Systemic Diseases and Oral Health (10cr)
Code: 7051066-3001
General information
- Enrollment
- 02.12.2019 - 29.03.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 30
- Teachers
- Johanna Kurtti
- Päivi Pietikäinen
- Riikka Hellman
- Scheduling groups
- Pienryhmä a (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä b (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Pienryhmä a
- Pienryhmä b
- Course
- 7051066
Unfortunately, no reservations were found for the realization Systemic Diseases and Oral Health 7051066-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Ajoitus vko 6 - 21
Opiskelija osaa
•selittää ja erotella terveyteen ja sairauteen liittyviä muutosprosesseja
•kuvata yleissairauksien vaikutuksia ihmisen terveyteen ja suun terveyteen sekä päinvastoin
•työssään huomioida ravitsemusohjauksen asiakkaiden eri elämän vaiheissa ja muuttuvissa terveystilanteissa
•tehdä johtopäätöksiä ja ratkaista yleisterveyden ja suun terveyden välisiä yhteyksiä hoitotyön keinoin suuhygienistin vastuualueella
Objective
The student
- can explain and distinguish change processes associated with health and disease
- can describe the effect of systemic diseases on a patient’s general health and oral health, and vice versa
- knows how to offer nutritional guidance in various phases of a customer’s life and in response to changes in the customer’s state of health
- can draw conclusions and, using the therapeutic methods available to a dental hygienist, detect and react to the interdependencies between general health and oral health
Content
- change processes associated with health and disease
- the effect of systemic diseases on a patient’s general health and oral health, and vice versa
- to offer nutritional guidance in various phases of a customer’s life and in response to changes in the customer’s state of health
- detect and react to the interdependencies between general health and oral health
Materials
PBL oppaassa on esitetty jaksoon liittyvä oppimateriaali. Lisäksi opiskelija hakee aiheeseen liittyen eri tiedonhakumenetelmiä hyödyntäen tieteellisiä julkaisuja, artikkeleita, käypä hoito suosituksia, potilasjärjestöjen ja virallisten tahojen verkkosivuilta saatua tietoa, jotka tuodaan tutoriaaleihin.
Ravitsemus: Oppimateriaali tarkemmin ensimmäisellä tunnilla
Teaching methods
Keskusteleva luento-opetus
Tentti
Oppimista edistävät tehtävät
Pienryhmätyöskentely, PBL
Pedagogic approaches and sustainable development
Suomeksi
Opintojaksolla opitaan yleissairauksien vaikutuksia ihmisen terveyteen ja suun terveyteen sekä päinvastoin työelämätarpeiden pohjalta.
Opintojaksolla toteutetaan yhteisopettajuutta
Tiimioppiminen PBL opiskelun yhteydessä
Ravitsemuksen osalta keskeisenä sisältönä ravitsemuksen merkitys ja ravitsemusohjaus muuttuvissa terveystilanteissa. Toteutetaan keskustelevana luento-opetuksena ja pienryhmätyöskentelynä sekä oppimistehtävinä.
Student workload
1 op = 27 h opiskelijan työtä
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytyn suorituksen edellytykset esitellään opintojakson alussa
Evaluation methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
Tutoriaalityöskentely
Oppimisen välilehti
Tentit viikolla 19.
Opettaja-, vertais- ja itsearviointi
Ravitsemus: hyväksytty/hylätty
Qualifications
Osia ammatti ja perusopinnoista