Skip to main content

Quality, Impact and Effectiveness of Social and Health Care Services (5cr)

Code: TH00CY67-3001

General information


Enrollment
02.12.2025 - 26.01.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
27.01.2026 - 30.04.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
3 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Master School
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 35
Degree programmes
Master of Management and Leadership in Health Care
Teachers
Heli Vaartio-Rajalin
Kristiina Engblom-Pelkkala
Course
TH00CY67

Realization has 4 reservations. Total duration of reservations is 16 h 0 min.

Time Topic Location
Tue 27.01.2026 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
Palveluiden laatu, tuloksellisuus ja vaikuttavuus TH00CY67-3001
Toteutetaan etänä (Teams)
Tue 03.03.2026 time 08:30 - 12:00
(3 h 30 min)
Palveluiden laatu, tuloksellisuus ja vaikuttavuus TH00CY67-3001
Wed 04.03.2026 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Palveluiden laatu, tuloksellisuus ja vaikuttavuus TH00CY67-3001
Tue 14.04.2026 time 09:00 - 15:30
(6 h 30 min)
Palveluiden laatu, tuloksellisuus ja vaikuttavuus TH00CY67-3001
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

27.1. klo 12:30-15.30 (etäopetus, linkki Its Learning alustalla) Johdanto opintojaksoon ja strategiatyöskentelyyn
3.3. klo 8:30-12 (etäopetus) Laatu, tuloksellisuus ja vaikuttavuus sote-alalla; käsitteet ja periaatteet
4.3. klo 9:00-12:00 (etäopetus) Laadunhallinnan keskeiset analyysi-, mittaus- ja kehittämismenetelmät
14.4. klo 9-15.30 (etäopetus) Seminaari: pienryhmätöiden esitys ja yhteiset johtopäätökset

Objective

After completing the course
• The student understands the concepts, basic principles, and key analysis, measurement, and development methods of quality, quality management, quality leadership, as well as impact and effectiveness in social and health care services.
• The student is able to evaluate, measure, and develop the quality, impact and effectiveness of social and health care services in a customer-oriented and cost-effective manner.

Content

• Concepts of quality management and key analysis, measurement, and development methods; structure, process and outcome model, Triple Aim framework costs/effectiveness/quality.
• Concept of effectiveness and related concepts, key analysis, measurement, and development methods; input-output-outcome model

Materials

Opintojakson pienryhmätehtävässä on käytettävä Its learning-alustalla olevasta kirjallisuusliitteestä jokaisesta kategoriasta (laatu, tuloksellisuus vaikuttavuus) vähintään yhtä artikkelia, muuta luentomateriaalia sekä itse etsittyä tutkimusnäyttöä.

Teaching methods

Itsenäinen työskentely
Etäopetus
Pienryhmätyöskentely
Seminaari

Exam schedules

Pienryhmätehtävän palautus Its Learning -alustalle 7.4 klo 12:00 päivällä,
Lisäksi 3 sivun PP-esitys seminaariin, palautus Itsiin välittömästi esityspäivän jälkeen.

Yksilöllisen käsitekartan palautus 7.4 jälkeen mutta viimeistään 24.4 2026.

Pedagogic approaches and sustainable development

Etäopetuksen alustusten aikana perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista.

Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus eli konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa, ja laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen eli projektimainen työskentely.

Oppimistehtävissä ilmenevät kestävän kehityksen kompetenssit eli tulevaisuusorientoituneisuus, normatiivinen ajattelu, systeeminen ajattelu, yhteistyö ja kriittinen ajattelu.

Completion alternatives

Ei valinnaisuutta

Student workload

Opetus: alustuksia ja seminaari 19t (0.75 op)
Itsenäinen opiskelu: 20 t (0.75 op)
Pienyhmätehtävä: 96t (3.5 op)
Yhteensä: 135h (5 op)

Evaluation methods and criteria

Pienryhmätehtävä 5 hlön ryhmissä, kirjallijen raportti ja PowerPoint-esitys; opettajan suullinen palaute (tyydyttävä 1- kiitettävä 5). Tehtävän ohjeistus löytyy Its Learning -alustalta.
Mahdollisesta tekoälyn käytöstä oppimistehtävässä on kerrottava selkeästi mitä menetelmää on käytetty ja missä osiossa tehtävää. Käytä ensisijaisesti Turun ammattikorkeakoulun tarjoamaa suojattua Microsoft Copilot Chat -tekoälyratkaisua. Ilmoittamatta jäänyt käyttö tulkitaan vilpiksi.


