Valitse oppimissuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja osaamispolun mukaan.
Jani Pelkonen ja Sari Airenne
Lähiopetus
Oppimateriaali on saatavilla kurssin Itslearning -alustalla.
- Kirjalliseen aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen (oppimistehtävät)
- Kontaktipäivät
--- Ryhmätehtävän esittäminen
--- laboratoriotyöskentely
--- Asiantuntijaluennot teollisuudesta
- Muiden opiskelijoiden palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä.
- Oman oppimisen arviointi
Arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin.
Tehtäviin annetaan tehtäväkohtaiset arviointikriteerit opintojakson alussa.
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 04.10.2022
Opintojakso sisältää ennakkotehtävän (tulee olla palautettuna 19.09 mennessä)
Tekniikka ja liiketoiminta
Kemiantekniikan koulutus
H-5
-
Arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin.
-Ryhmissä ja itsenäisesti tapahtuva työskentely
-Erilaiset oppimistehtävät
-Laboratoriotyöskentely
Lähipäivät totetutetaan 20.9, 11.10 ja 25.10.
Lisäksi on varattu aikaa ryhmissä / itsenäisesti työskentelyyn ja oppimistehtävien suorittamiseen.
- Diagnostisten mittausten periaate (in vitro diagnostiikka)
- Mittaustulosten analysointimenetelmät
- Diagnostisen mittausten käytännön sovellukset
Kurssi sisältää sekä teoriaopintoja että laboratorioharjoituksia.
Lähipäivät totetutetaan 20.9, 11.10 ja 25.10.
Oppimistehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.
Oppimistehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti, mutta on toteutettu sisällöltään ja laajuudeltaan suppeasti.
Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä oppimistehtävien laatimisessa. Tehtävät ovat tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautetut dokumentit ovat sisällöltään ja laajuudeltaan hyviä.
Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Oppimistehtävistä palautetut dokumentit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaisia. Ne osoittavat syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa lähdeainoistoja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Opintojakson opettajina toimii Antti Haarto ja Jussi Hurri
Lähiopetus
Itslearningissa jaettava materiaali ja oheismateriaali.
Viikkotehtävät sisältävät laboratoriomittauksia, laskutehtäviä ja virtapiirien simulointia. Ennen lähitunteja pitää perehtyä kyseisen viikkotehtävän alkutehtäviin ja muuhun ohjeistukseen.
Opintojakson arviointi perustuu viikkotehtävistä laadittuihin raportteihin. Itslearningiin palautettua raporttia ei voi enää korjata. Ennen raportin palauttamista on suositeltavaa esitellä tämä tehtävästä vastaavalle opettajalle. Opintojakson arvosana on viikkotehtävien arvosanojen keskiarvo.
Suomi
29.08.2022 - 16.10.2022
01.06.2022 - 09.09.2022
10 - 30
Tekniikka ja liiketoiminta
Kemiantekniikan koulutus
Kupittaan kampus
H-5
ei ole
Tenttiä opintojaksossa ei ole. Hylätyn arvosanan korottaminen tapahtuu opettajan kanssa erikseen sopimalla esim. seuraavan toteutuksen yhteydessä. Hyväksyttyä arvosanaa ei voi korottaa.
Etä- ja lähiopetus, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, tiimityö
Viikkotehtävät laboratoriossa 12 h (lukujärjestyksen mukaan).
Opintojakson johdanto 2 h (ajankohta ilmoitetaan myöhemmin)
Tietoiskuluennot tarvittaessa x h
Viikkotehtäviin valmistautuminen ja aiheeseen perehtyminen x h
Ajoitus: Oppitunnit pidetään lukujärjestyksen mukaan.
Sisältö:
- signaalit ja aaltomuodot
- vaihtosähkömittaukset yleismittarilla
- mittaukset analogisella ja digitaalisella oskilloskoopilla
- RC- ja RL-piirit
- virtapiirien simulointi Microcap-ohjelmistolla
Lähiopetus
Itslearningissa jaettava materiaali
Oppitunnit ja laboratorioharjoitukset. Laboratorioharjoitukset ovat keskeinen osa opintojaksoa.
Kaikki viikkotehtävät pitää olla suoritetut hyväksytyn arvosanan saamiseksi.
Arvosana on raporttien arvosanojen keskiarvo
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 09.09.2022
Tekniikka ja liiketoiminta
Kemiantekniikan koulutus
H-5
ei ole
Opintojakson osuuden suorittamisessa keskeisessä roolissa ovat laboratorioharjoitukset.Hylätyn suorituksen uusiminen on mahdollista vasta seuraavan toteutuksen yhteydessä. Arviointi perustuu laboratoriotöihin, joten hyväksyttyä suoritusta ei voi korottaa.
Opintojakso sisältää etäopetusta, mutta samalla käytetään digitaalisia oppimisvälineitä oman oppimisen apuvälineenä samoin kuin pidetään lähitunteja vuorovaikutteisen opetuksen mahdollistamiseksi.
- aloitusluennot ja laboratorioon tutustuminen
- 4 * 4 h laboratoriotyöt
- 4 h etätehtävä
- Virtapiirien simulointi etäluento 1 h
- Alkutehtävät ja muu opiskelu omalla ajalla 114 h
Oppitunnit pidetään lukujärjestyksen mukaan.
Tarkemmat sisältökuvaukset Itslearningissa.
Raporttien perusteella laskettu arvosana ei riitä tyydyttävään arvosanaan 1.
Osaa kytkeä komponentteja kytkentäalustalle ja osaa mitata jännitettä, virtaa ja resistanssia. Tuntee sähkötekniikan peruslait ja suureet. Kaikki viikkotehtävät on tehty ja palautettu.
Osaa soveltaa Ohmin ja Kirchoffin lakeja virtapiirien ratkaisuun. Tuntee teho-käsitteen. Viikkotehtävien laskelmat ja mittaukset ovat pääsääntöisesti oikein ja raportit sisältävät oleelliset asiat.
Osaa valita kytkennän komponentit tehonkeston ym. perusteella ja arvioida saamiensa tuloksien oikeellisuutta. Mittaukset ja laskelmat ovat oikein. Raportit ovat ulkoasultaan siistejä.
Antti Haarto ja Jussi Hurri
Lähiopetus
Opettajien jakama materiaali ja nettilinkkejä, joista saa lisätietoa, on Itslearningissa
Etä- ja lähiopetus, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, tiimityö
Opintojakson arviointi perustuu raportteihin. Itslearningiin palautettua raporttia ei voi enää korjata. Ennen raportin palauttamista on suositeltavaa esitellä tämä tehtävästä vastaavalle opettajalle.
Raportteja voi palauttaa vuoden loppuun ja arviointi suoritetaan tammikuun kahden ensimmäisen viikon aikana.
Arvioinnista tarkemmin Itslearningissa.
Suomi
10.10.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 17.10.2022
10 - 30
Tekniikka ja liiketoiminta
Kemiantekniikan koulutus
H-5
Ei ole.
Tenttiä opintojaksossa ei ole. Hylätyn arvosanan korottaminen tapahtuu opettajan kanssa erikseen sopimalla esim. seuraavan toteutuksen yhteydessä. Hyväksyttyä arvosanaa ei voi korottaa.
Opintojaksolla opiskellaan elektroniikassa AC-piirien toimintaa ja mittaamista oskilloskoopilla sekä tulosten analysoinnin perustaitoja. Lisäksi mikro-ohjaimen ohjelmointia, joka antaa sulautettuun elektroniikkaan liittyviä insinöörin perustaitoja. Opintojaksolla käytetään osittain englanninkielistä lähdemateriaalia, mikä antaa opiskelijoille valmiuksia ymmärtää kansainvälistä insinöörialan kirjallisuutta. Harjoitustehtävät opiskelijat suorittavat tiimityönä. Opintojaksolla käytetään digitaalista opiskelumateriaalia ja sähköistä oppimisympäristöä.
Laboratoriossa suoritettavia tehtäviä 32 h
Valmistelevaa etäopetusta tarpeen mukaan n. 10 h
Ennen laboratoriossa suoritettavien tehtävien ennakkovalmistelua 40 h
Raportointi 24 h
Opintojakso toteutetaan loka-marraskuussa.
Sisältönä:
- AC-piirit elektroniikassa, transistorit ja RCL-piirit.
- Oskilloskoopin käyttö.
