TKI-toiminnan harjoittelu / Capstone sosionomi (10op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA90-3016
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2025 - 31.12.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 16.01.2026 - 31.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 10 op
- TKI-osuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 5 - 5
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
Toteutukselle TKI-toiminnan harjoittelu / Capstone sosionomi TH00CA90-3016 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Toteutus vain sosionomiopiskelijoille!
Aloitustapaaminen 23.1.2026
Lopetus 24.4.2026
Paikat ilmoitetaan myöhemmin (opiskelijat noudattavat vesi- ja ympäristötekniikan Capstone -toteutuksen aikatauluja).
Muuten projektityöskentelyssä noudatetaan projektiryhmän ja toimeksiannon aikatauluja. Toimeksiantaja (Urban Biodeversity Parks -hanke) ohjaa projektiryhmää.
Kaupungit ovat avainasemassa luontokadon hidastamisessa ja luonnon monimuotoisuuden turvaamisessa tuleville sukupolville. Urban Biodiversity Parks -hankkeen (https://www.turku.fi/en/node/1563 0) tavoitteena on kehittää ja testata erilaisia menetelmiä, joilla kaupunkiluonnon monimuotoisuutta voidaan suojella ja aktiivisesti lisätä.
Tämän Capstone projektin tavoitteena on tuoda yhteen Turun AMK:n insinööri- ja sosionomiopiskelijoita sekä Turun yliopiston biologian opiskelijoita kehittämään ratkaisuja, joiden avulla luonnon monimuotoisuutta lisääviä toimenpiteitä saadaan edistettyä olemassa olevissa taloyhtiöissä sosiaalisesti, taloudellisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla.
Capstone-projektin tehtävät sisältävät:
a) Tutustuminen kirjallisuuden perusteella tämän hetken tutkimukseen ja tietämykseen rakennetun ympäristön luonnon monimuotoisuuden edistämisen merkityksestä, keinoista ja haasteista, erityisesti yksityisten taloyhtiöiden tonteilla.
b) Uusien keinojen ja ratkaisujen ideointi ja kuvaaminen opiskelijaryhmän monialaisena yhteistyönä
c) Yrityselämän, tutkijoiden, taloyhtiöiden edustajien ja opiskelijoiden yhteiskehittämistyöpajan järjestäminen uusien innovatiivisten luonnon monimuotoisuutta suojelevien ratkaisujen löytämiseksi sekä niiden toteuttamiskelpoisuuden ja vaikutusten arvioimiseksi.
d) Oppaan laatiminen rakennetun ympäristön luonnon monimuotoisuuden parantamisesta: Miten voidaan lisätä monimuotoista kasvillisuutta taloyhtiöiden olemassa oleville piha-alueille sosiaalisesti, teknisesti, taloudellisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla.
Toteutukselle otetaan mukaan 5 sitoutunutta sosionomiopiskelijaa. Usean eri alan opiskelijoita yhdistävä Capstone -toteutus sopii sosionomiopiskelijoille, joille TKI-toiminnan harjoittelu on ajoitettu kevääseen 2026 tai joilla se jäänyt omaa ajoitusta myöhempään suoritukseen. Hyväksynnässä huomioidaan opiskelijan aloitusryhmän soveltuvuus ja opinnon vaihe.
Omien opintojen suunnittelu suhteessa Capstone toteutukseen:
TKI-toiminnanharjoittelu / Capstone (10op) voidaan sosionomin opinnoissa sijoittaa HOPSiin muutamalla eri tavalla:
1. TKI-toiminnan harjoittelun ja vapaaehtoistyön tilalle
2. TKI-toiminnan harjoittelun ja yhden menetelmäopinnon tilalle
3. TKI-toiminnan harjoittelun ja yhden vapaasti valittavan opinnon tilalle
4. Viedään kokonaan vapaasti valittaviin opintoihin, mikäli niissä on tilaa
Sijoittaminen sovitaan opinnon vastaavan opettajan / koulutusvastaavan Olli Toivosen kanssa
Tavoitteet
• osaat soveltaa projektitoiminnan, johtamisen, tutkimus- ja kehittämistoiminnan sekä yrittäjyyden tietojasi käytännön työelämäprojektissa
• osaat toimia projektiryhmän vastuullisena jäsenenä
• osaat toimia yhteistyössä eri sidosryhmien ja kumppaneiden kanssa
• osaat viestiä ja raportoida projektinne eri vaiheista ja tuloksista
• osaat edistää kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista ja soveltaa niitä omassa toiminnassasi
Sisältö
• projektin suunnittelu, käynnistäminen, toteuttaminen ja arviointi
• projektisuunnitelman laatiminen
• projektiraportin laatiminen
Oppimateriaalit
UBP-hankkeen materiaalit
Itse etsittävä tutkimus- ja menetelmätieto
Opetusmenetelmät
Projektioppiminen
Työelämäoppiminen
Tiimioppiminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
1. Opiskelijat tekevät Urban Biodiversity Parks hankkeen tavoitteisiin ja tarpeisiin toimeksiannon.
2. Opiskelu tapahtuu projektipäällikön johdolla ja toimeksiantajan valmennuksessa opiskelijatiimissä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistyömäärä on 270 tuntia
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY
Projektitiimi on toteuttanut projektisuunnitelman mukaisen tehtävän niin, että toimeksiantaja hyväksyy aikaansaannokseen ja sen esittämisen.
Opiskelijan työskentely projektissa täyttää määrälliset tavoitteet.
HYLÄTTY
Projektitiimi ei ole toteuttanut projektisuunnitelman mukaista tehtävää eikä saa toimeksiantajan hyväksyntää.
Opiskelijan työskentely projektissa ei täytä määrällistä tavoitetta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Projektityöskentely min. 270h
Projektin lopputuotos hyväksytty
Osallistuminen projektiryhmän ohjaukseen (UBP / Toivonen)
Tekoälyn käyttö Capstone projektissa on sallittua ideointiin ja tekstin muokkaamiseen. Tekoälyn käyttö on raportoiva esityksissä. Projektitoimeksiannon sisältöjä ei saa tehdä tekoälyllä.