Sisätauti-kirurgisenpotilaan hoitotyö 1 (8op)
Toteutuksen tunnus: TH00BY39-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2025 - 26.04.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 20.04.2026 - 24.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 8 op
- Yksikkö
- ETKDipa
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 35
- Koulutus
- Kätilökoulutus
Toteutukselle Sisätauti-kirurgisenpotilaan hoitotyö 1 TH00BY39-3005 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Sisätautien hoitotyön harjoittelu on vko17-21.
Harjoittelun ohjaus tapahtuu harjoittelusovelluksen kautta.
Sun Harkka -harjoittelunohjaussovellus toimii opiskelijan harjoittelun sähköisenä arviointialustana ja sisältää työajanseurannan työkalun. Opiskelijan osaamisen kehittäminen sisältää erilaisia arviointikeskusteluja (mm. osaamistavoitteet, väliarviointi, itsearviointi ja loppuarviointi)
Tavoitteet
SISÄTAUTI- KIRURGISEN POTILAAN HOITOTYÖ1 8 OP KSIKI 1
Tavoitteet
Opiskelija:
• Osaa määrittää ja kirjata sisätauti-kirurgisen potilaan hoidon tarpeita, suunnitella ja toteuttaa hoitoa, arvioida hoidon vaikutuksia
• Tunnistaa sisätautipotilaiden ja kirurgisesti hoidettavien sairauksien ja vammojen tuomat muutokset potilaalle ja hänen läheisilleen
• Osaa soveltaa potilaskohtaisesti sisätautien ja kirurgian hoitomenetelmiä
• Harjaantuu sisätautipotilaiden ja kirurgiseen hoitoon liittyvässä lääkehoito-osaamisessa
• Osaa ohjata ja tukea potilasta ja läheisiä terveysongelman hallinnassa sekä yleisten sisätauti ja kirurgisen potilaan hoidon vaatimissa elämäntapamuutoksissa ja kuntoutuksissa
• Osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä, kuten yksilö- ja ryhmäohjaus tukemaan potilaan hoitoon sitoutumista ja omahoitoa
• Tietää eri ammattiryhmien tehtävät ja vastuun sekä yhteistyön merkityksen sisätauti-kirurgisen potilaan toimintakyvyn ylläpitämisessä ja edistämisessä moniammatillisessa tiimissä
• Toimii eettisesti erilaisissa hoitotilanteissa ja työyhteisössä
• Osaa toimia työ- ja potilasturvallisuutta edistävällä tavalla
• Osaa toimia kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti hoitoympäristössä
Sisältö
Sisältö
• Sisätauti-kirurgisen potilaan hoitopolku
• Moniammatillisessa työryhmässä toimiminen
• Sisätauti-kirurgisen potilaan hoidossa käytettävät tutkimusmenetelmät
• Lääkehoidon toteuttaminen
• Ravitsemustilan arviointi ja hoito
• Potilaan ohjaaminen ja opetusmenetelmät
• Omahoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen
• Hoitotyön prosessi ja rakenteinen kirjaaminen
• Kuntoutus ja jatkohoito
• Työ- ja potilasturvallisuus
• Eettinen ja vastuullinen toiminta
Oppimateriaalit
Aikaisemmat teoriaopinnot, prekliiniset harjoittelut ja ohjatut harjoittelut.
Opetusmenetelmät
Ohjattu harjoittelu
Lääkehoitopassin hyödyntäminen lääkehoidon oppimisen, osaamisen ja itsearvioinnin tukena.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistuntimäärä on 216h, joka sisältää:
- perehdytyksen 2h (pakollinen)
- harjoittelupalautteen 2h (pakollinen)
- jobiilin ja CV:n päivittämisen 2h
- itsenäinen teorian kertaaminen 10 h
- loput tunnit (200h) ohjattua harjoittelua sovitussa harjoitteluyksikössä
Harjoittelun poissaolotunnit on korvattava.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
ASIAKASLÄHTÖINEN, EETTINEN JA AMMATIL-LINEN OSAAMINEN
Osaa kohdata asiakkaan/ perheen / yhteisön jäsenen oman elämänsä aktiivisena asian-tuntijana. Osaa kysyä ja vastata osana ammatillista keskustelua ja viestintää työryhmäs-sä, mutta voi vaatia tukea ja ohjausta. Osaa arvioida asiakkaan voimavaroja ja tukea häntä hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Pitää salassa hoitosuhteessa saamansa luottamukselliset tiedot.