- Simulointiohjelmiin (MicroCap ja TinkerCad) tutustuminen.
- Elektronisen piirin ohjaaminen Arduinoa ohjelmoimalla.
Sari Loppela-Rauha
34% Lähiopetus, 66% Etäopetus
Links to materials can be found in itslearning. Some material is provided by the students themselves.
The topics dealt with both in speaking and in writing are related to the content matter within the student's study programme.
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 09.09.2022
10 - 30
Compulsory attendance
Tekniikka ja liiketoiminta
Kemiantekniikan koulutus
2 op
H-5
None
The course is assessed continuously based on tasks and active attendance. There is no final exam and thus also no retake exam. Possibly some small tests on limited subject area content (homework material) along the way.
This is a skills subject and skills need to be practised. Webcam + microphone needed for online sessions, if any.
Note that all assignments include dealing with the topic both orally and in writing. For successful task completion, both components need to be taken care of. Thus, attendance in class meetings is necessary.
Language use and thinking skills are interrelated, which is why the course aims to provide food for thought on various themes.
Practice sessions in the classroom or online
Independent information retrieval
Reporting in speaking and in writing
Class meetings, independent work, group work
- writing professional, field-specific texts
- presenting and discussing field-specific topics in a professional manner
- reading field-specific texts and utilizing the information in professional contexts
- learning and using key terminology of the field
- becoming professional, autonomous language users in working life
- deficient mastery of language mechanics, e.g. problems with tenses or sentence formation
- pronunciation issues which hamper understanding
- message often unclear
- limited use of vocabulary
- deficient mastery of register (politeness, appropriate style, choice of words)
- tasks late or only partly completed
- little or no contribution to discussion and/or pair work in class
- references not provided
The student has a communicative approach to language and is willing to develop as a language user but lacks proficiency in language mechanics. However, the message is always clear and the student is an active contributor in pair/group discussions. All tasks are done.
- tasks completed in accordance with instructions and by due date
- close to error-free mastery of language mechanics (CEFR C)
- clear pronunciation
- message coherent and clear
- good grasp of text structure
- versatile use of vocabulary
- good grasp of register (politeness, appropriate style)
- active contribution to class discussions and pair work
- correct use of references
Opettajana toimii Tuomas Nurmi (tuomas.nurmi@turkuamk.fi).
Lähiopetus
Tuomenlehto, Holmlund et al.: Insinöörin matematiikka. Edita.
Itslearning-sivujen kautta jaettava muu materiaali.
Sulautuva oppiminen, monimuoto-oppiminen, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, tiimityö
Opintojaksolla opiskellaan matemaattisia perustaitoja, jotka ovat insinöörityön perusta. Esimerkit ja tehtävät sisältävät alakohtaisia sovellusesimerkkejä. Opintojaksolla käytetään englanninkielistä lähdemateriaalia ja tutustutaan kansainvälisiin matematiikan merkintätapoihin ja terminologiaan, mikä antaa opiskelijoille valmiuksia ymmärtää kansainvälistä insinöörialan kirjallisuutta, standardeja yms. Tehtävien ratkomisessa opiskelijoita kannustetaan tiimityöskentelyyn. Opintojaksolla käytetään monipuolisesti sähköistä opiskelumateriaalia ja sähköistä oppimisympäristöä.
Arviointi perustuu pisteisiin, joita kerätään laskuharjoituksista (max 8 p.), sähköisistä Ville-harjoituksista (max 4 p.) ja osakokeista (max 2*14 p.). Kurssin läpäistääkseen opiskelijan pitää:
--kerätä Ville-järjestelmän pisteistä vähintään 40% ja
--saada ensimmäisestä ja toisesta osakokeesta vähintään 4 pistettä kummastakin ja
--saada osakokeista, laskuharjoituksista ja Villestä yhteensä vähintään 16 pistettä ja
--suorittaa MATLAB-verkkokurssi.
LASKUHARJOITUKSISTA SAATAVIEN PISTEIDEN MÄÄRÄYTYMINEN
--Laskuharjoituksista saatavien hyvityspisteiden määrä = 8*palautettujen tehtävien osuus.
--Tehtäväpisteiden saaminen edellyttää osallistumista 9 pienryhmäkokoukseen.
Yksityiskohdat Itslearning-sivuilla.
VILLE-TEHTÄVISTÄ SAATAVIEN PISTEIDEN MÄÄRÄYTYMINEN
--Hyvityspisteiden määrä = 4*kerättyjen Ville-pisteiden osuus maksimimäärästä.
ARVOSANAN MÄÄRÄYTYMINEN
Arvosana määräytyy pisteiden perusteella (tentin pisteet tai osakokeiden, laskuharjoitusten ja Villen yhteispisteet) seuraavan taulukon mukaan:
Arvosana 1 vaatii 16 pistettä
Arvosana 2 vaatii 21 pistettä
Arvosana 3 vaatii 26 pistettä
Arvosana 4 vaatii 31 pistettä
Arvosana 5 vaatii 36 pistettä
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 09.09.2022
25 - 40
Tekniikka ja liiketoiminta
Kemiantekniikan koulutus
H-5
-Osakokeet 1-2 lähipäivillä, ajankohdat ilmoitetaan Itslearning-sivuilla.
-Opintojakson päätyttyä kaksi uusintakoetta. Koetilaisuudessa voi vaihtoehtoisesti uusia kumman tahansa osakokeista.
Kurssin alussa opiskelijat jaetaan pienryhmiin. Kurssi etenee viikkoteemoittain seuraavalla viikkoaikataululla:
1. Opiskelija tutustuu viikon teemaan itsenäisesti oppikirjan, opettajan tekemien opetusmateriaalien ja Itslearning-sivuilla jaettujen tukimateriaalien avulla. Opettajan tekemät opetusvideot toimivat kurssin luentoina.
2. Opiskelija tekee itsenäisesti Itslearning-järjestelmän kautta jaettuja perinteisiä laskuharjoituksia ja sähköisiä laskuharjoituksia Ville-järjestelmässä.
3. Opiskelijat tapaavat pienryhmittäin keskustellakseen viikon teemasta ja tehtävistä. Kokoontumisesta laaditaan raportti niistä ongelmista, jotka eivät ole kokoontumisen aikana ratkenneet vertaistuen avulla. Raportti palautetaan Itslearning-järjestelmään aikataulussa, yleensä viimeistään torstaisin.
4. Opettaja julkaisee raporttien perusteella vinkkivideot, joissa opastetaan havaituissa ongelmakohdissa. Tarvittaessa järjestetään reaaliaikaisia online-tapaamisia.
5. Opiskelija viimeistelee perinteiset laskuharjoituksena ja palauttaa ne Itslearning-järjestelmään aikataulutetusti sekä tekee valmiiksi viikkoteemaan kuuluvat sähköiset tehtävät Ville-järjestelmässä.
Lisäksi suoritetaan itsenäisesti erillinen verkkokurssi MATLAB-ohjelman peruskäytöstä.
Kurssin laajuus on 5 op, eli siihen kuuluva työmäärä on noin 135 h.
MATLAB-verkkokurssiin tarvitaan noin 10 h.
Kokeisiin ja niihin valmistautumiseen tarvitaan noin 8 h. Täten kurssin 13 viikkoteemaa varten on käytettävissä 117 h eli 9 h viikkoteemaa kohti, mikä jakautuu seuraavasti:
-Itsenäinen työskentely (sis Ville) 6 h.
-Ryhmätyöskentely 3 h.
Aloitusluento 29.8. Opetus viikkoteemoittain viikoilla 35-50. Kaksi koetta lähipäivillä.
Tuomas Nurmi
Opettajana Tuomas Nurmi (tuomas.nurmi@turkuamk.fi)
Lähiopetus
Kurssin oppimateriaali jaetaan Itslearning-sivujen kautta. Tukimateriaaliksi sopii:
Tuomenlehto, Holmlund et al.: Insinöörin matematiikka. Edita.
Sulautuva oppiminen, lähiopetus, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, tiimityö
Opintojaksolla hankitaan edellytykset insinöörinkoulutukseen kuuluvien matematiikan ja fysiikan kurssien opiskeluun monimuotoisen opetuksen, ohjattujen laskuharjoitusten, sähköisten Ville-harjoitusten, itsenäisen harjoittelun ja ryhmätyön avulla.
