Skip to main content

Adapted Physical Activity (5 cr)

Code: TH00BE19-3012

General information


Enrollment
07.12.2024 - 07.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
06.01.2025 - 18.05.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Afrisa Kapella
Groups
PFYSIS22A
PFYSIS22A
Course
TH00BE19

Realization has 45 reservations. Total duration of reservations is 117 h 15 min.

Time Topic Location
Thu 09.01.2025 time 09:00 - 11:30
(2 h 30 min)
Orientaatio + keskusteleva luento, Soveltava liikunta TH00BE19-3012
ICT_C3044 Teoriatila muunto
Wed 15.01.2025 time 12:30 - 14:00
(1 h 30 min)
Keskusteleva luento, Soveltava liikunta TH00BE19-3012
ICT_C2025 Kieliluokka
Fri 17.01.2025 time 08:00 - 11:30
(3 h 30 min)
Harjoitustunti, Soveltava liikunta TH00BE19-3012
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Mon 20.01.2025 time 13:00 - 15:00
(2 h 0 min)
Keskusteleva luento, Soveltava liikunta TH00BE19-3012
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
Tue 21.01.2025 time 12:30 - 16:00
(3 h 30 min)
Harjoitustunti, Soveltava liikunta TH00BE19-3012
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Fri 24.01.2025 time 12:30 - 14:00
(1 h 30 min)
Uinti-info (koskee vain soveltavan uinnin harjoitteluun meneviä) Soveltava liikunta TH00BE19-3012
Kupittaan palloiluhallin kokoustila
Mon 27.01.2025 time 17:00 - 20:00
(3 h 0 min)
Soveltava uinti_Soveltava liikunta TH00BE19-3012
Impivaaran uimahalli
Thu 30.01.2025 time 12:30 - 16:00
(3 h 30 min)
Casetunti, Soveltava liikunta TH00BE19-3012
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Mon 03.02.2025 time 17:00 - 20:00
(3 h 0 min)
Soveltavan uinnin harjoittelu_Soveltava liikunta TH00BE19-3012
Impivaaran uimahalli
Tue 04.02.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
Allasemo: klo 13-14 MFYSIK23 ja klo 14-15 PFYSIS22A

