Kasvatustiede ja työelämä (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-02630-1L00ET92-3011
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.07.2024 - 16.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
05.09.2024 - 14.11.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Korkeakoulu
- Tampereen ammattikorkeakoulu, TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 10
- Opintojakso
- C-02630-1L00ET92
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Sisällön jaksotus
Opiskelijalla on mahdollisuus joustavaan suoritukseen syksyllä aikavälillä 2.9.-14.11.2024. Alustavan suunnitelman mukaan Moodle-pohja aukeaa 2.9.2024. Aloituswebinaariin osallistuminen tai tallenteeseen tutustuminen (tehtävineen) on pakollinen osa opintojakson suoritusta. Opintojakson yhteinen aloitus: syyskuun alkupuolella, tarkempi ajoitus Moodle-pohjassa (webinaari tallennetaan). Huom. Webinaaria edeltää ennakkopohdinta. Opiskelija etenee itsenäisesti Moodlen tehtäviä tehden. Moodle-pohja sulkeutuu 14.11.2024 (tarkempi ajoitus Moodle-pohjassa).
Tavoitteet
Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen. Opiskelija - tuntee suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia (esim. osaamisperustaisuus /-teisuus, henkilökohtaisuus, oppimisen kaikkiallisuus) - tunnistaa ihmisen elämänkaaresta nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä niiden merkitystä kasvatuksessa, koulutuksessa ja urapolun kehityksessä - hyödyntää monipuolisesti työpaikalla tapahtuvaa oppimista keskeisenä osana jatkuvaa oppimista ja osallistuu oman alansa näkökulmasta työelämässä tarvittavaa osaamista kartoittavaan keskusteluun - tunnistaa ammatti-identiteetin kehitysvaiheita ja tukee/ohjaa ammatti-identiteetin rakentumista oman/tulevan työnkuvansa mukaisesti - hyödyntää tutkimus- ja kehittämistietoa omassa toiminnassaan.
Sisältö
Opettajan työssä on tärkeää ymmärtää kasvatuksen ja opetuksen yhteys työelämään, jatkuva oppiminen sekä lisäksi erilaiset identiteetit. Opettaja toimii yksilönä, työyhteisönsä jäsenenä, tutkijana ja kehittäjänä sekä yhteiskunnallisena toimijana. Opintojakso on osa kasvatustieteen opintoja. Ydinkysymyksiä: Mitä on aikuis- ja ammattikasvatus ja oppiminen eri toimintaympäristöissä? Millainen oppimisympäristö työ/työpaikka on? Miten koulutuspolitiikka vaikuttaa koulutusjärjestelmään ja työelämään? Mitä tarkoittaa osaaminen ja mitä on osaamisperustaisuus? Millaisia ovat osaamisperustaiset käytännöt työn ja oppimisen rajapinnassa? Miten huomioidaan yksilöllisesti nuoret ja aikuiset opettamisessa ja ohjaamisessa? Mitä ovat erilaiset identiteetit ja miten ne kehittyvät? Miten tuetaan ammatti-identiteetin kehittymisessä erilaisissa toimintaympäristöissä? Miten tuetaan jatkuvaa oppimista? Millaista näkökulmaa kasvatustieteellinen tutkimus ja erilaiset kehittämishankkeet antavat opetus- ja ohjaustyöhön?
Aika ja paikka
Syyslukukaudella 2024 (tarkempi ajoitus Moodle-pohjassa) Ajoitus: suoritusaika 2.9.-14.11.2024 (Moodlessa ajoitus on tarkennettu) Aloitus: verkkowebinaarilla syyskuun alkupuolella (pakollinen osallistuminen tai tallenteeseen tutustuminen), ja webinaaria edeltää ennakkopohdinta. Tarkempi ajankohta, ZOOM-linkki ja muuta lisätietoa on saatavilla Moodlessa (Moodle-pohja aukeaa automaattisesti hyväksyttyihin ilmoittautumisiin). Ennakkotehtävä saatavilla Moodlessa heti kun Moodle-pohja on auki. Alustavan suunnitelman mukaan Moodle-pohja aukeaa 2.9.2024. Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä. Moodle-pohja sulkeutuu 14.11.2024 (tarkempi ajoitus Moodle-pohjassa). Oppimisympäristö: Moodle-verkkoympäristö
Oppimateriaalit
