Patient Research (4cr)
Code: TH00BV81-3010
General information
- Enrollment
- 01.12.2025 - 18.01.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 12.01.2026 - 08.03.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Unit
- ETKDipa
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
- Teachers
- Jaana Koskela
- Lasse Putko
- Course
- TH00BV81
Unfortunately, no reservations were found for the realization Patient Research TH00BV81-3010. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Terveen ihmisen peruselintoimintojen tunnistaminen ja tutkiminen (hengitys, verenkierto, tajunta, aineenvaihdunta/eritys).
Potilaan haastattelu ja yleistilan kartoittaminen.
Asiakaslähtöinen toiminta potilaan ja hänen omaistensa kohtaamisessa.
Kliinisessä tutkimisessa käytettävä välineistö.
Objective
Objectives
• Students will know how to interact with and interview the person to be examined
• Students will understand the functions of vital organs in the human body
• Students will be familiar with clinical examination methods and their principles
Content
Contents
• Interaction and communication competence
• Clinical examination of a patient following the ABCDE principles
• Key methods for examining people: interview, anamnesis, inspection, palpation, auscultation, percussion, observation and indicators
• Preconditions of good clinical examinations and their implementation: general condition, breathing, circulation, consciousness, excretion, musculoskeletal system, skin
• Patient monitoring, recording an ECG and basics of interpretation
Materials
• Alanen ym. 2023. Oireista työdiagnoosiin, ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Sanoma Pro.s. 8-64.
• Luennot ja muu opettajan osoittama materiaali
Teaching methods
Teoriaopetus
Ryhmätyö
Ennakkotehtävät harjoitustunneille
Luokkaharjoittelu pienryhmissä
Työpajaopetus
Pedagogic approaches and sustainable development
• Vuorovaikutteinen kontaktiopetus
• Käänteinen oppiminen
• Vertaisoppiminen
• Case-pohjainen oppiminen. Pääpaino moniammatillisessa tiimityöskentelyssä, yhteisvastuullisuudessa, rakentavassa palautteessa sekä ammatillisen kasvun vahvistamisessa turvallisessa ja positiivisessa oppimisympäristössä.
• Itseopiskelu erilaisia materiaaleja käyttäen.
• Työpajaharjoittelu
• Luento-opetus
• Oman ja työparin työturvallisuuden huomiointi. Omasta ja muiden työhyvinvoinnista huolehtiminen. Esim. ergonominen työskentely ja yhteisön ilmapiirin parantaminen.
• Työvälineiden turvallinen käyttö ja oikeaoppinen käsittely, turhia laitevaurioita ennaltaehkäisten.
• Hoitotarvikkeiden tarkoituksenmukainen käyttö ja turhan jätteen ennaltaehkäisy. Jätteiden lajittelu.
• Tautien tarttumisen ennaltaehkäisy. Potilaiden terveyden edistäminen ja ohjaus tartuntatautien ehkäisyssä.
Student workload
4 op = 108 h opiskelijan työtä
työpajaharjoittelu 20h
ryhmätyöskentely 4h
teoriaopetus ja tentti 13h
tehtävät, itsenäinen työskentely 71h
Tekoälyn käyttö vaihtelee oppimistehtävittäin. Käytöstä ohjeistetaan opintojaksolla tehtäväkohtaisesti.
Evaluation methods and criteria
Läsnäolo pakollista kaikilla työpajatunneilla, arviointi HKS/HYL
Ryhmätyö HKS/HYL
Tentti HYL - 5
Failed (0)
- Opintojakson pakollinen suoritus puuttuu, yksi tai useampi seuraavista:
• Tentistä hylätty eli alle 50% kokonaispisteistä, joka osoittaa ettei opiskelija hallitse opintojakson keskeisiä käsitteitä tai sisältöjä riittävällä tasolla
• Opiskelija ei ole osallistunut kaikkiin työpajoihin
• Tehtävä hylätty.
-Tehtävän hylkäyskriteerit:
• Tehtävä ei ole palautettu aikataulun mukaisesti.
• Työ ei vastaa tehtävänantoa tai asiasisältö on virheellinen.
• Käsitteitä käytetään virheellisesti
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
-Tentistä 1 tai 2, jolla opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson keskeiset käsitteet ja sisällöt tyydyttävällä tasolla.
-Osallistuminen kaikkiin työpajoihin
-Tehtävä hyväksytty, tehtävän hyväksymiskriteerit:
• Tehtävä on palautettu aikataulun mukaisesti.
• Asia on sisällöllisesti oikein ja toteutettu tehtävänannon mukaisesti.
• Ilmaisu on asiallista ja ammatillista.
• Keskeiset asiat on ymmärrettävästi kuvattu.
Assessment criteria, good (3-4)
-Tentistä 3 tai 4, jolla opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson keskeiset käsitteet ja sisällöt hyvällä tasolla.
-Osallistuminen kaikkiin työpajoihin
-Tehtävä hyväksytty, tehtävän hyväksymiskriteerit:
• Tehtävä on palautettu aikataulun mukaisesti.
• Asia on sisällöllisesti oikein ja toteutettu tehtävänannon mukaisesti.
• Ilmaisu on asiallista ja ammatillista.
• Keskeiset asiat on ymmärrettävästi kuvattu.
Assessment criteria, excellent (5)
-Tentistä 5, jolla opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson keskeiset käsitteet ja sisällöt kiitettävällä tasolla.
-Osallistuminen kaikkiin työpajoihin
-Tehtävä hyväksytty, tehtävän hyväksymiskriteerit:
• Tehtävä on palautettu aikataulun mukaisesti.
• Asia on sisällöllisesti oikein ja toteutettu tehtävänannon mukaisesti.
• Ilmaisu on asiallista ja ammatillista.
• Keskeiset asiat on ymmärrettävästi kuvattu.
Further information
It's Learning ja sähköposti