Skip to main content

Educational Science and Working Life (5 cr)

Code: C-02630-1L00ET92-3011

General information


Enrollment
03.07.2024 - 16.09.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
05.09.2024 - 14.11.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Institution
Tampere University of Applied Sciences, TAMK Pääkampus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 10
No reservations found for realization C-02630-1L00ET92-3011!

Evaluation scale

Pass/Fail

Content scheduling

Opiskelijalla on mahdollisuus joustavaan suoritukseen syksyllä aikavälillä 2.9.-14.11.2024. Alustavan suunnitelman mukaan Moodle-pohja aukeaa 2.9.2024. Aloituswebinaariin osallistuminen tai tallenteeseen tutustuminen (tehtävineen) on pakollinen osa opintojakson suoritusta. Opintojakson yhteinen aloitus: syyskuun alkupuolella, tarkempi ajoitus Moodle-pohjassa (webinaari tallennetaan). Huom. Webinaaria edeltää ennakkopohdinta. Opiskelija etenee itsenäisesti Moodlen tehtäviä tehden. Moodle-pohja sulkeutuu 14.11.2024 (tarkempi ajoitus Moodle-pohjassa).

Objective

The core competence fields of teachers’ work are assessment competence, cultural competence, teaching and facilitation competence, partnership competence and wellbeing competence. They form a framework for all competence objectives. Students - know Finnish adult and professional education environments and their pedagogical foundations (eg competence-based, individual and ubiquitous learning) - identify human growth and development phases in childhood and adulthood and their role in education and career development - use workplace learning in a diverse manner as a key part of continuous learning and participate in discussions to map field-specific competence needs in working life - identify development phases of professional identity and support/facilitate building of professional identity according to their job description - use research and development information in their work.

Content

In teachers’ work it is important to understand how education and teaching are connected to working life, continuous learning and diverse identities. Teachers work as individuals, members of the work community, researchers, developers and social actors. The course is a part of the educational science studies. Key questions: What are adult and professional education and learning in different operating environments? What kind of learning environment is work/workplace? How does education policy affect the education system and working life? What does competence mean and what is competence-based learning? What are competence-based practices at the interface of work and learning? How are adolescents and adults considered individually in teaching and supervision? What are different identities and how do they develop? How is professional identity development supported in different operating environments? How is continuous learning supported? What viewpoints do educational science research and different development projects give to teaching and facilitation?

Location and time

Syyslukukaudella 2024 (tarkempi ajoitus Moodle-pohjassa) Ajoitus: suoritusaika 2.9.-14.11.2024 (Moodlessa ajoitus on tarkennettu) Aloitus: verkkowebinaarilla syyskuun alkupuolella (pakollinen osallistuminen tai tallenteeseen tutustuminen), ja webinaaria edeltää ennakkopohdinta. Tarkempi ajankohta, ZOOM-linkki ja muuta lisätietoa on saatavilla Moodlessa (Moodle-pohja aukeaa automaattisesti hyväksyttyihin ilmoittautumisiin). Ennakkotehtävä saatavilla Moodlessa heti kun Moodle-pohja on auki. Alustavan suunnitelman mukaan Moodle-pohja aukeaa 2.9.2024. Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä. Moodle-pohja sulkeutuu 14.11.2024 (tarkempi ajoitus Moodle-pohjassa). Oppimisympäristö: Moodle-verkkoympäristö

