Nursing of an Internal Medicine and Surgical Patient 1 (8cr)
Code: TH00BY39-3005
General information
- Enrollment
- 02.12.2025 - 26.04.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 20.04.2026 - 24.05.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 8 cr
- Unit
- ETKDipa
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 35
- Degree programmes
- Degree Programme in Midwifery
- Teachers
- Marjatta Häsänen
- Course
- TH00BY39
Unfortunately, no reservations were found for the realization Nursing of an Internal Medicine and Surgical Patient 1 TH00BY39-3005. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Sisätautien hoitotyön harjoittelu on vko17-21.
Harjoittelun ohjaus tapahtuu harjoittelusovelluksen kautta.
Sun Harkka -harjoittelunohjaussovellus toimii opiskelijan harjoittelun sähköisenä arviointialustana ja sisältää työajanseurannan työkalun. Opiskelijan osaamisen kehittäminen sisältää erilaisia arviointikeskusteluja (mm. osaamistavoitteet, väliarviointi, itsearviointi ja loppuarviointi)
Objective
The student:
• Can determine and record the treatment needs of an internal medicine and surgical patient, plan and implement treatment, assess the effects of treatment
• Can identify changes caused to the patient and their loved ones by diseases and injuries that are treated via internal medicine and surgery
• Can apply internal medicine and surgery treatment methods on a patient-by-patient basis
• Gains proficiency in pharmacotherapy related to the care of internal medicine and surgical patients
• Can guide and support patients and loved ones in managing the health problem, as well as common internal medicine and surgery patient care in lifestyle changes and rehabilitation required
• Can use appropriate customer-oriented teaching and guidance methods, such as individual and group guidance, to help patients to commit to treatment and perform self-care
• Knows the roles and responsibilities of different professional groups and the importance of cooperation in maintaining and promoting the functional capacity of an internal medicine and surgical patient in a multi-professional team
• Works ethically in different nursing situations and the work community
• Students will learn to promote occupational and patient safety.
• Can operate in accordance with the principles of sustainable development ina care environment
Content
Contents
• Treatment paths of surgical and internal medicine patients
• Working in a multiprofessional working group
• Examination and test methods applied in the treatment of surgical and internal medicine patients
• Performing pharmacotherapy
• Determining the patient’s level of nutrition and related care
• Patient counselling and training methods
• Self-care support and commitment to treatment
• Nursing process and structural documentation
• Rehabilitation and follow-up care
• Occupational and patient safety
• Ethical and responsible activities
Materials
Aikaisemmat teoriaopinnot, prekliiniset harjoittelut ja ohjatut harjoittelut.
Teaching methods
Ohjattu harjoittelu
Lääkehoitopassin hyödyntäminen lääkehoidon oppimisen, osaamisen ja itsearvioinnin tukena.
Pedagogic approaches and sustainable development
Työelämälähtöisyys
Student workload
Kokonaistuntimäärä on 216h, joka sisältää:
- perehdytyksen 2h (pakollinen)
- harjoittelupalautteen 2h (pakollinen)
- jobiilin ja CV:n päivittämisen 2h
- itsenäinen teorian kertaaminen 10 h
- loput tunnit (200h) ohjattua harjoittelua sovitussa harjoitteluyksikössä
Harjoittelun poissaolotunnit on korvattava.
Assessment criteria, approved/failed
ASIAKASLÄHTÖINEN, EETTINEN JA AMMATIL-LINEN OSAAMINEN
Osaa kohdata asiakkaan/ perheen / yhteisön jäsenen oman elämänsä aktiivisena asian-tuntijana. Osaa kysyä ja vastata osana ammatillista keskustelua ja viestintää työryhmäs-sä, mutta voi vaatia tukea ja ohjausta. Osaa arvioida asiakkaan voimavaroja ja tukea häntä hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Pitää salassa hoitosuhteessa saamansa luottamukselliset tiedot.
