Perheen terveyden edistäminen II (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CJ59-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.07.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
20.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- ETKDipa
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Opettajat
- Jaana Tomppo
- Nita Björklöf
- Hanna Ollikkala
- Opintojakso
- TH00CJ59
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Ajoitus syksy 2025, lukujärjestyksen mukaisesti.
Sisältö:
LATE: lastenneuvolatoimintaa ohjaavat periaatteet, lapsen ja perheen voimavaralähtöinen vanhemmuuden tukeminen lapsen eri kehitysvaiheissa, neuvolaikäisen lapsen kasvu ja kehitys sekä määräaikaisseuranta, lapsen näön ja kuulon seuranta, imeväisen ja leikki-ikäisen lapsen ravitsemus, lapsen ravitsemukseen liittyvät erityiskysymykset (ummetus, ripuli), rokotusohjelma ja rokottaminen, lapsen kehitykseen liittyvät erilliskysymykset (esim. kastelu, kehitysviiveet, syömisongelmat, puheen kehityksen häiriöt ym), seksuaalisuuden portaat ja moniammatillinen yhteistyö
TYPE: Työterveyshuollon perusteet, työterveyshoitajan työnkuva, työsuojelu, työpaikkaselvitys ja -raportin tarkoitus, sisältö, toteuttaminen ja raportointi.
Tavoitteet
Lapsiperheen terveydenhoitotyö 3 op LATE
- osaa soveltaa tietojaan lapsen kasvun ja kehityksen seurannassa ja lapsen tukemisessa yksilönä, perheen jäsenenä ja oman kulttuurinsa edustajana
- osaa toimia yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallisen kasvuympäristön ylläpitämiseksi ja edistämiseksi
- osaa soveltaa tietojaan vanhemmuuden tukemisessa perheen eri kehitysvaiheissa
- osaa toteuttaa tartuntatautien ehkäisyä ja hallitsee rokottamisen
- osaa toteuttaa perhekasvatusta
Työikäisen terveydenhoitotyö 2 op TYPE
- osaa arvioida työn, työympäristön ja työttömyyden merkitystä ihmiselle ja hänen hyvinvoinnilleen
- osaa tukea työikäisen työ- ja toimintakykyä sekä työhyvinvointia ja toimia moniammatillisesti työikäisen ja hänen perheensä kanssa
Sisältö
Lapsiperheen terveydenhoitotyö 3 op LATE
Sisällöt:
-lastenneuvolatoimintaa ohjaavat periaatteet
-lapsen ja perheen voimavaralähtöinen vanhemmuuden tukeminen lapsen eri kehitysvaiheissa
-neuvolaikäisen lapsen kasvu ja kehitys sekä määräaikaisseuranta
-lapsen näön ja kuulon seuranta
-imeväisen ja leikki-ikäisen lapsen ravitsemus
-lapsen ravitsemukseen liittyvät erityiskysymykset (ummetus, ripuli)
-rokotusohjelma ja rokottaminen
-lapsen kehitykseen liittyvät erilliskysymykset (esim. kastelu, kehitysviiveet, syömisongelmat, puheen kehityksen häiriöt ym)
-seksuaalisuuden portaat
-moniammatillinen yhteistyö
Työikäisen terveydenhoitotyö 2 op TYPE
Sisällöt:
-työkyky ja työhyvinvointi
-työterveyslainsäädäntö
-toimintasuunnitelma ja työterveyshuoltosopimus
-työpaikkaselvitys
-terveystarkastukset
-työympäristö; haitta-, vaara- ja kuormitustekijät
-työssä jaksaminen
-työperäiset sairaudet, ammattitaudit ja työtapaturmat
-työkykyä ylläpitävä toiminta ja työhyvinvoinnin edistäminen (tyky, tyhy)
-moniammatillisuus / verkostot / oman toiminnan ladun kehittäminen
Oppimateriaalit
Oppimateriaali kirjattu Its oppimisympäristöön.
Opetusmenetelmät
LATE: Oppimiskeskustelut, itsenäinen työskentely, tiimityöskentely, kirjallinen työ, tentti
TYPE: verkkoalustukset, itsenäinen oppiminen, työpaikkaselvityksen tekeminen tiimityönä (itsenäinen käynti työpaikalla työpaikkaselvityksen tekoa varten), työpaikkaselvitysraportti, verkkoseminaari (työpaikkaselvityksen raportointi opiskelijaryhmälle)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
LATE: Suoritteiden ajankohdat (dl) kirjattu Its oppimisympäristöön, luokkaharjoittelu ja muut tapaamiset sekä seminaari lukujärjestykseen.
TYPE: Suoritteiden ajankohdat (dl) kirjattu Its oppimisympäristöön ja verkkoalustusajankohdat, sekä seminaari lukujärjestykseen.
Kansainvälisyys
Verkkopedagogiikka
Yksilö- ja tiimitehtävät
Oppimiskeskustelut
Tentti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
LATE: 3op = 3x27h= 81 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso sisältää itsenäistä työskentelyä, ryhmässä tiimitöiden tekemistä ja tentin sekä luokkaharjoittelua.
Luokkaharjoitteluun osallistuminen pakollista.
Seminaareihin osallistuminen pakollista.
TYPE: 2 op = 2x27h= 54 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso sisältää itsenäistä työskentelyä, verkkokurssit, verkkoalustuksiin osallistuminen, työpaikkaselvityksen ja -raportin toteuttaminen ja tuottaminen, sekä näiden raportointi ja muiden töiden kuuleminen ja kommentointi verkkoseminaarissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
LATE: tiimitehtävä 0-5 (1/2 arvosanasta), yksilötentti 0-5 (1/2 arvosanasta)
TYPE: työpaikkaselvitys ja -raportti 0-5, verkkokurssit hyv-hyl
Opintojakson kokonaisrvosana muodostuu LATE ja TYPE arvosanojen keskiarvosta. Kumpikin osa tulee olla suoritettuna vähintään arvosanoin 1.