Arviointi perustuu pisteisiin, joita kerätään laskuharjoituksista (max 8 p.), sähköisistä harjoituksista Ville-järjestelmässä (max 4 p.) ja osakokeista (max 2*14 p). Kurssin läpäistääkseen opiskelijan on saavutettava:
--Ville-järjestelmän pisteistä ainakin 40% ja
--Jokaisesta osakokeesta vähintään 4 pistettä ja
--Osakokeista sekä laskuharjoitusten ja Villen hyvityksistä yhteensä vähintään 16 pistettä.
LASKUHARJOITUKSISTA SAATAVIEN PISTEIDEN MÄÄRÄYTYMINEN
--Laskuharjoituksista saatavien hyvityspisteiden määrä = 8*palautettujen tehtävien osuus.
VILLE-TEHTÄVISTÄ SAATAVIEN PISTEIDEN MÄÄRÄYTYMINEN
--Hyvityspisteiden määrä = 4*kerättyjen Ville-pisteiden osuus maksimimäärästä.
ARVOSANAN MÄÄRÄYTYMINEN
Arvosana määräytyy pisteiden perusteella seuraavan taulukon mukaan:
Arvosana 1 vaatii 16 pistettä
Arvosana 2 vaatii 21 pistettä
Arvosana 3 vaatii 26 pistettä
Arvosana 4 vaatii 31 pistettä
Arvosana 5 vaatii 36 pistettä
Suomi
29.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 11.09.2022
25 - 40
Tekniikka ja liiketoiminta
Bio- ja kemiantekniikan koulutus, Kemiantekniikan koulutus
H-5
-Kaksi osakoetta opintojakson aikana, ajankohdat ilmoitetaan Itslearning-sivuilla.
-Opintojakson päätyttyä kaksi uusintakoetta, joissa voi uusia valinnaisesti kumman tahansa osakokeista.
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena kampuksella.
Kurssi etenee viikkoteemoittan seuraavasti:
1. Opiskelijat tutustuvat itsenäisesti teeman aihepiiriin oppikirjan, opettajan tekemien opetusvideoiden ja erilaisten tukimateriaalien avulla (jaetaan Itslearningissä). Opettajan tekemät opetusvideot toimivat opintojakson luentoina.
2. Opiskelijat harjoittelevat viikkoteeman asioita tekemällä laskuharjoituksia itsenäisesti ja pienryhmissä sekä tekemällä itsenäisesti sähköisiä harjoituksia Ville-järjestelmässä..
3. Viikoittain, yleensä torstaisin, on laskuharjoitustilaisuus, jossa opettaja ohjaa laskuissa ja neuvoo avoimeksi jääneissä kysymyksissä. Opiskelijat viimeistelevät laskuharjoituksensa tässä tilaisuudessa. Valmiit laskuharjoitukset palautetaan esittelemällä ne laskuharjoitustilaisuudessa opettajalle aikataulun mukaisesti.
4. Opettaja julkaisee malliratkaisut tehtäviin.
Kurssin laajuus on 5 op, eli siihen kuuluva työmäärä on noin 135 h.
Kokeisiin ja niihin valmistautumiseen tarvitaan noin 18 h. Täten kurssin 13 viikkoteemaa varten on käytettävissä 117 h eli 9 h viikkoteemaa kohti, mikä jakautuu seuraavasti:
-Itsenäinen työskentely ja ryhmätyö 4 h.
-Opetustilaisuuteen osallistuminen 3 h.
-Ville 2 h.
Aloitusluento 29.8. Opetus viikkoteemoittain viikoilla 35-50. Yksityiskohdat ItsLearningissä.
Lähiopetus
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 09.09.2022
Tekniikka ja liiketoiminta
Kemiantekniikan koulutus
H-5
Jonna Heikkilä (vastuuopettaja).
Emilia Suvanto
Lähiopetus
Oppikirja: Hänninen & al. Laboratoriotyön perusteet, Edita, kaikki painokset.
Its Learningissa oleva opiskelumateriaali, joka sisältää teoriatuntien diat ja laboratoriotyöskentelyn ohjeiston.
Messissä oleva laboratoriotöiden ohjeistus
Suuri osa opiskelusta on itsenäistä työskentelyä, ja materiaali on saatavilla verkossa. Työskentely on projektimaista sisältäen myös projektisuunnitelma, toteutuksen ja raportoinnin.
Lähikerrat ovat laboratorioympäristössä tapahtuvaa käytännön työskentelyä.
Opintojakson arvosana muodostuu seuraavista osista:
- Projektin arvosana (1-5): 2/5
- Laboratoriotöiden raporttien arvosanojen keskiarvo (1-5): 2/5
- Kotitehtävien suorittaminen (hyv./hyl.)
- Laboratorion perusmenetelmät, kirjatehtävän suorittaminen (hyv./hyl.)
- Laboratorio-osion tentti (1-5): 1/5
Arvioinnissa rajatapauksessa laboratoriotöiden arvosanaan vaikuttavat arvosanaa kohottavasti:
Laboratoriotyöhön valmistautuminen (esitehtävien ja kotitehtävien tekeminen)
Laboratoriotyöskentely (työn sujuvuus, oikeiden välineiden käyttö, siisteys, yhteistyö)
Laboratoriopäiväkirja (reaaliaikainen täyttäminen, oikea dokumentointitapa)
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 09.09.2022
Lähitunneilla on läsnäolovelvoite.
Tekniikka ja liiketoiminta
Kemiantekniikan koulutus
H-5
-
Laboratorio-osion tentin ajankohta sovitaan opintojakson alkaessa.
Opintojakso toteutetaan Innopedan periaatteiden mukaisesti CDIO-mallilla. Ytimessä on opiskelijan oma toiminta ja oppiminen; suurimpana haasteena on teorian yhdistäminen käytäntöön.
Toteutus on yhdistelmä lähitunteja, verkko-ohjausta, laboratoriotöitä sekä itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmissä.
Opetus ja ohjaus toteutetaan yhteisopettajuutena.
Oppimistehtävät liittyvät laboratoriotoiminnan ja perusmenetelmien teorioiden selvittämiseen.
Laboratoriotöistä laaditaan raportteja.
Projektin toteuttamiseen liittyy oppimistehtäviä sen eri vaiheissa.
Opintojakso suoritetaan syksyn 2022 aikana.
Opintojaksoon sisältyy laboratoriotyöskentelyn teoreettiset perusteet ja laboratoriotöitä.
Opintojaksolla on yhteinen aloituskerta ja sen jälkeen kolme lähikertaa, jotka ovat pääosin laboratoriotyöskentelyä. Tarkempi aikataulu tulee Itsiin opintojakson aloitukseen mennessä.
Opintojaksolla tehdään projekti, jossa valmistetaan kemiallisella prosessilla tuote, jonka käyttökelpoisuus arvioidaan erilaisilla kemiallisilla analyyseillä.
Laboratoriotyökerroilla harjoitellaan laboratorion perusmenetelmiä (punnituksen laadunvarmistus, pH-mittaus) sekä tehdään yksinkertaisia analyysejä titraamalla ja spektrofotometrisesti.
Analyysien lisäksi valmistetaan orgaaninen yhdiste, jonka puhtaus varmistetaan kromatografisesti sekä mittaamalla sen sulamispiste.
Töistä suoritetaan laboratorio-osion tentti, joka sisältää sekä töiden teoriaa että kemian laboratoriotöiden laskuja.
Suoritus on hylätty, kunnes kaikki suorituksen osa-alueet on hyväksytysti suoritettu.
Laboratorio-osaaminen:
Opiskelija tulee laboratorioon valmistautuneena ja tekee ohjatusti kaikki laboratoriotyöt huolehtien dokumentoinnista. Opiskelijan raportit ovat ohjeistuksen mukaiset, mutta hän tarvitsee apua laskutehtävien ratkaisemisessa.
Laboratorio-osaaminen:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa suunnitella laboratoriotyöskentelyään itsenäisesti ja loogisestisekä yhdistää teoriaa käytäntöön. Hän osaa laskea laboratoriotyöhön liittyvät laskut ja osaa hakea kirjallisuudesta vertailuarvoja tulosten oikeellisuuden arvioimiseksi sekä merkitä käytetyt lähteet. Raportti on selkeä, looginen kokonaisuus.
Laboratorio-osaaminen:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää ilmiöt loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa selittää erilaisten ilmiöiden yhteydet toisiinsa. Opiskelija osaa myös kirjallisuustietojen perusteella arvioida omaa työskentelyään sekä olosuhteiden ja mittaustapahtumien vaikutusta työn lopputulokseen.
