Skip to main content

Promotion of Family Health II (5 cr)

Code: TH00CJ59-3003

General information


Enrollment
02.07.2025 - 31.08.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
20.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
ETKDipa
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Public Health Nursing
Teachers
Jaana Tomppo
Nita Björklöf
Hanna Ollikkala
Course
TH00CJ59
No reservations found for realization TH00CJ59-3003!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Ajoitus syksy 2025, lukujärjestyksen mukaisesti.

Sisältö:
LATE: lastenneuvolatoimintaa ohjaavat periaatteet, lapsen ja perheen voimavaralähtöinen vanhemmuuden tukeminen lapsen eri kehitysvaiheissa, neuvolaikäisen lapsen kasvu ja kehitys sekä määräaikaisseuranta, lapsen näön ja kuulon seuranta, imeväisen ja leikki-ikäisen lapsen ravitsemus, lapsen ravitsemukseen liittyvät erityiskysymykset (ummetus, ripuli), rokotusohjelma ja rokottaminen, lapsen kehitykseen liittyvät erilliskysymykset (esim. kastelu, kehitysviiveet, syömisongelmat, puheen kehityksen häiriöt ym), seksuaalisuuden portaat ja moniammatillinen yhteistyö

TYPE: Työterveyshuollon perusteet, työterveyshoitajan työnkuva, työsuojelu, työpaikkaselvitys ja -raportin tarkoitus, sisältö, toteuttaminen ja raportointi.

Objective

Healthcare work of a family with children 3 cr LATE
- apply his or her knowledge to monitoring the child's growth and development and supporting the child as an individual, family member and representative of his or her own culture
- work in co-operation with families and different stakeholder groups to maintain and promote a safe growth environment
- apply his or her knowledge in supporting parenthood in the different stages of the family's development
- carry out prevention of communicable diseases, and master inoculations
- carry out family education

Healthcare work of a client in working age 2 cr TYPE
- evaluate the significance of work, work environment and unemployment to a person and his or her well-being
- support the work and functional capacity of a person in working age as well as well-being at work, and work multiprofessionally with the person in working age and

Content

Healthcare work of a family with children 3 cr LATE
Contents:
- the principles guiding child health clinic operations
- resource-oriented parental support of the child and family in the child's different development stages
- the growth and development of a child under 7 years of age and regular health monitoring
- monitoring of the child's eyesight and hearing
- nutrition of suckling and preschool-aged child
- special issues relating to child nutrition (constipation, diarrhoea)
- vaccination programme and vaccinating
- special issued relating to children's development (such as bedwetting, retarded development, eating disorders, anomalies in speech development etc.)
- stages of sexuality
- multiprofessional co-operation

Healthcare work of a client in working age 2 cr TYPE
Contents:
- working capacity and well-being at work
- occupational health legislation
- action plan and occupational healthcare agreement
- occupational workplace survey
- health checks
- work environment, risk and strain factors
- coping at work
- work-related and occupational diseases, accidents at work
- activities maintaining working capacity and promotion of well-being at work
- multiprofessionalism/networks/developing the quality of one's own activities

Materials

Oppimateriaali kirjattu Its oppimisympäristöön.

Teaching methods

LATE: Oppimiskeskustelut, itsenäinen työskentely, tiimityöskentely, kirjallinen työ, tentti

TYPE: verkkoalustukset, itsenäinen oppiminen, työpaikkaselvityksen tekeminen tiimityönä (itsenäinen käynti työpaikalla työpaikkaselvityksen tekoa varten), työpaikkaselvitysraportti, verkkoseminaari (työpaikkaselvityksen raportointi opiskelijaryhmälle)

Exam schedules

LATE: Suoritteiden ajankohdat (dl) kirjattu Its oppimisympäristöön, luokkaharjoittelu ja muut tapaamiset sekä seminaari lukujärjestykseen.

TYPE: Suoritteiden ajankohdat (dl) kirjattu Its oppimisympäristöön ja verkkoalustusajankohdat, sekä seminaari lukujärjestykseen.

International connections

Verkkopedagogiikka
Yksilö- ja tiimitehtävät
Oppimiskeskustelut
Tentti

Completion alternatives

-

Student workload

LATE: 3op = 3x27h= 81 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso sisältää itsenäistä työskentelyä, ryhmässä tiimitöiden tekemistä ja tentin sekä luokkaharjoittelua.
Luokkaharjoitteluun osallistuminen pakollista.
Seminaareihin osallistuminen pakollista.

TYPE: 2 op = 2x27h= 54 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso sisältää itsenäistä työskentelyä, verkkokurssit, verkkoalustuksiin osallistuminen, työpaikkaselvityksen ja -raportin toteuttaminen ja tuottaminen, sekä näiden raportointi ja muiden töiden kuuleminen ja kommentointi verkkoseminaarissa.

Evaluation methods and criteria

LATE: tiimitehtävä 0-5 (1/2 arvosanasta), yksilötentti 0-5 (1/2 arvosanasta)
TYPE: työpaikkaselvitys ja -raportti 0-5, verkkokurssit hyv-hyl

Opintojakson kokonaisrvosana muodostuu LATE ja TYPE arvosanojen keskiarvosta. Kumpikin osa tulee olla suoritettuna vähintään arvosanoin 1.

