Skip to main content

Research, Development and Innovation Training (10cr)

Code: TH00CA90-3016

General information


Enrollment
02.12.2025 - 31.12.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
16.01.2026 - 31.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
10 cr
RDI portion
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
5 - 5
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Olli Toivonen
Course
TH00CA90

Unfortunately, no reservations were found for the realization Research, Development and Innovation Training TH00CA90-3016. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Toteutus vain sosionomiopiskelijoille!

Aloitustapaaminen 23.1.2026
Lopetus 24.4.2026
Paikat ilmoitetaan myöhemmin (opiskelijat noudattavat vesi- ja ympäristötekniikan Capstone -toteutuksen aikatauluja).
Muuten projektityöskentelyssä noudatetaan projektiryhmän ja toimeksiannon aikatauluja. Toimeksiantaja (Urban Biodeversity Parks -hanke) ohjaa projektiryhmää.

Kaupungit ovat avainasemassa luontokadon hidastamisessa ja luonnon monimuotoisuuden turvaamisessa tuleville sukupolville. Urban Biodiversity Parks -hankkeen (https://www.turku.fi/en/node/1563 0) tavoitteena on kehittää ja testata erilaisia menetelmiä, joilla kaupunkiluonnon monimuotoisuutta voidaan suojella ja aktiivisesti lisätä.

Tämän Capstone projektin tavoitteena on tuoda yhteen Turun AMK:n insinööri- ja sosionomiopiskelijoita sekä Turun yliopiston biologian opiskelijoita kehittämään ratkaisuja, joiden avulla luonnon monimuotoisuutta lisääviä toimenpiteitä saadaan edistettyä olemassa olevissa taloyhtiöissä sosiaalisesti, taloudellisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla.

Capstone-projektin tehtävät sisältävät:
a) Tutustuminen kirjallisuuden perusteella tämän hetken tutkimukseen ja tietämykseen rakennetun ympäristön luonnon monimuotoisuuden edistämisen merkityksestä, keinoista ja haasteista, erityisesti yksityisten taloyhtiöiden tonteilla.
b) Uusien keinojen ja ratkaisujen ideointi ja kuvaaminen opiskelijaryhmän monialaisena yhteistyönä
c) Yrityselämän, tutkijoiden, taloyhtiöiden edustajien ja opiskelijoiden yhteiskehittämistyöpajan järjestäminen uusien innovatiivisten luonnon monimuotoisuutta suojelevien ratkaisujen löytämiseksi sekä niiden toteuttamiskelpoisuuden ja vaikutusten arvioimiseksi.
d) Oppaan laatiminen rakennetun ympäristön luonnon monimuotoisuuden parantamisesta: Miten voidaan lisätä monimuotoista kasvillisuutta taloyhtiöiden olemassa oleville piha-alueille sosiaalisesti, teknisesti, taloudellisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla.


Toteutukselle otetaan mukaan 5 sitoutunutta sosionomiopiskelijaa. Usean eri alan opiskelijoita yhdistävä Capstone -toteutus sopii sosionomiopiskelijoille, joille TKI-toiminnan harjoittelu on ajoitettu kevääseen 2026 tai joilla se jäänyt omaa ajoitusta myöhempään suoritukseen. Hyväksynnässä huomioidaan opiskelijan aloitusryhmän soveltuvuus ja opinnon vaihe.

Omien opintojen suunnittelu suhteessa Capstone toteutukseen:
TKI-toiminnanharjoittelu / Capstone (10op) voidaan sosionomin opinnoissa sijoittaa HOPSiin muutamalla eri tavalla:

1. TKI-toiminnan harjoittelun ja vapaaehtoistyön tilalle
2. TKI-toiminnan harjoittelun ja yhden menetelmäopinnon tilalle
3. TKI-toiminnan harjoittelun ja yhden vapaasti valittavan opinnon tilalle
4. Viedään kokonaan vapaasti valittaviin opintoihin, mikäli niissä on tilaa

Sijoittaminen sovitaan opinnon vastaavan opettajan / koulutusvastaavan Olli Toivosen kanssa

Objective

• you are able to apply your project work, management, research and development, and entrepreneurship knowledge and skills in a practical working life project
• you are able to work as a responsible member of a project team
• you are able to collaborate with different stakeholders and partners
• you are able to communicate and report the different stages and results of your project
• you know how to promote the fulfilment of sustainability principles and apply them to your own actions

Content

• project planning, launch, implementation and evaluation
• preparing a project plan
• preparing a project report

Materials

UBP-hankkeen materiaalit
Itse etsittävä tutkimus- ja menetelmätieto

Teaching methods

Projektioppiminen
Työelämäoppiminen
Tiimioppiminen

Exam schedules

Ei tenttiä

Pedagogic approaches and sustainable development

1. Opiskelijat tekevät Urban Biodiversity Parks hankkeen tavoitteisiin ja tarpeisiin toimeksiannon.
2. Opiskelu tapahtuu projektipäällikön johdolla ja toimeksiantajan valmennuksessa opiskelijatiimissä

Student workload

Kokonaistyömäärä on 270 tuntia

Assessment criteria, approved/failed

HYVÄKSYTTY
Projektitiimi on toteuttanut projektisuunnitelman mukaisen tehtävän niin, että toimeksiantaja hyväksyy aikaansaannokseen ja sen esittämisen.
Opiskelijan työskentely projektissa täyttää määrälliset tavoitteet.

HYLÄTTY
Projektitiimi ei ole toteuttanut projektisuunnitelman mukaista tehtävää eikä saa toimeksiantajan hyväksyntää.
Opiskelijan työskentely projektissa ei täytä määrällistä tavoitetta.

Evaluation methods and criteria

Projektityöskentely min. 270h
Projektin lopputuotos hyväksytty
Osallistuminen projektiryhmän ohjaukseen (UBP / Toivonen)

Tekoälyn käyttö Capstone projektissa on sallittua ideointiin ja tekstin muokkaamiseen. Tekoälyn käyttö on raportoiva esityksissä. Projektitoimeksiannon sisältöjä ei saa tehdä tekoälyllä.

Go back to top of page