Wed 05.02.2025 time 16:30 - 19:30
(3 h 0 min)
Soveltavan uinnin harjoittelu
Mon 10.02.2025 time 17:00 - 20:00
(3 h 0 min)
Soveltavan uinnin harjoittelu_Soveltava liikunta TH00BE19-3012
Impivaaran uimahalli
Wed 12.02.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Katariinan koulun Liikkari_Soveltava liikunta TH00BE19-3012
Katariinan koulu, kirkkotie 31
Wed 12.02.2025 time 16:30 - 19:30
(3 h 0 min)
Soveltavan uinnin harjoittelu
Mon 24.02.2025 time 17:00 - 20:00
(3 h 0 min)
Soveltavan uinnin harjoittelu_Soveltava liikunta TH00BE19-3012
Impivaaran uimahalli
Wed 26.02.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Liikkarikerhon ohjausharjoittelu_Soveltava liikunta TH00BE19-3012
Wed 26.02.2025 time 16:30 - 19:30
(3 h 0 min)
Soveltavan uinnin harjoittelu
Mon 03.03.2025 time 17:00 - 20:00
(3 h 0 min)
Soveltavan uinnin harjoittelu_Soveltava liikunta TH00BE19-3012
Impivaaran uimahalli
Wed 05.03.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Liikkarikerhon ohjausharjoittelu_Soveltava liikunta TH00BE19-3012
Wed 05.03.2025 time 16:30 - 19:30
(3 h 0 min)
Soveltavan uinnin harjoittelu
Mon 10.03.2025 time 17:00 - 20:00
(3 h 0 min)
Soveltavan uinnin harjoittelu_Soveltava liikunta TH00BE19-3012
Impivaaran uimahalli
Wed 12.03.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Liikkarikerhon ohjausharjoittelu_Soveltava liikunta TH00BE19-3012
Wed 12.03.2025 time 16:30 - 19:30
(3 h 0 min)
Soveltavan uinnin harjoittelu
Mon 17.03.2025 time 17:00 - 20:00
(3 h 0 min)
Soveltavan uinnin harjoittelu_Soveltava liikunta TH00BE19-3012
Impivaaran uimahalli
Wed 19.03.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Liikkarikerhon ohjausharjoittelu_Soveltava liikunta TH00BE19-3012
Wed 19.03.2025 time 16:30 - 19:30
(3 h 0 min)
Soveltavan uinnin harjoittelu
Mon 24.03.2025 time 17:00 - 20:00
(3 h 0 min)
Soveltavan uinnin harjoittelu_Soveltava liikunta TH00BE19-3012
Impivaaran uimahalli
Wed 26.03.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Liikkarikerhon ohjausharjoittelu_Soveltava liikunta TH00BE19-3012
Wed 26.03.2025 time 16:30 - 19:30
(3 h 0 min)
Soveltavan uinnin harjoittelu
Mon 31.03.2025 time 17:00 - 20:00
(3 h 0 min)
Soveltavan uinnin harjoittelu_Soveltava liikunta TH00BE19-3012
Impivaaran uimahalli
Wed 02.04.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Liikkarikerhon ohjausharjoittelu_Soveltava liikunta TH00BE19-3012
Wed 02.04.2025 time 16:30 - 19:30
(3 h 0 min)
Soveltavan uinnin harjoittelu
Mon 07.04.2025 time 08:15 - 10:00
(1 h 45 min)
Tentti, Soveltava liikunta TH00BE19-3012
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
Mon 07.04.2025 time 17:00 - 20:00
(3 h 0 min)
Soveltavan uinnin harjoittelu_Soveltava liikunta TH00BE19-3012
Impivaaran uimahalli
Wed 09.04.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Liikkarikerhon ohjausharjoittelu_Soveltava liikunta TH00BE19-3012
Wed 09.04.2025 time 16:30 - 19:30
(3 h 0 min)
Soveltavan uinnin harjoittelu
Mon 14.04.2025 time 17:00 - 20:00
(3 h 0 min)
Soveltavan uinnin harjoittelu_Soveltava liikunta TH00BE19-3012
Impivaaran uimahalli
Wed 16.04.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Liikkarikerhon ohjausharjoittelu_Soveltava liikunta TH00BE19-3012
Wed 16.04.2025 time 16:30 - 19:30
(3 h 0 min)
Soveltavan uinnin harjoittelu
Wed 23.04.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Liikkarikerhon ohjausharjoittelu_Soveltava liikunta TH00BE19-3012
Wed 30.04.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Liikkarikerhon ohjausharjoittelu_Soveltava liikunta TH00BE19-3012
Mon 05.05.2025 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Uusintatentti, Soveltava liikunta TH00BE19-3012
ICT_A1038b Teoriatila
Mon 05.05.2025 time 10:00 - 14:00
(4 h 0 min)
Loppuseminaari, Soveltava liikunta TH00BE19-3012
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Wed 07.05.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Liikkarikerhon ohjausharjoittelu_Soveltava liikunta TH00BE19-3012
Fri 16.05.2025 time 14:30 - 16:00
(1 h 30 min)
Uusintakoe _Soveltava liikunta TH00BE19-3012
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakso sisältää:
- soveltavan liikunnan teoriaosion,
- soveltavan liikunnan ryhmätoiminnan sunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin,
- Valtti-toiminnan yhteistyössä paralympiakomitean kanssa
- seminaarin.


Teoriaosiossa käsitellään soveltavan liikunnan tietoperustaa, käsitteitä ja soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toimintaa.
Ryhmätoiminnan ohjausosiossa keskeistä on erilaisuuden kohtaaminen ja soveltavan liikunnan asiantuntijaosaamisen soveltaminen käytäntöön. Jokainen opiskelija osallistuu ryhmäohjaustuokioiden suunnitteluun, toteutukseen, arviointiin ja seminaariesityksen suunnitteluun ja esittämiseen.

*Huom. toteutussuunnitelmaan saattaa tulla vielä muutoksia.

