Swedish for Working Life, Oral Communication (replacing compulsory Swedish) (1cr)
Code: 100114-3403
General information
- Enrollment
- 01.12.2025 - 11.01.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 12.01.2026 - 12.04.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 1 cr
- Unit
- Engineering
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 80 - 100
- Degree programmes
- Degree Programme in Mechanical Engineering
Unfortunately, no reservations were found for the realization Swedish for Working Life, Oral Communication (replacing compulsory Swedish) 100114-3403. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
avalliset työelämän viestintätilanteet suullisesti ruotsiksi.
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja -tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä työelämälähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa
Tavoitetaso vähintään B1.
Opintojakso toteutetaan pääasiassa lähitunteina + niihin liittyvine kotiehtävineen.
Skriftlig kommunikation ja Muntlig kommunikation ovat käytännössä yksi kokonaisuus.
Ryhmiä tulee 2 (A ja B) ja kummallakin on 2h/vko lukujärjestyksen mukaan.
Opintojakso alkaa viikolla 3 ja päättyy viikolla 15.
Objective
The student can communicate orally in different work-life situations.
Content
The student
- can describe the content and structure of his/her studies, training and work experience
- can describe his/her working environment and operations of a company, products and processes
- can communicate in various business life situations appropriately
- is able to use appropriate vocabulary and phrases when presenting tasks of his/her own field
Materials
Opettajan kokoama materiaali Itslearningissä + opiskelijoiden itse etsimät oman alan ruotsinkieliset artikkelit yms.
Teaching methods
Tekemällä oppiminen, ohjattua ja itsenäistä opiskelua, erilaisia suullisia harjoituksia pareittain tai pienryhmissä.
Tekoäly sopii tällä opintojaksolla hyvin oman oppimisen tueksi. Tavoitteena on kuitenkin oman ajattelun ja kielitaidon kehittäminen, joita myös tehtävissä / kokeissa mitataan. Harkitsematon tekoälyn käyttö pelkkään vastausten selvittämiseen ei tue tavoiteltua oppimista.
Aiempien toteutusten kokemukset on huomioitu toteutustavan kehityksessä. Erityisesti opiskelijapalautteissa ja opetukseen liittyvissä keskusteluissa esiin nousseita puutteita on korjattu opintomateriaaleja täydennettäessä.
Exam schedules
Suulliset tentit eli esitykset pienryhmissä tai video-CV:n palautus erikseen sovitun aikautulun mukaan viikoilla 14-15.
Opiskelija varaa itselleen ajan pienryhmäkeskusteluun. Jos opiskelija ei saavu tähän etukäteen ilmoittamatta, se katsotaan yhdeksi suulliseksi tenttiyritykseksi.
Uusintatilaisuus kurssin lopussa keväällä 2026 erikseen sovitusti.
Pedagogic approaches and sustainable development
Ryhmäohjaus, itsenäisten tehtvävien arviointi, jatkuva näyttö
Kestävä kehitys on mukana valituissa teksteissä suullisissa keskusteluissa.
Completion alternatives
Katso tarkemmin arviointikohdasta.
Student workload
Suullinen osa: 1 op eli 27h opiskelijan kokonaistyömäärä, josta
lähitunteja n. 8h (parikeskusteluja + suullinen esitys pienryhmässä),
itsenäinen työskentely n. 19h (suulliseen esitykseen valmistautumista ja puheharjoittelua, video-CV:n laatimista yms.)
Evaluation methods and criteria
Jokaisella lähitunnilla harjaannutetaan sekä suullista että muuta kielitaitoa. Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen. Opintojakson arviointi tehdään asteikolla 1-5 valtakunnallisten taitotasokuvausten mukaan. Taitotasot esitellään ensimmäisellä lähitunnilla ja ovat nähtävissä Itsissä.
Tekoälyä saa opintojaksolla käyttää, mutta käytöstä on raportoitava oppimistehtäviin kirjattujen ohjeiden mukaisesti.
Opintojakso edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen ja läsnäoloa (vähintään n. 75 % lähitunneista), koska tunneilla harjoitellaaan suullista kielitaitoa ja vuorovaikutustaitoja parityöskentelynä ja pienryhmissä. Tuntinäyttöä myös arvioidaan jatkuvasti (esim. suullisia parikeskusteluja).
Voidakseen osallistua suulliseen tenttiin kurssin loppupuolelle, on opiskelijan osallistuttava vähintään 50% lähitunneille.
Poissaoloa ei voi korvata lisätehtävillä!
Suullinen kielitaito arvioidaan:
JOKO lähituntien suullisten harjoitusten ja opintojakson lopussa pienryhmässä tehtävän suullisen tentin ja keskustelun perusteella. Arviointi asteikolla 0-5.
TAI lähituntien suullisten harjoitusten ja tekemällä itsenäisen video-CV:n ohjeiden mukaisesti. Arviointi asteikolla hyväksytty/hylätty, koska spontaania puhetta ja vuorovaikutusta ei voida arvioida. Hyväksytty tarkoittaa tällöin arvosanaa 1.
Failed (0)
Suullinen hylätty, jos video-CV tai suullinen esitys tekemättä hyväksytysti, eikä vähintään 50% osallistuminen lähitunneille täyty.
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
(1)
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
(2)
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy suullisesti välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa.
Assessment criteria, good (3-4)
(3)
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
(4)
Selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.
Assessment criteria, excellent (5)
(5)
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.
Opiskelijalla on kurssin aikana suullinen näyttö kunnossa (75% läsnäoloa) ja suullisessa tentissä arvosana 5 valtakunnalisten taitotasojen mukaan.
Further information
Opintojaksolla edellytetään ruotsin perusteiden hallintaa vähintään tyydyttävästi.
Tämä on suullinen osa Svenska i arbetslivet -opintojaksoa. Opiskelijan tulee ilmoittautua myös kirjalliseen osaan.
Käytännössä nämä ovat yksi ja sama opintojakso ja tunnit sekoittuvat kurssin kuluessa, mutta suullisesta (1 op) ja kirjallisesta (2 op) osaamisesta tulee erikseen arvosanat Peppiin.
Lukkarissa näkyy vain tunnit Skrftlig kommunikation -toteutukselle ja sen pohjalta tulevalla Itslearning -kansiossa ovat kaikki sekä suulliseen että kirjalliseen osaan liittyvät ohjeet ja tehtävät ym. Itsissä siis ainoastaan yksi kansio: Svenska i arbetslivet.