Skip to main content

Module 2: Promotion of the Population's Health and the Ability to Work and Function (5 cr)

Code: 7031477-3002

General information


Enrollment
02.12.2019 - 31.01.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2020 - 31.05.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 25
Degree programmes
Degree Programme in Nursing
Teachers
Päivi Erkko
Liisa Kosonen-Karesto
Course
7031477
No reservations found for realization 7031477-3002!

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

A. Väestön terveyden, työ- ja toimintakyvyn edistäminen 2 op
vko 6 2h Terveyden, toiminta- ja työkyvyn edistäminen - orientaatio
vko 10 4h Kunnat ja maakunnat hyvinvoinnin ja terveyden edistäjinä
vko 14 4h Globaali näkökulma väestön terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen

B. Palvelumuotoilu sote-alan kehittämisessä 3 op
kehittämisprojekti (5 op) yhdessä opintojakson "Moniammatillinen toiminta muuttuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa" kanssa

Tavoitteena oppia palvelumuotoilun käsitteitä
• oppia toimimaan työelämässä palvelumuotoiluprojektissa
• oppia uusia työkaluja tämän päivän ja tulevaisuuden työelämään ja
kehittämistyöhön

Toteutus: lähitapaamisen + työskentely pienryhmissä
Ennakkotehtävä
Lähitapaamiset:
17.1 (4 h)
24.1. (4h) Tehtäväksi anto
7.2. (6h)
28.2. (4h)
13.3. (6h)
3.4. (6h)
17.4 (6h)

Objective

Opiskelija:osaa selittää yksilön, väestön ja erilaisten yhteisöjen terveyden ja hyvinvoinnin tilan kansallisella ja kansainvälisellä tasollaosaa määritellä tärkeimmät kansanterveyden edistämistä ohjaavat eettiset ja juridiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaanosaa perustella oman ja ammattialansa toimintaa näyttöön perustuenosaa käyttää luotettavia tietokantoja ja ymmärtää tutkimustiedon merkityksenosaa arvioida eri tiedonlähteistä hakemaansa näyttöä

Content

Sisältö: eri-ikäisen väestön terveys ja keskeiset terveysongelmat kansallisella ja kansainvälisellä tasollakansanterveyden edistämistä ohjaavat eettiset ja juridiset periaatteetyksilön-, ryhmien ja yhteisöjen terveyden, työ- ja toimintakyvyn edistäminenterveyden edistämisen lähestymistavat, sisällöt ja keskeiset menetelmätnäyttöön perustuva toiminta ja sen merkitys väestön terveyden edistämisessäkansalliset ja kansainväliset tietokannat, tiedonhaku ja tiedon arviointi

Materials

A. Duodecim / Oppiportti, Motivoiva keskustelu https://www.oppiportti.fi/op/dvk00017
Lyytikäinen, M., Koivisto, J., Savolainen N. & Rotko, T. 2017. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen keinoja: Innokylän innovaatiokatsaus http://www.julkari.fi/handle/10024/132086
Sotkanet ja Terveytemme http://www.terveytemme.fi/doc/SOTKAnet_Terveytemme_esite.pdf
STM Terveyden edistäminen https://stm.fi/terveyden-edistaminen
Terveyskylä terveyskyla.fi
The World Bank https://www.worldbank.org/
THL Aiheet https://thl.fi/fi/aiheet
esim.
THL Toimintakyky https://thl.fi/fi/web/toimintakyky
THL Ympäristöterveys https://thl.fi/fi/web/ymparistoterveys
THL Kansantaudit https://thl.fi/fi/web/kansantaudit
THL Hyvinvointi- ja terveyserot https://thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveysero
Työterveyslaitos. Työkykytalo. https://www.ttl.fi/tyoyhteiso/tyokykytalo/


B,.
Soteammattilaisten yhteinen osaaminen sosiaali- ja terveydenhuollon muutoksessa . THL, PÄÄTÖSTEN TUEKSI • 3 | 2019 https://www.aka.fi/globalassets/33stn/materiaaleja/politiikkasuositukset/2019_3_soteammattilaisten_osaamisen_tukeminen.pdf

Hiltunen, Piritta. PALVELUSTA TUOTTEEKSIKäsikirja palvelutuotteiden muotoiluun. Sosiaalisen osallisuuden edistämisen koordinaatiohanke – Sokra, 2017. https://docplayer.fi/55552059-Palvelusta-tuotteeksi-kasikirja-palvelutuotteiden-muotoiluun.html

SOTEPEDA 24/7 - hankkeen palvelumuoitluun liittyvät materiaalit

Teaching methods

Lähiopetus, itsenäinen työskentely
Työpari- ja pienryhmätyöskentely.

Pedagogic approaches and sustainable development

Jaksolla käytetään sekä yksilöllisiä että yhteisöllisiä oppimismenetelmiä.

Student workload

A. Kunnan hyvinvointikertomukseen tutustuminen / yksilötehtävä
Globaali tehtävä, parityö tai kolmen hengen pienryhmä

B. Palvelumuotoiluprosessia ja -menetelmiä hyödynnetään hoivakodin toimintaan liittyvässä kehittämisprojektissa

Evaluation methods and criteria

Arviointi muodostuu aktiivisesta lähipäivien työskentelyyn osallistumisesta, oppimistehtävien laadinnasta ja esityksistä sekä niihin liittyviin keskusteluihin ja kommentointiin osallistumisesta.

A. Kunnan hyvinvointikertomukseen tutustuminen: hyväksytty/täydennettävä
Globaali tehtävä: hyväksytty/täydennettävä
Kriteerit yksityiskohtaisesti Optimassa.

B. Kehittämisprojektin hyväksytty suoritus

Go back to top of page