Leadership, Management and Entrepreneurship in Social and Health Care (5 cr)
Code: 7031543-3006
General information
- Enrollment
- 02.12.2019 - 31.01.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 30
- Teachers
- Kaija Virjonen
- Kirsi Halttunen
- Course
- 7031543
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Yrittäjyys 1op
Opiskelija osallistuu 11.2.2020 Yrittäjyyspäivään Lemminkäisenkadulla auditorio Lemminkäisessä, erillinen ohjelma Optimassa.
Opiskelija tekee yksin tai parityönä itsensä johtamista ja sisäistä yrittäjyyttä käsittelevän tehtävän. Ohje Optimassa.
Opiskelija jakaa yrittäjyyspäivän jälkeen ajatuksiaan opiskelutovereidensa kanssa aiheena ”Miksi ryhtyisin yrittäjäksi – miksi en ryhtyisi yrittäjäksi.”
Arviointi: Hyväksytty – hylätty.
Johtaminen 2op
Opiskelijan tukiaineistona on Sotenavigaattori. Navigaattorin teemojen avulla voi opiskella Soiaali- ja terveydenhuollon johtamista, tulevaisuuden osaamisia ja yrittäjyyttä ja liitetty lisämateriaali syventää kutakin aihealuetta.
Opiskelija perehtyy Sotenavigaattori -verkkomateriaalin osioihin Osaaminen tulevaisuuden tarpeisiin ja Uusi tapa johtaa. https://sotenavigaattori.fi/
Näiden materiaalien avulla opiskelija valmentautuu Optimatenttiin.
Tentti arvioidaan numeerisesti T1 – K5
Opiskelija etsii ajankohtaisen johtamiseen liittyvän artikkelin, julkaisun, raportin tai johtamisen ”auktoriteetin” (kokeneen johtajan tai johtamisen tutkijan) kirjoituksen, videon tai muun julkaisun, joka on opiskelijan mielestä ajatuksia herättävä ja jonka hän haluaa jakaa muiden kanssa. Julkaisun perusteella opiskelija kirjoittaa napakan ”blogin” Optimaan ja jos mahdollista, liittää oman ”löytönsä” blogiin. Opiskelija kommentoi vähintään kahta muuta blogia.
Opiskelija opiskelee THEY:n materiaalin Soteosaajaksi esimiehille suunnatun osuuden ja tekee lopputestin hyväksytysti. Testin tulos/todistus liitetään Optiman palautuskansioon ”Soteosaaja”.
Opiskelija opiskelee Duodecim kurssin Muutoksen johtaminen arjessa ja palauttaa lopputestin tuloksen Optiman palautuskansioon ”Muutoksen johtaminen arjessa. Kurssiin pääset Oppiportin kautta, Optimassa myös linkki.
3. Hoitotyön laatu – Quality assurance (1 op)
Opiskelijan oppimista tukevaa aineistoa on Optimassa.
Opiskelija tutustuu huolella tenttiaineistoon ja tekee tentin sovittuna aikana. Tentin arviointi on numeerinen Hylätty – K5.
4. Työhyvinvointi ja sen johtaminen – Well-being and leadership 1op
Opiskelijat hakevat ennen yhteistä lähiopetuskertaa ajankohtaista tietoa hyvistä lähteistä liittyen työhyvinvointiin ja hyvinvoinnin johtamiseen. Ennakkomateriaalien pohjalta aihealuetta työstetään yhdessä oppitunneilla.
Hyväksytty suoritus edellyttää ennakkotyöskentelyä materiaalien/lähteiden etsinnässä ja osallistumista ryhmäprosessiin.
Objective
Leadership, Management and Entrepreneurship in Social and Health Care 5 cr joste
- Students will be able to serve as nursing experts in various teams, networks and partnerships.
- Students will know how to actively participate in research, development and innovation processes.
- Students will learn to follow good work community practices.
- Students will gain the ability to assess and develop the quality of all the treatment process phases.
- Students will gain insight into self-management
- Students will learn about and recognise career opportunities for nurses.
- Students will understand the importance of effective and successful activities in service development and their professional responsibility in ensuring the quality of treatment.
- Students will understand the importance of changes in the health care service system and know how to carry out their duty in change situations.
- Students will gain insight into leadership and management styles and learn to manage teams and work groups.
- Students will know how to analyse the concept of entrepreneurship, understand entrepreneurship as an opportunity in terms of career choices and employment, as well as learn to take advantage of their internal entrepreneurship.