Kykenee ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri kulttuuri-taustaisten kanssa. Osaa arvioida omaa toimintaansa ja käsitellä tunteitaan ohjaajien ja asiantuntijatuntijoiden avustamana. Kantaa vastuun tekemästään hoitotyöstä. Ottaa palautetta vastaan myönteisesti ja arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan. Muuttaa toimintaansa palautteen perusteella.
NÄYTTÖÖN PERUSTUVA KLIININEN OSAAMINEN
Osaa hankkia hoitotieteellistä tietoa toimintansa perustaksi, mutta voi tarvita vielä tukea toiminnan perustelemisessa. Osaa kuvailla potilaansa hoitotyön prosessin. Osaa tuettuna hoitotyön rakenteisen kirjaamisen ja raportoinnin.
Osaa ohjattuna tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja niissä tapahtuvia muutoksia.
Osaa potilaan perushoidon, hoitotyön keskeiset toimenpiteet ja diagnostiset tutkimukset. Osaa suunnitella toimintaansa.
Osaa kuvailla aseptiikan merkitystä hoitotyössä. Toimii aseptiikan periaatteiden mu-kaan.
Soveltaa kuntouttavan hoitotyön näkökulmaa ja ergonomiaa päivittäisissä toiminnoissa.
Tunnistaa oman osaamisensa rajat ja hankkii lisää tieteellistä tietoa toimintansa perus-taksi. Osaa arvioida, seurata ja kirjata toimipisteen yhtenäisten toimintakäytäntöjen mukaan.
Osaa turvallisesti toteuttaa ja arvioida lääkehoitoa eri sairauksien hoidossa. Seuraa lää-kehoidon vaikuttavuutta. Tunnistaa oman osaamisensa rajat lääkehoidossa. ( Ei koske PEHA jaksoa)
OPETUS JA OHJAUS-OSAAMINEN
Osaa ohjattuna ohjata potilasta ja/tai hänen läheisiään heidän yksilöllisten tarpeidensa mukaisesti. Osaa kertoa asiakkaan terveyden edistämisen vaikutuksista terveyteen ja toimintakykyyn.
YHTEISTYÖOSAAMINEN SOSIAALI- JA TERVEY-DENHUOLLON TOIMIN-TAYMPÄRISTÖISSÄ
Tunnistaa oman roolinsa osana työyhteisöä. Osaa johtaa omaa toimintaansa ja arvioida työryhmän resurssit, priorisoida työtehtävät ja niihin liittyvät vas-tuut. Osaa tuettuna käyttää sähköisiä palveluita osana potilaan / asiakkaan kokonaishoitoa. Osaa hyödyntää sosiaalista mediaa ammatillisena työväli-neenä. Erottaa yksityisen ja ammatillisen roolin sosiaalisen median käytössä.
HOITOTYÖN KEHITTÄMISOSAAMINEN
Osaa edistää potilasturvallisuutta potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa. Osaa raportoida oman toimintansa merkityksestä hoitotyön laadun edistämi-sessä ja ylläpitämisessä. Osaa kuvailla terveysalan yrittäjyyden perusteet ja merkityksen osana palvelujärjestelmää. Tunnistaa sosiaali- ja terveydenhuol-lon keskeisiä/ ajankohtaisia toimenpideohjelmia
Englanniksi
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Asiakaslähtöinen, eettinen ja ammatillinen osaaminen, näyttöön perustuva kliininen osaaminen, opetus ja ohjausosaaminen, yhteistyöosaaminen sosiaali-ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä ja hoitotyön kehittäminen arvioinnin kohteina.
Hyväksytyt arvioinnit.
