Pedagogiikka kirjastotyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BY64-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 12.09.2024
Ajoitus
05.09.2024 - 14.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
- Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opettaja
- Kati Haanpää
Ryhmät
-
MKITIS23Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
-
DKITIS24Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
- 05.09.2024 13:00 - 16:00, Pedagogiikka kirjastotyössä KH00BY64-3006
- 06.09.2024 09:00 - 12:00, Pedagogiikka kirjastotyössä KH00BY64-3006
- 04.10.2024 13:00 - 16:00, Pedagogiikka kirjastotyössä KH00BY64-3006
- 31.10.2024 09:00 - 12:00, Pedagogiikka kirjastotyössä KH00BY64-3006
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata pedagogisia teorioita
- tunnistaa käyttämänsä pedagogiset menetelmät
- esiintymistaidon perusteita
- tunnistaa eri asiakasryhmät ohjaustilanteessa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteen
Sisältö
- pedagogiset teoriat, oppimiskäsitykset ja -menetelmät
- esiintymistaito
- asiakasryhmät
- ohjauksen perusteet
Oppimateriaalit
- Kalliola, T., Kurki, A., Salmi, M., & Tamminen-Vesterbacka, T. (2010). Matkalla ohjaajuuteen. Kirjapaja.
- Ståhlberg, L. (2019). Pienryhmäohjaajan opas. PS-kustannus.
Oppimateriaali tarkentuu opetuksen alussa ja siitä kerrotaan lisää Itslearning -kurssipohjalta
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit.
Ohjaustilanteen toteutus
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson tapaamiset, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, harjoitukset
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla pääpaino on ohjaustilanteen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Opintojakson aikana on myös muita harjoitustehtäviä sekä yksilötehtäviä, jotka kerrotaan tarkemmin oppimisalustassa kurssin alettua.
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tiedon rakentelu, yhteisöllinen ja aktiivinen oppiminen
Sisällön jaksotus
Opintojakson aiheet:
- Pedagogiset teoriat, oppimiskäsitykset ja -menetelmät
- Esiintymistaito, Jännittäminen
- Kirjaston erilaiset asiakasryhmät ohjauksen näkökulmasta
- Ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Lähiopetus:
5.9. klo 13-16 - minä ohjaajana, ohjaustilanteen suunnittelu
6.9. klo 9-12 - ohjaustilanteen arviointi ja kirjaston eri kohderyhmät ohjaustilanteessa
4.10. klo 13-16 - oppimisteoriat, esiintyminen ohjaustilanteessa
31.10. klo 9-12 - ryhmätöiden esitykset
Viestintäkanava ja lisätietoja
Its Learning -kurssipohja
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
H-5
Arvioinnin painopisteet käydään läpi opintojakson alussa.
Hylätty (0)
Opiskelija ei täytä hyväksytyn kriteereitä.
Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hallitsee perusteet. Asiat on kuitenkin käsitelty suppeasti ja/tai luettelomaisesti ja opiskelijan osaamisessa on puutteita. Kirjallisessa ja suullisessa työssä on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille hyvin. Epäolennaista ainesta on vain vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää ja tuo esille keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat on kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta Lähdeaineistoa on hyödynnetty erittäin monipuolisesti. Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.