Content
Contents
- Leadership and management in health care and nursing
- Conditions and special features of high-quality and cost-effective health care services
- Quality and quality assurance in health care and nursing
- Self-management, internal entrepreneurship and good work community skills
- Team leadership and management
- Planning, prioritisation and resourcing of work duties and working hours
- Solving conflicts in the work community
- Research, innovation and project activities in the development of health care
- Entrepreneurship in social and health care and internal entrepreneurship
Student workload
Johtamisosaaminen ja yrittäjyys sosiaali- ja terveysalalla 5 - 5 op
Tavoitteet:
Johtamisosaaminen ja yrittäjyys sosiaali- ja terveysalalla 5 op JOSTE
- Osaa toimia hoitotyön asiantuntijana erilaisissa työryhmissä, verkostoissa ja kumppanuuksissa
- Osaa aktiivisesti osallistua kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin
- Osaa toimia hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti
- Osaa arvioida ja kehittää hoidon/hoitotyön laatua hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- Harjaantuu itsensä johtamisessa
- Tietää ja tunnistaa sairaanhoitajan urakehitysmahdollisuudet
- Tunnistaa tuloksellisen ja vaikuttavan toiminnan merkityksen palvelujen kehittämisessä sekä ammatillisen vastuunsa hoidon laadun varmistamisessa
- Ymmärtää terveydenhuollon palvelujärjestelmän muutosten merkityksen ja osaa toimia muutostilanteessa oman tehtävän mukaisesti
- Perehtyy johtamistyyleihin ja harjaantuu johtamaan tiimejä ja työryhmiä
- Osaa tarkastella yrittäjyyskäsitettä, oivaltaa yrittäjyyden mahdollisuutena uravalinnoissa ja työllistymisessä sekä oppii hyödyntämään sisäistä yrittäjyyttä omassa toiminnassa
Sisältö:
Terveydenhuollon ja hoitotyön johtaminen
- Korkealaatuisen ja kustannustehokkaan terveydenhuoltopalvelun edellytykset ja tunnuspiirteet
- Terveydenhuollon ja hoitotyön laatu ja laadun varmistus
- Itsensä johtaminen, sisäinen yrittäjyys ja hyvät työyhteisötaidot
- Tiimijohtaminen
- Työtehtävien ja - ajan suunnittelu, priorisointi ja resursointi
- Työyhteisön konfliktitilanteiden ratkaiseminen
- Tutkimus-, innovaatio ja projektitoiminta terveydenhuollon kehittämisessä
- Yrittäjyys sosiaali- ja terveysalalla sekä sisäinen yrittäjyys
Toteutus:
Yrittäjyys 1op
Opiskelija osallistuu 11.2.2020 Yrittäjyyspäivään Lemminkäisenkadulla auditorio Lemminkäisessä, erillinen ohjelma/kutsu Optimassa.
Opiskelija tekee yksin tai parityönä itsensä johtamista ja sisäistä yrittäjyyttä käsittelevän tehtävän. Ohje Optimassa.
Opiskelija jakaa yrittäjyyspäivän jälkeen ajatuksiaan opiskelutovereidensa kanssa aiheena ”Miksi ryhtyisin yrittäjäksi – miksi en ryhtyisi yrittäjäksi.
Arviointi: Hyväksytty – hylätty.
Johtaminen 2op
Opiskelijan tukiaineistona on Sotenavigaattori. Navigaattorin teemojen avulla voi opiskella Soiaali- ja terveydenhuollon johtamista, tulevaisuuden osaamisia ja yrittäjyyttä ja liitetty lisämateriaali syventää kutakin aihealuetta.
Opiskelija perehtyy Sotenavigaattori -verkkomateriaalin osioihin Osaaminen tulevaisuuden tarpeisiin ja Uusi tapa johtaa. https://sotenavigaattori.fi/
Näiden materiaalien avulla opiskelija valmentautuu Optimatenttiin, jonka ajankohta sovitaan ryhmän kanssa ensimmäisellä tapaamisella.
Tentti arvioidaan numeerisesti T1 – K5
Opiskelija etsii ajankohtaisen johtamiseen liittyvän artikkelin, julkaisun, raportin tai johtamisen ”auktoriteetin” (kokeneen johtajan tai johtamisen tutkijan) kirjoituksen, videon tai muun julkaisun, joka on opiskelijan mielestä ajatuksia herättävä ja jonka hän haluaa jakaa muiden kanssa. Julkaisun perusteella opiskelija kirjoittaa napakan ”blogin” Optimaan ja jos mahdollista, liittää oman ”löytönsä” blogiin. Opiskelija kommentoi vähintään kahta muuta blogia.
Opiskelija opiskelee THEY:n materiaalin Soteosaajaksi esimiehille suunnatun osuuden ja tekee lopputestin hyväksytysti. Testin tulos/todistus liitetään Optiman palautuskansioon ”Soteosaaja”.
Opiskelija opiskelee Duodecim kurssin Muutoksen johtaminen arjessa ja palauttaa lopputestin tuloksen Optiman palautuskansioon ”Muutoksen johtaminen arjessa. Kurssiin pääset Oppiportin kautta, Optimassa myös linkki.
3. Hoitotyön laatu – Quality assurance (1 op)
Opiskelijan oppimista tukevaa aineistoa on Optimassa.
Opiskelija tutustuu huolella tenttiaineistoon ja tekee tentin sovittuna aikana. Tentin arviointi on numeerinen Hylätty – K5. Tentin ajankohta sovitaan ensimmäisellä tapaamisella.
4. Työhyvinvointi ja sen johtaminen – Well-being and leadership 1op
Opiskelijat hakevat ennen yhteistä lähiopetuskertaa ajankohtaista tietoa hyvistä lähteistä liittyen työhyvinvointiin ja hyvinvoinnin johtamiseen. Ennakkomateriaalien pohjalta aihealuetta työstetään yhdessä oppitunneilla.
Hyväksytty suoritus edellyttää ennakkotyöskentelyä materiaalien/lähteiden etsinnässä ja osallistumista ryhmäprosessiin.
Evaluation methods and criteria
Numeerinen T1-K5