Palveluiden laatu, tuloksellisuus ja vaikuttavuus (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00CY67-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2025 - 26.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 27.01.2026 - 30.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi / Master School
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 35
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
- Opettajat
- Heli Vaartio-Rajalin
- Kristiina Engblom-Pelkkala
- Ryhmät
-
YTEKEK25VSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, K25 (verkko)
- Opintojakso
- TH00CY67
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 16 t 0 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
Ti 27.01.2026 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Palveluiden laatu, tuloksellisuus ja vaikuttavuus TH00CY67-3001 |
Toteutetaan etänä (Teams)
|
|
Ti 03.03.2026 klo 08:30 - 12:00 (3 t 30 min) |
Palveluiden laatu, tuloksellisuus ja vaikuttavuus TH00CY67-3001 |
|
|
Ke 04.03.2026 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Palveluiden laatu, tuloksellisuus ja vaikuttavuus TH00CY67-3001 |
|
|
Ti 14.04.2026 klo 09:00 - 15:30 (6 t 30 min) |
Palveluiden laatu, tuloksellisuus ja vaikuttavuus TH00CY67-3001 |
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
27.1. klo 12:30-15.30 (etäopetus, linkki Its Learning alustalla) Johdanto opintojaksoon ja strategiatyöskentelyyn
3.3. klo 8:30-12 (etäopetus) Laatu, tuloksellisuus ja vaikuttavuus sote-alalla; käsitteet ja periaatteet
4.3. klo 9:00-12:00 (etäopetus) Laadunhallinnan keskeiset analyysi-, mittaus- ja kehittämismenetelmät
14.4. klo 9-15.30 (etäopetus) Seminaari: pienryhmätöiden esitys ja yhteiset johtopäätökset
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan
• opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveyspalvelujen laadun, laadunhallinnan, laatujohtamisen sekä tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden käsitteet, perusperiaatteet sekä keskeiset analyysi-, mittaus- ja kehittämismenetelmät
• opiskelija osaa arvioida, mitata ja kehittää sote-palvelujen laatua, tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta asiakaslähtöisesti ja kustannustehokkaasti
Sisältö
• laadunhallinnan käsitteet ja keskeiset analyysi-, mittaus- ja kehittämismenetelmät; rakenne, prosessi- ja tulosmalli, Triple Aim viitekehys kustannukset/vaikuttavuus/laatu
• vaikuttavuuden käsite ja lähikäsitteet, keskeiset analyysi-, mittaus- ja kehittämismenetelmät; panos, tuotos ja lopputulosmalli
Oppimateriaalit
Opintojakson pienryhmätehtävässä on käytettävä Its learning-alustalla olevasta kirjallisuusliitteestä jokaisesta kategoriasta (laatu, tuloksellisuus vaikuttavuus) vähintään yhtä artikkelia, muuta luentomateriaalia sekä itse etsittyä tutkimusnäyttöä.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely
Etäopetus
Pienryhmätyöskentely
Seminaari
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Pienryhmätehtävän palautus Its Learning -alustalle 7.4 klo 12:00 päivällä,
Lisäksi 3 sivun PP-esitys seminaariin, palautus Itsiin välittömästi esityspäivän jälkeen.
Yksilöllisen käsitekartan palautus 7.4 jälkeen mutta viimeistään 24.4 2026.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Etäopetuksen alustusten aikana perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista.
Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus eli konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa, ja laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen eli projektimainen työskentely.
Oppimistehtävissä ilmenevät kestävän kehityksen kompetenssit eli tulevaisuusorientoituneisuus, normatiivinen ajattelu, systeeminen ajattelu, yhteistyö ja kriittinen ajattelu.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisuutta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus: alustuksia ja seminaari 19t (0.75 op)
Itsenäinen opiskelu: 20 t (0.75 op)
Pienyhmätehtävä: 96t (3.5 op)
Yhteensä: 135h (5 op)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Pienryhmätehtävä 5 hlön ryhmissä, kirjallijen raportti ja PowerPoint-esitys; opettajan suullinen palaute (tyydyttävä 1- kiitettävä 5). Tehtävän ohjeistus löytyy Its Learning -alustalta.
Mahdollisesta tekoälyn käytöstä oppimistehtävässä on kerrottava selkeästi mitä menetelmää on käytetty ja missä osiossa tehtävää. Käytä ensisijaisesti Turun ammattikorkeakoulun tarjoamaa suojattua Microsoft Copilot Chat -tekoälyratkaisua. Ilmoittamatta jäänyt käyttö tulkitaan vilpiksi.
