Siirry suoraan sisältöön

Hoidon tarpeet ja niistä lähtevä voimavaraistava hoitotyö (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7031531-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 04.05.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Tarja Bergfors
Opintojakso
7031531
Toteutukselle 7031531-3004 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Tavoiteltava oppimisen taso: hoitotyön perusteiden osaaja
Teema 1: Asiakaslähtöinen ja turvallinen hoitotyö (1 op)
Hoitotyö ammatillisena toimintana (hoitotyön keskeiset käsitteet, arvot ja periaatteet, näyttöön perustuva toiminta, yhteistyö potilaan ja tiimin kanssa)
Hoitosuhde, ammatillinen vuorovaikutus
Asiakaslähtöinen hoitotyö
Hoitotyön turvallinen toteuttaminen:
- Työturvallisuus: ergonomia
- Potilasturvallisuus: Potilasturvallisuuden osa-alueet
- Hoitoympäristön, hoidon ja hoitomenetelmien turvallisuus
Hoitotyön päätöksentekoprosessi ja kirjaaminen: Hoidon tarpeiden tunnistaminen, hoitotyön suunnitelman ja sen toteuttamisen, hoidon vaikuttavuuden arviointi
Opetus ja ohjaus hoitotyön toimintona
Hoitotyön kansallinen rakenteisen kirjaamisen malli, kirjaamisen lainsäädäntö (potilasasiakirjojen laatiminen ja säilyttäminen -opas)

Teema 2. Asiakaslähtöinen, voimavaroja tukeva ja turvallinen hoitotyö asiakkaan tarvealueina (1 op)
- Päivittäiset toiminnot (toimintakyky, itsehoitovajaus)
- Aktiviteetti
- Kudoseheys: kroonisten haavojen hoito, sidonta
- Ravitsemus ja nestetasapaino
- Erittäminen

Teema 3: Asiakaslähtöinen, peruselintoimintoja ylläpitävä ja edistävä hoitotyö asiakkaan tarvealueina (2 op):
- Ensiapu
- Vitaalielintoiminnot ja peruselvytys
- Aisti- ja neurologiset toiminnot
- Selviytyminen, psyykkinen tasapaino
- Kuoleman kohtaaminen
Englanniksi

Tavoitteet

HOIDON TARPEET JA NIISTä LäHTEVä VOIMAVARAISTAVA HOITOTYö 4 OP HOTA
Tavoitteet
- Osaa kohdata eri kulttuurista tulevan ihmisen ja arvioida hoidon tarvetta, sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitoa.
- Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida keskeisiä hoitotyön toimintoja
- Osaa arvioida hoidon vaikutuksia ja vaikuttavuutta
- Osaa kirjata säädösten mukaisesti hoitotyön prosessin eri vaiheet rakenteisesti yhtenäisillä luokituksilla
- Tietää vastuunsa potilasturvallisuuskulttuurin edistämisessä
- Osaa edistää potilasturvallisuutta potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- Osaa antaa ensiapua
- Tietää opetuksen ja ohjauksen teoreettiset, filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat

Sisältö

- Hoitosuhde, voimavaralähtöisyys
- Tavoitteellinen hoitotyö ja sen kirjaaminen
- Hoitotyön prosessi hoitotyön päätöksenteossa: - Hoidon tarpeiden tunnistaminen
- Hoitotyön suunnitelma ja sen toteuttaminen
- Hoidon vaikuttavuuden arviointi

- Hoitotyön kansallinen rakenteisen kirjaamisen malli, kirjaamisen lainsäädäntö (potilasasiakirjojen laatiminen ja säilyttäminen -opas)
- Keskeiset hoitotyön toiminnot ja niiden asianmukainen toteuttaminen: - Päivittäiset toiminnot (toimintakyky, itsehoitovajaus)
- Vitaalielintoiminnot ja peruselvytys
- Aistitoiminnot
- Aktiviteetti
- Ravitsemus ja nestetasapaino
- Erittäminen
- Kudoseheys: kroonisten haavojen hoito, sidonta
- Selviytyminen, psyykkinen tasapaino
- Kuoleman kohtaaminen

- Tiimityö
- Opetuksen ja ohjauksen tarpeen määrittely, suunnittelu, toteutus, arviointi ja kirjaaminen
- Ergonomia
- Potilasturvallisuus:
- Potilasturvallisuuden osa-alueet
- Hoitoympäristön, hoidon ja hoitomenetelmien turvallisuus