Kokeellisen osan harjoitustöiden opettajana toimii Patric Granholm (patric.granholm@turkuamk.fi).
Teoriaosan opettajana toimii Tuomas Nurmi (tuomas.nurmi@turkuamk.fi).
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Välttämätön oppimateriaali jaetaan Itslearningin kautta. Suomenkielinen oppikirja voi kuitenkin olla hyödyksi.
Saatavilla olevista oppikirjoista paras vaihtoehto on
Tekniikan Fysiikka 1&2
Suvanto & Laajalehto
Julkaisija Edita
ISBN 978-951-37-3842-6 ja 978-951-37-4426-7
Hyvä kirja, joka on poistunut markkinoilta, mutta edelleen laajasti saatavilla käytettynä ja kirjastoista on
Insinöörin FYSIIKKA(AMK), Osa I
Hautala, Peltonen
ISBN 978-952-5191-26-4
Sulautuva oppiminen, kontaktiopetus, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, tiimityö, sähköiset materiaalit ja tehtävät.
Opintojaksolla perehdytään insinöörityön perustana oleviin fysiikan perustaitoihin. Alussa perehdytään tarvittavaan teoriaan itsenäisesti, pienryhmissä ja opettajan ohjauksessa. Teoriaosan valmistuttua aloitetaan mittausharjoitukset fysiikan laboratoriossa. Laboratorioharjoituksiin on valmistauduttava etukäteen. Laboratorioharjoitusten jälkeen tulokset käsitellään ja raportoidaan itsenäisesti ja pienryhmissä.
Arviointi perustuu pisteisiin, joita kerätään
---Teoriaosan laskuharjoituksista max 12 p.
---Teoriaosan kokeesta max 13 p.
---Kokeellisen osan harjoitustöistä max 25 p.
Opintojakson läpäistäkseen opiskelijan on:
---Kerätttävä yhteensä vähintään 20 pistettä ja
---Saatava teorianosan kokeesta vähintään 4 pistettä
---Suoritettava hyväksytysti kaikki kokeellisen osan harjoitustyöt. Sairastapausten varalta pyritään järjestämään ylimääräisiä työkertoja. Intensiivipäivien niukkuuden takia tämä ei kuitenkaan aina ole mahdollista, joten sairastapauksessa opintojakson voi läpäistä vaikka yhden intensiivipäivän mittaukset olisivat suorittamatta.
Arvosana määräytyy kerättyjen pisteiden perusteella seuraavan taulukon mukaan:
---Arvosana 1 vaatii 20 pistettä
---Arvosana 2 vaatii 26 pistettä
---Arvosana 3 vaatii 32 pistettä
---Arvosana 4 vaatii 38 pistettä
---Arvosana 5 vaatii 44 pistettä
Teoriaosan laskuharjoituksista saatavat pisteet:
---Pisteiden saaminen edellyttää osallistumista vähintään kolmen pienryhmäkokousraportin palauttamiseen
---Arviointiin saatavien pisteiden määrä on 12*palautettujen tehtävien osuus kokonaismäärästä
Kokeellisen osan harjoitustöiden pisteytyskriteerit
--- tekemättä jäänyt työ -> 0 pistettä
--- työ tehty mutta raportti on kovin puutteellinen -> 1 piste
--- työ tehty ja raportti hyvä -> 2 pistettä
Kokonaispistemäärä riippuu laboratoriotöiden määrästä. Kokonaispisteet skaalataan siten, että maksimipistemäärästä tulee 25. Kokeellinen osa hylätään jos yli 2 työtä on tekemättä.
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 09.09.2022
0 - 40
Tekniikka ja liiketoiminta
Kemiantekniikan koulutus
4 op
H-5
Teoriaosan koe lokakuun lähipäivillä. Tarvittaessa kaksi uusintakoetta.
Opintojakson alussa opiskelijat jaetaan pienryhmiin.
Teoriaosan opiskelu etenee viikkoteemoittain seuraavalla viikkoaikataululla:
1. Opiskelija tutustuu viikon teemaan itsenäisesti oppikirjan, opettajan tekemien opetusmateriaalien ja Itslearning-sivuilla jaettujen tukimateriaalien avulla.
2. Opiskelija tekee itsenäisesti Itslearning-järjestelmän kautta jaettuja laskuharjoituksia.
3. Opiskelijat tapaavat pienryhmittäin keskustellakseen viikon teemasta ja tehtävistä. Kokoontumisesta laaditaan raportti niistä ongelmista, jotka eivät ole kokoontumisen aikana ratkenneet vertaistuen avulla. Raportti palautetaan Itslearning-järjestelmään aikataulussa, yleensä viimeistään torstaisin.
4. Opettaja julkaisee opetusvideot, joissa käsitellään raporteissa ilmoitettuja ongelmakohtia ja muita esiin nousevia kysymyksiä. Tarvittaessa järjestetään myös etätapaamisia.
5. Opiskelija viimeistelee laskuharjoituksensa ja palauttaa ne Itslearning-järjestelmään aikataulutetusti, yleensä viimeistään sunnuntaisin.
Kokeellisessa osassa tehdään laboratorioharjoituksia fysiikan laboratoriossa lähipäivillä.
1. Ennen lähipäivää opiskelijan on valmistauduttava tulossa oleviin mittausharjoituksiin.
2. Lähipäivällä mittaukset suoritetaan pienryhmissä.
3. Lähipäivän jälkeen mittaustulokset käsitellään pienryhmissä ja jokaisen laboratorioharjoituksen tuloksista kirjoitetaan raportti, joka palautetaan Itslearningiin.
Kurssin laajuus on 5 op, eli siihen kuuluva työmäärä on noin 135 h.
Kokeeseen ja siihen valmistautumiseen noin 11 h. Teoriaosan neljä viikkoteemaa vaativat noin 14 tuntia kukin. Teorianosan suorittaminen vaatii siis 67 tuntia aikaa.
Kokeellisen osan suorittaminen vaatii 68 tuntia työtä, josta 20 tuntia tarvitaan mittauksiin valmistautumiseen ennen lähipäiviä. Lähipäivien laboratoriotyöskentelyyn tarvitaan noin 18 tuntia. Mittaustulosten käsittelyyn ja raportointiin tarvitaan noin 30 tuntia
1. Aloitusluento syyskuun lähipäivillä.
2. Teorianosan viikkoteemojen viikoittainen opiskelu syyskuun ja lokakuun lähipäivien välillä.
3. Lokakuun lähipäivillä teoriaosan koe ja kokeellisen osan alkuohjeistus
4. Kokeellisen osan mittaukset loka-, marras- ja joulukuun lähipäivillä. Valmistautuminen mittauksiin sekä tulosten käsittely ja raportointi itsenäisesti ja pienryhmissä lähipäivien ulkopuolella.
vähemmän kuin 20 pistettä tai teoriaosan koe läpäisemättä tai liian vähän harjoitustöitä hyväksyttynä.
Arvosana 1 vaatii 20 pistettä, teoriaosan kokeen läpäisyn ja riittävän määrän hyväksytysti suoritettuja harjoitustöitä.
Arvosana 2 vaatii 26 pistettä, teoriaosan kokeen läpäisyn ja riittävän määrän hyväksytysti suoritettuja harjoitustöitä.
Arvosana 3 vaatii 32 pistettä, teoriaosan kokeen läpäisyn ja riittävän määrän hyväksytysti suoritettuja harjoitustöitä.
Arvosana 4 vaatii 38 pistettä, teoriaosan kokeen läpäisyn ja riittävän määrän hyväksytysti suoritettuja harjoitustöitä.
Arvosana 5 vaatii 44 pistettä, teoriaosan kokeen läpäisyn ja riittävän määrän hyväksytysti suoritettuja harjoitustöitä.
Tuomas Nurmi
Patric Granholm
Ryhmän tuutoriopettajat Patric Granholm ja Tuomas Nurmi.
Lähiopetus
Aiheeseen liittyvät materiaalit on koottu ryhmään Kotipesään Itslearningissä.
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 09.09.2022
Tekniikka ja liiketoiminta
Kemiantekniikan koulutus
Hyväksytty/Hylätty
Opintojakson sisältöön kuuluvia asioita käsitellään intensiivipäivinä, itsenäisesti verkossa sekä tuutoriopettajan ohjauskeskusteluissa, joita voidaan järjestää henkilökohtaisesti tai pienryhmittäin.