Failed (0)

LATE:
Tiimityö: Lähdemateriaali niukkaa ja/tai hyödyntämättä. Teoriaperusta puuttuu. Sisältöä ei ole kohdennettu eikä työ ole sisällöltään riittävä. Työssä ei ole käsitelty keskeisiä asioita. Työn rakenne sekava tai sisältöalueet irralliset tai osia puuttuu. Pohdinta ei kohdistu työn sisältöön tai puuttuu kokonaan. Ulkoasu epäsiisti, ei vastaa amk ohjeisiin, lähteet ja lähdeviitteet puuttuvat kokonaan tai suurimmaksi osaksi.
Tentti:

TYPE: työpaikkaselvitystä raportteineen ei ole toteutettu annettujen ohjeiden mukaisesti.
Lähdemateriaali niukkaa ja/tai hyödyntämättä. Teoriaperusta puuttuu. Sisältöä ei ole kohdennettu eikä työ ole sisällöltään riittävä. Työssä ei ole käsitelty keskeisiä asioita. Työn rakenne sekava tai sisältöalueet irralliset tai osia puuttuu. Pohdinta ei kohdistu työn sisältöön tai puuttuu kokonaan. Ulkoasu epäsiisti, ei vastaa amk ohjeisiin, lähteet ja lähdeviitteet puuttuvat kokonaan tai suurimmaksi osaksi.

Verkkokurssit on tekemättä.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

LATE:
Tiimityö: Lähdemateriaali niukkaa. Kv-lähteitä ei ole käytetty lainkaan. Käsitteiden esittely erittäin niukkaa, virheellistä ja/ tai se puuttuu. Työ on sisällöllisesti hyvin suppea (vrt. ohjeet). Asioiden käsittely pintapuolista. Työn rakenne on hajanainen ja puutteellinen. Pohdinta on hyvin niukkaa. Kriittinen ja asiantunteva ote puuttuu kokonaan. Ulkoasu puutteellinen, ilmaisu epäselvää, lähteet ja lähdeviitteet pääosin puutteelliset tai virheelliset.

TYPE: työpaikkaselvitys ja/tai työpaikakselvitysraportti on toteutettu pääsääntöisesti annettujen ohjeiden mukaisesti, mutta ovat sisällöllisesti puutteellisia tai hyvin suppeita. Työpaikkaselvitys ja raportti eivät luontevasti vastaa toisiaan ja raportista puuttuu työpaikkakäyntiin oleelliset kuuluvat asiat tai asiat on virheellisesti kirjattu. Lähteitä on käytetty hyvin suppeasti raportin pohjana.

Assessment criteria, good (3-4)

LATE:
Tiimityö:Perustuu asianmukaiseen ja riittävään lähdemateriaaliin. Lähteissä on hyödynnetty jonkin verran kv-lähteitä. Käsitteet esitetty melko kattavasti, hienoisia puutteita havaittavissa. Työ sisällöllisesti tarkoituksenmukainen (vrt. ohjeistus). Työssä käsitelty pääasiassa keskeisiä asioita. Työn rakenne on melko selkeä ja pääsääntöisesti sisällöltään looginen. Asioita tarkasteltu pohtien. Pohdinta pääosin asiallisesti perusteltua. Ulkoasu on pääosin siisti, ilmaisu asiallista, lähteet ja lähdeviitteet pääsääntöisesti kirjallisen työn ohjeiden mukaiset.
Tentti:

TYPE: työpaikkaselvitys, sekä työpaikakselvitysraportti on toteutettu ohjeiden mukaisesti ja Työpaikkaselvitys ja raportti vastaavat sisällöllisesti hyvin toisiaan. Raporttiin on pääsääntöisesti kirjattu työpaikkakäyntiin oleelliset kuuluvat asiat ja kirjatut asiat ovat oikein. Lähteitä on käytetty raportin pohjana.

Assessment criteria, excellent (5)

LATE:
Tiimityö: Perustuu asianmukaiseen ja monipuoliseen lähdemateriaaliin. Lähteissä hyödynnetty kv-lähteitä. Käsitteet esitelty laajasti ja oikein. Sisältö rajattu ja kohdennettu selkeästi. Asioita käsitelty laajasti ja monipuolisesti tehtävän ohjeistuksen mukaisesti. Työ rakenteeltaan selkeä ja johdonmukainen, sisältö loogisesti etenevä. Asioita tarkasteltu kriittisesti ja analysoiden.Pohdinta syvällistä ja kriittistä. Perustelut osoittavat syvällistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Ulkoasu siisti, ilmaisu selkeää ja sujuvaa. Lähteet ja lähdeviitteet kirjallisen työn ohjeiden mukaiset.
Tentti:

TYPE: työpaikkaselvitys, sekä työpaikakselvitysraportti on toteutettu ohjeiden mukaisesti ja työpaikkaselvitys ja -raportti vastaavat sisällöllisesti erittäin hyvin toisiaan. Raporttiin on kirjattu työpaikkakäyntiin oleelliset kuuluvat asiat ja kirjatut asiast ovat selkeitä ja virheettömiä. Lähteitä on käytetty raportin pohjana. Ansiona lisäksi innovatiivisuus työpaikkaselvityksen toteuttamiskohteesta (altisteiltaan tai muilta osin työterveyshuollon oppimiskokemuksen näkökulmasta monipuolinen kohde).

Go back to top of page