Skip to main content

Digital counselling in social and health care field (3 cr)

Code: TH00BR32-3001

General information


Enrollment
18.11.2019 - 29.03.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
13.04.2020 - 31.05.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
30 - 90
Teachers
Henna Vuoriranta
Course
TH00BR32
No reservations found for realization TH00BR32-3001!

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

AJOITUS:
Viikot 16-21/2020, eli 13.4.2020-24.5.2020
SISÄLTÖ:
Opintojakso toteutuu kuuden viikon aikana ja koostuu kuudesta eri teemasta. (Kullekin viikolle on oma teemansa.)
TEEMA 1 Asiakkaan/potilaan ohjaaminen sos.- ja terveysalalla
TEEMA 2 Digiohjauksen periaatteet ja erityispiirteet
TEEMA 3 Digiohjauksen menetelmät
TEEMA 4 Valmistautuminen digiohjaukseen
TEEMA 5 Digiohjauksen toteutus
TEEMA 6 Digiohjauksen arviointi
Opinnot suoritettava 24.5.2020 mennessä.

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää digitaalisesti tapahtuvan asiakas- ja potilasohjauksen lähtökohdat, keskeiset käsitteet sekä toimintaperiaatteet
• ymmärtää ohjausprosessin kulun ja asiakkaan/potilaan roolin ohjausprosessissa
• tietää erilaisia digitaalisia apuvälineitä ja sovelluksia sekä osaa hyödyntää niitä asiakkaan/potilaan ohjauksessa sosiaali- ja terveysalalla
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan/potilaan ohjausta, hyödyntäen digitaalisia apuvälineitä ja sovelluksia

Content

• Asiakas- ja potilasohjaustoiminnan käsitteet ja ohjausprosessi
• Asiakkaan/potilaan rooli ohjausprosessissa
• Asiakkaan/potilaan ohjauksen ja ohjaustoiminnan tasot
• Digitaalisen ohjauksen hyvät käytännöt ja sen erityispiirteet sosiaali- ja terveysalalla
• Digitaalisen ohjauksen eettiset ja juridiset lähtökohdat, mm. tietosuoja ja tietoturva
• Vuorovaikutus digitaalisessa asiakkaan/potilaan ohjauksessa
• Digitaalisen ohjauksen menetelmät (esim. verkkoneuvotteluvälineet, videoiden teko-ohjelmat, interaktiiviset työkalut, sosiaalinen media, ryhmäyttämistä tukevat välineet, digitaaliset oppimisen välineet)
• Digiohjaukseen valmistautuminen ja digiohjauksen ohjaussuunnitelma
• Digiohjaustilanteen toteuttaminen
• Digitaalisen ohjausprosessin arviointi ja kirjaaminen

Materials

Ilmoitetaan Optimassa opintojakson alettua.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Käytössä on Optima-verkko-oppimisympäristö.
Opintojakso sisältää sekä itsenäistä työskentelyä (esim. tiedonhaku, tehtävät) että yhteisöllistä oppimista (esim. kokemusten jakaminen).
Opintojakson suorittaminen vaatii viikottaisia pienryhmätapaamisia ja/tai yksilö-/pienryhmätehtäviä (verkossa).

Exam schedules

Viikolla 17 on tietotesti, jonka voi suorittaa tarvittaessa uudelleen opintojakson aikana.

Pedagogic approaches and sustainable development

Verkko-oppiminen (esim. verkkoluennot, videomateriaalit, verkko-tehtävät).
Ohjattu itsenäinen työskentely.
Yhteisöllinen oppiminen (esim. verkkokeskustelut, pienryhmätyöskentely verkossa).
Kokemuksellinen, kokeileva ja tutkiva oppiminen (esim. kokeillaan erilaisia digitaalisia sovelluksia käytännössä ja jaetaan kokemuksia niistä).

Completion alternatives

Verkkoluentojen videotallenteet on mahdollista katsoa myöhemmin saman viikon aikana.

Student workload

Kolme opintopistettä = 3 x 27h = 81 h opiskelijan työtä
Viikolla 16 (noin 10 h opiskelijan työtä) TEEMA 1: tutustuminen Optimaan, verkkoluento, ryhmäytymistehtävä, materiaaleihin tutustuminen (kirjall.+videomateriaali)
Viikolla 17 (noin 14 h opiskelijan työtä) TEEMA 2: materiaaleihin tutustuminen, tietotesti, case-työskentely pienryhmissä
Viikolla 18 (noin 16 h opiskelijan työtä) TEEMA 3: materiaaleihin tutustuminen ja erilaisten digitaalisten välineiden/sovellusten kokeileminen, verkkokeskustelu pienryhmissä)
Viikolla 19 (noin 16 h opiskelijan työtä) TEEMA 4: videomateriaaleihin tutustuminen, opettajan pienryhmäohjaukseen osallistuminen ja kirjallinen tehtävä (digiohjaustilanteen suunnitelman laatiminen)
Viikolla 20 (noin 16 h opiskelijan työtä) TEEMA 5: oman digiohjaustilanteen esittely/toteutus pienryhmän verkkotapaamisessa sekä chat-ohjaukseen osallistuminen
Viikolla 21 (noin 9 h opiskelijan työtä) TEEMA 6: videoluento, vertais- ja itsearviointien viimeistely, opintojaksopalautteen antaminen

Evaluation methods and criteria

Opintojakso arvioidaan asteikolla HYVÄKSYTTY/HYLÄTTY.
Arvioinnin kohteet:
- Teemojen tehtävät -> kaikkien teemojen kaikki tehtävät tulee olla suoritettuna, jotta voi saada hyväksytyn arvosanan.
- Teeman 2 tietotesti -> hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan 70 % oikeita vastauksia
Itsearviointi -> tehdään koko opintojakson ajan ja kooste tulee olla palautettuna viimeistään opintojakson päättyessä 24.5.2020
- Vertaisarviointi -> tulee antaa teemoissa 4 ja 5 ja tulee olla palautettuna viimeistään opintojakson päättyessä

Qualifications

Opintojakso on suunnattu pääasiassa sosiaali- ja terveysalalla opiskeleville (ja/tai alalla jo toimiville) henkilöille, mutta opintojaksolla opittavia asioita voidaan soveltaa myös muilla aloilla. Suositeltavaa on, että opiskelija on opiskellut vähintään kaksi lukukautta ja suorittanut ainakin yhden työelämäharjoittelun ennen opintojakson alkua.

Further information

Turun AMK:n omien opiskelijoiden kiintiö: 20
CampusOnline opintojaksokiintiö: 50
Avoimen amk:n opintojaksokiintiö: 20
Jotta kurssi toteutuu, pitää ilmoittautuneita olla vähintään 30 opiskelijaa muista korkeakouluista (muista kuin Turun AMK:sta).
Opintojakso on suunnattu pääasiassa sosiaali- ja terveysalalla opiskeleville (ja/tai alalla jo toimiville) henkilöille, mutta opintojaksolla opittavia asioita voidaan soveltaa myös muilla aloilla.
Suositeltavaa on, että opiskelija on opiskellut vähintään kaksi lukukautta ja suorittanut ainakin yhden työelämäharjoittelun ennen opintojakson alkua.

Go back to top of page