Moodlessa ilmoitetaan tarkemmin, tässä esimerkkejä kirjallisuudesta: · Hirsjärvi, S. & Huttunen, J. 1995 (tai uudempi). Johdatus kasvatustieteeseen. Porvoo: WSOY. · Rinne, R., Kivirauma, J. & Lehtinen, E. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin. Jyväskylä: PS-kustannus. · Saari, A. 2021. Kasvatusteoria antiikista nykypäivään. Helsinki: Gaudeamus. · Heikkinen, A. & Leino-Kaukiainen, P. (toim.) 2011. Valistus ja koulunpenkki: kasvatus ja koulutus 1860- luvulta 1960-luvulle. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. · Kettunen, P. & Simola, H. (toim.) 2012. Tiedon ja osaamisen Suomi: kasvatus ja koulutus 1960-luvulta 2000-luvulle. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. · Dunderfelt, T. 2011 (14. uud.p.). Elämänkaaripsykologia: lapsen kasvusta yksilön henkiseen kehitykseen. Helsinki: WSOY Pro. · Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M-K. 2016. Kasvatuspsykologia. Jyväskylä: PS-kustannus. TAI · Lehtinen, E., Kuusinen, J. & Vauras, M. 2007 (2. uud.p.). Kasvatuspsykologia. Helsinki: WSOY Oppimateriaalit. · Lindblom-Ylänne, S. & Nevgi, A. (toim.) 2009. Yliopisto-opettajan käsikirja. Helsinki: WSOYPro. · Antikainen, A., Koski, L. & Rinne, R. 2021. Kasvatussosiologia. Jyväskylä: PS-kustannus. · Collin, K., Paloniemi, S., Pantzar, E., Valleala, U.M., Virtanen, A. Leskelä, J. Hytönen, T. & Huotari, V. 2007. Aikuiskasvatus tieteenä ja toimintakenttinä. Jyväskylä: PS-kustannus. · Eteläpelto, A., Onnismaa, J., Vähäsantanen, K., Ropo, E., Gustafsson, A-M., Hakkarainen, P., Jääskeläinen, P., Ruohotie, P., Vanhalakka-Ruoho, M., Lapinoja, K-P., Heikkinen, H.L.T., Leskelä, J., Hänninen, S., Nurmi, H., Sivonen, A. 2006. Ammatillisuus ja ammatillinen kasvu. Helsinki: Kansanvalistusseura. · Tuominen, M. & Wihersaari, J. 2006. Ammattikasvatusfilosofia. Helsinki: OKKA-säätiö (Opetus- ja kasvatus- ja koulutusalojen säätiö). · Raudasoja, A., Norontaus, A., Tapani, A. & Ylitervo, R. (toim). 2018. Innokkaasti edelläkävijänä!: kohti opetus- ja ohjaushenkilöstön uudistuvia identiteettipositioita. Hämeen ammattikorkeakoulu. Saatavilla: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-807-7 · Siirilä, J. & Laukia, J. 2021. Mihin menet ammattikasvatus? – Ammattikasvatuksen tutkimuksen suuntaukset Suomessa. eSignals Research. HaagaHelia ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:NBN:fi- fe2021101450990 Tieteelliset aikakauslehdet: · Aikuiskasvatus (https://journal.fi/aikuiskasvatus) · Ammattikasvatuksen aikakauskirja (https://journal.fi/akakk) · Kasvatus (https://journal.fi/kasvatus)
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkossa, Moodle-oppimisalustalla https://moodle.tuni.fi Opintojakso käynnistetään verkkowebinaarilla (TO 5.9 2024 klo 15.00-17.00), josta tehdään myös tallenne. Osallistuminen verkkowebinaariin tai tallenteeseen tutustuminen (tehtävineen) on pakollinen osa opintojakson suoritusta. Opintojaksolla käytetään itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaisesti sekä osallistutaan aktiivisesti yhteisölliseen tiedon ja ajatusten vaihtoon. Opintojaksolla sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja. Tehtävien raportointimuotoja ovat mm. kirjalliset tuotokset ja kommenttikirjoitukset. Ajoitus: suoritusaika 2.9.-14.11.2024 (Moodlessa ajoitus on tarkennettu) Aloitus: verkkowebinaarilla syyskuun alkupuolella (pakollinen osallistuminen tai tallenteeseen tutustuminen), ja webinaaria edeltää ennakkopohdinta. Tarkempi ajankohta, ZOOM-linkki ja muuta lisätietoa on saatavilla Moodlessa (Moodle-pohja aukeaa automaattisesti hyväksyttyihin ilmoittautumisiin). Ennakkotehtävä saatavilla Moodlessa heti kun Moodle-pohja on auki. Alustavan suunnitelman mukaan Moodle-pohja aukeaa 2.9.2024. Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä. Moodle-pohja sulkeutuu 14.11.2024 (tarkempi ajoitus Moodle-pohjassa).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä käytännön työharjoittelua.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Pääsääntöisesti ei pidetä tenttejä.
Kansainvälisyys
Ei. Lähdemateriaaleina voi käyttää englanninkielisiä e-kirjoja ja videoita.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Pääsääntöisesti ei ole valinnaista suoritusmahdollisuutta. Opintojakson mahdollisista osittaisista osaamisista opiskelija voi ottaa yhteyttä opintojakson opettajaan. Jos osittaista hyväksilukua on mahdollista toteuttaa, niin opiskelijan on osoitettava osaamisensa tämän opintojakson osaamistavoitteissa opintojakson opettajan kanssa sovitun näytön kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaisajankäyttö 5 op * 26,7 h/op = 133 h