Harjoittelutunnit toteutuvat 216h (200h ja vakiovuorot 16h).
Ohjattu harjoittelu hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko Hyväksytty/Hylätty
Ennen jakson alkua:
CV:n laatiminen ja pitäminen aktiivisena harjoittelujakson loppuun asti, perehdytystunnille osallistuminen
Jakson aikana:
Läsnäolo harjoitteluyksikössä, tuntimäärän täyttyminen
Tavoitteiden laatiminen ja tavoitekeskustelu ohjaajan sekä opettajan kanssa (arviointi 1/3) Sun Harkassa, välikeskustelu ja itsearviointi ohjaajan sekä opettajan kanssa (arviointi 2/3) Sun Harkassa, loppuarviointi ja itsearvioinnin tekeminen ohjaajan ja opettajan kanssa (arviointi 3/3) Sun Harkassa.
Työvuoron hyväksyttäminen ohjaajalla, tuntimäärän täyttyminen.
Jakson jälkeen:
Palautetunnille osallistuminen.
Hylätty (0)
HYLÄTTY
ASIAKASLÄHTÖINEN, EETTINEN JA AMMATIL-LINEN OSAAMINEN
Ei ota huomioon hoidettavansa mielipiteitä.
Viestintä epäammatillista ja epätarkoituksenmukaista
Rikkoo salassapitovelvollisuuden.
Kohtelee potilaita epäammatillisesti ja eriarvoisesti.
Ei huomioi yksilöllisiä hoitotarpeita.
Ei osaa toimia vastuullisesti.
Ei tunnista omia kehittämistarpeitaan
Ei osaa ottaa palautetta vastaan rakentavasti.
NÄYTTÖÖN PERUSTUVA KLIININEN OSAAMINEN
Tiedonhakuvalmiudet ja tietoperusta ovat puutteelliset.
Ei osaa perustella toimintaansa.
Hoitotyön kirjaaminen ja raportointi on erittäin puutteellista tai epä-asiallista vaarantaen jopa potilasturvallisuuden.
Ei osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja eikä tunnista potilaan tilassa tapahtuvia muutoksia vaarantaen potilaan turvallisuuden.
Syy – seuraus - suhteiden ymmärtäminen on vaikeaa.
Ei osaa perushoitoa. Ei osaa suunnitella toimintaansa.
Aseptinen toiminta on erittäin puutteellista
Ei toimi kuntouttavaa työotteen mukaan eikä käytä ergonomisia työs-kentelymenetelmiä
Ei lainkaan tunnista oman osaamisensa rajoja.
Ei osaa toteuttaa turvallista lääkehoitoa. Tekee toistuvia virheitä vaa-rantaen potilasturvallisuuden. ( Ei koske PEHA jaksoa)
OPETUS JA OHJAUS-OSAAMINEN
Ei osaa ohjattunakaan ohjata potilasta ja/tai hänen läheisiään..
Ei ota huomioon terveyden edistämistä edes yksilötasolla.
YHTEISTYÖOSAAMINEN SOSIAALI- JA TERVEY-DENHUOLLON TOIMIN-TAYMPÄRISTÖISSÄ
Ei tunnista rooliaan opiskelijana. Ei kykene yhteistyöhön eikä kommuni-kointiin potilaan, läheisten ja/ tai työyhteisön kanssa. Toiminta ei ole johdonmukaista.
Käyttäytyminen epäasiallista ja/tai epäammatillista.
Yksityinen ja ammatillinen rooli menevät sekaisin.
HOITOTYÖN KEHITTÄMISOSAAMINEN
Ei ymmärrä hoitotyön laadun kehittämisen merkitystä.
Käsitys omasta toiminnasta on epärealistinen.
Ei edistä eikä ylläpidä hoitotyön laatua.
Ei ole selvillä toimialan toimenpideohjelmista tms.
Lisätiedot
Matkakustannukset opiskelija kustantaa itse.
Nimineula ja työkengät opiskelija hankkii itse.
Suojavaatteet saa harjoitteluyksiköstä.
Mahdolliset poissaolot korvataan ensisijaisesti harjoittelussa.