Esitysanalyysi (2op)
Toteutuksen tunnus: KU00CH58-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2025 - 27.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 23.10.2025 - 31.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taideakatemia
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 8 - 18
- Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
- Opettajat
- Minna Haapasalo
- Opintojakso
- KU00CH58
Toteutukselle Esitysanalyysi KU00CH58-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Havainnoidaan ja analysoidaan teoksia produktio- ja prosessiorientoituneesti.
Katsotaan esityksiä, luetaan tekstejä. Puhutaan ja kirjoitetaan esityksistä.
Opintojaksolla harjoitellaan:
- erottamaan havainto ja tulkinta toisistaan - eli havainnoimaan esitystä ilman välitöntä arvottamista ja mielipidettä.
- katsomaan esitystä eritellen sen osatekijöitä ja kuvaillen niiden laatuja.
- erittelemään millaisia ratkaisuja ja valintoja esitystä tehtäessä on tehty ja miten ratkaisut vaikuttavat esityskokonaisuuteen sekä tulkintaan siitä.
- oman tulkinnan tekemistä ja sanoittamista omien havaintojen pohjalta.
- puhumaan ja kirjoittamaan esityksistä analyyttisesti.
HUOM! JOKAINEN lunastaa 7.10. MENNESSÄ Åbo Svenska Teatern:n lipunmyynnistä Romeo & Juliet -esityksen lipun (15 €) MINNA HAAPASALO -nimellä NÄYTÖS: 7.11. klo 18.30
AIKATAULU
23.10. klo 18.00 Mustan kuun majatalo -esityksen katsominen (mahdollisuus muutokseen)
4.11. 9-11.30 kontaktiopetus, esityksen analyysi
7.11. klo 16.00 -17.15 Kierros Åbo Svenska Teaternilla
17.15-17.30 Pieni tauko, siirtymä Studiolle
17.30-18.00 Keskustelua apulaisohjaaja ja teatterijohtaja Kira-Emmin kanssa
18.00 Siirrytään takaisin Päänäyttämön puolelle
18.30 Romea och Juliet -esityksen katsominen
17.11. klo 9-11.30 kontaktiopetus, esityksen analyysi
27.11. klo 19-21.30 Humalan kämmenellä -esityksen kenraalin katsominen (Tehdas teatteri)
1.12. 9-11.30 kontaktiopetus, esityksen analyysi
TUNNILLA ANNETAAN LUKUTEHTÄVÄ
LISÄKSI
valitsemassasi ajankohdassa:
katso 3 teatterin taiteellista opinnäytetyötä
kirjoita esityksistä analysoiva essee (ohje Itslearningssa sekä tunnilla)
Osallistu taiteellisten opinnäytetöiden purkuseminaariin.
Tavoitteet
Opiskelija osaa eritellä ja nimetä erilaisten esitysten osatekijöitä. Opiskelija osaa keskustella ja kirjoittaa esityksistä analyyttisesti.
Sisältö
Luennot, keskustelut, esitysten katsominen, itsenäinen työ.
Oppimateriaalit
Opettajan jakama materiaali
mm.
Pirkko Koski (toim): Teatteriesityksen tutkiminen. 2005/2010. Like
Martin and Sauter: Understanding Theatre. Performance Analysis in Theory and Practice. 1995. Almqvist & Wiksell International.
Opetusmenetelmät
Käytännön harjoittelu - esitysten katsominen ja havainnoista keskusteleminen. Opettajajohtoinen keskusteleva luento, työelämänvieras. Lukeminen ja kirjoittaminen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tutkiva oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Esitysten katsominen (3 ammattikentän esitystä + 3 taiteellista opinnäytetyötä)
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja keskusteluihin osallistuminen
Artikkelin luku (löytyy Itslearning:sta ja annetaan tunnilla)
Esseen kirjoitustehtävä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- kontaktitilanteisiin (esitysten katsominen ja niistä keskusteleminen) osallistuminen
- esseetehtävä, jossa näkyy luettu materiaali
Hylätty (0)
Opiskelija ei tee oppimistehtäviä eikä osallistu kontaktitilanteisiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut vuorovaikutustilanteisiin ja tehnyt oppimistehtävät. Käyttää opintojaksolla opittuja käsitteitä ja analyysitapoja osittain.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on osallistunut vuorovaikutustilanteisiin dialogisesti. Opiskelija toimii ryhmä- ja työelämätilanteissa tilanteen mukaan yhteistyökykyisesti rakentavalla tavalla. Opiskelija käyttää opintojaksolla opittuja käsitteitä ja analyysitapoja keskustelussa sekä kirjallisissa oppimistehtävissä. Opiskelija yhdistää opintojaksolla opitun aiempiin tietoihinsa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelija kehittää taiteellista ajatteluaan esitysten valintoihin liittyen. Opiskelija erottaa affektiiviset reaktiot ja mielipiteen havainnoista ja tulkinnoista. Opiskelija analysoi esityksiä perustellen, soveltaen ja opittua käyttöön ottaen.
Lisätiedot
minna.haapasalo@turkuamk.fi