and well-being
• Can plan, implement and evaluate health advice and health promotion programmes
• Is familiar with the national vaccination programme for adults and the vaccination of different groups
• Can administer vaccines safely and correctly
• Knows the role and expertise of a public health nurse as part of a multi-professional maternity care environment
• Knows the principles and methods of culturally sensitive nursing

Content

Contents

• Resource-based, motivational interviewing
• Identification of resources, resource forms
• Addressing topics
• The principles and societal significance of vaccination
• Diseases that are controlled by vaccination
• Establishing immunity
• Different types of vaccination and their composition
• National vaccination programme and legislation
• Benefits and disadvantages of vaccination
• Counselling patients according to latest evidence-based data
• The concept of cultural sensitivity and applying cultural sensitivity in customer contacts in nursing care

Materials

Löytyy Itsistä.


Tekoälyn käytöstä (ns. liikennevalomalli) ohjeistetaan tehtäväkohtaisesti oppimisalustalla.

Teaching methods

Simulaatio-oppiminen
Käänteinen oppiminen
Verkko-oppiminen
Työpajatyöskentely
Oppimiskeskustelu

Exam schedules

Ei tenttiä.

Pedagogic approaches and sustainable development

Simulaatio-oppiminen
Käänteinen oppiminen
Verkko-oppiminen
Työpajatyöskentely
Oppimiskeskustelu

Completion alternatives

Opintojakson voi suorittaa saman sisältöisenä toisen ryhmän mukana.

Student workload

1op=27h opiskelijan työtä.
Rokottamisen perusteet 2op
Simulaatio, sis ennakkotehtävän 1op
Työpajatyöskentely, verkko-oppiminen, oppimiskeskustelut 3op

Evaluation methods and criteria

Terveysteknologia ryhmätyö + opponointi (H-5)
Läsnäoloa vaativa opetus:
Info
Työpajat
Rokotusosaamisen purku-> kriteerit hyväksyttyyn portfolioon löytyvät oppimisalustalta.
Simulaatio
sekä terveysteknologia seminaarit (OSA 1 ja 2)

Failed (0)

Tiimityö: Lähdemateriaali niukkaa ja/tai hyödyntämättä. Teoriaperusta puuttuu. Sisältöä ei ole kohdennettu eikä työ ole sisällöltään riittävä. Työssä ei ole käsitelty keskeisiä asioita. Työn rakenne sekava tai sisältöalueet irralliset tai osia puuttuu. Pohdinta ei kohdistu työn sisältöön tai puuttuu kokonaan. Ulkoasu epäsiisti, ei vastaa amk ohjeisiin, lähteet ja lähdeviitteet puuttuvat kokonaan tai suurimmaksi osaksi.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Tiimityö: Lähdemateriaali niukkaa. Kv-lähteitä ei ole käytetty lainkaan. Käsitteiden esittely erittäin niukkaa, virheellistä ja/ tai se puuttuu. Työ on sisällöllisesti hyvin suppea (vrt. ohjeet). Asioiden käsittely pintapuolista. Työn rakenne on hajanainen ja puutteellinen. Pohdinta on hyvin niukkaa. Kriittinen ja asiantunteva ote puuttuu kokonaan. Ulkoasu puutteellinen, ilmaisu epäselvää, lähteet ja lähdeviitteet pääosin puutteelliset tai virheelliset.

Assessment criteria, good (3-4)

Tiimityö:Perustuu asianmukaiseen ja riittävään lähdemateriaaliin. Lähteissä on hyödynnetty jonkin verran kv-lähteitä. Käsitteet esitetty melko kattavasti, hienoisia puutteita havaittavissa. Työ sisällöllisesti tarkoituksenmukainen (vrt. ohjeistus). Työssä käsitelty pääasiassa keskeisiä asioita. Työn rakenne on melko selkeä ja pääsääntöisesti sisällöltään looginen. Asioita tarkasteltu pohtien. Pohdinta pääosin asiallisesti perusteltua. Ulkoasu on pääosin siisti, ilmaisu asiallista, lähteet ja lähdeviitteet pääsääntöisesti kirjallisen työn ohjeiden mukaiset.

Assessment criteria, excellent (5)

Tiimityö: Perustuu asianmukaiseen ja monipuoliseen lähdemateriaaliin. Lähteissä hyödynnetty kv-lähteitä. Käsitteet esitelty laajasti ja oikein. Sisältö rajattu ja kohdennettu selkeästi. Asioita käsitelty laajasti ja monipuolisesti tehtävän ohjeistuksen mukaisesti. Työ rakenteeltaan selkeä ja johdonmukainen, sisältö loogisesti etenevä. Asioita tarkasteltu kriittisesti ja analysoiden. Pohdinta syvällistä ja kriittistä. Perustelut osoittavat syvällistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Ulkoasu siisti, ilmaisu selkeää ja sujuvaa. Lähteet ja lähdeviitteet kirjallisen työn ohjeiden mukaiset.

Further information

Its learning.

Go back to top of page