Terveyden edistämisen monimuotoiset menetelmät (6op)
Toteutuksen tunnus: TH00BY27-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2025 - 31.12.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 31.07.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 6 op
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Koulutus
- Kätilökoulutus
- Opettajat
- Nita Björklöf
- Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 18 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 18 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
PKATIS24Kätilö (AMK), päivätoteutus
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Opintojakso
- TH00BY27
Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 4 t 0 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
Ke 11.02.2026 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Juniori AMK, Terveyden edistämisen monimuotoiset menetelmät TH00BY27-3004 |
ICT_B3039
Hoitotyö 1
ICT_A2065 Ensiapu ICT_B3040 Hoitotyö 2 ICT_A3027 Kätilötyö, Terveydenhoitotyö ICT_A3028 Lastenhoitotyö |
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Sisältö
• Voimavaralähtöinen, motivoiva haastattelu
• Voimavarojen tunnistaminen, voimavaralomakkeet
• Puheeksiottaminen
• Rokottamisen periaatteet ja rokottamisen tarpeellisuus yhteiskunnalle
• Rokotuksin ehkäistävät taudit
• Immuniteetin muodostuminen
• Eri rokotetyypit ja niiden koostumus
• Kansallinen rokotusohjelma ja lainsäädäntö
• Rokottamisen hyödyt ja haitat
• Asiakkaan ohjaus uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
• Kulttuurisensitiivisyys käsitteenä ja asiakkaan kulttuurisensitiivinen kohtaaminen hoitotyössä
Tavoitteet
TERVEYDEN EDISTÄMISEN MONIMUOTOISET MENETELMÄT 6 op KEME
Opintojaksosta osa toteutetaan englannin kielellä
Tavoitteet
Opiskelija:
• Osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti asiakas- ja voimavaralähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä yksilön, eri ryhmien ja yhteisöjen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• Osaa hyödyntää terveysteknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveysneuvontaa ja terveydenedistämisen ohjelmia
• Tuntee aikuisten kansallisen rokotusohjelman sekä erilaisten ryhmien rokottamisen
• Osaa toteuttaa rokottamisen oikein ja turvallisesti
• Tuntee terveydenhoitajan roolin ja asiantuntijuuden osana moniammatillista äitiyshuollon toimintaympäristöä
• Osaa kulttuurisensitiivisen hoitotyön periaatteet ja kulttuurisensitiivisen työotteen menetelmiä hoitotyössä
Sisältö
Sisältö
• Voimavaralähtöinen, motivoiva haastattelu
• Voimavarojen tunnistaminen, voimavaralomakkeet
• Puheeksiottaminen
• Rokottamisen periaatteet ja rokottamisen tarpeellisuus yhteiskunnalle
• Rokotuksin ehkäistävät taudit
• Immuniteetin muodostuminen
• Eri rokotetyypit ja niiden koostumus
• Kansallinen rokotusohjelma ja lainsäädäntö
• Rokottamisen hyödyt ja haitat
• Asiakkaan ohjaus uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
• Kulttuurisensitiivisyys käsitteenä ja asiakkaan kulttuurisensitiivinen kohtaaminen hoitotyössä
Oppimateriaalit
Löytyy Itsistä.
Tekoälyn käytöstä (ns. liikennevalomalli) ohjeistetaan tehtäväkohtaisesti oppimisalustalla.
Opetusmenetelmät
Simulaatio-oppiminen
Käänteinen oppiminen
Verkko-oppiminen
Työpajatyöskentely
Oppimiskeskustelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Simulaatio-oppiminen
Käänteinen oppiminen
Verkko-oppiminen
Työpajatyöskentely
Oppimiskeskustelu
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa saman sisältöisenä toisen ryhmän mukana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op=27h opiskelijan työtä.
Rokottamisen perusteet 2op
Simulaatio, sis ennakkotehtävän 1op
Työpajatyöskentely, verkko-oppiminen, oppimiskeskustelut, Juniori Amk-toteutus 3op
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Terveysteknologia ryhmätyö + opponointi (H-5)
Läsnäoloa vaativa opetus:
Info
Työpajat
Rokotusosaamisen purku-> kriteerit hyväksyttyyn portfolioon löytyvät oppimisalustalta.
Simulaatio hyv/hyl
Juniori amk-toteutus
sekä terveysteknologia seminaarit (OSA 1 ja 2)
Hylätty (0)
Tiimityö: Lähdemateriaali niukkaa ja/tai hyödyntämättä. Teoriaperusta puuttuu. Sisältöä ei ole kohdennettu eikä työ ole sisällöltään riittävä. Työssä ei ole käsitelty keskeisiä asioita. Työn rakenne sekava tai sisältöalueet irralliset tai osia puuttuu. Pohdinta ei kohdistu työn sisältöön tai puuttuu kokonaan. Ulkoasu epäsiisti, ei vastaa amk ohjeisiin, lähteet ja lähdeviitteet puuttuvat kokonaan tai suurimmaksi osaksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tiimityö: Lähdemateriaali niukkaa. Kv-lähteitä ei ole käytetty lainkaan. Käsitteiden esittely erittäin niukkaa, virheellistä ja/ tai se puuttuu. Työ on sisällöllisesti hyvin suppea (vrt. ohjeet). Asioiden käsittely pintapuolista. Työn rakenne on hajanainen ja puutteellinen. Pohdinta on hyvin niukkaa. Kriittinen ja asiantunteva ote puuttuu kokonaan. Ulkoasu puutteellinen, ilmaisu epäselvää, lähteet ja lähdeviitteet pääosin puutteelliset tai virheelliset.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tiimityö:Perustuu asianmukaiseen ja riittävään lähdemateriaaliin. Lähteissä on hyödynnetty jonkin verran kv-lähteitä. Käsitteet esitetty melko kattavasti, hienoisia puutteita havaittavissa. Työ sisällöllisesti tarkoituksenmukainen (vrt. ohjeistus). Työssä käsitelty pääasiassa keskeisiä asioita. Työn rakenne on melko selkeä ja pääsääntöisesti sisällöltään looginen. Asioita tarkasteltu pohtien. Pohdinta pääosin asiallisesti perusteltua. Ulkoasu on pääosin siisti, ilmaisu asiallista, lähteet ja lähdeviitteet pääsääntöisesti kirjallisen työn ohjeiden mukaiset.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiimityö: Perustuu asianmukaiseen ja monipuoliseen lähdemateriaaliin. Lähteissä hyödynnetty kv-lähteitä. Käsitteet esitelty laajasti ja oikein. Sisältö rajattu ja kohdennettu selkeästi. Asioita käsitelty laajasti ja monipuolisesti tehtävän ohjeistuksen mukaisesti. Työ rakenteeltaan selkeä ja johdonmukainen, sisältö loogisesti etenevä. Asioita tarkasteltu kriittisesti ja analysoiden. Pohdinta syvällistä ja kriittistä. Perustelut osoittavat syvällistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Ulkoasu siisti, ilmaisu selkeää ja sujuvaa. Lähteet ja lähdeviitteet kirjallisen työn ohjeiden mukaiset.
Lisätiedot
Its learning.