Siirry suoraan sisältöön

Toiminta ihmisen elämässä (5op)

Toteutuksen tunnus: TH00DI07-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 08.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
09.01.2026 - 16.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Toimintaterapeuttikoulutus
Opettajat
Anu Kuikkaniemi
Ryhmät
MTOIMK26
Toimintaterapeutti
Opintojakso
TH00DI07

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 23 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 09.01.2026 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
Info kampuksella_Toiminta ihmisen elämässä TH00DI07-3002
Ti 13.01.2026 klo 10:00 - 15:45
(5 t 45 min)
Oikeus toimntaan_Toiminta ihmisen elämässä TH00DI07-3002
Ke 04.02.2026 klo 10:00 - 15:45
(5 t 45 min)
Eettisyys_Toiminta ihmisen elämässä TH00DI07-3002
Pe 06.02.2026 klo 10:00 - 14:00
(4 t 0 min)
Etänä_Eri-ikäisten toim._Toiminta ihmisen elämässä TH00DI07-3002
Pe 13.03.2026 klo 08:00 - 14:00
(6 t 0 min)
Itsenäinen opiskelu_Toiminta ihmisen elämässä TH00DI07-3002
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

9.1.2026 2h info
Teemat lähipäivissä:
13.1.2026 Tiimiopiskeluna Oikeus toimintaa ja oikeudenmukaisuus
4.2.2026 Toimintaterapian arvot ja eettisyys, lähipäivä kampuksella
6.2.2026 Etänä: Merkityksellinen toiminta eri ikäkausina
Verkkotyöskentelynä Kestävä kehitys
Tiimien itsenäinen tehtävä: Toimintaterapia ennen ja nyt (historia)
Näyttö 6h yhdistetty Toiminnallisuus toimintaterapiassa opintojaksoon
reflektion palautus xx mennessä
Sisältöihin löydät tarkempia ohjeita Itslearningistä.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvailla, miten toimintaterapia on kehittynyt nykyiselleen,
• tunnistaa ihmisen merkityksellistä toimintaa elämänkaaren eri vaiheissa,
• tunnistaa toimintaterapian arvoperustan ja eettiset periaatteet sekä selittää, mitkä tekijät vaikuttavat toiminnalliseen oikeudenmukaisuuteen
• Tunnistaa kestävän kehityksen eri osatekijät
• tunnistaa terapeuttisen toiminnan edellytyksiä.

Sisältö

Toimintaterapia ennen ja nyt
Kestävän kehityksen perusteet (ekologinen, sosiaalinen ja kulttuurinen sekä taloudellinen kestävyys)
Merkityksellinen toiminta eri ikäkausina
Oikeus toimintaan ja osallistumiseen
Toimintaterapian arvot, eettisyys ja osaamisalueet kansallisesti ja kansainvälisesti

Oppimateriaalit

Tieto oppimateriaaleista löytyy verkkoympäristöstä.

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä, ryhmätöitä ja tiimityöskentelyä tiimipäivissä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksosta tehdään reflektiopaperi, vain hylätyn reflektiopaperin voi uusia, hyväksyttyä reflektioaperia ei voi korottaa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppimisen menetelmin huomioiden kestävän kehityksen erityisesti sosiaalisen kestävyyden näkökulmia.
Ohjeistus löytyy Tiimioppijan käsikirjasta ja Itslearning oppimisalustalta
Osa teemoista käsitellään verkkotyöskentelynä, osa ryhmä- tai tiimityöskentelynä lähipäivissä.
Lähipäiviin valmistellaan muistiinpanot ennen tiimipäiviä.
Tiimireflektio.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjeistus opppimistehtävistä löytyy verkkoympäristöstä. Lähipäivätyöskentely xx tuntia, yhdistetty Toiminnallisuus toimintaterapiassa näyttöpäivä 6 tuntia ja itsenäinen työskentely xx
27 tuntia opiskelijatyötä vastaa yhtä opintopistettä. 5op= 135t.

Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttönä, sovitaan opiskelijakohtaisesti ja opiskelijalla itsellään aktiivinen rooli sisällön muodosta ja aikataulusta. Osaamisen näyttö tuotetaan koko opiskelijaryhmälle opintojakson Itslearning keskustelupalstalle.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti ja osallistumista tiimityöskentelyyn.
Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Muistiinpanot ja ryhmätyön valmistelu hyväksytty/hylätty
Aktiivisuus lähipäivissä vaikutus arvosanaan +/-1 numero
Itse- ja vertaisarviointi vaikutus arvosanaan +/-1 numero
Näytön vaikutus arvosanaan +/-1 numero
Tiimireflektio arvioidaan asteikolla 0-5 arviointikehikon mukaisesti.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Opiskelijalla on oikeus korjata vain hyläyttyä reflektiopaperia, jotta saavuttaa hyväksytyn 1-5 arvosanan.
HYL
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY
ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT
• ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan
• ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

TASO 1
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
• osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
• etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
• käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti

TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY
• käyttää joitain toimintaterapian ammattikäsitteitä suppeasti
• osoittaa kykyä ymmärtää opintojakson tietoperustaa, mutta tarkastelee asioita yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi

ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT
• toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
• ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei vielä näy toiminnassa
• opintojakson tehtävät ovat tiedossa, mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
• ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
• arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

TASO 3
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
• osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
• tarkastelee asioita eri näkökulmista
• etsii ja käyttää keskeisiä tiedonlähteitä
• tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
• lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty

TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY
• käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein
• hyödyntää toiminnassaan tarkoituksenmukaista eri tietolähteistä hankittua tietoa, mutta asioiden perustelut ovat osittain puutteellisia

ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT
• sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
• edistää ryhmän tavoitteiden saavuttamista
• ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan
• jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
• ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
• arvioi omaa osaamistaan kriittisesti
• opintojakson tehtävät palautettu ajallaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TASO 5
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
• osoittaa monipuolista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
• tarkastelee asioita useista näkökulmista
• etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
• tekee asianmukaiset lähdeviitemerkinnät
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY
• käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti oikein
• perustelee toimintaansa asianmukaisella tiedolla ja kykenee soveltamaan ja tekemään yhteenvetoja tiedoista
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT
• organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
• edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
• ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan
• rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
• palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
• arvioi omaa osaamistaan realistisesti

Lisätiedot

KIINTIÖT:
Avoimen AMK:n kiintiö 5 opiskelijaa.


Viestintä Itslearningin kautta, josta löytyy ohjeistus Opintojaksoon perehtyminen suunnitelmasivulta.

Siirry alkuun