Skip to main content

Doing and Becoming (5cr)

Code: TH00DI07-3002

General information


Enrollment
02.12.2025 - 08.01.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
09.01.2026 - 16.03.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
Degree Programme in Occupational Therapy
Teachers
Anu Kuikkaniemi
Groups
MTOIMK26
Occupational Therapist
Course
TH00DI07

Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 23 h 0 min.

Time Topic Location
Fri 09.01.2026 time 12:30 - 14:00
(1 h 30 min)
Info kampuksella_Toiminta ihmisen elämässä TH00DI07-3002
ICT_C2033_2034 Oppimistila muunto
Tue 13.01.2026 time 10:00 - 15:45
(5 h 45 min)
Oikeus toimntaan_Toiminta ihmisen elämässä TH00DI07-3002
ICT_B2026 Oppimistila muunto
Wed 04.02.2026 time 10:00 - 15:45
(5 h 45 min)
Eettisyys_Toiminta ihmisen elämässä TH00DI07-3002
EDU_1090 Ringsberg esitystila byod
Fri 06.02.2026 time 10:00 - 14:00
(4 h 0 min)
Eri-ikäisten toim._Toiminta ihmisen elämässä TH00DI07-3002
etänä
Fri 13.03.2026 time 08:00 - 14:00
(6 h 0 min)
Itsenäinen opiskelu_Toiminta ihmisen elämässä TH00DI07-3002
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

9.1.2026 2h info
Teemat lähipäivissä:
13.1.2026 Tiimiopiskeluna Oikeus toimintaa ja oikeudenmukaisuus
4.2.2026 Toimintaterapian arvot ja eettisyys, lähipäivä kampuksella
6.2.2026 Etänä: Merkityksellinen toiminta eri ikäkausina
Verkkotyöskentelynä Kestävä kehitys
Tiimien itsenäinen tehtävä: Toimintaterapia ennen ja nyt (historia)
Näyttö 6h yhdistetty Toiminnallisuus toimintaterapiassa opintojaksoon
reflektion palautus xx mennessä
Sisältöihin löydät tarkempia ohjeita Itslearningistä.

Objective

Opiskelija osaa
• kuvailla, miten toimintaterapia on kehittynyt nykyiselleen,
• tunnistaa ihmisen merkityksellistä toimintaa elämänkaaren eri vaiheissa,
• tunnistaa toimintaterapian arvoperustan ja eettiset periaatteet sekä selittää, mitkä tekijät vaikuttavat toiminnalliseen oikeudenmukaisuuteen
• Tunnistaa kestävän kehityksen eri osatekijät
• tunnistaa terapeuttisen toiminnan edellytyksiä.

Content

Toimintaterapia ennen ja nyt
Kestävän kehityksen perusteet (ekologinen, sosiaalinen ja kulttuurinen sekä taloudellinen kestävyys)
Merkityksellinen toiminta eri ikäkausina
Oikeus toimintaan ja osallistumiseen
Toimintaterapian arvot, eettisyys ja osaamisalueet kansallisesti ja kansainvälisesti

Materials

Tieto oppimateriaaleista löytyy verkkoympäristöstä.

Teaching methods

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä, ryhmätöitä ja tiimityöskentelyä tiimipäivissä.

Exam schedules

Opintojaksosta tehdään reflektiopaperi, vain hylätyn reflektiopaperin voi uusia, hyväksyttyä reflektioaperia ei voi korottaa.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppimisen menetelmin huomioiden kestävän kehityksen erityisesti sosiaalisen kestävyyden näkökulmia.
Ohjeistus löytyy Tiimioppijan käsikirjasta ja Itslearning oppimisalustalta
Osa teemoista käsitellään verkkotyöskentelynä, osa ryhmä- tai tiimityöskentelynä lähipäivissä.
Lähipäiviin valmistellaan muistiinpanot ennen tiimipäiviä.
Tiimireflektio.

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Student workload

Ohjeistus opppimistehtävistä löytyy verkkoympäristöstä. Lähipäivätyöskentely xx tuntia, yhdistetty Toiminnallisuus toimintaterapiassa näyttöpäivä 6 tuntia ja itsenäinen työskentely xx
27 tuntia opiskelijatyötä vastaa yhtä opintopistettä. 5op= 135t.

Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttönä, sovitaan opiskelijakohtaisesti ja opiskelijalla itsellään aktiivinen rooli sisällön muodosta ja aikataulusta. Osaamisen näyttö tuotetaan koko opiskelijaryhmälle opintojakson Itslearning keskustelupalstalle.

Evaluation methods and criteria

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti ja osallistumista tiimityöskentelyyn.
Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Muistiinpanot ja ryhmätyön valmistelu hyväksytty/hylätty
Aktiivisuus lähipäivissä vaikutus arvosanaan +/-1 numero
Itse- ja vertaisarviointi vaikutus arvosanaan +/-1 numero
Näytön vaikutus arvosanaan +/-1 numero
Tiimireflektio arvioidaan asteikolla 0-5 arviointikehikon mukaisesti.

Failed (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Opiskelijalla on oikeus korjata vain hyläyttyä reflektiopaperia, jotta saavuttaa hyväksytyn 1-5 arvosanan.
HYL
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY
ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT
• ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan
• ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

TASO 1
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
• osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
• etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
• käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti

TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY
• käyttää joitain toimintaterapian ammattikäsitteitä suppeasti
• osoittaa kykyä ymmärtää opintojakson tietoperustaa, mutta tarkastelee asioita yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi

ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT
• toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
• ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei vielä näy toiminnassa
• opintojakson tehtävät ovat tiedossa, mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
• ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
• arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti

Assessment criteria, good (3-4)

TASO 3
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
• osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
• tarkastelee asioita eri näkökulmista
• etsii ja käyttää keskeisiä tiedonlähteitä
• tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
• lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty

TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY
• käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein
• hyödyntää toiminnassaan tarkoituksenmukaista eri tietolähteistä hankittua tietoa, mutta asioiden perustelut ovat osittain puutteellisia

ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT
• sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
• edistää ryhmän tavoitteiden saavuttamista
• ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan
• jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
• ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
• arvioi omaa osaamistaan kriittisesti
• opintojakson tehtävät palautettu ajallaan

Assessment criteria, excellent (5)

TASO 5
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
• osoittaa monipuolista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
• tarkastelee asioita useista näkökulmista
• etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
• tekee asianmukaiset lähdeviitemerkinnät
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY
• käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti oikein
• perustelee toimintaansa asianmukaisella tiedolla ja kykenee soveltamaan ja tekemään yhteenvetoja tiedoista
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT
• organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
• edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
• ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan
• rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
• palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
• arvioi omaa osaamistaan realistisesti

Further information

KIINTIÖT:
Avoimen AMK:n kiintiö 5 opiskelijaa.


Viestintä Itslearningin kautta, josta löytyy ohjeistus Opintojaksoon perehtyminen suunnitelmasivulta.

Go back to top of page