Kykenee ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri kulttuuri-taustaisten kanssa. Osaa arvioida omaa toimintaansa ja käsitellä tunteitaan ohjaajien ja asiantuntijatuntijoiden avustamana. Kantaa vastuun tekemästään hoitotyöstä. Ottaa palautetta vastaan myönteisesti ja arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan. Muuttaa toimintaansa palautteen perusteella.
NÄYTTÖÖN PERUSTUVA KLIININEN OSAAMINEN
Osaa hankkia hoitotieteellistä tietoa toimintansa perustaksi, mutta voi tarvita vielä tukea toiminnan perustelemisessa. Osaa kuvailla potilaansa hoitotyön prosessin. Osaa tuettuna hoitotyön rakenteisen kirjaamisen ja raportoinnin.
Osaa ohjattuna tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja niissä tapahtuvia muutoksia.
Osaa potilaan perushoidon, hoitotyön keskeiset toimenpiteet ja diagnostiset tutkimukset. Osaa suunnitella toimintaansa.
Osaa kuvailla aseptiikan merkitystä hoitotyössä. Toimii aseptiikan periaatteiden mu-kaan.
Soveltaa kuntouttavan hoitotyön näkökulmaa ja ergonomiaa päivittäisissä toiminnoissa.
Tunnistaa oman osaamisensa rajat ja hankkii lisää tieteellistä tietoa toimintansa perus-taksi. Osaa arvioida, seurata ja kirjata toimipisteen yhtenäisten toimintakäytäntöjen mukaan.
Osaa turvallisesti toteuttaa ja arvioida lääkehoitoa eri sairauksien hoidossa. Seuraa lää-kehoidon vaikuttavuutta. Tunnistaa oman osaamisensa rajat lääkehoidossa. ( Ei koske PEHA jaksoa)
OPETUS JA OHJAUS-OSAAMINEN
Osaa ohjattuna ohjata potilasta ja/tai hänen läheisiään heidän yksilöllisten tarpeidensa mukaisesti. Osaa kertoa asiakkaan terveyden edistämisen vaikutuksista terveyteen ja toimintakykyyn.
YHTEISTYÖOSAAMINEN SOSIAALI- JA TERVEY-DENHUOLLON TOIMIN-TAYMPÄRISTÖISSÄ
Tunnistaa oman roolinsa osana työyhteisöä. Osaa johtaa omaa toimintaansa ja arvioida työryhmän resurssit, priorisoida työtehtävät ja niihin liittyvät vas-tuut. Osaa tuettuna käyttää sähköisiä palveluita osana potilaan / asiakkaan kokonaishoitoa. Osaa hyödyntää sosiaalista mediaa ammatillisena työväli-neenä. Erottaa yksityisen ja ammatillisen roolin sosiaalisen median käytössä.
HOITOTYÖN KEHITTÄMISOSAAMINEN
Osaa edistää potilasturvallisuutta potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa. Osaa raportoida oman toimintansa merkityksestä hoitotyön laadun edistämi-sessä ja ylläpitämisessä. Osaa kuvailla terveysalan yrittäjyyden perusteet ja merkityksen osana palvelujärjestelmää. Tunnistaa sosiaali- ja terveydenhuol-lon keskeisiä/ ajankohtaisia toimenpideohjelmia
Englanniksi
Evaluation methods and criteria
Asiakaslähtöinen, eettinen ja ammatillinen osaaminen, näyttöön perustuva kliininen osaaminen, opetus ja ohjausosaaminen, yhteistyöosaaminen sosiaali-ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä ja hoitotyön kehittäminen arvioinnin kohteina.
Hyväksytyt arvioinnit.
Harjoittelutunnit toteutuvat 216h (200h ja vakiovuorot 16h).
