Skip to main content

Art in contemporary contexts 1 (5 cr)

Code: KU00CH86-3002

General information


Enrollment
01.08.2022 - 31.10.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
30.08.2022 - 31.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Linnankatu Arts Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 25
Degree programmes
Master's Degree Programme in Contemporary Contexts of Arts
Teacher in charge
Annika Dahlsten
Course
KU00CH86
No reservations found for realization KU00CH86-3002!

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Opetuksen lähtökohta on erilaisten kontekstien tunnistaminen ja ymmärtäminen. Kontekstien kautta tarkastellaan erilaisia toimijuuksia, toimintaympäristöjä ja tekemisen tapoja.

Syksyn opintojakson teemat ovat:
1. Taide ja tekijyys
2. Teknologia, digitalisaatio, tulevaisuus
3. Taide, terveys ja kulttuurihyvinvointi
4. Työelämä ja innovaatiot

***

SYYSKUU

Teema: Taide ja tekijyys – ammatillinen esittäytyminen ja orientaatio opintojaksoon
Kontaktiopetus (lähi): Tiistai 30.8. klo 13–17 (EduCity)

Ohjaava opettaja: Annika Dahlsten

Ennakkomateriaalina Sari Karttusen artikkeli: “Laajentuva taiteilijuus – yhteisötaiteilijoiden toiminta ja identiteetti hybridisaatio-käsitteen valossa”. Tapaamisessa tehtävissä yksilö- ja ryhmätehtävissä pohditaan omaa uraa ja ammatti-identiteettiä ja kartoitetaan omaa polkua.


LOKAKUU

Teema: Teknologia, digitalisaatio, tulevaisuus
Kontaktiopetus (etä): Maanantai 3.10. ma klo 11.15–12 + tiistai 4.10. klo 13–17

Ohjaava opettaja: Annika Dahlsten
Vierailija: Mediataiteilija Kari Yli-Annala Aalto-yliopistosta.

Ennakkotehtävänä on katsoa webinaaritallennne Taiteen edistämiskeskuksen ja TuAMK:n sarjasta Taiteen avartuvat todellisuudet, taiteilijan uusi asiantuntijuus ja etsiä teeman mukainen artikkeli, joka liittyy omaan opinnäytetyöhön. Ryhmäkeskustelussa keskustellaan aiheesta ennakkotehtävän ja vierailuluennon pohjalta.


MARRASKUU

Teema: Taide, terveys ja kulttuurihyvinvointi
Kontaktiopetus (etä): Maanantai 7.11. klo 11.15–12 + klo 13–17

Ohjaava opettaja: Annika Dahlsten
Vierailija: Anna-Mari Rosenlöf

Ennakkotehtävänä on tutustua Taikusydämen tekemään koontiin Maailman terveysjärjestö WHO:n raportista taiteen ja kulttuurin terveysvaikutuksista ja lukea ”Taidetta! Kulttuurihyvinvoinnin käsikirjasta luku Kulttuurihyvinvointi ja taide. Tapaamisessa vierailijan luento ja ryhmätehtäviä.


JOULUKUU

Teema: Työelämä ja innovaatiot, jakautuen
Teema 1: Taide osana työelämän organisaatioita ja innovaatioita
Teema 2: Kompetenssit
Kontaktiopetus (lähi): Maanantai 12.12. klo 11.15–12 + klo 13–17 ja tiistai 13.12. klo 9–12 (Linnankadulla)

Ohjaava opettaja: Krista Petäjäjärvi

Ennakkotehtävänä on lukea Training Artists for Innovation luvut 3–4, perehtyä Kai Lehikoisen taiteilijan kompetenssikaavioon ja visualisoida omia osaamisia, joita tarvitset työssäsi. Visualisoinneista keskustellaan ryhmätehtävässä.

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• määritellä ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan ja työskentelyään sekä tunnistaa niiden hyödyntämismahdollisuuksia erilaisissa konteksteissa
• tunnistaa, analysoida ja määritellä nykytaiteen tapoja toteutua erilaisissa konteksteissa
• työskennellä ja tuottaa luovia ideoita ja ratkaisuja monialaisissa ja monitaiteisissa tiimeissä

Content

- Taiteilijakehittäjän osaaminen ja kompetenssit - taide ja tekijyys
- Taiteen tilallisuus ja uudet teknologiat taiteessa, teknologia, digitalistaatio ja tulevaisuus
- Taide terveyden ja hyvinvoinnin konteksteissa
- Taiteilija yhteiskuntaa kehittämässä ja taiteilijan asiantuntijuuden välittyminen - työelämä ja innovaatiot

Materials

Kuvattu yllä kohdassa Sisältö ja ajoitus. Ohjeistetaan tarkemmin itslearningin kurssialustalla.

Teaching methods

Opettajien ja vierailijoiden luennot, ryhmäkeskustelut ja muut toiminnalliset menetelmät kontaktitapaamisissa (etä- tai lähityöskentelynä); tapaamisten välillä ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen (tallenteet ja luettavat tekstit) sekä yksilö- ja ryhmätehtävät.

Student workload

Syyskuun oppimistehtävä:

Lokakuun oppimistehtävä:

Marraskuun oppimistehtävä: Suomenkielinen referaatti englanninkielisestä tieteellisestä artikkelista (1 sivu), voit hyödyntää esimerkiksi Nordic Arts and Health Journalin artikkeleita. Referaatin palautus viimeistään 21.11.

Joulukuu: Ei palautettavaa oppimistehtävää.

Evaluation methods and criteria

Arviointi kohdistuu palautettaviin oppimistehtäviin sekä kontaktijaksojen työskentelyyn osallistumiseen. Oppimistehtävät ja tapaamisten työskentelyyn osallistuminen arvioidaan hyväksytty/hylätty.

Go back to top of page