Ennen vko 2
Ennakkotehtävä
Vko 2
2h Orientaatio
2h Valtti-info / Afrisa & Paralympiakomitea

Vko 3
2h Keskusteleva luento: Soveltavan liikunnan perusteet
2h Keskusteleva luento: Soveltava uinti ja luontoliikunta
3h Harjoitustunti: Aistivammaisen liikunnan ohjauksen erityispiirteet
2h Uinti-info / Afrisa & Anu Väre (vain soveltavan uinnin harjoitteluun meneville)

Vko 4
2h Keskusteleva luento: Helmi-malli
3h Harjoitustunti: Soveltava uinti
4h Ryhmätöiden toimeksianto ja suunnittelu


Vko 5
Pienryhmäesitykset (6h) / Afrisa
Valtti Kick off ( 4h) / Afrisa

Vko 5-20
Valttitoiminta (yht 4x) / Afrisa

Vko 3-19
Soveltavan liikunnan harjoittelu erillisen aikataulun mukaan.

Vko 11
2h Valtti-välitapaaminen

Vko 15
Tentti

Vko 19
Uusintatentti
Loppuseminaari

Objective

The student is able to
• describe the values and starting points of adapted physical activity,
• name the actors and organisations in the field of adapted physical activity,
• apply the principles of instructing physical activity in instructions of adapted physical activity,
• evaluate, plan and implement adapted physical activity for the client’s and client groups with different functional constraints,
• evaluate the client’s need to health related physical activity and counselling,
• evaluate different forms of physical activity to various client and rehabilitee groups,
• meet different clients and practice various communication skills with clients,
• co-operate with professionals of health, social, rehabilitation and physical activity system and other organizations involved in adapted physical activity.

Content

The basics of knowledge and concepts in adapted physical activity, the organizational activities in the field of adapted physical activity, communication with different clients, competence in adapted physical activity, planning, implementing and evaluating classes of adapted physical activity partly as multidisciplinary cooperation

Materials

- Lähituntien ja itsin materiaalit
- Riikka Roitto (toim.); Aija Saari (toim.) Kaikille avoin liikunta kunnissa. LTS. 2023. https://www.lts.fi/media/lts_julkaisut/lts_selvityksia/kaikille-avoin-liikunta-kunnissa.pdf
- Osallistumista edistäviä apuvälineitä kouluihin ja kuntiin https://www.paralympia.fi/images/tiedostot/osallistumista_edistavia_apuvalineita_kouluihin_ja_kuntiin_opas.pdf
- Helmi malli-käsikirja (itsissä) (edi. 2.3.2024)
- Sanastokeskus ry ja Liikuntatieteellinen Seura, 2023. Soveltavan liikunnan ja paraurheilun sanasto: https://www.lts.fi/media/lts_julkaisut/lts_selvityksia/soveltavan-liikunnan-ja-paraurheilun-sanasto.pdf
- Soveltavat liikkumisen suositukset: https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/soveltavat-liikkumisen-suositukset/

- Oheislukemiseksi ja vinkkejä sisältöjen suunnitteluun: Rintala, P., Huovinen T. ja Niemelä S. Soveltava liikunta. 2012.

Teaching methods

Innovaatiopedagogiikka ja käytännön harjoittelu työelämäyhtiestyössä.

Completion alternatives

-

Student workload

5op = 135h opiskelijan työtä.

1. Ennakkotehtävä, ks. its
2. Case-tehtäväkokonaisuus: sis. Case-tehtävän suunnittelu ja esitys, vertaisten opponointi ja oman ryhmän vertaisarviointi 
3. Soveltavan liikunnan ohjaamisen harjoittelukokonaisuus opiskelijalle osoitetussa soveltavan liikunnan ryhmässä ja tämän oppimiskokemuksen jakaminen omalle opiskelijaryhmälle
4. Toimintavälinetehtävä
5. Helmi-malliin perehtyminen, sen soveltaminen em. Valtti-asiakkaalle ja em. käyttökokemusten jakaminen omalle opiskelijaryhmälle
6. Teoriakoe
7. Loppuseminaariin valmistautuminen ja siellä oppimisen reflektointi yhdessä muun ryhmän kanssa