Opintojakso on suoritettu, kun opiskelija
--osallistuu oman pienryhmänsä toimintaan
--on saattanut oman hopsinsa ajantasaiseksi, mukaan lukien ohjauskeskustelu tai ohjaustarpeiden selvittäminen tuutoriopettajan kanssa.
Patric Granholm
Lähiopetus
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 09.09.2022
Tekniikka ja liiketoiminta
Kemiantekniikan koulutus
H-5
Sari Airenne
Lähiopetus
Itslearning alustalta löytävä oppimateriaali.
Kurssikirja:
Medical Device Design: Innovation from Concept to Market,
Author: Peter J. Ogrodnik
2nd Edition - 2019
Elsevier
Itsenäinen opiskelu erilaisten oppimismateriaalien ja tehtävien avulla (verkko-opiskelu)
Työskentely ryhmissä ja vertaisoppiminen
Käytännön sovellukset teollisuudesta (vierailijaluennoitsijat)
Arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin (opettajan arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi)
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 09.11.2022
Opintojakso sisältää ennakkotehtävän (tulee olla palautettuna 25.10 mennessä)
Tekniikka ja liiketoiminta
Kemiantekniikan koulutus
H-5
-
Arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin (opettajan arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi)
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely.
Lähipäivät (26.10, 22.11 ja 12.12). Lähipäivien toteutus ilmoitetaan myöhemmin.
Oppimistehtävät ja opiskeltava materiaali ovat Itslearning alustalla.
Pääpaino opiskelussa on itsenäisessä verkko-opiskelussa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-tuntee lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen keskeisesti vaikuttavan lainsäädännön ja regulaatioelimet
-tuntee lääkinnällisten laitteiden tuotekehityksessä yleisesti käytettävät standardit ja ymmärtää niiden merkityksen tuotekehityksessä
-ymmärtää riskinhallinnan merkityksen ja vaatimukset
-ymmärtää laadunhallintajärjestelmän tarkoituksen ja vaikutukset tuotekehitykseen
Opintojakson sisältö
- Lääkinnällisten laitteiden tuotekehityksen lainsäädäntö ja regulaatiot
- Tuotekehitysstandardit
- Riskinhallinta
- Laadunhallintajärjestelmä
Arvioitavat tehtävät on suoritettu puutteellisesta tai niitä ei ole suoritettu. Eikä opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.
-Opiskelija tunnistaa lääkinnällisen laitteen tuotekehityksen yleisen prosessin, tarkoituksen ja taustan perustasolla.
-Opiskelija tunnistaa lääkinnällisten laitteiden tuotekehityksessä yleisesti käytettävien standardien perusrakenteen ja keskeisimmät käsitteet.
-Opiskelija tuntee riskienhallinnan perusteet tuotekehityksessä.
-Opiskelija tuntee laadunhallintajärjestelmän merkityksen perustasolla.
-Opiskelija ymmärtää lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen keskeisesti vaikuttavan lainsäädännön ja regulaatioelimet, sekä osaa soveltaa niitä yleisellä tasolla.
-Opiskelija tuntee lääkinnällisten laitteiden tuotekehityksessä yleisesti käytettävät standardit ja ymmärtää niiden merkityksen tuotekehityksessä.
-Opiskelija ymmärtää riskinhallinnan merkityksen ja vaatimukset, ja osaa soveltaa niitä käytännössä.
-Opiskelija ymmärtää laadunhallintajärjestelmän tarkoituksen ja vaikutukset tuotekehitykseen, ja tunnistaa laadunhallintajärjestelmän merkityksen organisaation toiminnassa.
-Opiskelija ymmärtää lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen keskeisesti vaikuttavan lainsäädännön ja regulaatioelimet sekä osaa soveltaa niitä monipuolisesti käytännössä.
-Opiskelija osaa soveltaa lääkinnällisten laitteiden tuotekehityksessä yleisesti käytettäviä standardeja ja ymmärtää niiden merkityksen tuotekehityksessä
-Opiskelija ymmärtää riskinhallinnan merkityksen ja vaatimukset, ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti käytännössä
-Opiskelija ymmärtää laadunhallintajärjestelmän tarkoituksen ja vaikutukset tuotekehitykseen, ja osaa perustella monipuolisesti laadunhallintajärjestelmän hyödyt organisaation toiminnassa.
Tutkimusviestintä: Lehtori Anne Antero, anne.antero@turkuamk.fi, puh. 044 907 4994.
Lähiopetus
Koesuunnittelu: Ilmoitetaan myöhemmin
Tilastolliset menetelmät: verkkomateriaalit ja tehtävät itsissä
Tutkimusviestintä: Kurssin työtilassa ITSissä olevat luentovideot ja kirjallinen materiaali, Messissä olevat lähdemerkintäohjeet, raporttipohjan ohjeet ja opinnäytetyön kirjoitusohjeet, kurssilla esitellyt kielenhuollon verkkosivustot ja opiskelijoiden tekeillä olevat ja valmiit tekstit.
Koesuunnittelu ja tilastolliset menetelmät: Workshop
Tutkimusviestintä: Tutkiva oppiminen, dialogi, tiimioppiminen
Koesuunnittelu ja Tilastolliset menetelmät: Aktiivisuus
Tutkimusviestintä: Harjoitustehtävät (yksilö- ja tiimitehtävät)
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 09.09.2022
Tekniikka ja liiketoiminta
Kemiantekniikan koulutus
Hyväksytty/Hylätty
Tutkimusviestintä: Osaamisen osoittaminen korkeakoulussa enintään 10 vuotta aiemmin kirjoitetun opinnäytetyön perusteella.
Koesuunnittelu ja tilastolliset menetelmät: Oppijakeskeiset menetelmät, learning-by-doing
Tutkimusviestintä: Verkkotuntityöskentely 8 h, itsenäinen työskentely 32 h (yksilötehtävät ja tiimitehtävät)
Koesuunnittelu ja tilastolliset menetelmät toteutetaan opinnäytetyötä tukevilla workshopeilla. Sisällöt räätälöidään opiskelijoiden tarpeiden mukaan
Tutkimusviestintä:
Tieteellinen kirjoittaminen
Raportoinnin perustaidot
Opinnäytetyön kirjoittaminen
Tietolähteiden hyödyntäminen
Koesuunnittelu ja Tilastolliset menetelmät: Aktiivisuus
Tutkimusviestintä: Hyväksytysti tehdyt tehtävät
Lähiopetus
Itslearningissä jaettava materiaali.
Etäluennoilla käsitellään opiskeltavat aiheet, käydään läpi viikkotehtäviä, sekä vastataan opiskelijoiden kysymyksiin.
Laboratorioharjoituksissa tehdään sähköön ja automaatioon liittyviä harjoituksia.
Simulaatioharjoituksessa tehdään Matlab Simulink ohjelmistossa säätöteoriaan liittyvä harjoitus.
Kurssin arviointi perustuu palautettaviin simulaatio- ja laboratoriotöihin, sekä Itslearningissä suoritettavista viikkotehtävistä.
Palautettavien simulaatio- ja laboratoriotöiden painoarvo arvioinnissa on 50% ja monivalintakysymyksien 50%.
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 09.09.2022
Tekniikka ja liiketoiminta
Kemiantekniikan koulutus
H-5
Oppimistehtävinä viikkotehtävät, joissa harjoitetaan ja opiskellaan sähkö- ja automaatiotekniikan perusasioita.
Opintojakson laajus (5 op) vastaa opiskelijalta noin 130 h työmäärää, josta noin 30h on etäopetusta, 6h on laboratorioharjoituksia, ja loput itsenäistä työtä.
Opintojakso toteutetaan syyslukukaudella 2021.
Etäluentoja on 2-4 tuntia viikossa. Tämän lisäksi kurssiin kuuluu kaksi laboratorioharjoitusta, viikkotehtävät Itslearningissä, sekä yksi isompi simulaatioharjoitus.
Kurssi on jaettu kolmeen osioon, jotka sisältävät seuraavia aiheita:
Sähkötekniikka:
- DC-piirit
- AC-piirit
- Kolmivaihejärjestelmät, sähköverkot ja sähkömarkkinat
Säätöteoria:
- Järjestelmät ja mallit
- Säätö ja ohjaus
- Lohkokaavioalgebra ja säädön arviointi
Automaatiotekniikka:
- Automaation perusteet
- Anturit
- Toimilaitteet
- Ohjelmoitavat logiikat
Opiskelija ei saavuta opintojakson minimitavoitetta (ks. arvosanan 1 kriteerit).
