Introduction to Mathematical Sciences (5 cr)
Code: TE00CQ15-3005
General information
Enrollment
30.05.2024 - 02.09.2024
Timing
02.09.2024 - 18.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 60
Degree programmes
- Degree Programme in Energy and Environmental Technology
Teachers
- COS Opettaja
- Hannele Kuusisto
Groups
-
PEYTES24APEYTES24A
-
PSAHAUS24Electrical and Automation Engineering, Bachelor of Engineering
Objective
Student obtains the skills and knowledge required for basic courses of mathematical sciences within polytechnical studies.
Content
• Real numbers
• Basic arithmetic operations and the order of operations
• Fractions
• Powers, roots and rational exponents
• Polynomials and polynomial equations of 1. and 2. degree
• Simplifying rational expressions
• Percentages
• Simultaneous linear equations
• Lines and parabolas
• Concepts of variable and function
• Graphs of functions and interpretation of graphs
• Basics of geometry and trigonometry
• International system of units, unit conversions
• Calculations involving quantities and units
• Field-specific content
Materials
Oppikirja: Insinöörin matematiikka; Ari Tuomenlehto & co (Edita)
Taulukkokirja/Kaavasto, jokin alla olevista:
- Matemaattisia kaavoja (Esko Valtanen / Pekka Laakkonen / Jaakko Viitala / Voitto Kettunen)
- Tekniikan kaavasto (Tammertekniikka)
- MAOL-taulukot (Otava)
Laskin: Casio FX-82CW ClassWiz Funktiolaskin (suositeltava) tai Funktiolaskin TI-30XA (riittävä perustason laskin). Myös graafinen/symbolinen laskin käy.
Itslearning-oppimisymäristössä oleva ja sinne linkitetty sähköinen- ja verkkomateriaali, opetusvideot
Teaching methods
Learning-by-doing, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, laskupajat
Opintojaksolla hankitaan edellytykset insinöörinkoulutukseen kuuluvien matematiikan ja fysiikan kurssien opiskeluun monimuotoisen opetuksen, ohjattujen laskuharjoitusten, sähköisten Ville-harjoitusten, itsenäisen harjoittelun ja ryhmätyön avulla.
Exam schedules
Kolme osakoetta viikoilla 39, 44 ja 48 TAI yksi koko kurssisällön kattava kurssitentti viikolla 48.
EY-tekniikan yleisinä uusintatenttipäivinä joulukuussa 2024 sekä tammikuussa ja helmikuussa 2025 voi uusia joko koko kurssitenttiä tai välikokeita 2 ja 3. Sähköisesti tehtävää, automaattisesti arvioitavaa välikoetta 1 voi uusia oppituntien yhteydessä.
International connections
Learning-by-doing, oppimisen tukeminen
Completion alternatives
Itsenäinen opiskelu sekä hyväksytysti suoritettu kurssikoe
Student workload
5 op = 135 h opiskelijan työtä, jakaantuen keskimäärin
- Yhteiset tunnit ja laskupajat 56 h
- Itsenäinen opiskelu laskumonisteiden ja opasvideoiden avulla noin 2,5h * 10 monistetta = 25 h
- Itsenäinen opiskelu ViLLE:ssä 2,5h * 12 vk = 30 h
- Kertaus kokeeseen/kokeisiin 19-21 h
- Koe/kokeet 3-5 h
(+ Vapaaehtoinen MATLAB-ohjelmiston opiskelu 10 h)
Content scheduling
Opintojakson aloitustapaaminen viikolla 36 on kaikille pakollinen lähitapaaminen.
Muut tapaamiset viikoilla 36-50 ovat joko lähitunteja tai saman aikaisen hybridin tunteja, joihin voi osallistua joko kampuksella tai etänä Teamsin kautta. Kokeet ovat lähikokeita auditoriossa. Tuntien toteutustapa (LÄHI/HYB) on merkitty lukujärjestykseen.
Lähiosallistumista kampuksella suositellaan opiskelijalle, jolla on pitkä aika matematiikan opiskelusta, vaikeuksia matemaattisissa perusteissa tai vaikeuksia keskittyä/oppia etäopiskelussa.
