Entrepreneurial skills and identity (5 cr)
Code: KU00BR33-3001
General information
- Enrollment
- 01.08.2020 - 30.11.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2020 - 10.12.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Arts Academy
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 20
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Cultural and Media Entrepreneurship
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Opetussuunnitelmassa kuvatut keskeiset sisällöt:
• Oman osaamisen ja vahvuuksien tunnistaminen
• Erilaiset yrittäjyyskäsitykset ja -kuvat
• Erilaiset yrittäjäpolut ja yrittäjyyden mallit
• Verkostot, yhteistoiminnallisuus ja moniammatillinen tiimityö yrittäjyydessä
• Arvot yrittäjän ja yrityksen identiteetin pohjana
• Yritysmuodot ja yrittäjän toimeentulo
• Yrittäjän palvelut ja verkostot
• Luovien alojen yrittäjyyden erityispiirteet
*****************************************
Tarkemmat sisällöt lähijaksoittain jäsennettynä:
*
ENNAKKOTEHTÄVÄT: Oma ammatillinen osaaminen ja identiteetti sekä omaa ammatillista toimintaa ja yrittäjyyttä tukevat verkostot.
*
SYYSKUUN LÄHIJAKSO:
- Johdanto: Ammatillinen identiteetti ja ammatillinen elämäkertaprosessi
- Oma ammatillisten valintojen ja ammatillisen kehittymisen polku (ammatillinen elämäkertatyöskentely aloitusleirillä)
LOKAKUUN LÄHIJAKSO:
- Yrittäjyyskäsitykset ja -kuvat (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
- Verkostomainen ja yhteistoiminnallinen yrittäjyys (vierailija)
MARRASKUUN LÄHIJAKSO:
- Yhteistoiminnallisuuden merkitys omassa yrittäjyydessä/ammatillisuudessa (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
- Omien verkostojen esittely (ennakkotehtävä)
JOULUKUUN LÄHIJAKSO:
- Omat yrittäjyysvalmiudet (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
***
TAMMIKUUN LÄHIJAKSO:
- Tulevaisuuteen vaikuttamisen mahdollisuudet (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
HELMIKUUN LÄHIJAKSO:
- Luovan alan yrittäjyyden erityispiirteet (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
- Luovan alan yrittäjien neuvontapalvelut (vierailu)
MAALISKUUN LÄHIJAKSO
- Omaa toimintaa ohjaavat arvot (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
- Arvot yritystoiminnan pohjana, yhteiskunnallinen yrittäjyys (vierailija)
HUHTIKUUN LÄHIJAKSO:
- Oma ydinosaaminen ja sen brändääminen (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
- Oman itsen/yrityksen markkinointi ja brändääminen (vierailija)
TOUKOKUUN LÄHIJAKSO:
- Oman yritystoiminnan yhteiskunnallinen vaikuttavuus (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
- Kulttuurialan yrittäjyyden yhteiskunnallinen merkitys (vierailija)
KESÄKUUN LÄHIJAKSO:
- Oma tulevaisuus yrittäjänä (ohjatun ammatillisen elämäkertaprosessin päätöspiste)
Objective
After completing this course, the students will be able to
• analyse their strengths and development needs as a professional and entrepreneur in their field and to develop their skills in a goal-oriented manner
• apply autobiographical methods and systematic reflection to clarify their professional goals and to construct their entrepreneurial identity
• compare different business models and forms of entrepreneurship and evaluate their relevance for their own career
• create and maintain partnerships and networks to support their business development
Content
• Recognizing one’s competences and strengths
• Different conceptions and representations of entrepreneurship
• Different career paths to and models of entrepreneurship
• Networks, partnerships and multiprofessional collaboration in business
• Values as the basis of entrepreneurial identity and business identity
• Enterprise models and earning income as an entrepreneur
• Services and networks for entrepreneurs
• Special characteristics of creative businesses
Materials
• Blomberg, Jaakko 2014. Selviytymisopas luovan alan yrittäjälle. Vyyhti. http://vyyhti.metropolia.fi/selviytymisopas-luovan-alan-yrittajalle/
• Hägg, Outi 2011. Yrittäjyysvalmennus ja yrittäjäidentiteetti. Väitöskirja. Tampere: Tampereen yliopisto. Saatavilla: https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/66758/978-951-44-8462-9.pdf
• Härmälä, Valtteri; Lamminkoski, Helka; Salminen, Vesa; Halme, Kimmo & Autio, Erkko 2017. Yrittäjyyden uudet suunnat – selvitys hallituksen toimenpiteistä yrittäjyyden vahvistamiseksi. Valtioneuvoston selvitys ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 75/2017. Valtioneuvoston kanslia. http://tietokayttoon.fi/julkaisu?pubid=22902
• Mäkeläinen Mika; Hämäläinen Karo. 2014. Taivas+Helvetti vol.2.: Ilman toista ei ole toisen menestystä. One on One Publishing Oy.