Opiskelija osaa selittää opintojaksojen sisältöjen perustermit, sekä osaa ratkaista yksinkertaisia opintojakson sisältöön liittyviä tehtäviä.
Edellisen lisäksi opiskelija osaa selitää opintojakson sisältöön liittyviä ilmiöitä erilaisissa sovellutuksissa sekä osaa ratkaista niihin liittyviä tehtäviä.
Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää opintojakson sisällön loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa selittää erilaisten ilmiöiden yhteydet toisiinsa. Tämän lisäksi opiskelija osaa ratkaista vaativia soveltavia tehtäviä.
Reetta Raitoharju
Teppo Saarenpää
Reetta Raitoharju reetta.raitoharju@turkuamk.fi
Teppo Saarenpää teppo.saarenpaa@turkuamk.fi
Lähiopetus
Opettajien its-learningissa ilmoittama materiaali
Opintojakso suoritetaan lähipäivissä toteutettavilla ryhmätöillä, lähipäivien välillä palautettavilla oppimistehtävillä sekä arvosteltavalla yksilötehtävällä. Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähipäivien opetukseen, joka tapahtuu kampuksella.
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 09.09.2022
Tekniikka ja liiketoiminta
Kemiantekniikan koulutus
H-5
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opintojaksoa ei suoriteta tentillä.
Opintojaksolla hyödynnetään tutkivaa oppimista sekä innovaatiopedagogiikkaa.
Lähiopetus ja ryhmätyöt kampuksella 16h
Ryhmän työskentely 24h
Yksilökohtaiset oppimistehtävät 50 h
Palautettava loppuraportti 45 h
yhteensä 135 h
7.9.2022 8-12 Terveysteknologia–ala liiketoimintana + toimialana
21.9.2022 8-12 Sosiaali- ja terveydenhuollon toimijat, prosessit ja rekisterit
4.10.2022 12-16 Terveysteknologian käyttäjät ja käyttäjälähtöinen suunnittelu
9.11.2022 8-12 Omat esitykset
Raportointi: Lehtori Anne Antero (anne.antero@turkuamk.fi), puh. 044 907 4994
Lähiopetus
Raportointi: Kurssin työtilassa ITSissä olevat luentovideot ja kirjallinen materiaali, Messissä olevat lähdemerkintäohjeet, raporttipohjan ohjeet ja opinnäytetyön kirjoitusohjeet, kurssilla esitellyt kielenhuollon verkkosivustot ja opiskelijoiden tekeillä olevat ja valmiit tekstit.
Raportointi: Tutkiva oppiminen, tekemällä oppiminen, uuden sisällön yhdistäminen jo opittuun tietoon, keskustelu, prosessikirjoittaminen, tiimityöskentely, sovellettu dialogitentti, itse- ja vertaisarviointi, reflektointi, lukeminen ja luetun vieminen käytäntöön.
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 09.09.2022
Raportointi: Opintojaksolla viestitään ja tiedotetaan kurssiin liittyvistä asioista ensisijaisesti tunneilla ja toissijaisesti ITSissä. Tehtäväkohtaisista asioista viestitään ITSissä. Sähköpostia käytetään vain akuuttien tilanteiden hoitamiseen ja ei-julkisia tietoja sisältävään viestittelyyn. Sinun ei tarvitse antaa opettajalle henkilökohtaisia tietoja, kuten terveystietojasi, kurssin aikana.
Tekniikka ja liiketoiminta
Kemiantekniikan koulutus
H-5
Mikäli toteat, että sinulla on kurssin oppimistavoitteisin sopivaa aiemmin hankittua osaamista, voit suorittaa kurssin raportointiosuuden ahot-menettelyllä. Ahot-suorituksen edellytyksenä on työkokemus kurssin osaamisalueelta. Ilmoittaudu kurssille tavalliseen tapaan, jolloin saat oikeuden kurssin ITS-työtilaan. Työtilassa on tarkemmat ohjeet ahot-menettelyä varten ja portfolion laatimisohjeet.
Jos olet suorittanut vastaavan sisältöisen ja laajuisen kurssin aiemmissa korkeakouluopinnoissasi, voit hakea kurssista hyväksilukua tekemällä hakemuksen koulutusohjelmasi kt-vastaavalle. Jos olet ilmoittautunut kurssille, peruuta ilmoittautuminen, kun saat tiedon hyväksiluvusta.
Raportointi: Opintojaksolla ei ole tenttiä. Hyväksyttyjä tehtäviä ei voi uusia. Opintojaksoa voi täydentää osallistumalla seuraavalle toteutukselle. Täydennysoikeuden edellytyksenä on, että kurssin merkitty Pepissä hylätyksi (arvosana 0).
Raportointi:
Raportointi: Opintojaksolla harjoitellaan yhteiskirjoittamista ja opitaan käyttämään kirjoittamisen ja oikeakielisyyden tukena kirjoittamisen apuvälineitä, kuten Kotuksen ohjepankkia, ja hyödyntämään palautetta tekstin viimeistelyssä. Keskiössä on asiantuntijamainen ja vastaanottajalähtöinen viestintä, erityisesti selkeä raportointi. Opintojaksolla harjoitellaan myös kykyä suodattaa ja muuntaa asiantuntijoilta saatua tietoa kohderyhmän tarvitsemaan muotoon organisaation tai julkaisun asettamat vaatimukset huomioiden.
Kurssin vetäjä: Kari Haajanen
50% Lähiopetus, 50% Etäopetus
ITS
Tehtävät ja koe.
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 09.09.2022
Kurssilla edellytetään Excelin perusteiden hallintaa.
Tekniikka ja liiketoiminta
Kemiantekniikan koulutus
1 op
H-5
-
10 * 2 p kurssitehtäviä ja koe 10 p (=max 30 p)
Pääosin Excelin soveltavaa käyttöä pääosin laboratoriotoimintoihin liittyen.
Excelin lisäksi soveltavaa tiedonhakua, esityksiä ja ratkaisuvideoiden tekemistä.
Tarkka sisältö sovitaan ryhmän kanssa 1. kerralla ja määritetään ITS:ssä.
15 p = 1
18 = 2
21 = 3
24 = 4
27= 5
15 p = 1
18 = 2
21 = 3
24 = 4
27= 5
15 p = 1
18 = 2
21 = 3
24 = 4
27= 5
15 p = 1
18 = 2
21 = 3
24 = 4
27= 5
Lehtori Anne Antero, anne.antero@turkuamk.fi, puh. 044 907 4994.
50% Lähiopetus, 50% Etäopetus
Kurssin työtilassa ITSissä olevat luentovideot ja kirjallinen materiaali, Messissä olevat lähdemerkintäohjeet, raporttipohjan ohjeet ja opinnäytetyön kirjoitusohjeet, SFS 2487 (Asiakirjan tekstin asettelu ja tunnistetiedot), kurssilla esitellyt kielenhuollon verkkosivustot ja opiskelijoiden tekeillä olevat ja valmiit tekstit.
Tutkiva oppiminen, tekemällä oppiminen, uuden sisällön yhdistäminen jo opittuun tietoon, keskustelu, prosessikirjoittaminen, tiimityöskentely, itse- ja vertaisarviointi, reflektointi, lukeminen ja luetun vieminen käytäntöön.
Oppimistehtävät kerryttävät pistemäärää, joka voi olla enintään 80 pistettä. Hyväksymisehtona on, että pakolliset tehtävät (raportti, raportin itse- ja vertaisarviointi, vaikuttava puhe) on tehty, niiden tehtäväkohtainen pistemäärä on vähintään 50 % maksimipisteitä ja kaikkien tehtävien yhteispistemäärä on vähintään 41 pistettä. Arvosana 5 edellyttää aina, että kaikki tehtävät on tehty.
Pisteet oikeuttavat arvosanaan seuraavasti:
80-73 pistettä, as. 5
72-65 pistettä, as. 4
64-57 pistettä, as. 3
56-49 pistettä, as. 2
48-41 pistettä, as. 1
40 pistettä tai vähemmän, as. 0
Kunkin tehtävän arviointikriteerit ovat saatavilla ITSissä tehtäväkuvauksen yhteydessä, ja opettaja merkitsee kunkin tehtävän pistemäärän ITSin arviointiportfolioon.
