Skip to main content

Care Needs and Needs-Based Empowering Nursing (4 cr)

Code: 7031531-3004

General information


Enrollment
02.12.2019 - 04.05.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2020 - 31.07.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing
Teachers
Tarja Bergfors
Course
7031531
No reservations found for realization 7031531-3004!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Tavoiteltava oppimisen taso: hoitotyön perusteiden osaaja
Teema 1: Asiakaslähtöinen ja turvallinen hoitotyö (1 op)
Hoitotyö ammatillisena toimintana (hoitotyön keskeiset käsitteet, arvot ja periaatteet, näyttöön perustuva toiminta, yhteistyö potilaan ja tiimin kanssa)
Hoitosuhde, ammatillinen vuorovaikutus
Asiakaslähtöinen hoitotyö
Hoitotyön turvallinen toteuttaminen:
- Työturvallisuus: ergonomia
- Potilasturvallisuus: Potilasturvallisuuden osa-alueet
- Hoitoympäristön, hoidon ja hoitomenetelmien turvallisuus
Hoitotyön päätöksentekoprosessi ja kirjaaminen: Hoidon tarpeiden tunnistaminen, hoitotyön suunnitelman ja sen toteuttamisen, hoidon vaikuttavuuden arviointi
Opetus ja ohjaus hoitotyön toimintona
Hoitotyön kansallinen rakenteisen kirjaamisen malli, kirjaamisen lainsäädäntö (potilasasiakirjojen laatiminen ja säilyttäminen -opas)

Teema 2. Asiakaslähtöinen, voimavaroja tukeva ja turvallinen hoitotyö asiakkaan tarvealueina (1 op)
- Päivittäiset toiminnot (toimintakyky, itsehoitovajaus)
- Aktiviteetti
- Kudoseheys: kroonisten haavojen hoito, sidonta
- Ravitsemus ja nestetasapaino
- Erittäminen

Teema 3: Asiakaslähtöinen, peruselintoimintoja ylläpitävä ja edistävä hoitotyö asiakkaan tarvealueina (2 op):
- Ensiapu
- Vitaalielintoiminnot ja peruselvytys
- Aisti- ja neurologiset toiminnot
- Selviytyminen, psyykkinen tasapaino
- Kuoleman kohtaaminen
Englanniksi

Objective

CARE NEEDS AND NEEDS-BASED EMPOWERING NURSING 4 CR HOTA
Objectives
- Students will learn how to interact with people from different cultures and assess their need for treatment, as well as to plan, provide and evaluate treatment.
- Students will know how to plan, provide and evaluate key nursing functions.
- Students will know how to evaluate the impact and effectiveness of treatment.
- Students will learn to document the different phases of the treatment process in accordance with regulations, using structured, harmonised classifications.
- Students will understand their responsibility for promoting patient safety.
- Students will know how to promote patient safety at all stages of the treatment process.
- Students will know how to provide first aid.
- Students will become familiar with the theoretical, philosophical, ethical and pedagogical premises of teaching and supervision.

Content

- Contents
The study unit comprises 2 cr of studies offered in English

- Nurse-patient relationship, empowerment
- Goal-oriented nursing and its documentation
- The nursing process in decision-making regarding nursing
-                Areas of patient safety
             Safety of treatment environment, treatment and treatment procedures

- Identification of treatment needs
- Nursing plan and its implementation
- Evaluation of the effectiveness of treatment
- National model for structured documentation in nursing, legislation on documentation (the Drawing up and Handling of Patient Documents handbook)
- Key nursing functions and their appropriate provision: - Daily activities (functional capacity, self-care deficit)
- Vital functions and basic resuscitation
- Sensory functions
- Activity
- Nutrition and fluid balance
- Excretion
- Tissue integrity: treatment of chronic lesions
- Coping, mental balance
- Encountering death

- Team work
- Defining the need for, planning, providing, assessing and documenting teaching and supervision
- Ergonomics
- Patient safety:

Materials

Kirjallisuus yhteistä hoitotyön perusteiden prekliinisen harjoittelu -opintojakson (4op) kanssa