Oppimateriaalit

Kirjallisuus yhteistä hoitotyön perusteiden prekliinisen harjoittelu -opintojakson (4op) kanssa

Rautava-Nurmi, Westergård, Henttonen, Ojala&Vuorinen (2019): Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanomapro
Teema 1: Asiakaslähtöinen ja turvallinen hoitotyö (noin 60 sivua):
• Hoitotyön historia, hoitotiede ja ammatillinen kasvu s. 10-21
• Hoitotyön arvot, periaatteet ja lainsäädäntö s. 22-31
• Ihmiselämän ja hoitotyön monimuotoisuus s. 32-47
• Hoitotyön prosessi ja näyttöön perustuva dokumentointi s. 48-61
• Hoitoympäristön puhtaudesta ja turvallisuudesta huolehtiminen s.174-175
• Turvallisuus s. 374-383
Itsenäiset tehtävät:
• Johdatus potilasturvallisuuteen (15 min)/ Oppiportti,
• Kanta: Tietosuoja ja tietoturva https://verkkokoulut.thl.fi/fi/web/kanta
• THL: rakenteisen kirjaamisen verkkokurssi
• Optiman tehtävät

Teema 2. Asiakaslähtöinen, voimavaroja tukeva ja turvallinen hoitotyö asiakkaan tarvealueina noin 90 sivua):
• Ihmisen voimavarojen tukeminen s. 384-401
• Päivittäiset toiminnot s. 172-223
• Sairaan ihon ja haavojen hoito s. 224-241
• Ravitsemus s. 250-264
• Erittäminen s. 268-301
• Nestetasapaino s. 302-313 (HOTA: 13.2-13.4)

+ Itsenäinen opiskelu:
• Haavojen ABC (45 min)/ Oppiportti,
• Estä painehaava (50 min) )/ Oppiportti
Optiman tietotestit

Teema 3: Asiakaslähtöinen, peruselintoimintoja ylläpitävä ja edistävä hoitotyö asiakkaan tarvealueina ( Hoitotyön taidot ja toiminnot: noin 33 sivua ):
• Hengitys s. 322- 337, 341-346
• Verenkierto s. 348- 350; 364-372)
• Tajunnantason seuranta s. 81-94

Käypä hoito suositus 2016. Elvytys (ei hoitoelvytys).

Duodecimin ensiapuopas https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_teos=spr
+ tehtävät
• Elvytys (40 min) )/ Oppiportti
• Laitekoulutukset/ defibrillaattori )/ Oppiportti
• Optimatietotestit

Opetusmenetelmät

Osallistavat ja opiskelijan itseohjautuvuutta tukevat oppimismenetelmät
• Lähiopetus, teemapäivät
• Itsenäinen työskentely (mm. lukeminen, tiedon etsiminen, virtuaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen, itsenäiset tehtävät)
• Ryhmätyöskentely, dialogisuus
• Monipuolinen ja kehittävä arviointi

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka
• Työelämälähtöisyys
• Osaaminen tiedon ja merkitysten aktiivisena rakentamisena
* Opiskelija on aktiivinen toimija, jolla ensisijainen vastuu omasta oppimisesta
• Yhdessä oppiminen
• Teemat, joiden sisällä eri opintojaksojen (Ihmisen immuniteetti ja mikrobiologian perusteet, ihmisen elimistön toiminnan perusta, potilaan tutkimisen prekliininen harjoittelu, hoitotyön perusteiden prekliininen harjoittelu,) integrointi
Tiimioppiminen Case potilaiden pohjalta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Koko opintojakso 4 op =108 h:
Teema 1 (1 op = 27h):
- Kontakti 12 h
- Itsenäinen työskentely (kirjallisuuteen perehtyminen+ tehtävät) 15 h

Teema 2 (1 op):
- kontakti n. 10h
- Itsenäinen työskentely (kirjallisuuteen perehtyminen+ tehtävät) 17h

Teema 3 (2 op):
- Kontakti: 8h
- Teemapäivä: Kulttuurisensitiivisyys hoitotyössä 4 h
- Itsenäinen työskentely (Kirjallisuuteen perehtyminen, tenttiin valmistautuminen, tehtävät): 42h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo hyv-hyl
Tehtävät ja tentit: hyv-hyl
Oppimispäiväkirja hyv-hyl

Siirry alkuun