Arviointimenetelminä käytetään opettajan arviointia, itsearviointia ja vertaisarviointia.
Opettaja merkitsee tehtäväkohtaiset pisteet ITSin arviointiportfolioon kahden viikon kuluessa palautuspäivästä. Kurssin kokonaisarviointi valmistuu 2-3 viikkoa kurssin päättymisen jälkeen. Tässä ilmoitetut aikarajat eivät koske (asiallisen syyn vuoksi) myöhässä palautettuja tehtäviä tai opettajan täydennettäväksi lähettämiä tehtäviä. Opettaja lähettää viestin ITSissä, kun arvosanat on rekisteröity Peppiin.
Suomi
29.08.2022 - 31.10.2022
01.06.2022 - 30.10.2022
Opintojaksolla viestitään ja tiedotetaan kurssiin liittyvistä asioista ensisijaisesti tunneilla ja toissijaisesti ITSissä. Tehtäväkohtaisista asioista viestitään ITSissä. Sähköpostia käytetään vain akuuttien tilanteiden hoitamiseen ja ei-julkisia tietoja sisältävään viestittelyyn. Sinun ei tarvitse antaa opettajalle henkilökohtaisia tietoja, kuten terveystietojasi, kurssin aikana.
Ilmoita opintojakson alussa opettajalle sähköpostitse, jos koulusivistyskielesi on ruotsi. Opintojakson arvosana merkitään silloin kaksiosaisena (kirjallinen ja suullinen), ja se rekisteröidään opettajan pyynnöstä opintotoimistossa.
Tekniikka ja liiketoiminta
Kemiantekniikan koulutus
1 op
H-5
Mikäli toteat, että sinulla on kurssin oppimistavoitteisin sopivaa aiemmin hankittua osaamista, voit suorittaa kurssin ahot-menettelyllä. Ahot-suorituksen edellytyksenä on työkokemus kurssin osaamisalueelta. Ilmoittaudu kurssille tavalliseen tapaan, jolloin saat oikeuden kurssin ITS-työtilaan. Työtilassa on tarkemmat ohjeet ahot-menettelyä varten ja portfolion laatimisohjeet.
Jos olet suorittanut vastaavan sisältöisen ja laajuisen kurssin aiemmissa korkeakouluopinnoissasi, voit hakea kurssista hyväksilukua tekemällä hakemuksen koulutusohjelmasi kt-vastaavalle. Jos olet ilmoittautunut kurssille, peruuta ilmoittautuminen, kun saat tiedon hyväksiluvusta.
Oikeakielisyystentti on tehtävissä ITSissä koko kurssin ajan. Tenttiin valmistaudutaan työtilassa olevan materiaalin avulla. Tentti on osa tehtäväkokonaisuutta, ja sitä ei voi uusia tai tehdä määräajan päätyttyä. Tentissä ei ole hyväksymisen alarajaa, vaan tentistä saadut pisteet kerryttävät kokonaispistemäärää.
Hyväksyttyjä tehtäviä ei voi uusia. Opintojaksoa voi täydentää osallistumalla seuraavaan toteutukseen sen hetkisten vaatimusten mukaisesti. Täydennysoikeus edellyttää, että kurssi on merkitty Pepissä hylätyksi (arvosana 0).
Osallistuminen kurssin aloitustunnille on välttämätöntä.
Kurssiin sisältyy lähiopetusta ja etäohjaustunteja sekä sovellettuun dialogitenttiin osallistuminen (ajankohta ilmoitetaan aloitustunnilla ja tenttiin ilmoittaudutaan ITSissä). Lisäksi kurssilla on videoluentoja, joiden katseluaika on osittain sidottu kurssilla kirjoitettavien tiivistelmien palautuspäiviin.
Tarkempi toteutus on esitetty opintojaksoesittelyssä, joka on saatavilla ITSistä.
Oikeudet ITSiin tulevat automaattisesti, kun kurssi-ilmoittautuminen on hyväksytty.
Ryhmätehtävät
- Viestinnän raportti ja ryhmätyöskentelyn arviointi
Yksilötehtävät
- Luentovideo- ja artikkelitiivistelmät (asiakirja-asettelu)
- Vaikuttava puhe
- Oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti
Tehtäväkuvaukset ja niiden arviointikriteerit ovat saatavilla ITSistä.
Opettaja hyväksyy ilmoittautumiset noin viikkoa ennen kurssin alkua ja lähettää opiskelijoille sähköpostiviestin kurssin aloituksesta. Hyväksymisen myötä opiskelija saa oikeudet kurssin ITS-työtilaan, johon suositellaan tutustumista ennen aloitustuntia. Työtila täydentyy kurssin edetessä, ja muutokset toteutussuunnitelmassa tai aikataulussa ovat mahdollisia myöhemminkin, koska mahdolliset koronaohjeistukset tai tilavarauksiin liittyvät asiat voivat vaikuttaa suunnitelmiin. Opintojaksoon sisältyy läsnäolopakollisia tunteja, joihin opiskelijan edellytetään sitoutuvan. Opintojaksoa ei sovellu kokonaan verkossa tai täysin itsenäisesti suoritettavaksi.
Opintojakson aikana harjoitellaan asiatyylisen, saavutettavuusvaatimusten mukaisen raportin kirjoittamista, tiivistävää kirjoittamista, lähdemerkintöjä, yhdessä kirjoittamista ja sekä Turun amk:n raporttipohjan että asiakirjastandardin käyttöä. Pääpaino on vastaanottajalähtöisessä ja havainnollistavassa viestinnässä. Opintojaksolla vahvistetaan esiintymis- ja vuorovaikutustaitoja pitämällä tavoitteeltaan vaikuttava, ammatillisesti argumentoitu yksilöesitys, jonka yhteydessä harjoitellaan myös palautteen antamista ja sen hyödyntämistä.
Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviä määräajassa tai hyväksymisehdot eivät täyty. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn hyvin vähän tai ei ollenkaan. Pistemäärä on 40 pistettä tai vähemmän.
Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt tehtävissä ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista lähdemateriaalia vain vähän ja yksipuolisesti ja tehtävissä on puutteita. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vähän.
Arvosana on 1, kun pistemäärä on 41-48.
Arvosana on 2, kun pistemäärä on 49-56.
Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Tehtävät on suoritettu asianmukaisesti ja niissä on omaa oivallusta. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn aktiivisesti.
Arvosana on 3, kun pistemäärä on 57-64.
Arvosana on 4, kun pistemäärä on 65-72.
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti, saavuttanut oppimistavoitteet kiitettävästi ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin ja lähteisiin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn, osallistunut hyvin aktiivisesti yhteiseen työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista. Pistemäärä on 73-80.
50% Lähiopetus, 50% Etäopetus
No textbooks. Videos, news, articles etc. are used. Study materials are brought in both by the teacher and the students. Terminology study is supported with Quizlet sets created by the teacher. The students find job ads and select relevant topics for pitching.
Task-based studying supported by contact sessions either in a classroom setting or online
Discussions, small presentations and written assignments depending on the students' background, skills level and needs.
Task-based assessment, no exam. Compulsory attendance in class. Contribution to discussions is expected. Possibly a few small tests along the way on some limited subject areas (based on homework).
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 09.09.2022
10 - 30
Laptop, microphone, webcam required
This is a skills course, and skills need practice.
Minimum attendance requirement 75%.
Tekniikka ja liiketoiminta
Kemiantekniikan koulutus
1 op
H-5
None
No exam and therefore also no re-exam.
All topics are related to the students' other ongoing studies and to their field of study. Employment & application procedures are specifically dealt with, and the course material seeks to expand the students' familiarity with career options in the field.
Basic philosophy: language is both a form given to thoughts and a tool for building and maintaining relationships. During the English course, therefore, real issues are discussed while focusing both on what information content is conveyed and what social implications the interaction has. In other words, the aim is to behave in an effective and socially acceptable way in an English-language work environment.
Some face-to-face time in the classroom or online, some independent writing, and some discussion in small groups.
Brushing up the students' work-related English communication skills.
Missing tasks or tasks not in compliance with instructions and lack of attendance (attendance less than 75%) may result in a failed course.