Yksilöllinen käsitekartta (Hyv/Hyl, saattaa vaikuttaa opintojakson arvosanaan laskevasti tai nostavasti). Tehtävän ohjeistus löytyy Its Learning -alustalta,
Tekoälyn käyttäminen on kielletty ja tulkitaan vilpiksi. Opiskelijan tulee käyttää vain omia tietojaan, ymmärrystään ja taitojaan.

Failed (0)

Opiskelija ei ole osallistunut etäopetustapaamisiin ja/tai pienryhmätehtävään, tai osallistuminen pienryhmätehtävään on ollut satunnaista ja/tai passiivista (opiskelija ei ole osallistunut merkitsevästi pienryhmän keskusteluihin ja tuonut esiin omaa osaamistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin).
TAI Palautettu pienryhmäraportti ei vastaa tehtävänantoon ja sen osa-alueisiin.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

1: Raportin sisältö perustuu joko kurssimateriaalin siteeraamiseen (luennot, kurssikirjallisuus) tai omien kokemusten kuvailuun. Raportin sisältö vastaa tehtävänantoon heikosti tai ei ollenkaan.
Raportissa käytetään pääasiassa yleiskieltä laatuun, tuloksellisuuteen tai vaikuttavuuteen liittyvien käsitteiden, mittareiden ja menetelmien sijaan.
Esitetyt kehittämisehdotukset ovat luonteeltaan suppeita tai epäsopivia.
Osallistuminen seminaarikeskusteluun on epärelevanttia tai suppeaa.


2: Raportin sisältö perustuu kurssimateriaalin siteeraamiseen (luennot, kurssikirjallisuus) sekä oman ammatillisen reflektion yhdistelmään. Ratkaisusuunnitelman sisältö vastaa osin tehtävänantoon.
Raportissa käytetään satunnaisesti laatuun, tuloksellisuuteen tai vaikuttavuuteen liittyviä käsitteitä, mittareita ja menetelmiä, ja ne on ymmärretty oikein.
Esitetyt kehittämisehdotukset ovat luonteeltaan hyvin tavanomaisia tai pinnallisia.
Osallistuminen seminaarikeskusteluun on epärelevanttia tai pinnallista.

Assessment criteria, good (3-4)

3: Raportin sisältö perustuu kurssimateriaalin lukemiseen (luennot, kurssikirjallisuus) sekä oman ammatillisen reflektion yhdistelmään. Raportin sisältö vastaa tehtävänantoon ja sen kaikkiin osiin ymmärrettävästi.
Raportissa käytetään satunnaisesti laatuun, tuloksellisuuteen tai vaikuttavuuteen liittyviä käsitteitä, mittareita ja menetelmiä, ja ne on ymmärretty oikein.
Esitetyt kehittämisehdotukset ovat luonteeltaan melko tavanomaisia.
Osallistuminen seminaarikeskusteluun on relevanttia ja konstruktiivista.

4: Raportin sisältö perustuu kurssimateriaalin ymmärtämiseen (luennot, kurssikirjallisuus) sekä itsenäisen tiedonhankinnan tai ammatillisen reflektion yhdistelmään. Raportin sisältö vastaa tehtävänantoon kattavasti, ymmärrettävästi ja realistisesti.
Raportissa käytetään asianmukaisesti laatuun, tuloksellisuuteen tai vaikuttavuuteen liittyviä relevantteja käsitteitä, mittareita ja menetelmiä, ne on ymmärretty oikein.
Esitetyt kehittämisehdotukset ovat luonteeltaan melko innovatiivisia ja keskenään loogisia.
Osallistuminen seminaarikeskusteluun on relevanttia ja konstruktiivista.

Assessment criteria, excellent (5)

5. Raportin sisältö perustuu kurssimateriaalin ymmärtämiseen (luennot, kurssikirjallisuus) sekä itsenäisen tiedonhankinnan ja ammatillisen reflektion yhdistelmään. Raportin sisältö vastaa tehtävänantoon kattavasti, ymmärrettävästi ja realistisesti.
Raportissa käytetään systemaattisesti ja asianmukaisesti laatuun, tuloksellisuuteen tai vaikuttavuuteen liittyviä relevantteja käsitteitä, mittareita ja menetelmiä, ne on ymmärretty oikein.
Esitetyt kehittämisehdotukset ovat luonteeltaan innovatiivisia, keskenään loogisia ja ne perustellaan uskottavasti.
Osallistuminen seminaarikeskusteluun on relevanttia, konstruktiivista ja asiantuntevaa

Further information

YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin.
Avoin YAMK-opiskeluun maksimi 5 opiskelijaa.

Go back to top of page