Yksilöllinen käsitekartta (Hyv/Hyl, saattaa vaikuttaa opintojakson arvosanaan laskevasti tai nostavasti). Tehtävän ohjeistus löytyy Its Learning -alustalta,
Tekoälyn käyttäminen on kielletty ja tulkitaan vilpiksi. Opiskelijan tulee käyttää vain omia tietojaan, ymmärrystään ja taitojaan.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut etäopetustapaamisiin ja/tai pienryhmätehtävään, tai osallistuminen pienryhmätehtävään on ollut satunnaista ja/tai passiivista (opiskelija ei ole osallistunut merkitsevästi pienryhmän keskusteluihin ja tuonut esiin omaa osaamistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin).
TAI Palautettu pienryhmäraportti ei vastaa tehtävänantoon ja sen osa-alueisiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1: Raportin sisältö perustuu joko kurssimateriaalin siteeraamiseen (luennot, kurssikirjallisuus) tai omien kokemusten kuvailuun. Raportin sisältö vastaa tehtävänantoon heikosti tai ei ollenkaan.
Raportissa käytetään pääasiassa yleiskieltä laatuun, tuloksellisuuteen tai vaikuttavuuteen liittyvien käsitteiden, mittareiden ja menetelmien sijaan.
Esitetyt kehittämisehdotukset ovat luonteeltaan suppeita tai epäsopivia.
Osallistuminen seminaarikeskusteluun on epärelevanttia tai suppeaa.
2: Raportin sisältö perustuu kurssimateriaalin siteeraamiseen (luennot, kurssikirjallisuus) sekä oman ammatillisen reflektion yhdistelmään. Ratkaisusuunnitelman sisältö vastaa osin tehtävänantoon.
Raportissa käytetään satunnaisesti laatuun, tuloksellisuuteen tai vaikuttavuuteen liittyviä käsitteitä, mittareita ja menetelmiä, ja ne on ymmärretty oikein.
Esitetyt kehittämisehdotukset ovat luonteeltaan hyvin tavanomaisia tai pinnallisia.
Osallistuminen seminaarikeskusteluun on epärelevanttia tai pinnallista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3: Raportin sisältö perustuu kurssimateriaalin lukemiseen (luennot, kurssikirjallisuus) sekä oman ammatillisen reflektion yhdistelmään. Raportin sisältö vastaa tehtävänantoon ja sen kaikkiin osiin ymmärrettävästi.
Raportissa käytetään satunnaisesti laatuun, tuloksellisuuteen tai vaikuttavuuteen liittyviä käsitteitä, mittareita ja menetelmiä, ja ne on ymmärretty oikein.
Esitetyt kehittämisehdotukset ovat luonteeltaan melko tavanomaisia.
Osallistuminen seminaarikeskusteluun on relevanttia ja konstruktiivista.
4: Raportin sisältö perustuu kurssimateriaalin ymmärtämiseen (luennot, kurssikirjallisuus) sekä itsenäisen tiedonhankinnan tai ammatillisen reflektion yhdistelmään. Raportin sisältö vastaa tehtävänantoon kattavasti, ymmärrettävästi ja realistisesti.
Raportissa käytetään asianmukaisesti laatuun, tuloksellisuuteen tai vaikuttavuuteen liittyviä relevantteja käsitteitä, mittareita ja menetelmiä, ne on ymmärretty oikein.
Esitetyt kehittämisehdotukset ovat luonteeltaan melko innovatiivisia ja keskenään loogisia.
Osallistuminen seminaarikeskusteluun on relevanttia ja konstruktiivista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5. Raportin sisältö perustuu kurssimateriaalin ymmärtämiseen (luennot, kurssikirjallisuus) sekä itsenäisen tiedonhankinnan ja ammatillisen reflektion yhdistelmään. Raportin sisältö vastaa tehtävänantoon kattavasti, ymmärrettävästi ja realistisesti.
Raportissa käytetään systemaattisesti ja asianmukaisesti laatuun, tuloksellisuuteen tai vaikuttavuuteen liittyviä relevantteja käsitteitä, mittareita ja menetelmiä, ne on ymmärretty oikein.
Esitetyt kehittämisehdotukset ovat luonteeltaan innovatiivisia, keskenään loogisia ja ne perustellaan uskottavasti.
Osallistuminen seminaarikeskusteluun on relevanttia, konstruktiivista ja asiantuntevaa
Lisätiedot
YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin.
Avoin YAMK-opiskeluun maksimi 5 opiskelijaa.