- deficient mastery of language mechanics, e.g. problems with tenses or sentence formation
- pronunciation issues which hamper understanding
- message often unclear
- limited use of vocabulary
- deficient mastery of register (politeness, appropriate style, choice of words)
- tasks late or only partly completed
- little or no contribution to discussion and/or pair work in class
- for grade 1, the student must be capable of responding when addressed in speaking and of producing grammatical sentences in writing
The student has a communicative approach to language and is willing to develop as a language user but lacks proficiency in language mechanics. However, the message is always clear and the student is an active contributor in pair/group discussions. All tasks are done.
- tasks completed in accordance with instructions and by due date
- close to error-free mastery of language mechanics (CEFR B2-C)
- clear pronunciation
- message coherent and clear
- good grasp of text structure
- versatile use of vocabulary
- good grasp of register (politeness, appropriate style)
- active contribution to class discussions and pair work
Active attendance and accepted tasks are required.
Jenni Suominen, kurssin vastuuopettaja
Essi Hillgren, kestävä liiketoiminta
Lähiopetus
Kaikki kurssilla käytettävä materiaali on ohjeistettu ja jaettu kurssin Itslearning-alustalla.
Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja ryhmätyöskentelyyn. Tehtävänannot liittyvät tutkivan esseen kirjoittamiseen sekä ryhmätyönä tehtävän liiketoimintasuunnitelman toteuttamiseen sekä projektinhallintaan.
Työskentely on sekä itsenäistä etätyöskentelyä että lähiopetusta, jolloin syvennytään tiettyyn aihepiirin teemaan keskustellen ja esitellään ryhmätyön tuloksia.
Kurssilla on käytössä numeerinen arviointi.
Hyväksytysti suoritetuista opinnoista käytetään arvosanoja (5-portainen numeerinen asteikko):
5 = kiitettävä
4 ja 3 = hyvä
2 ja 1 = tyydyttävä
0 = hylätty
Kurssin kokonaisarvosana muodostuu:
- laaja essee kurssin keskeisestä aihepiiristä (yksilösuoritus) 40% kurssin arvosanasta
- laaja ryhmätyö (pitää sisällään kirjallisen liiketoimintasuunnitelma ja esityksen) 50% kurssin arvosanasta
- pienryhmien vertaisarviointi kurssin lopussa 10% kurssin arvosanasta
Kunkin tehtävän tarkemmat arviointikriteerit ja painotukset kerrottu kurssin Itslearning-alustalla.
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 09.09.2022
30 - 70
Tekniikka ja liiketoiminta
Kemiantekniikan koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Ei valinnaista suoritustapaa.
Kurssilla ei ole tenttiä. Arviointi perustuu oppimistehtäviin.
Yksittäisten oppimistehtävien (yksilö- ja ryhmätyöt) palautusten ajankohdat mainittu Itslearningissä.
Opiskelijalla ei ole mahdollisuutta korottaa kurssin lopullista arvosanaa tai yksittäisen suorituksen arvosanaa. Hylättyä arvosanaa ei voi uusia, vaan vaatii koko kurssin suorittamista uudelleen (suurin osa työstä perustuu ryhmätyöhön, joten yksilösuoritus ei mahdollinen).
Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan mukaisesti, jossa opiskelu perustuu työelämälähtöiselle oppimiselle sekä innovaatiokykyjen kehittämiseen. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.
Kurssi koostuu lähikerroilla tehtävistä oppimistehtävistä, laajasta yksilöesseestä sekä ryhmätyönä tehtävästä liiketoimintasuunnitelmasta. Oman yrityksen liiketoimintasuunnitelma esitellään muille pienryhmille viimeisellä lähikerralla.
Tarkemmat oppimistehtävien kuvaukset ja ohjeet kurssin omalla Itslearning-alustalla.
1op vastaa 27h opiskelijan työtä eli 5 op = 135h.
Kurssilla on 4 lähikertaa yhteensä 8h. Muuten opiskelija työskentelee itsenäisesti ja yhdessä oman pienryhmänsä kanssa.
Oppimistehtävien palautusten aikataulu:
Laaja aihepiirin essee (yksilötyö) palautuksen DL 8.11.2021
Kirjallinen liiketoimintasuunnitelma (ryhmätyö) palautuksen DL 9.12.2021
Liiketoimintasuunnitelmien esitykset ja pienryhmien vertaispalaute DL 12.12.2021
Tavoitteena on, että opiskelija tuntee yritystoiminnan, yrittäjyyden ja liiketoiminnan suunnittelun perusteet ja osaa hyödyntää siihen liittyviä suunnittelutyökaluja. Hän ymmärtää kestävän liiketoiminnan (erityisesti kiertotalouteen kytkeytyvän) käsitteen ja ymmärtää sen tuomat mahdollisuudet ja haasteet liiketoiminnassa. Opiskelija tuntee tarkemmin yrityksiä, toimijoita ja yritysverkostoja, joiden kautta yrittäjyys ja kestävän liiketoiminnan toteuttaminen on mahdollista.
Ajoitus:
Kurssilla on yhteensä 4 lähikertaa:
ti 30.8. klo 13-15, Orientaatio & oman liikeidean muotoilu (huom! vain MKEMIK22)
ke 21.9. klo 13-15, Orientaatio & oman liikeidean muotoilu (huom! vain MKEMIS19)
ti 4.10. klo 8-10, Yrittäjyyden perusteet ja liiketoiminnan suunnittelu
pe 22.11. klo 8-10, Kestävyys, kiertotalous ja megatrendit liiketoiminnassa
ma 12.12. klo 12-14, Liiketoimintasuunnitelmien esittely ja vertaisarvioinnit
Ei suoritusta.
Opiskelija hallitsee tyydyttävästi yrittäjyyden ja yritystoiminnan peruskäsitteet ja ymmärtää liiketoiminnan suunnittelun periaatteen. Opiskelija pystyy tyydyttävästi tunnistamaan kestävän liiketoiminnan mahdollisuuksia ja haasteita ja osaa nimetä vain vähän aiheeseen liittyviä toimijoita ja tietolähteitä. Opiskelija osaa tyydyttävästi tunnistaa, kuinka kestävä liiketoiminta ja yrittäjyys liittyvät omaan opintoalaansa. Opiskelija osaa tyydyttävästi hallita omaa työskentelyään, jakaa resurssin suoritettaviin tehtäviin, toimia ryhmässä sekä ottaa tyydyttävästi huomioon opettajan/toimeksiannon asettamat tavoitteet. Opiskelija pystyy tyydyttävästi rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään kirjallisesti.
Opiskelija hallitsee hyvin yrittäjyyden ja yritystoiminnan peruskäsitteet ja ymmärtää liiketoiminnan suunnittelun periaatteen. Opiskelija pystyy hyvin tunnistamaan kestävän liiketoiminnan mahdollisuuksia ja haasteita ja osaa hyvin kuvata ja hyödyntää muutamia aiheeseen liittyviä toimijoita ja tietolähteitä. Opiskelija osaa hyvin tunnistaa, kuinka kestävä liiketoiminta ja yrittäjyys liittyvät omaan opintoalaansa. Opiskelija osaa hyvin hallita omaa työskentelyään, jakaa resurssin suoritettaviin tehtäviin ja toimia ryhmässä sekä ottaa hyvin huomioon opettajan/toimeksiannon asettamat tavoitteet. Opiskelija pystyy hyvin rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään selkeästi kirjallisesti.
Opiskelija hallitsee erinomaisesti yrittäjyyden ja yritystoiminnan peruskäsitteet ja ymmärtää liiketoiminnan suunnittelun periaatteen. Opiskelija pystyy erinomaisesti ja laajemmin tunnistamaan kestävän liiketoiminnan mahdollisuuksia ja haasteita ja osaa erinomaisesti nimetä ja hyödyntää useita aiheeseen liittyviä toimijoita ja tietolähteitä. Opiskelija osaa erinomaisesti kuvata, kuinka kestävä liiketoiminta ja yrittäjyys liittyvät omaan opintoalaansa. Opiskelija osaa erinomaisesti hallita omaa työskentelyään, jakaa resurssin suoritettaviin tehtäviin ja toimii ryhmässä aktiivisesti sekä ottaa erinomaisesti huomioon opettajan/toimeksiannon asettamat tavoitteet. Opiskelija pystyy erinomaisesti rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään selkeästi kirjallisesti.
Koulutukseen ei ole liitetty toteutuksia.