• Pekkola, Juhani 2006. Yrityshyveet -Yritysten yhteiskuntavastuu ja liiketoiminnan etiikka yritystoiminnan osapuolten välisissä suhteissa. Futura 2/2006. Saatavilla Elektra-tietokannassa (kirjautuneena Turun AMK:n Finnan kautta): http://elektra.helsinki.fi.ezproxy.turkuamk.fi/se/f/0785-5494/25/2/yrityshy.pdf
• Puustinen Terho; Mäkeläinen Mika. 2013. Taivas+Helvetti. One on One Publishing Oy. http://elektra.helsinki.fi.ezproxy.turkuamk.fi/se/h/0359-6680/27/1/extremem.pdf
• Troberg, Eliisa 2014. Osuustoiminnan idea. Helsinki: Pellervo. https://pellervo.fi/wp-content/uploads/2015/01/osuustoiminnan-idea.pdf
• Sekä muu itslearning-alustalla tai lähijaksoilla ohjeistettu materiaali.
Teaching methods
Lähijaksojen välissä oppimista tapahtuu itsenäisesti ohjeistettuun aineistoon tutustuen sekä opiskelijoiden ammatilliseen elämäkertaprosessiin kuuluvan reflektiivisen kirjoittamisen (”päiväkirjaamisen”) kautta. Lähitapaamisissa oppimismenetelminä käytetään vierailuluentoja, vierailuja yrityshautomotoimintaa tai muita yrityspalveluita tarjoaviin kohteisiin, toiminnallista työskentelyä tiimeissä sekä lähijaksojen välissä kirjoitettuun henkilökohtaiseen päiväkirjaan pohjautuvia reflektiokeskusteluja pienryhmissä ja koko ryhmän kesken.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopettajuutta sekä tiimioppimista monialaisissa opiskelijatiimeissä. Opintojaksoon liittyy myös kulttuuriyrittäjyyden kansainvälisiin virtauksiin tutustuminen lähdekirjallisuuden sekä ekskursion kautta.
Student workload
Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä lähijaksojen välissä. Opiskelija kirjaa säännöllisesti läpi opintojakson pohdintojaan reflektiiviseen päiväkirjaan, joka on keskeinen osa opiskelijan ammatillista elämäkertaprosessia. Reflektiota ohjataan kuukausittain pohdittavaksi annettavalla kysymyksellä, johon voi liittyä tausta-aineistoon perehtymistä. Päiväkirjareflektio puretaan seuraavan lähijakson alussa reflektiokeskustelussa.
Opintojakson päätteeksi opiskelija kirjoittaa lopputehtävänä kaksi tekstiä:
1) omaa yrittäjä/asiantuntijaprofiiliaan esiin tuovan julkisen tekstin blogiin, Turun AMK:n Talk-julkaisuun tms.
2) omaa opiskeluprosessin aikaista ammatillista kasvuaan ja reflektiivista päiväkirjaansa reflektoivan tekstin (vain ohjaavan opettajan luettavaksi).
Evaluation methods and criteria
Itsearviointi toteutuu opiskelijan itseään varten kirjoittamassa reflektiopäiväkirjassa. Vertaisarviointi toteutuu päiväkirjaamiseen pohjautuvissa lähijaksojen reflektiokeskusteluissa. Opettajan arviointi kohdistuu reflektiokeskusteluihin ja opintojakson lopussa tehtäviin kirjoitustehtäviin.
Further information
Opiskelija vastaa itse mahdollisten ekskursioiden kustannuksista.