Evaluation methods and criteria

Hyväksytty suoritus sisältää jokaisen opintojakson osion (ennakkotehtävä, case-ryhmätyöskentely sekä vertaisarviointi, VALTTI-toiminta, ohjausharjoittelu ja seminaariesitys) hyväksytyn suorituksen.
Arvosana (1-5) muodostuutentti-arvosanasta, jota muut osasuoritukset voivat laskea tai korottaa. Arvosanaan korottavasti tai laskevasti vaikuttavat osasuoritukset (+/-/0):
1.case-ryhmätyö
2.ohjausharjoittelun kokonaisuus (suunnitteluprosessi, toteutus ja arviointi/päiväkirja)
3.seminaariesitys
4.VALTTI-raportti
5.aktiivisuus ja vastuunkanto

Failed (0)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti
- Opiskelija ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa (opiskeluvaiheeseen suhteutettuna)

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija ei tunnista tai pysty osoittamaan selkeästi fysioterapian teoreettisia lähtökohtia:
- Ymmärrys ja perusteet eivät tule osoitetuksi tehtävillä lainkaan.
- Opiskelijan toiminta on epäjohdonmukaista ja sekavaa opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
- Opiskelija ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa
- Opiskelija ei ota vastaan palautetta ja/tai muuta toimintaansa palautteen pohjalta
- Opiskelija vaarantaa potilasturvallisuuden ja/tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- Opiskelija ei osaa valita ja käyttää asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia vuorovaikutuskeinoja

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija ei tunnista ja/tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- Opintojakson tehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja /tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan.
- Opiskelija ei esitä selitystä poissaoloihinsa, eikä osoita huolehtineensa omasta oppimisestaan poissaolojen aikana
- Opiskelijan toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- Opiskelija käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- Opiskelijan näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- Opiskelija tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu kokonaisin lausein, hyvällä suomen kielellä.
- Kirjallisissa töissä pohdinta on pinnallista ja tiedon synteesiin ei päästä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija osaa työskennellä ohjattuna opintojaksolla harjoitelluissa fysioterapian tilanteissa ja tietää niihin liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiötä yleisellä tasolla sekä tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja /tai epärealistista
- Opiskelija toimii turvallisesti työ- ja opiskeluympäristössä
- Fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen / kliininen päättely vaativat ohjausta ja varmistusta
- Opiskelija kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- Opiskelija kykenee toimimaan erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija tunnistaa ja toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden, lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- Opiskelija osaa vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä
- Opiskelija osaa dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä
- Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia

Assessment criteria, good (3-4)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu selkeästi jäsenneltynä
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- Kirjallisissa töissä on omaa pohdintaa ja synteesiin on pyritty

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Opiskelija osaa selittää opintojakson sisältöön liittyvät tekijät ja kuvata niiden fysioterapian keskeiset sisällöt
- Opiskelija toimii suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee osittain itsenäisesti päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn
- Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita

Assessment criteria, excellent (5)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- Opiskelija osaa etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa asiantuntevasti ja itsenäisesti.
- Opiskelija osaa käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- Kirjallisissa töissä näkyy tiedon soveltaminen, synteesi ja itsenäinen pohdinta

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa itsenäisesti
- Opiskelija ymmärtää fysioterapian keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiöitä laajasti sekä ymmärtää niihin vaikuttavat tekijät syvällisesti.
- Opiskelija toimii itsenäisesti, suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn pääosin itsenäisesti
- Opiskelija pystyy soveltamaan teoriatietoa käytännön tilanteissa
- Opiskelija reflektoi toimintaansa ja kykenee käymään keskustelua saamastaan palautteesta

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija kantaa vastuuta opitun jakamisesta ja ryhmässä toimimisesta
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja kykenee tarvittaessa johtamaan omaa ja ryhmän toimintaa
- Opiskelija sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- Opiskelija osaa olla dialogissa ja toimii vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti

Qualifications

The student is able to plan and implement health-related physical activity and counsel client/ groups by using physiotherapy means.

Further information

Its learning ja sähköposti

Go back to top of page