Tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisen perusteet (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00CY63-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2025 - 15.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 15.01.2026 - 26.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi / Master School
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 30 - 150
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
- Opettajat
- Salla Grommi
- Maarit Janhunen
- Ryhmät
-
YTEDK26VTerveyden edistäminen (ylempi AMK), verkko, K26
-
YTEKEK26VSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, K26 (verkko)
-
YGEROK26VGerontologinen asiantuntijuus, K26 (verkko)
-
YKLASK26Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), syöpää sairastavan hoito, K26
- Opintojakso
- TH00CY63
Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 9 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 15.01.2026 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisen perusteet TH00CY63-3003 |
Zoom, linkki ilmoitetaan myöhemmin
|
Ke 01.04.2026 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
Tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisen perusteet TH00CY63-3003 |
Zoom, linkki ilmoitetaan myöhemmin
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Sisältö
- Tutkimusten tieteenfilosofiset ja metodologiset lähtökohdat
- Keskeiset määrälliset ja laadulliset tutkimusmenetelmät sekä työelämälähtöiset kokeilevan kehittämisen menetelmät
- Osallistava työelämän kehittäminen
- Määrällinen ja laadullinen tutkimusprosessi ja -tulosten analysointi
- Tutkimus- ja kehittämisprosessien luotettavuus, eettisyys ja tietosuoja
- Tiedon kriittinen arviointi
Ajoitus
Seminaarit, itsenäinen opiskelu, pienryhmätehtävät ja tentti 15.1.-26.4.
- Aloitusseminaari 15.1. (Zoom)
- Opintojakson hyväksilukujen arviointi 15.-22.1. (Itslearning)
- Tutkimusmenetelmä -tehtävä 26.1.-22.2. (Itslearning)
- Kehittämismenetelmä -tehtävä 23.2.-29.3. (Itslearning)
- Loppuseminaari 1.4. (Zoom)
- Tentti viikoilla 15-17 (Itslearning)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• tunnistaa tutkimussuuntausten metodologisia lähtökohtia sekä alansa keskeiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
• vahvistaa osaamistaan tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvien menetelmien soveltamisessa työelämään omalla alallaan
• syventää osaamistaan tutkimusten tulosten tulkinnassa ja kriittisessä arvioinnissa
• laajentaa osaamistaan tutkimusten ja kehittämismenetelmien luotettavuuden arvioinnissa sekä eettisten periaatteiden tarkastelussa ja soveltamisessa
Sisältö
Sisältö
• Tutkimusten tieteenfilosofiset ja metodologiset lähtökohdat
• Keskeiset määrälliset ja laadulliset tutkimusmenetelmät sekä työelämälähtöiset kokeilevan kehittämisen menetelmät
• Osallistava työelämän kehittäminen
• Määrällinen ja laadullinen tutkimusprosessi ja -tulosten analysointi
• Tutkimus- ja kehittämisprosessien luotettavuus, eettisyys ja tietosuoja
• Tiedon kriittinen arviointi
Oppimateriaalit
Itslearningissa ilmoitettu lähdemateriaali sekä muu opiskelijan itsensä hankkima lähdemateriaali.
Opetusmenetelmät
Osallistuminen verkkotapaamisiin (aloitus- ja loppuseminaari) monialalaisissa pienryhmissä, itsenäinen verkko-oppimateriaaleihin perehtyminen sekä tentin suorittaminen, kirjallisten oppimistehtävien tekeminen ja toiminnallinen työskentely monialaisissa pienryhmissä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on opintojakson lopulla (kts. Sisältö ja ajoitus). Tentin suorittamiselle on varattu kolme viikkoa, jonka aikana tenttiä voi yrittää kolme kertaa. Paras hyväksytty suoritus on tentin arvosana.
Tenttimateriaali:
- Tietoarkisto. Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvali/
- Tähtinen, J., Laakkonen, E., Broberg, M. & Tähtinen, R. (2020). Tilastollisen aineiston käsittelyn ja tulkinnan perusteita (2. uudistettu painos.). Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8091-8 (Luvut 1, 2.2-2.4, 3-6, 10 [ei SPSS-ohjelman ohjelaatikot])
- Salonen ym. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-649-4 (Luvut 2-5 ja liite)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Tämä opintojakso sisältää kontaktiopetusta, itsenäistä opiskelua sekä työskentelyä monialaisissa pienryhmissä.
Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus eli konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa, ja laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen eli projektimainen työskentely.
Opintojakso kehittää seuraavia Arenen YAMK-tutkintojen yhteisiä kompetensseja: Oppimaan oppiminen, Eettisyys ja Ennakoiva kehittäminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Määrällisen ja laadullisen tutkimusartikkelin analysointi ja soveltaminen työelämän kehittämistehtävään (pienryhmätehtävä)
2. Posteri valitusta kehittämismenetelmästä ja sen soveltaminen työelämän kehittämistehtävään (pienryhmätehtävä)
3. Tentti
Tekoälyn käyttö vaihtelee oppimistehtävittäin. Käytöstä ohjeistetaan opintojaksolla tehtäväkohtaisesti.
Opintojakso on 5 op (135 tuntia), josta kontaktitapaamiset 9 tuntia ja itsenäinen opiskelu 126 tuntia. Tutkimusmenetelmien osuus opintojaksosta on 3,5 op ja kehittämismenetelmien osuus 1,5 op.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suoritus koostuu kontaktipäiviin osallistumisesta, pienryhmätehtävistä ja tentistä. Arviointikriteerit pienryhmätehtäviin ja tenttiin tarkemmin Itslearningissä.
- Osallistuminen aloitus- ja loppuseminaariin: hyväksytty / hylätty / korvaava tehtävä
- Tutkimusmenetelmät pienryhmätehtävä: Hyl-K5
- Kehittämismenetelmät tehtävä:Hyl-K5 ( vertaisarviointi)
- Tentti: Hyl-K5
- Opintojakson arvosana: Hyl-K5 (tutkimusmenetelmätehtävä 40 %, kehittämismenetelmätehtävä 20 %, tentti 40%).
Hylätty (0)
Ei ole osallistunut seminaareihin tai ei ole suorittanut pienryhmätehtäviä tai tenttiä hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osallistunut seminaareihin ja osoittaa pienryhmätehtävissä ja tentissä hallitsevansa opintojakson sisällöt heikosti tai vain pääpiirteittäin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osallistunut seminaareihin ja osoittaa pienryhmätehtävissä ja tentissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin ja lähdeperustaisesti sekä osaa soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osallistunut seminaareihin ja osoittaa pienryhmätehtävissä ja tentissä opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa lähdeperustaisesti sekä osaa soveltaa oppimaansa erinomaisesti.
Lisätiedot
Avoin AMK: maksimi 5 opiskelijaa, poislukien polkuopiskelijat ja osaajakoulutuksessa olevat opiskelijat.
On YAMK-opintoja, ei sovellu perustutkintoon.