Skip to main content

Pedagogy in Library Work (5 cr)

Code: KH00BY64-3006

General information


Enrollment
01.06.2024 - 12.09.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
05.09.2024 - 14.11.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Library and Information Services
Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Teachers
Kati Haanpää
Course
KH00BY64

Realization has 4 reservations. Total duration of reservations is 12 h 0 min.

Time Topic Location
Thu 05.09.2024 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Pedagogiikka kirjastotyössä KH00BY64-3006
LEM_B163 Vellamo muunto
Fri 06.09.2024 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Pedagogiikka kirjastotyössä KH00BY64-3006
LEM_B163 Vellamo muunto
Fri 04.10.2024 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Pedagogiikka kirjastotyössä KH00BY64-3006
LEM_B163 Vellamo muunto
Thu 31.10.2024 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Pedagogiikka kirjastotyössä KH00BY64-3006
LEM_B163 Vellamo muunto
LEM_A307 Leirinuotio (8-12 hlö)
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakson aiheet:
- Pedagogiset teoriat, oppimiskäsitykset ja -menetelmät
- Esiintymistaito, Jännittäminen
- Kirjaston erilaiset asiakasryhmät ohjauksen näkökulmasta
- Ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi

Lähiopetus:
5.9. klo 13-16 - minä ohjaajana, ohjaustilanteen suunnittelu ja arviointi
6.9. klo 9-12 - oppimisteoriat ja kirjaston eri kohderyhmät ohjaustilanteessa
4.10. klo 13-16 - esiintyminen ohjaustilanteessa
31.10. klo 9-12 - ryhmätöiden esitykset

Objective

Having completed the course the student is able to
- describe pedagogical theories
- recognize and use some pedagogical methods
- understand basic presentation skills
- recognize different customer groups in a guidance situation
- plan, implement and evaluate a guidance situation

Content

- pedagogic theories and methods
- presentation skills
- basic guidance skills

Materials

- Kalliola, T., Kurki, A., Salmi, M. & Tamminen-Vesterbacka, T. 2010. Matkalla ohjaajuuteen. Helsinki: Kirjapaja (löytyy mm. Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä kappaleena)
- Kupias, P, Koski, M 2012: Hyvä kouluttaja. SanomaPro. (löytyy mm. Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä ja e-kirjana)
- Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas. Jyväskylä: PS-kustannus. (löytyy mm. Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä sekä Ellibsistä e-kirjana)
- Martin, M 2021: Saa jännittää. Jännittäminen voimavarana. Kirjapaja, Helsinki. Kirjaa on saatavissa Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä kappaleena sekä äänitteenä. (sivut: 13-20, 43-57, 138-219)

Sekä ITSlearning -oppimisympäristössä mainitut muut aineistot.

Teaching methods

Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, ohjausharjoitukset.

Pedagogic approaches and sustainable development

Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen

Completion alternatives

Opintojaksolla pääpaino on ohjaustilanteen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Opintojakson aikana on myös muita harjoitustehtäviä sekä yksilötehtäviä, jotka kerrotaan tarkemmin oppimisalustassa kurssin alettua.

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h).

Student workload

Tiedon rakentelu, yhteisöllinen ja aktiivinen oppiminen

Evaluation methods and criteria

H-5
Arvioinnissa kerätään pisteitä eri tehtävistä. Maksimi pistemäärä = 11.

Failed (0)

Opiskelija ei täytä hyväksytyn kriteereitä.
Opiskelija ei täytä hyväksytyn kriteereitä.Kerättyjä pisteitä 0-4 p ja / tai pakollisia tehtäviä puuttuu.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

1 = 5 p
2 = 6 p

Pakolliset tehtävät ja osa muista annetuista tehtäväistä on palautettu.
Tehtävissä asiaa on käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eiikä asia välity täysin tehtävästä
Kirjallisessa työssä ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta.
Itsereflektio puuttuu
Perusteluissa puutteita, ei ole käytetty lähteitä.

Assessment criteria, good (3-4)

3 = 7-8 p
4 = 9-10 p

Pakolliset tehtävät ja osa muista annetuista tehtäväistä on palautettu. Arvioitavissa tehtävissä tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin, epäolennaista asiaa on vähän tai ei ollenkaan. .
Omakohtainen reflektio saattaa puuttua.
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin.
Kirjallinen työ selkeä.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen

Assessment criteria, excellent (5)

5 = 11 p

Kaikki tehtävät on palautettu. Arvioitavissa tehtävissä tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti.
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa.
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen ja jakaa tietoa muiden kanssa

Further information

Opetusmateriaalit ja tehtävät löytyvät Its Learning -kurssipohjalta

Go back to top of page