Materials

Moodlessa ilmoitetaan tarkemmin, tässä esimerkkejä kirjallisuudesta: · Hirsjärvi, S. & Huttunen, J. 1995 (tai uudempi). Johdatus kasvatustieteeseen. Porvoo: WSOY. · Rinne, R., Kivirauma, J. & Lehtinen, E. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin. Jyväskylä: PS-kustannus. · Saari, A. 2021. Kasvatusteoria antiikista nykypäivään. Helsinki: Gaudeamus. · Heikkinen, A. & Leino-Kaukiainen, P. (toim.) 2011. Valistus ja koulunpenkki: kasvatus ja koulutus 1860- luvulta 1960-luvulle. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. · Kettunen, P. & Simola, H. (toim.) 2012. Tiedon ja osaamisen Suomi: kasvatus ja koulutus 1960-luvulta 2000-luvulle. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. · Dunderfelt, T. 2011 (14. uud.p.). Elämänkaaripsykologia: lapsen kasvusta yksilön henkiseen kehitykseen. Helsinki: WSOY Pro. · Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M-K. 2016. Kasvatuspsykologia. Jyväskylä: PS-kustannus. TAI · Lehtinen, E., Kuusinen, J. & Vauras, M. 2007 (2. uud.p.). Kasvatuspsykologia. Helsinki: WSOY Oppimateriaalit. · Lindblom-Ylänne, S. & Nevgi, A. (toim.) 2009. Yliopisto-opettajan käsikirja. Helsinki: WSOYPro. · Antikainen, A., Koski, L. & Rinne, R. 2021. Kasvatussosiologia. Jyväskylä: PS-kustannus. · Collin, K., Paloniemi, S., Pantzar, E., Valleala, U.M., Virtanen, A. Leskelä, J. Hytönen, T. & Huotari, V. 2007. Aikuiskasvatus tieteenä ja toimintakenttinä. Jyväskylä: PS-kustannus. · Eteläpelto, A., Onnismaa, J., Vähäsantanen, K., Ropo, E., Gustafsson, A-M., Hakkarainen, P., Jääskeläinen, P., Ruohotie, P., Vanhalakka-Ruoho, M., Lapinoja, K-P., Heikkinen, H.L.T., Leskelä, J., Hänninen, S., Nurmi, H., Sivonen, A. 2006. Ammatillisuus ja ammatillinen kasvu. Helsinki: Kansanvalistusseura. · Tuominen, M. & Wihersaari, J. 2006. Ammattikasvatusfilosofia. Helsinki: OKKA-säätiö (Opetus- ja kasvatus- ja koulutusalojen säätiö). · Raudasoja, A., Norontaus, A., Tapani, A. & Ylitervo, R. (toim). 2018. Innokkaasti edelläkävijänä!: kohti opetus- ja ohjaushenkilöstön uudistuvia identiteettipositioita. Hämeen ammattikorkeakoulu. Saatavilla: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-807-7 · Siirilä, J. & Laukia, J. 2021. Mihin menet ammattikasvatus? – Ammattikasvatuksen tutkimuksen suuntaukset Suomessa. eSignals Research. HaagaHelia ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:NBN:fi- fe2021101450990 Tieteelliset aikakauslehdet: · Aikuiskasvatus (https://journal.fi/aikuiskasvatus) · Ammattikasvatuksen aikakauskirja (https://journal.fi/akakk) · Kasvatus (https://journal.fi/kasvatus)

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan verkossa, Moodle-oppimisalustalla https://moodle.tuni.fi Opintojakso käynnistetään verkkowebinaarilla (TO 5.9 2024 klo 15.00-17.00), josta tehdään myös tallenne. Osallistuminen verkkowebinaariin tai tallenteeseen tutustuminen (tehtävineen) on pakollinen osa opintojakson suoritusta. Opintojaksolla käytetään itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaisesti sekä osallistutaan aktiivisesti yhteisölliseen tiedon ja ajatusten vaihtoon. Opintojaksolla sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja. Tehtävien raportointimuotoja ovat mm. kirjalliset tuotokset ja kommenttikirjoitukset. Ajoitus: suoritusaika 2.9.-14.11.2024 (Moodlessa ajoitus on tarkennettu) Aloitus: verkkowebinaarilla syyskuun alkupuolella (pakollinen osallistuminen tai tallenteeseen tutustuminen), ja webinaaria edeltää ennakkopohdinta. Tarkempi ajankohta, ZOOM-linkki ja muuta lisätietoa on saatavilla Moodlessa (Moodle-pohja aukeaa automaattisesti hyväksyttyihin ilmoittautumisiin). Ennakkotehtävä saatavilla Moodlessa heti kun Moodle-pohja on auki. Alustavan suunnitelman mukaan Moodle-pohja aukeaa 2.9.2024. Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä. Moodle-pohja sulkeutuu 14.11.2024 (tarkempi ajoitus Moodle-pohjassa).

Employer connections

Opintojakso ei sisällä käytännön työharjoittelua.

Exam schedules

Pääsääntöisesti ei pidetä tenttejä.

International connections

Ei. Lähdemateriaaleina voi käyttää englanninkielisiä e-kirjoja ja videoita.

Completion alternatives

Pääsääntöisesti ei ole valinnaista suoritusmahdollisuutta. Opintojakson mahdollisista osittaisista osaamisista opiskelija voi ottaa yhteyttä opintojakson opettajaan. Jos osittaista hyväksilukua on mahdollista toteuttaa, niin opiskelijan on osoitettava osaamisensa tämän opintojakson osaamistavoitteissa opintojakson opettajan kanssa sovitun näytön kautta.

Student workload

Opiskelijan kokonaisajankäyttö 5 op * 26,7 h/op = 133 h

Go back to top of page