Valokuvateoria (5op)
Toteutuksen tunnus: 2021058-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2025 - 16.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 07.01.2026 - 23.02.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Taideakatemia
- Toimipiste
- Linnankadun taidekampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 30
- Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
- Opettajat
- Ismo Luukkonen
- Ryhmät
-
PKUVAS24Kuvataiteen koulutus S24
-
YVALOS25Kulttuurialan ylempi AMK, Valokuvataide S25
-
MVALOTK26Kuvataiteen monimuotokoulutus K26, valokuvataide
- Opintojakso
- 2021058
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 24 t 0 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
To 08.01.2026 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Valokuvateoria 2021058-3008 |
LIN_H209
Valokuva
|
|
Pe 16.01.2026 klo 10:00 - 14:00 (4 t 0 min) |
Valokuvateoria 2021058-3008 |
LIN_H209
Valokuva
|
|
Pe 23.01.2026 klo 10:00 - 14:00 (4 t 0 min) |
Valokuvateoria 2021058-3008 |
LIN_H209
Valokuva
|
|
Pe 30.01.2026 klo 10:00 - 14:00 (4 t 0 min) |
Valokuvateoria 2021058-3008 |
LIN_H209
Valokuva
|
|
Pe 06.02.2026 klo 10:00 - 14:00 (4 t 0 min) |
Valokuvateoria 2021058-3008 |
LIN_H209
Valokuva
|
|
Pe 13.02.2026 klo 10:00 - 16:00 (6 t 0 min) |
Valokuvateoria 2021058-3008 |
LIN_H209
Valokuva
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Tapaamiset Linnankatu H209.
Etämahdollisuus Zoomin kautta:
Tapaamisten teemat alla, aikataulu alustava, muutokset mahdollisia.
to 8.1.2026 klo 10-12 (kurssin esittely)
ke 14.1.2026 klo 14-16 (kurssin esittely MVALOTK26-ryhmälle)
pe 16.1.2026 klo 10-14 (mitä valokuvateoria on? David Bate)
pe 23.1.2026 klo 10-14 (poliittisuus, kontekstit, Walter Benjamin)
pe 30.1.2026 klo 10-14 (semiotiikka, Roland Barthes)
pe 6.2.2026 klo 10-14 (valokuvataide, Marjaana Kella)
pe 13.2.2026 klo 10-16 (Kirjaesittelyt)
Palautus ma 23.2.2026 Esseetehtävä (Teos ja teoria)
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa valokuvauksen keskeiset teoreettiset kysymykset sekä sijoittaa ne historialliseen yhteyteensä.
- tunnistaa valokuvauksen eri kontekstit ja niissä käytävän keskustelun.
- osaa esittää oman kokemuksensa pohjalta perusteltuja mielipiteitä käsiteltäviin asioihin liittyen.
- osaa soveltaa valokuvauksen teorioita oman työnsä kehittämisessä.
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan valokuvan keskeisiin ja ajankohtaisiin teorioihin ja filosofisiin kysymyksenasetteluihin sekä pohditaan valokuvan suhdetta yhteiskuntaan sekä muihin kuvantekemisen tapoihin. Opintojakson yhteydessä valmistetaan kirjallinen ja / tai kuvallinen työnäyte, joka ottaa kantaa käsiteltäviin teemoihin.
Oppimateriaalit
ItsLearning-oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Kurssi koostuu kolmesta osiosta:
1) Lukupaketit (4), niihin liittyvät tehtävät Itsissä sekä keskustelu. Käsiteltävät tekstit luetaan ja niihin liittyvät tehtävät tehdään ennen tapaamista.
Tapaamisessa käydään läpi tehtävät ja keskustellaan teksteistä. Lisäksi tapaamisiiin liittyy taustoittava luento-osuus.
2) Kirjaesittelyt. Valitse yksi suomalainen valokuvatutkimus ja esittele se muille. Esittelyn voi tehdä myös pareittain.
3) Teos ja teoria. Mieti etukäteen joku teoksesi tai teossarjasi, jota haluat pohtia valokuvateorian pohjalta. Kirjoita tästä essee.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kokonaisuus arvioidaan 1–5
Lukupakettien vaikutus kokonaisarvosanaan 1/3.
- Aktiivinen osallistumisen ja tehdyt tehtävät.
Kirjaesittelyt vaikuttavat kokonaisarvosanaan 1/3.
- Kyky löytää tekstistä olennainen, kyky välittää tämä muille.
Teos ja teoria -osuus vaikuttaa kokonaisarvosanaan 1/3.
- Tekstin sujuvuus ja johdonmukaisuus, teorian ja käytännön yhteys, käytettyjen teorioiden ja käsitteiden ymmärtäminen.
Hylätty (0)
Korvaamattomia poissaoloja.
Tehtäviä palauttamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut vuorovaikutustilanteisiin ja suorittanut tehtävät hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on osoittanut omaksuneensa pääpiirteittäin kurssilla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa niitä omassa työskentelyssään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa reflektoida oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa ja on osoittanut työskentelyssään persoonallista näkemystä sekä kykyä perustella ratkaisujaan.