Hylätty (0)
LATE:
Tiimityö: Lähdemateriaali niukkaa ja/tai hyödyntämättä. Teoriaperusta puuttuu. Sisältöä ei ole kohdennettu eikä työ ole sisällöltään riittävä. Työssä ei ole käsitelty keskeisiä asioita. Työn rakenne sekava tai sisältöalueet irralliset tai osia puuttuu. Pohdinta ei kohdistu työn sisältöön tai puuttuu kokonaan. Ulkoasu epäsiisti, ei vastaa amk ohjeisiin, lähteet ja lähdeviitteet puuttuvat kokonaan tai suurimmaksi osaksi.
Tentti:
TYPE: työpaikkaselvitystä raportteineen ei ole toteutettu annettujen ohjeiden mukaisesti.
Lähdemateriaali niukkaa ja/tai hyödyntämättä. Teoriaperusta puuttuu. Sisältöä ei ole kohdennettu eikä työ ole sisällöltään riittävä. Työssä ei ole käsitelty keskeisiä asioita. Työn rakenne sekava tai sisältöalueet irralliset tai osia puuttuu. Pohdinta ei kohdistu työn sisältöön tai puuttuu kokonaan. Ulkoasu epäsiisti, ei vastaa amk ohjeisiin, lähteet ja lähdeviitteet puuttuvat kokonaan tai suurimmaksi osaksi.
Verkkokurssit on tekemättä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
LATE:
Tiimityö: Lähdemateriaali niukkaa. Kv-lähteitä ei ole käytetty lainkaan. Käsitteiden esittely erittäin niukkaa, virheellistä ja/ tai se puuttuu. Työ on sisällöllisesti hyvin suppea (vrt. ohjeet). Asioiden käsittely pintapuolista. Työn rakenne on hajanainen ja puutteellinen. Pohdinta on hyvin niukkaa. Kriittinen ja asiantunteva ote puuttuu kokonaan. Ulkoasu puutteellinen, ilmaisu epäselvää, lähteet ja lähdeviitteet pääosin puutteelliset tai virheelliset.
TYPE: työpaikkaselvitys ja/tai työpaikakselvitysraportti on toteutettu pääsääntöisesti annettujen ohjeiden mukaisesti, mutta ovat sisällöllisesti puutteellisia tai hyvin suppeita. Työpaikkaselvitys ja raportti eivät luontevasti vastaa toisiaan ja raportista puuttuu työpaikkakäyntiin oleelliset kuuluvat asiat tai asiat on virheellisesti kirjattu. Lähteitä on käytetty hyvin suppeasti raportin pohjana.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
LATE:
Tiimityö:Perustuu asianmukaiseen ja riittävään lähdemateriaaliin. Lähteissä on hyödynnetty jonkin verran kv-lähteitä. Käsitteet esitetty melko kattavasti, hienoisia puutteita havaittavissa. Työ sisällöllisesti tarkoituksenmukainen (vrt. ohjeistus). Työssä käsitelty pääasiassa keskeisiä asioita. Työn rakenne on melko selkeä ja pääsääntöisesti sisällöltään looginen. Asioita tarkasteltu pohtien. Pohdinta pääosin asiallisesti perusteltua. Ulkoasu on pääosin siisti, ilmaisu asiallista, lähteet ja lähdeviitteet pääsääntöisesti kirjallisen työn ohjeiden mukaiset.
Tentti:
TYPE: työpaikkaselvitys, sekä työpaikakselvitysraportti on toteutettu ohjeiden mukaisesti ja Työpaikkaselvitys ja raportti vastaavat sisällöllisesti hyvin toisiaan. Raporttiin on pääsääntöisesti kirjattu työpaikkakäyntiin oleelliset kuuluvat asiat ja kirjatut asiat ovat oikein. Lähteitä on käytetty raportin pohjana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
LATE:
Tiimityö: Perustuu asianmukaiseen ja monipuoliseen lähdemateriaaliin. Lähteissä hyödynnetty kv-lähteitä. Käsitteet esitelty laajasti ja oikein. Sisältö rajattu ja kohdennettu selkeästi. Asioita käsitelty laajasti ja monipuolisesti tehtävän ohjeistuksen mukaisesti. Työ rakenteeltaan selkeä ja johdonmukainen, sisältö loogisesti etenevä. Asioita tarkasteltu kriittisesti ja analysoiden.Pohdinta syvällistä ja kriittistä. Perustelut osoittavat syvällistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Ulkoasu siisti, ilmaisu selkeää ja sujuvaa. Lähteet ja lähdeviitteet kirjallisen työn ohjeiden mukaiset.
Tentti:
TYPE: työpaikkaselvitys, sekä työpaikakselvitysraportti on toteutettu ohjeiden mukaisesti ja työpaikkaselvitys ja -raportti vastaavat sisällöllisesti erittäin hyvin toisiaan. Raporttiin on kirjattu työpaikkakäyntiin oleelliset kuuluvat asiat ja kirjatut asiast ovat selkeitä ja virheettömiä. Lähteitä on käytetty raportin pohjana. Ansiona lisäksi innovatiivisuus työpaikkaselvityksen toteuttamiskohteesta (altisteiltaan tai muilta osin työterveyshuollon oppimiskokemuksen näkökulmasta monipuolinen kohde).