Performance analysis (2cr)
Code: KU00CH58-3002
General information
- Enrollment
- 02.07.2025 - 27.11.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 23.10.2025 - 31.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Arts Academy
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 8 - 18
- Degree programmes
- Degree Programme in Performing Arts
- Teachers
- Minna Haapasalo
- Course
- KU00CH58
Unfortunately, no reservations were found for the realization Performance analysis KU00CH58-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Havainnoidaan ja analysoidaan teoksia produktio- ja prosessiorientoituneesti.
Katsotaan esityksiä, luetaan tekstejä. Puhutaan ja kirjoitetaan esityksistä.
Opintojaksolla harjoitellaan:
- erottamaan havainto ja tulkinta toisistaan - eli havainnoimaan esitystä ilman välitöntä arvottamista ja mielipidettä.
- katsomaan esitystä eritellen sen osatekijöitä ja kuvaillen niiden laatuja.
- erittelemään millaisia ratkaisuja ja valintoja esitystä tehtäessä on tehty ja miten ratkaisut vaikuttavat esityskokonaisuuteen sekä tulkintaan siitä.
- oman tulkinnan tekemistä ja sanoittamista omien havaintojen pohjalta.
- puhumaan ja kirjoittamaan esityksistä analyyttisesti.
HUOM! JOKAINEN lunastaa 7.10. MENNESSÄ Åbo Svenska Teatern:n lipunmyynnistä Romeo & Juliet -esityksen lipun (15 €) MINNA HAAPASALO -nimellä NÄYTÖS: 7.11. klo 18.30
AIKATAULU
23.10. klo 18.00 Mustan kuun majatalo -esityksen katsominen (mahdollisuus muutokseen)
4.11. 9-11.30 kontaktiopetus, esityksen analyysi
7.11. klo 16.00 -17.15 Kierros Åbo Svenska Teaternilla
17.15-17.30 Pieni tauko, siirtymä Studiolle
17.30-18.00 Keskustelua apulaisohjaaja ja teatterijohtaja Kira-Emmin kanssa
18.00 Siirrytään takaisin Päänäyttämön puolelle
18.30 Romea och Juliet -esityksen katsominen
17.11. klo 9-11.30 kontaktiopetus, esityksen analyysi
27.11. klo 19-21.30 Humalan kämmenellä -esityksen kenraalin katsominen (Tehdas teatteri)
1.12. 9-11.30 kontaktiopetus, esityksen analyysi
TUNNILLA ANNETAAN LUKUTEHTÄVÄ
LISÄKSI
valitsemassasi ajankohdassa:
katso 3 teatterin taiteellista opinnäytetyötä
kirjoita esityksistä analysoiva essee (ohje Itslearningssa sekä tunnilla)
Osallistu taiteellisten opinnäytetöiden purkuseminaariin.
Objective
Opiskelija osaa eritellä ja nimetä erilaisten esitysten osatekijöitä. Opiskelija osaa keskustella ja kirjoittaa esityksistä analyyttisesti.
Content
Luennot, keskustelut, esitysten katsominen, itsenäinen työ.
Materials
Opettajan jakama materiaali
mm.
Pirkko Koski (toim): Teatteriesityksen tutkiminen. 2005/2010. Like
Martin and Sauter: Understanding Theatre. Performance Analysis in Theory and Practice. 1995. Almqvist & Wiksell International.
Teaching methods
Käytännön harjoittelu - esitysten katsominen ja havainnoista keskusteleminen. Opettajajohtoinen keskusteleva luento, työelämänvieras. Lukeminen ja kirjoittaminen.
Pedagogic approaches and sustainable development
Tutkiva oppiminen
Student workload
Esitysten katsominen (3 ammattikentän esitystä + 3 taiteellista opinnäytetyötä)
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja keskusteluihin osallistuminen
Artikkelin luku (löytyy Itslearning:sta ja annetaan tunnilla)
Esseen kirjoitustehtävä
Evaluation methods and criteria
- kontaktitilanteisiin (esitysten katsominen ja niistä keskusteleminen) osallistuminen
- esseetehtävä, jossa näkyy luettu materiaali
Failed (0)
Opiskelija ei tee oppimistehtäviä eikä osallistu kontaktitilanteisiin.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija on osallistunut vuorovaikutustilanteisiin ja tehnyt oppimistehtävät. Käyttää opintojaksolla opittuja käsitteitä ja analyysitapoja osittain.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija on osallistunut vuorovaikutustilanteisiin dialogisesti. Opiskelija toimii ryhmä- ja työelämätilanteissa tilanteen mukaan yhteistyökykyisesti rakentavalla tavalla. Opiskelija käyttää opintojaksolla opittuja käsitteitä ja analyysitapoja keskustelussa sekä kirjallisissa oppimistehtävissä. Opiskelija yhdistää opintojaksolla opitun aiempiin tietoihinsa.
Assessment criteria, excellent (5)
Lisäksi opiskelija kehittää taiteellista ajatteluaan esitysten valintoihin liittyen. Opiskelija erottaa affektiiviset reaktiot ja mielipiteen havainnoista ja tulkinnoista. Opiskelija analysoi esityksiä perustellen, soveltaen ja opittua käyttöön ottaen.
Further information
minna.haapasalo@turkuamk.fi