Rautava-Nurmi, Westergård, Henttonen, Ojala&Vuorinen (2019): Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanomapro
Teema 1: Asiakaslähtöinen ja turvallinen hoitotyö (noin 60 sivua):
• Hoitotyön historia, hoitotiede ja ammatillinen kasvu s. 10-21
• Hoitotyön arvot, periaatteet ja lainsäädäntö s. 22-31
• Ihmiselämän ja hoitotyön monimuotoisuus s. 32-47
• Hoitotyön prosessi ja näyttöön perustuva dokumentointi s. 48-61
• Hoitoympäristön puhtaudesta ja turvallisuudesta huolehtiminen s.174-175
• Turvallisuus s. 374-383
Itsenäiset tehtävät:
• Johdatus potilasturvallisuuteen (15 min)/ Oppiportti,
• Kanta: Tietosuoja ja tietoturva https://verkkokoulut.thl.fi/fi/web/kanta
• THL: rakenteisen kirjaamisen verkkokurssi
• Optiman tehtävät

Teema 2. Asiakaslähtöinen, voimavaroja tukeva ja turvallinen hoitotyö asiakkaan tarvealueina noin 90 sivua):
• Ihmisen voimavarojen tukeminen s. 384-401
• Päivittäiset toiminnot s. 172-223
• Sairaan ihon ja haavojen hoito s. 224-241
• Ravitsemus s. 250-264
• Erittäminen s. 268-301
• Nestetasapaino s. 302-313 (HOTA: 13.2-13.4)

+ Itsenäinen opiskelu:
• Haavojen ABC (45 min)/ Oppiportti,
• Estä painehaava (50 min) )/ Oppiportti
Optiman tietotestit

Teema 3: Asiakaslähtöinen, peruselintoimintoja ylläpitävä ja edistävä hoitotyö asiakkaan tarvealueina ( Hoitotyön taidot ja toiminnot: noin 33 sivua ):
• Hengitys s. 322- 337, 341-346
• Verenkierto s. 348- 350; 364-372)
• Tajunnantason seuranta s. 81-94

Käypä hoito suositus 2016. Elvytys (ei hoitoelvytys).

Duodecimin ensiapuopas https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_teos=spr
+ tehtävät
• Elvytys (40 min) )/ Oppiportti
• Laitekoulutukset/ defibrillaattori )/ Oppiportti
• Optimatietotestit

Teaching methods

Osallistavat ja opiskelijan itseohjautuvuutta tukevat oppimismenetelmät
• Lähiopetus, teemapäivät
• Itsenäinen työskentely (mm. lukeminen, tiedon etsiminen, virtuaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen, itsenäiset tehtävät)
• Ryhmätyöskentely, dialogisuus
• Monipuolinen ja kehittävä arviointi

Pedagogic approaches and sustainable development

Innovaatiopedagogiikka
• Työelämälähtöisyys
• Osaaminen tiedon ja merkitysten aktiivisena rakentamisena
* Opiskelija on aktiivinen toimija, jolla ensisijainen vastuu omasta oppimisesta
• Yhdessä oppiminen
• Teemat, joiden sisällä eri opintojaksojen (Ihmisen immuniteetti ja mikrobiologian perusteet, ihmisen elimistön toiminnan perusta, potilaan tutkimisen prekliininen harjoittelu, hoitotyön perusteiden prekliininen harjoittelu,) integrointi
Tiimioppiminen Case potilaiden pohjalta

Student workload

Koko opintojakso 4 op =108 h:
Teema 1 (1 op = 27h):
- Kontakti 12 h
- Itsenäinen työskentely (kirjallisuuteen perehtyminen+ tehtävät) 15 h

Teema 2 (1 op):
- kontakti n. 10h
- Itsenäinen työskentely (kirjallisuuteen perehtyminen+ tehtävät) 17h

Teema 3 (2 op):
- Kontakti: 8h
- Teemapäivä: Kulttuurisensitiivisyys hoitotyössä 4 h
- Itsenäinen työskentely (Kirjallisuuteen perehtyminen, tenttiin valmistautuminen, tehtävät): 42h

Evaluation methods and criteria

Läsnäolo hyv-hyl
Tehtävät ja tentit: hyv-hyl
Oppimispäiväkirja hyv-hyl

Go back to top of page