Siirry suoraan sisältöön

Moduuli 2: Väestön terveyden, työ- ja toimintakyvyn edistäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7031477-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 31.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 31.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Päivi Erkko
Liisa Kosonen-Karesto
Opintojakso
7031477
Toteutukselle 7031477-3002 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

A. Väestön terveyden, työ- ja toimintakyvyn edistäminen 2 op
vko 6 2h Terveyden, toiminta- ja työkyvyn edistäminen - orientaatio
vko 10 4h Kunnat ja maakunnat hyvinvoinnin ja terveyden edistäjinä
vko 14 4h Globaali näkökulma väestön terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen

B. Palvelumuotoilu sote-alan kehittämisessä 3 op
kehittämisprojekti (5 op) yhdessä opintojakson "Moniammatillinen toiminta muuttuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa" kanssa

Tavoitteena oppia palvelumuotoilun käsitteitä
• oppia toimimaan työelämässä palvelumuotoiluprojektissa
• oppia uusia työkaluja tämän päivän ja tulevaisuuden työelämään ja
kehittämistyöhön

Toteutus: lähitapaamisen + työskentely pienryhmissä
Ennakkotehtävä
Lähitapaamiset:
17.1 (4 h)
24.1. (4h) Tehtäväksi anto
7.2. (6h)
28.2. (4h)
13.3. (6h)
3.4. (6h)
17.4 (6h)

Tavoitteet

Opiskelija:osaa selittää yksilön, väestön ja erilaisten yhteisöjen terveyden ja hyvinvoinnin tilan kansallisella ja kansainvälisellä tasollaosaa määritellä tärkeimmät kansanterveyden edistämistä ohjaavat eettiset ja juridiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaanosaa perustella oman ja ammattialansa toimintaa näyttöön perustuen osaa käyttää luotettavia tietokantoja ja ymmärtää tutkimustiedon merkityksenosaa arvioida eri tiedonlähteistä hakemaansa näyttöä

Sisältö

Sisältö: eri-ikäisen väestön terveys ja keskeiset terveysongelmat kansallisella ja kansainvälisellä tasollakansanterveyden edistämistä ohjaavat eettiset ja juridiset periaatteetyksilön-, ryhmien ja yhteisöjen terveyden, työ- ja toimintakyvyn edistäminenterveyden edistämisen lähestymistavat, sisällöt ja keskeiset menetelmätnäyttöön perustuva toiminta ja sen merkitys väestön terveyden edistämisessäkansalliset ja kansainväliset tietokannat, tiedonhaku ja tiedon arviointi

Oppimateriaalit

A. Duodecim / Oppiportti, Motivoiva keskustelu https://www.oppiportti.fi/op/dvk00017
Lyytikäinen, M., Koivisto, J., Savolainen N. & Rotko, T. 2017. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen keinoja: Innokylän innovaatiokatsaus http://www.julkari.fi/handle/10024/132086
Sotkanet ja Terveytemme http://www.terveytemme.fi/doc/SOTKAnet_Terveytemme_esite.pdf
STM Terveyden edistäminen https://stm.fi/terveyden-edistaminen
Terveyskylä terveyskyla.fi
The World Bank https://www.worldbank.org/
THL Aiheet https://thl.fi/fi/aiheet
esim.
THL Toimintakyky https://thl.fi/fi/web/toimintakyky
THL Ympäristöterveys https://thl.fi/fi/web/ymparistoterveys
THL Kansantaudit https://thl.fi/fi/web/kansantaudit
THL Hyvinvointi- ja terveyserot https://thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveysero
Työterveyslaitos. Työkykytalo. https://www.ttl.fi/tyoyhteiso/tyokykytalo/


B,.
Soteammattilaisten yhteinen osaaminen sosiaali- ja terveydenhuollon muutoksessa . THL, PÄÄTÖSTEN TUEKSI • 3 | 2019 https://www.aka.fi/globalassets/33stn/materiaaleja/politiikkasuositukset/2019_3_soteammattilaisten_osaamisen_tukeminen.pdf

Hiltunen, Piritta. PALVELUSTA TUOTTEEKSIKäsikirja palvelutuotteiden muotoiluun. Sosiaalisen osallisuuden edistämisen koordinaatiohanke – Sokra, 2017. https://docplayer.fi/55552059-Palvelusta-tuotteeksi-kasikirja-palvelutuotteiden-muotoiluun.html

SOTEPEDA 24/7 - hankkeen palvelumuoitluun liittyvät materiaalit

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, itsenäinen työskentely
Työpari- ja pienryhmätyöskentely.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Jaksolla käytetään sekä yksilöllisiä että yhteisöllisiä oppimismenetelmiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

A. Kunnan hyvinvointikertomukseen tutustuminen / yksilötehtävä
Globaali tehtävä, parityö tai kolmen hengen pienryhmä

B. Palvelumuotoiluprosessia ja -menetelmiä hyödynnetään hoivakodin toimintaan liittyvässä kehittämisprojektissa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi muodostuu aktiivisesta lähipäivien työskentelyyn osallistumisesta, oppimistehtävien laadinnasta ja esityksistä sekä niihin liittyviin keskusteluihin ja kommentointiin osallistumisesta.

A. Kunnan hyvinvointikertomukseen tutustuminen: hyväksytty/täydennettävä
Globaali tehtävä: hyväksytty/täydennettävä
Kriteerit yksityiskohtaisesti Optimassa.

B. Kehittämisprojektin hyväksytty suoritus

Siirry alkuun