Siirry suoraan sisältöön

Taide uusissa konteksteissa 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CH86-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 31.10.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
30.08.2022 - 31.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit
Vastuuopettaja
Annika Dahlsten
Opintojakso
KU00CH86
Toteutukselle KU00CH86-3002 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opetuksen lähtökohta on erilaisten kontekstien tunnistaminen ja ymmärtäminen. Kontekstien kautta tarkastellaan erilaisia toimijuuksia, toimintaympäristöjä ja tekemisen tapoja.

Syksyn opintojakson teemat ovat:
1. Taide ja tekijyys
2. Teknologia, digitalisaatio, tulevaisuus
3. Taide, terveys ja kulttuurihyvinvointi
4. Työelämä ja innovaatiot

***

SYYSKUU

Teema: Taide ja tekijyys – ammatillinen esittäytyminen ja orientaatio opintojaksoon
Kontaktiopetus (lähi): Tiistai 30.8. klo 13–17 (EduCity)

Ohjaava opettaja: Annika Dahlsten

Ennakkomateriaalina Sari Karttusen artikkeli: “Laajentuva taiteilijuus – yhteisötaiteilijoiden toiminta ja identiteetti hybridisaatio-käsitteen valossa”. Tapaamisessa tehtävissä yksilö- ja ryhmätehtävissä pohditaan omaa uraa ja ammatti-identiteettiä ja kartoitetaan omaa polkua.


LOKAKUU

Teema: Teknologia, digitalisaatio, tulevaisuus
Kontaktiopetus (etä): Maanantai 3.10. ma klo 11.15–12 + tiistai 4.10. klo 13–17

Ohjaava opettaja: Annika Dahlsten
Vierailija: Mediataiteilija Kari Yli-Annala Aalto-yliopistosta.

Ennakkotehtävänä on katsoa webinaaritallennne Taiteen edistämiskeskuksen ja TuAMK:n sarjasta Taiteen avartuvat todellisuudet, taiteilijan uusi asiantuntijuus ja etsiä teeman mukainen artikkeli, joka liittyy omaan opinnäytetyöhön. Ryhmäkeskustelussa keskustellaan aiheesta ennakkotehtävän ja vierailuluennon pohjalta.


MARRASKUU

Teema: Taide, terveys ja kulttuurihyvinvointi
Kontaktiopetus (etä): Maanantai 7.11. klo 11.15–12 + klo 13–17

Ohjaava opettaja: Annika Dahlsten
Vierailija: Anna-Mari Rosenlöf

Ennakkotehtävänä on tutustua Taikusydämen tekemään koontiin Maailman terveysjärjestö WHO:n raportista taiteen ja kulttuurin terveysvaikutuksista ja lukea ”Taidetta! Kulttuurihyvinvoinnin käsikirjasta luku Kulttuurihyvinvointi ja taide. Tapaamisessa vierailijan luento ja ryhmätehtäviä.


JOULUKUU

Teema: Työelämä ja innovaatiot, jakautuen
Teema 1: Taide osana työelämän organisaatioita ja innovaatioita
Teema 2: Kompetenssit
Kontaktiopetus (lähi): Maanantai 12.12. klo 11.15–12 + klo 13–17 ja tiistai 13.12. klo 9–12 (Linnankadulla)

Ohjaava opettaja: Krista Petäjäjärvi

Ennakkotehtävänä on lukea Training Artists for Innovation luvut 3–4, perehtyä Kai Lehikoisen taiteilijan kompetenssikaavioon ja visualisoida omia osaamisia, joita tarvitset työssäsi. Visualisoinneista keskustellaan ryhmätehtävässä.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• määritellä ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan ja työskentelyään sekä tunnistaa niiden hyödyntämismahdollisuuksia erilaisissa konteksteissa
• tunnistaa, analysoida ja määritellä nykytaiteen tapoja toteutua erilaisissa konteksteissa
• työskennellä ja tuottaa luovia ideoita ja ratkaisuja monialaisissa ja monitaiteisissa tiimeissä

Sisältö

- Taiteilijakehittäjän osaaminen ja kompetenssit - taide ja tekijyys
- Taiteen tilallisuus ja uudet teknologiat taiteessa, teknologia, digitalistaatio ja tulevaisuus
- Taide terveyden ja hyvinvoinnin konteksteissa
- Taiteilija yhteiskuntaa kehittämässä ja taiteilijan asiantuntijuuden välittyminen - työelämä ja innovaatiot

Oppimateriaalit

Kuvattu yllä kohdassa Sisältö ja ajoitus. Ohjeistetaan tarkemmin itslearningin kurssialustalla.

Opetusmenetelmät

Opettajien ja vierailijoiden luennot, ryhmäkeskustelut ja muut toiminnalliset menetelmät kontaktitapaamisissa (etä- tai lähityöskentelynä); tapaamisten välillä ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen (tallenteet ja luettavat tekstit) sekä yksilö- ja ryhmätehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Syyskuun oppimistehtävä:

Lokakuun oppimistehtävä:

Marraskuun oppimistehtävä: Suomenkielinen referaatti englanninkielisestä tieteellisestä artikkelista (1 sivu), voit hyödyntää esimerkiksi Nordic Arts and Health Journalin artikkeleita. Referaatin palautus viimeistään 21.11.

Joulukuu: Ei palautettavaa oppimistehtävää.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu palautettaviin oppimistehtäviin sekä kontaktijaksojen työskentelyyn osallistumiseen. Oppimistehtävät ja tapaamisten työskentelyyn osallistuminen arvioidaan hyväksytty/hylätty.

Siirry alkuun