Research, Development and Innovation Training (10cr)
Code: TH00CA90-3016
General information
- Enrollment
- 02.12.2025 - 31.12.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 16.01.2026 - 31.05.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 10 cr
- RDI portion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 5 - 5
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Olli Toivonen
- Course
- TH00CA90
Unfortunately, no reservations were found for the realization Research, Development and Innovation Training TH00CA90-3016. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Toteutus vain sosionomiopiskelijoille!
Aloitustapaaminen 23.1.2026
Lopetus 24.4.2026
Paikat ilmoitetaan myöhemmin (opiskelijat noudattavat vesi- ja ympäristötekniikan Capstone -toteutuksen aikatauluja).
Muuten projektityöskentelyssä noudatetaan projektiryhmän ja toimeksiannon aikatauluja. Toimeksiantaja (Urban Biodeversity Parks -hanke) ohjaa projektiryhmää.
Kaupungit ovat avainasemassa luontokadon hidastamisessa ja luonnon monimuotoisuuden turvaamisessa tuleville sukupolville. Urban Biodiversity Parks -hankkeen (https://www.turku.fi/en/node/1563 0) tavoitteena on kehittää ja testata erilaisia menetelmiä, joilla kaupunkiluonnon monimuotoisuutta voidaan suojella ja aktiivisesti lisätä.
Tämän Capstone projektin tavoitteena on tuoda yhteen Turun AMK:n insinööri- ja sosionomiopiskelijoita sekä Turun yliopiston biologian opiskelijoita kehittämään ratkaisuja, joiden avulla luonnon monimuotoisuutta lisääviä toimenpiteitä saadaan edistettyä olemassa olevissa taloyhtiöissä sosiaalisesti, taloudellisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla.
Capstone-projektin tehtävät sisältävät:
a) Tutustuminen kirjallisuuden perusteella tämän hetken tutkimukseen ja tietämykseen rakennetun ympäristön luonnon monimuotoisuuden edistämisen merkityksestä, keinoista ja haasteista, erityisesti yksityisten taloyhtiöiden tonteilla.
b) Uusien keinojen ja ratkaisujen ideointi ja kuvaaminen opiskelijaryhmän monialaisena yhteistyönä
c) Yrityselämän, tutkijoiden, taloyhtiöiden edustajien ja opiskelijoiden yhteiskehittämistyöpajan järjestäminen uusien innovatiivisten luonnon monimuotoisuutta suojelevien ratkaisujen löytämiseksi sekä niiden toteuttamiskelpoisuuden ja vaikutusten arvioimiseksi.
d) Oppaan laatiminen rakennetun ympäristön luonnon monimuotoisuuden parantamisesta: Miten voidaan lisätä monimuotoista kasvillisuutta taloyhtiöiden olemassa oleville piha-alueille sosiaalisesti, teknisesti, taloudellisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla.
Toteutukselle otetaan mukaan 5 sitoutunutta sosionomiopiskelijaa. Usean eri alan opiskelijoita yhdistävä Capstone -toteutus sopii sosionomiopiskelijoille, joille TKI-toiminnan harjoittelu on ajoitettu kevääseen 2026 tai joilla se jäänyt omaa ajoitusta myöhempään suoritukseen. Hyväksynnässä huomioidaan opiskelijan aloitusryhmän soveltuvuus ja opinnon vaihe.
Omien opintojen suunnittelu suhteessa Capstone toteutukseen:
TKI-toiminnanharjoittelu / Capstone (10op) voidaan sosionomin opinnoissa sijoittaa HOPSiin muutamalla eri tavalla:
1. TKI-toiminnan harjoittelun ja vapaaehtoistyön tilalle
2. TKI-toiminnan harjoittelun ja yhden menetelmäopinnon tilalle
3. TKI-toiminnan harjoittelun ja yhden vapaasti valittavan opinnon tilalle
4. Viedään kokonaan vapaasti valittaviin opintoihin, mikäli niissä on tilaa
Sijoittaminen sovitaan opinnon vastaavan opettajan / koulutusvastaavan Olli Toivosen kanssa
Objective
• you are able to apply your project work, management, research and development, and entrepreneurship knowledge and skills in a practical working life project
• you are able to work as a responsible member of a project team
• you are able to collaborate with different stakeholders and partners
• you are able to communicate and report the different stages and results of your project
• you know how to promote the fulfilment of sustainability principles and apply them to your own actions
Content
• project planning, launch, implementation and evaluation
• preparing a project plan
• preparing a project report
Materials
UBP-hankkeen materiaalit
Itse etsittävä tutkimus- ja menetelmätieto
Teaching methods
Projektioppiminen
Työelämäoppiminen
Tiimioppiminen
Exam schedules
Ei tenttiä
Pedagogic approaches and sustainable development
1. Opiskelijat tekevät Urban Biodiversity Parks hankkeen tavoitteisiin ja tarpeisiin toimeksiannon.
2. Opiskelu tapahtuu projektipäällikön johdolla ja toimeksiantajan valmennuksessa opiskelijatiimissä
Student workload
Kokonaistyömäärä on 270 tuntia
Assessment criteria, approved/failed
HYVÄKSYTTY
Projektitiimi on toteuttanut projektisuunnitelman mukaisen tehtävän niin, että toimeksiantaja hyväksyy aikaansaannokseen ja sen esittämisen.
Opiskelijan työskentely projektissa täyttää määrälliset tavoitteet.
HYLÄTTY
Projektitiimi ei ole toteuttanut projektisuunnitelman mukaista tehtävää eikä saa toimeksiantajan hyväksyntää.
Opiskelijan työskentely projektissa ei täytä määrällistä tavoitetta.
Evaluation methods and criteria
Projektityöskentely min. 270h
Projektin lopputuotos hyväksytty
Osallistuminen projektiryhmän ohjaukseen (UBP / Toivonen)
Tekoälyn käyttö Capstone projektissa on sallittua ideointiin ja tekstin muokkaamiseen. Tekoälyn käyttö on raportoiva esityksissä. Projektitoimeksiannon sisältöjä ei saa tehdä tekoälyllä.