Potilaan tutkiminen (4op)
Toteutuksen tunnus: TH00BV81-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2025 - 18.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 08.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Yksikkö
- ETKDipa
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
- Opettajat
- Jaana Koskela
- Lasse Putko
- Ryhmät
-
PENHOK26Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K26
- Opintojakso
- TH00BV81
Toteutukselle Potilaan tutkiminen TH00BV81-3010 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Terveen ihmisen peruselintoimintojen tunnistaminen ja tutkiminen (hengitys, verenkierto, tajunta, aineenvaihdunta/eritys).
Potilaan haastattelu ja yleistilan kartoittaminen.
Asiakaslähtöinen toiminta potilaan ja hänen omaistensa kohtaamisessa.
Kliinisessä tutkimisessa käytettävä välineistö.
Tavoitteet
Tavoitteet
• Osaa kohdata ja haastatella tutkittavaa ihmistä.
• Tietää ihmiskehon keskeisten elinten toiminnan perusteet.
• Tietää ihmisen kliinisessä tutkimisessa käytettäviä menetelmiä ja tuntee niiden perusteet.
Sisältö
Sisältö
• Vuorovaikutus ja ihmisen kohtaaminen
• Potilaan kliininen tutkiminen ABCDE-periaatteiden mukaisesti
• Ihmisen tutkimisen keskeiset menetelmät: haastattelu, anamneesi, inspektio, palpaatio, auskultaatio, perkussio, havainnointi ja mittarit
• Hyvän kliinisen tutkimuksen edellytykset ja toteuttaminen: yleistila, hengitys, verenkierto, tajunta, eritys, tuki- ja liikuntaelimistö, iho
• Potilaan monitorointi ja sydänfilmin rekisteröinti sekä tulkinnan perusteet
Oppimateriaalit
• Alanen ym. 2023. Oireista työdiagnoosiin, ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Sanoma Pro.s. 8-64.
• Luennot ja muu opettajan osoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Teoriaopetus
Ryhmätyö
Ennakkotehtävät harjoitustunneille
Luokkaharjoittelu pienryhmissä
Työpajaopetus
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
• Vuorovaikutteinen kontaktiopetus
• Käänteinen oppiminen
• Vertaisoppiminen
• Case-pohjainen oppiminen. Pääpaino moniammatillisessa tiimityöskentelyssä, yhteisvastuullisuudessa, rakentavassa palautteessa sekä ammatillisen kasvun vahvistamisessa turvallisessa ja positiivisessa oppimisympäristössä.
• Itseopiskelu erilaisia materiaaleja käyttäen.
• Työpajaharjoittelu
• Luento-opetus
• Oman ja työparin työturvallisuuden huomiointi. Omasta ja muiden työhyvinvoinnista huolehtiminen. Esim. ergonominen työskentely ja yhteisön ilmapiirin parantaminen.
• Työvälineiden turvallinen käyttö ja oikeaoppinen käsittely, turhia laitevaurioita ennaltaehkäisten.
• Hoitotarvikkeiden tarkoituksenmukainen käyttö ja turhan jätteen ennaltaehkäisy. Jätteiden lajittelu.
• Tautien tarttumisen ennaltaehkäisy. Potilaiden terveyden edistäminen ja ohjaus tartuntatautien ehkäisyssä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op = 108 h opiskelijan työtä
työpajaharjoittelu 20h
ryhmätyöskentely 4h
teoriaopetus ja tentti 13h
tehtävät, itsenäinen työskentely 71h
Tekoälyn käyttö vaihtelee oppimistehtävittäin. Käytöstä ohjeistetaan opintojaksolla tehtäväkohtaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo pakollista kaikilla työpajatunneilla, arviointi HKS/HYL
Ryhmätyö HKS/HYL
Tentti HYL - 5
Hylätty (0)
- Opintojakson pakollinen suoritus puuttuu, yksi tai useampi seuraavista:
• Tentistä hylätty eli alle 50% kokonaispisteistä, joka osoittaa ettei opiskelija hallitse opintojakson keskeisiä käsitteitä tai sisältöjä riittävällä tasolla
• Opiskelija ei ole osallistunut kaikkiin työpajoihin
• Tehtävä hylätty.
-Tehtävän hylkäyskriteerit:
• Tehtävä ei ole palautettu aikataulun mukaisesti.
• Työ ei vastaa tehtävänantoa tai asiasisältö on virheellinen.
• Käsitteitä käytetään virheellisesti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
-Tentistä 1 tai 2, jolla opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson keskeiset käsitteet ja sisällöt tyydyttävällä tasolla.
-Osallistuminen kaikkiin työpajoihin
-Tehtävä hyväksytty, tehtävän hyväksymiskriteerit:
• Tehtävä on palautettu aikataulun mukaisesti.
• Asia on sisällöllisesti oikein ja toteutettu tehtävänannon mukaisesti.
• Ilmaisu on asiallista ja ammatillista.
• Keskeiset asiat on ymmärrettävästi kuvattu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
-Tentistä 3 tai 4, jolla opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson keskeiset käsitteet ja sisällöt hyvällä tasolla.
-Osallistuminen kaikkiin työpajoihin
-Tehtävä hyväksytty, tehtävän hyväksymiskriteerit:
• Tehtävä on palautettu aikataulun mukaisesti.
• Asia on sisällöllisesti oikein ja toteutettu tehtävänannon mukaisesti.
• Ilmaisu on asiallista ja ammatillista.
• Keskeiset asiat on ymmärrettävästi kuvattu.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
-Tentistä 5, jolla opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson keskeiset käsitteet ja sisällöt kiitettävällä tasolla.
-Osallistuminen kaikkiin työpajoihin
-Tehtävä hyväksytty, tehtävän hyväksymiskriteerit:
• Tehtävä on palautettu aikataulun mukaisesti.
• Asia on sisällöllisesti oikein ja toteutettu tehtävänannon mukaisesti.
• Ilmaisu on asiallista ja ammatillista.
• Keskeiset asiat on ymmärrettävästi kuvattu.
Lisätiedot
It's Learning ja sähköposti