Ohjattu harjoittelu hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko Hyväksytty/Hylätty
Ennen jakson alkua:
CV:n laatiminen ja pitäminen aktiivisena harjoittelujakson loppuun asti, perehdytystunnille osallistuminen
Jakson aikana:
Läsnäolo harjoitteluyksikössä, tuntimäärän täyttyminen
Tavoitteiden laatiminen ja tavoitekeskustelu ohjaajan sekä opettajan kanssa (arviointi 1/3) Sun Harkassa, välikeskustelu ja itsearviointi ohjaajan sekä opettajan kanssa (arviointi 2/3) Sun Harkassa, loppuarviointi ja itsearvioinnin tekeminen ohjaajan ja opettajan kanssa (arviointi 3/3) Sun Harkassa.
Työvuoron hyväksyttäminen ohjaajalla, tuntimäärän täyttyminen.
Jakson jälkeen:
Palautetunnille osallistuminen.
Failed (0)
HYLÄTTY
ASIAKASLÄHTÖINEN, EETTINEN JA AMMATIL-LINEN OSAAMINEN
Ei ota huomioon hoidettavansa mielipiteitä.
Viestintä epäammatillista ja epätarkoituksenmukaista
Rikkoo salassapitovelvollisuuden.
Kohtelee potilaita epäammatillisesti ja eriarvoisesti.
Ei huomioi yksilöllisiä hoitotarpeita.
Ei osaa toimia vastuullisesti.
Ei tunnista omia kehittämistarpeitaan
Ei osaa ottaa palautetta vastaan rakentavasti.
NÄYTTÖÖN PERUSTUVA KLIININEN OSAAMINEN
Tiedonhakuvalmiudet ja tietoperusta ovat puutteelliset.
Ei osaa perustella toimintaansa.
Hoitotyön kirjaaminen ja raportointi on erittäin puutteellista tai epä-asiallista vaarantaen jopa potilasturvallisuuden.
Ei osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja eikä tunnista potilaan tilassa tapahtuvia muutoksia vaarantaen potilaan turvallisuuden.
Syy – seuraus - suhteiden ymmärtäminen on vaikeaa.
Ei osaa perushoitoa. Ei osaa suunnitella toimintaansa.
Aseptinen toiminta on erittäin puutteellista
Ei toimi kuntouttavaa työotteen mukaan eikä käytä ergonomisia työs-kentelymenetelmiä
Ei lainkaan tunnista oman osaamisensa rajoja.
Ei osaa toteuttaa turvallista lääkehoitoa. Tekee toistuvia virheitä vaa-rantaen potilasturvallisuuden. ( Ei koske PEHA jaksoa)
OPETUS JA OHJAUS-OSAAMINEN
Ei osaa ohjattunakaan ohjata potilasta ja/tai hänen läheisiään..
Ei ota huomioon terveyden edistämistä edes yksilötasolla.
YHTEISTYÖOSAAMINEN SOSIAALI- JA TERVEY-DENHUOLLON TOIMIN-TAYMPÄRISTÖISSÄ
Ei tunnista rooliaan opiskelijana. Ei kykene yhteistyöhön eikä kommuni-kointiin potilaan, läheisten ja/ tai työyhteisön kanssa. Toiminta ei ole johdonmukaista.
Käyttäytyminen epäasiallista ja/tai epäammatillista.
Yksityinen ja ammatillinen rooli menevät sekaisin.
HOITOTYÖN KEHITTÄMISOSAAMINEN
Ei ymmärrä hoitotyön laadun kehittämisen merkitystä.
Käsitys omasta toiminnasta on epärealistinen.
Ei edistä eikä ylläpidä hoitotyön laatua.
Ei ole selvillä toimialan toimenpideohjelmista tms.
Further information
Matkakustannukset opiskelija kustantaa itse.
Nimineula ja työkengät opiskelija hankkii itse.
Suojavaatteet saa harjoitteluyksiköstä.
Mahdolliset poissaolot korvataan ensisijaisesti harjoittelussa.