Skip to main content

Basics of Research and Development Methods (5cr)

Code: TH00CY63-3003

General information


Enrollment
02.12.2025 - 15.01.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
15.01.2026 - 26.04.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Master School
Teaching languages
Finnish
Seats
30 - 150
Degree programmes
Master's Degree Programme in Health Promotion
Teachers
Salla Grommi
Maarit Janhunen
Course
TH00CY63

Realization has 2 reservations. Total duration of reservations is 9 h 0 min.

Time Topic Location
Thu 15.01.2026 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisen perusteet TH00CY63-3003
Zoom, linkki ilmoitetaan myöhemmin
Wed 01.04.2026 time 09:00 - 15:00
(6 h 0 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisen perusteet TH00CY63-3003
Zoom, linkki ilmoitetaan myöhemmin
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Sisältö
- Tutkimusten tieteenfilosofiset ja metodologiset lähtökohdat
- Keskeiset määrälliset ja laadulliset tutkimusmenetelmät sekä työelämälähtöiset kokeilevan kehittämisen menetelmät
- Osallistava työelämän kehittäminen
- Määrällinen ja laadullinen tutkimusprosessi ja -tulosten analysointi
- Tutkimus- ja kehittämisprosessien luotettavuus, eettisyys ja tietosuoja
- Tiedon kriittinen arviointi

Ajoitus
Seminaarit, itsenäinen opiskelu, pienryhmätehtävät ja tentti 15.1.-26.4.
- Aloitusseminaari 15.1. (Zoom)
- Opintojakson hyväksilukujen arviointi 15.-22.1. (Itslearning)
- Tutkimusmenetelmä -tehtävä 26.1.-22.2. (Itslearning)
- Kehittämismenetelmä -tehtävä 23.2.-29.3. (Itslearning)
- Loppuseminaari 1.4. (Zoom)
- Tentti viikoilla 15-17 (Itslearning)

Objective

After completing the course, the student is able to:
• identify the methodological premises of research trends and the key research and development methods in their own field
• strengthen their competence in applying research and development methods to their working life
• deepen their competence in interpreting and critically evaluating research results
• expand their competence in assessing the reliability of research and development methods, and in reviewing and applying ethical principles

Content

Content
• Philosophical and methodological starting points of research
• Key quantitative and qualitative research methods and working life-oriented experimental development methods
• Inclusive development of working life
• Quantitative and qualitative research process and analysis of results
• Reliability, ethics and data protection of research and development processes
• Critical evaluation of information

Materials

Itslearningissa ilmoitettu lähdemateriaali sekä muu opiskelijan itsensä hankkima lähdemateriaali.

Teaching methods

Osallistuminen verkkotapaamisiin (aloitus- ja loppuseminaari) monialalaisissa pienryhmissä, itsenäinen verkko-oppimateriaaleihin perehtyminen sekä tentin suorittaminen, kirjallisten oppimistehtävien tekeminen ja toiminnallinen työskentely monialaisissa pienryhmissä.

Exam schedules

Tentti on opintojakson lopulla (kts. Sisältö ja ajoitus). Tentin suorittamiselle on varattu kolme viikkoa, jonka aikana tenttiä voi yrittää kolme kertaa. Paras hyväksytty suoritus on tentin arvosana.

Tenttimateriaali:
- Tietoarkisto. Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvali/
- Tähtinen, J., Laakkonen, E., Broberg, M. & Tähtinen, R. (2020). Tilastollisen aineiston käsittelyn ja tulkinnan perusteita (2. uudistettu painos.). Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8091-8 (Luvut 1, 2.2-2.4, 3-6, 10 [ei SPSS-ohjelman ohjelaatikot])
- Salonen ym. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-649-4 (Luvut 2-5 ja liite)

Pedagogic approaches and sustainable development

Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Tämä opintojakso sisältää kontaktiopetusta, itsenäistä opiskelua sekä työskentelyä monialaisissa pienryhmissä.

Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus eli konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa, ja laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen eli projektimainen työskentely.

Opintojakso kehittää seuraavia Arenen YAMK-tutkintojen yhteisiä kompetensseja: Oppimaan oppiminen, Eettisyys ja Ennakoiva kehittäminen.

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Student workload

1. Määrällisen ja laadullisen tutkimusartikkelin analysointi ja soveltaminen työelämän kehittämistehtävään (pienryhmätehtävä)
2. Posteri valitusta kehittämismenetelmästä ja sen soveltaminen työelämän kehittämistehtävään (pienryhmätehtävä)
3. Tentti

Tekoälyn käyttö vaihtelee oppimistehtävittäin. Käytöstä ohjeistetaan opintojaksolla tehtäväkohtaisesti.

Opintojakso on 5 op (135 tuntia), josta kontaktitapaamiset 9 tuntia ja itsenäinen opiskelu 126 tuntia. Tutkimusmenetelmien osuus opintojaksosta on 3,5 op ja kehittämismenetelmien osuus 1,5 op.

Evaluation methods and criteria

Opintojakson suoritus koostuu kontaktipäiviin osallistumisesta, pienryhmätehtävistä ja tentistä. Arviointikriteerit pienryhmätehtäviin ja tenttiin tarkemmin Itslearningissä.

- Osallistuminen aloitus- ja loppuseminaariin: hyväksytty / hylätty / korvaava tehtävä
- Tutkimusmenetelmät pienryhmätehtävä: Hyl-K5
- Kehittämismenetelmät tehtävä:Hyl-K5 ( vertaisarviointi)
- Tentti: Hyl-K5
- Opintojakson arvosana: Hyl-K5 (tutkimusmenetelmätehtävä 40 %, kehittämismenetelmätehtävä 20 %, tentti 40%).

Failed (0)

Ei ole osallistunut seminaareihin tai ei ole suorittanut pienryhmätehtäviä tai tenttiä hyväksytysti.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Osallistunut seminaareihin ja osoittaa pienryhmätehtävissä ja tentissä hallitsevansa opintojakson sisällöt heikosti tai vain pääpiirteittäin.

Assessment criteria, good (3-4)

Osallistunut seminaareihin ja osoittaa pienryhmätehtävissä ja tentissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin ja lähdeperustaisesti sekä osaa soveltaa oppimaansa.

Assessment criteria, excellent (5)

Osallistunut seminaareihin ja osoittaa pienryhmätehtävissä ja tentissä opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa lähdeperustaisesti sekä osaa soveltaa oppimaansa erinomaisesti.

Further information

Avoin AMK: maksimi 5 opiskelijaa, poislukien polkuopiskelijat ja osaajakoulutuksessa olevat opiskelijat.
On YAMK-opintoja, ei sovellu perustutkintoon.

Go back to top of page