Skip to main content

Theory of Photography (5cr)

Code: 2021058-3008

General information


Enrollment
02.12.2025 - 16.01.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
07.01.2026 - 23.02.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Arts Academy
Campus
Linnankatu Arts Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Fine Arts
Teachers
Ismo Luukkonen
Course
2021058

Realization has 6 reservations. Total duration of reservations is 24 h 0 min.

Time Topic Location
Thu 08.01.2026 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Valokuvateoria 2021058-3008
LIN_H209 Valokuva
Fri 16.01.2026 time 10:00 - 14:00
(4 h 0 min)
Valokuvateoria 2021058-3008
LIN_H209 Valokuva
Fri 23.01.2026 time 10:00 - 14:00
(4 h 0 min)
Valokuvateoria 2021058-3008
LIN_H209 Valokuva
Fri 30.01.2026 time 10:00 - 14:00
(4 h 0 min)
Valokuvateoria 2021058-3008
LIN_H209 Valokuva
Fri 06.02.2026 time 10:00 - 14:00
(4 h 0 min)
Valokuvateoria 2021058-3008
LIN_H209 Valokuva
Fri 13.02.2026 time 10:00 - 16:00
(6 h 0 min)
Valokuvateoria 2021058-3008
LIN_H209 Valokuva
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Tapaamiset Linnankatu H209.
Etämahdollisuus Zoomin kautta:
Tapaamisten teemat alla, aikataulu alustava, muutokset mahdollisia.

to 8.1.2026 klo 10-12 (kurssin esittely)
ke 14.1.2026 klo 14-16 (kurssin esittely MVALOTK26-ryhmälle)
pe 16.1.2026 klo 10-14 (mitä valokuvateoria on? David Bate)
pe 23.1.2026 klo 10-14 (poliittisuus, kontekstit, Walter Benjamin)
pe 30.1.2026 klo 10-14 (semiotiikka, Roland Barthes)
pe 6.2.2026 klo 10-14 (valokuvataide, Marjaana Kella)
pe 13.2.2026 klo 10-16 (Kirjaesittelyt)

Palautus ma 23.2.2026 Esseetehtävä (Teos ja teoria)

Objective

The students will be able to
• recognize the key theoretical aspects of photography and place these within their historical context.
• identify the different contexts for and discourses on photography.
• present informed opinion based on their personal experiences on the topics to be discussed.
• apply the theory of photography in their work.

Content

On this course, the students will study topical key theories and philosophical questions in photography and discuss the relationship between photography and society and other forms of image-making. The course also includes a written and/or visual assignment on the topics discussed on the course.

Materials

ItsLearning-oppimisympäristössä.

Teaching methods

Kurssi koostuu kolmesta osiosta:

1) Lukupaketit (4), niihin liittyvät tehtävät Itsissä sekä keskustelu. Käsiteltävät tekstit luetaan ja niihin liittyvät tehtävät tehdään ennen tapaamista.
Tapaamisessa käydään läpi tehtävät ja keskustellaan teksteistä. Lisäksi tapaamisiiin liittyy taustoittava luento-osuus.

2) Kirjaesittelyt. Valitse yksi suomalainen valokuvatutkimus ja esittele se muille. Esittelyn voi tehdä myös pareittain.

3) Teos ja teoria. Mieti etukäteen joku teoksesi tai teossarjasi, jota haluat pohtia valokuvateorian pohjalta. Kirjoita tästä essee.

Evaluation methods and criteria

Kokonaisuus arvioidaan 1–5
Lukupakettien vaikutus kokonaisarvosanaan 1/3.
- Aktiivinen osallistumisen ja tehdyt tehtävät.
Kirjaesittelyt vaikuttavat kokonaisarvosanaan 1/3.
- Kyky löytää tekstistä olennainen, kyky välittää tämä muille.
Teos ja teoria -osuus vaikuttaa kokonaisarvosanaan 1/3.
- Tekstin sujuvuus ja johdonmukaisuus, teorian ja käytännön yhteys, käytettyjen teorioiden ja käsitteiden ymmärtäminen.

Failed (0)

Korvaamattomia poissaoloja.
Tehtäviä palauttamatta.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija on osallistunut vuorovaikutustilanteisiin ja suorittanut tehtävät hyväksytysti.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija on osoittanut omaksuneensa pääpiirteittäin kurssilla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa niitä omassa työskentelyssään.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa reflektoida oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa ja on osoittanut työskentelyssään persoonallista näkemystä sekä kykyä perustella ratkaisujaan.

Go back to top of page