Opintojaksolla opittavat matemaattiset taidot ovat ammattiaineiden opinnoissa sekä työelämässä tarvittavia perustaitoja. Sisältö:
- Lukujen esitystavat ja lukujoukot
- Peruslaskutoimitukset ja laskujärjestys
- Murtoluvuilla laskeminen ja murtolausekkeiden käsittely
- Suureet ja SI-järjestelmä
- Yksiköiden käsittely laskuissa ja yksikkömuunnokset
- Potenssit ja kymmenpotenssit (myös negatiivinen ja juuri = murtopotenssit)
- Polynomien käsittely ja lausekkeiden sieventäminen
- Funktion arvot ja funktion kuvaajan lukeminen
- 1. asteen funktiot ja 1. asteen funktion kuvaaja
- 1. asteen yhtälöt ja epäyhtälöt (myös verrannot)
- Prosenttilaskenta
- 2. asteen funktiot ja 2. asteen funktion kuvaaja
- 2. asteen yhtälöt ja epäyhtälöt
- Lineaarinen yhtälöpari
- Matriisilaskennan perusteet
- Suorakulmaisen kolmion trigonometria
- Erilaiset kulmayksiköt
- Perusteita muiden kappaleiden geometriasta
- Vektorilaskennan perusteet
- Perusteita eksponentti-, logaritmi- ja trigonometrisista funktioista
- MATLAB-matematiikkaohjelmiston peruskäyttö
Further information
Kurssin tärkeimmät ilmoitukset opettaja lähettää sähköpostitse. Yhteydenotot opettajaan sähköpostitse (hannele.kuusisto@turkuamk.fi).
Tunteihin liittyvä informaatio itslearningissä. Kurssiin liittyviä ilmoituksia itslearningissä kurssin Yleiskatsaus-sivulla.
Käytettävät ohjelmistot: ViLLE, MATLAB, GeoGebra
Evaluation scale
H-5
Assessment methods and criteria
Kurssi arvioidaan numeerisesti 0-5.
Arviointi perustuu kurssipisteisiin, joita kerätään seuraavasti:
- Laskuharjoitusmonisteista max 1p/moniste = maksimissaan 1p x 10 = 10 p
- Itsenäisistä ViLLE-tehtävistä vaaditun 30 %:n ylittävältä osalta 1 % = 0,1p x 70 % = 7 p (max)
- Yhtälökertaus (tehtävämoniste), luvut ja lausekkeet -osion osaamistesti, kertaustehtävät välikoe 2, á 1 p, yhteensä max 3 p.
--> Edellä mainituilla tavoilla voi kuitenkin maksimissaan kerätä yhteensä 18 p (joka vastaa noin 1,5 numeron korotusta kurssiarvosanaan)
- Kolmesta osakokeesta tai yhdestä kurssitentistä max 100p
Kurssipisteiden saaminen tehtävämonisteista edellyttää niiden palauttamista Itsiin sähköisessä muodossa ja oman suorituksen itsearviointia määräaikaan mennessä. Pisteitä saa suhteessa laskettujen tehtävien määrään.
Hyväksyttyyn suoritukseen (numeroon 1) vaaditaan
- vähintään 30 % itsenäisten ViLLE-tehtävien maksimipisteistä
- vähintään 40 kurssipistettä yhteensä
Muut arvosanat määräytyvät pisteistä lineaarisella asteikolla.
Assessment criteria, fail (0)
Opiskelijalta puuttuu jokin vaadituista läpäisyehdoista:
- Opiskelija ei ole saanut vähintään 30 % ViLLE-tehtävien maksimipisteistä.
- Opiskelija ei ole saavuttanut vähintään 40 % = 40 kurssipistettä yhteensä
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija on saanut vähintään 30 % ViLLE-tehtävien maksimipisteistä ja kurssipisteitä seuraavasti:
Kurssipisteet 40-51 = 1
Kurssipisteet 52-63 = 2
Tasoa 1-2 vastaava osaaminen: Opiskelija osaa ratkaista 1. ja 2. asteen polynomiyhtälöitä sekä niiden sovelluksia. Opiskelija hallitsee suorakulmaisen kolmion trigonometrian.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija on saanut vähintään 30 % ViLLE-tehtävien maksimipisteistä ja kurssipisteitä seuraavasti:
Kurssipisteet 64-75 = 3
Kurssipisteet 76-87 = 4
Tasoa 3-4 vastaava osaaminen: Tason 1-2 osaamisen lisäksi opiskelija hallitsee jotain seuraavista aihepiireistä:
- yksiköiden käsittely ja yksikkömuunnokset
- erilaisten potenssien ja lausekkeiden sieventäminen
- funktioiden kuvaajat ja niihin liittyvä laskenta
- yhtälöparin ratkaiseminen
- vektorilaskennan perusteet
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saanut vähintään 30 % ViLLE-tehtävien maksimipisteistä.
Opiskelija on saanut vähintään 88 kurssipistettä yhteensä.
Tasoa 5 vastaava osaaminen: Tason 1-2 osaamisen lisäksi opiskelija hallitsee myös yksiköiden käsittelyn ja yksikkömuunnokset, erilaisten potenssien ja lausekkeiden sieventämisen, funktioiden kuvaajiin liittyvän tarkastelun ja laskennan, yhtälöparin ratkaisemisen ja vektorilaskennan perusteet.