Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisen perusteet (5op)

Toteutuksen tunnus: TH00CY63-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 15.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
15.01.2026 - 26.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
suomi
Paikat
30 - 150
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Opettajat
Salla Grommi
Maarit Janhunen
Ryhmät
YTEDK26V
Terveyden edistäminen (ylempi AMK), verkko, K26
YTEKEK26V
Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, K26 (verkko)
YGEROK26V
Gerontologinen asiantuntijuus, K26 (verkko)
YKLASK26
Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), syöpää sairastavan hoito, K26
Opintojakso
TH00CY63

Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 9 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 15.01.2026 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisen perusteet TH00CY63-3003
Zoom, linkki ilmoitetaan myöhemmin
Ke 01.04.2026 klo 09:00 - 15:00
(6 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisen perusteet TH00CY63-3003
Zoom, linkki ilmoitetaan myöhemmin
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Sisältö
- Tutkimusten tieteenfilosofiset ja metodologiset lähtökohdat
- Keskeiset määrälliset ja laadulliset tutkimusmenetelmät sekä työelämälähtöiset kokeilevan kehittämisen menetelmät
- Osallistava työelämän kehittäminen
- Määrällinen ja laadullinen tutkimusprosessi ja -tulosten analysointi
- Tutkimus- ja kehittämisprosessien luotettavuus, eettisyys ja tietosuoja
- Tiedon kriittinen arviointi

Ajoitus
Seminaarit, itsenäinen opiskelu, pienryhmätehtävät ja tentti 15.1.-26.4.
- Aloitusseminaari 15.1. (Zoom)
- Opintojakson hyväksilukujen arviointi 15.-22.1. (Itslearning)
- Tutkimusmenetelmä -tehtävä 26.1.-22.2. (Itslearning)
- Kehittämismenetelmä -tehtävä 23.2.-29.3. (Itslearning)
- Loppuseminaari 1.4. (Zoom)
- Tentti viikoilla 15-17 (Itslearning)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• tunnistaa tutkimussuuntausten metodologisia lähtökohtia sekä alansa keskeiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
• vahvistaa osaamistaan tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvien menetelmien soveltamisessa työelämään omalla alallaan
• syventää osaamistaan tutkimusten tulosten tulkinnassa ja kriittisessä arvioinnissa
• laajentaa osaamistaan tutkimusten ja kehittämismenetelmien luotettavuuden arvioinnissa sekä eettisten periaatteiden tarkastelussa ja soveltamisessa

Sisältö

Sisältö
• Tutkimusten tieteenfilosofiset ja metodologiset lähtökohdat
• Keskeiset määrälliset ja laadulliset tutkimusmenetelmät sekä työelämälähtöiset kokeilevan kehittämisen menetelmät
• Osallistava työelämän kehittäminen
• Määrällinen ja laadullinen tutkimusprosessi ja -tulosten analysointi
• Tutkimus- ja kehittämisprosessien luotettavuus, eettisyys ja tietosuoja
• Tiedon kriittinen arviointi

Oppimateriaalit

Itslearningissa ilmoitettu lähdemateriaali sekä muu opiskelijan itsensä hankkima lähdemateriaali.

Opetusmenetelmät

Osallistuminen verkkotapaamisiin (aloitus- ja loppuseminaari) monialalaisissa pienryhmissä, itsenäinen verkko-oppimateriaaleihin perehtyminen sekä tentin suorittaminen, kirjallisten oppimistehtävien tekeminen ja toiminnallinen työskentely monialaisissa pienryhmissä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti on opintojakson lopulla (kts. Sisältö ja ajoitus). Tentin suorittamiselle on varattu kolme viikkoa, jonka aikana tenttiä voi yrittää kolme kertaa. Paras hyväksytty suoritus on tentin arvosana.

Tenttimateriaali:
- Tietoarkisto. Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvali/
- Tähtinen, J., Laakkonen, E., Broberg, M. & Tähtinen, R. (2020). Tilastollisen aineiston käsittelyn ja tulkinnan perusteita (2. uudistettu painos.). Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8091-8 (Luvut 1, 2.2-2.4, 3-6, 10 [ei SPSS-ohjelman ohjelaatikot])
- Salonen ym. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-649-4 (Luvut 2-5 ja liite)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Tämä opintojakso sisältää kontaktiopetusta, itsenäistä opiskelua sekä työskentelyä monialaisissa pienryhmissä.

Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus eli konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa, ja laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen eli projektimainen työskentely.

Opintojakso kehittää seuraavia Arenen YAMK-tutkintojen yhteisiä kompetensseja: Oppimaan oppiminen, Eettisyys ja Ennakoiva kehittäminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Määrällisen ja laadullisen tutkimusartikkelin analysointi ja soveltaminen työelämän kehittämistehtävään (pienryhmätehtävä)
2. Posteri valitusta kehittämismenetelmästä ja sen soveltaminen työelämän kehittämistehtävään (pienryhmätehtävä)
3. Tentti

Tekoälyn käyttö vaihtelee oppimistehtävittäin. Käytöstä ohjeistetaan opintojaksolla tehtäväkohtaisesti.

Opintojakso on 5 op (135 tuntia), josta kontaktitapaamiset 9 tuntia ja itsenäinen opiskelu 126 tuntia. Tutkimusmenetelmien osuus opintojaksosta on 3,5 op ja kehittämismenetelmien osuus 1,5 op.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suoritus koostuu kontaktipäiviin osallistumisesta, pienryhmätehtävistä ja tentistä. Arviointikriteerit pienryhmätehtäviin ja tenttiin tarkemmin Itslearningissä.

- Osallistuminen aloitus- ja loppuseminaariin: hyväksytty / hylätty / korvaava tehtävä
- Tutkimusmenetelmät pienryhmätehtävä: Hyl-K5
- Kehittämismenetelmät tehtävä:Hyl-K5 ( vertaisarviointi)
- Tentti: Hyl-K5
- Opintojakson arvosana: Hyl-K5 (tutkimusmenetelmätehtävä 40 %, kehittämismenetelmätehtävä 20 %, tentti 40%).

Hylätty (0)

Ei ole osallistunut seminaareihin tai ei ole suorittanut pienryhmätehtäviä tai tenttiä hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osallistunut seminaareihin ja osoittaa pienryhmätehtävissä ja tentissä hallitsevansa opintojakson sisällöt heikosti tai vain pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osallistunut seminaareihin ja osoittaa pienryhmätehtävissä ja tentissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin ja lähdeperustaisesti sekä osaa soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osallistunut seminaareihin ja osoittaa pienryhmätehtävissä ja tentissä opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa lähdeperustaisesti sekä osaa soveltaa oppimaansa erinomaisesti.

Lisätiedot

Avoin AMK: maksimi 5 opiskelijaa, poislukien polkuopiskelijat ja osaajakoulutuksessa olevat opiskelijat.
On YAMK-opintoja, ei sovellu perustutkintoon.

Siirry alkuun