Degree Programme in Energy and Environmental Technology: Peytes19
Code: PEYTES19
- Degree title
- Insinööri (AMK), Bachelor of Engineering
- Credits
- 240 ects
- Duration
- 4 years (240 cr)
- Start semester
- Autumn 2019
- Teaching language
- Finnish
Descriptions
Uusiutuvien energioiden ja vesi- ja ympäristötekniikan insinöörikoulutusalat (jäljempänä erikoistumisalat) tuottavat osaajia, jotka kykenevät saamaan vähemmästä enemmän. Koulutuksessa lähtökohtana ovat uusiutuvat energiateknologiat, energiatehokkuus, kiertotalous sekä ympäristöteknologia ja -ystävällisyys. Uusiutuvien energioiden opinnoissa perehdytään keskitettyyn energiantuotantoon voimalaitoksissa sekä uusiin hajautetun energiantuotannon muotoihin, energian varastointiin ja älykkääseen ohjaukseen. Vesi- ja ympäristötekniikan opinnoissa keskitytään vesiteknologiaan, vesiprosesseihin, vesiensuojeluun, jätehuoltoon ja laajemmin kiertotalouteen.
KOULUTUKSEN RAKENNE
Koulutus ja opiskelu koostuvat ydinosaamisesta ja laajentavasta osaamisesta. Ydinosaamiseen sisältyy pakolliset perus- ja ammattiopinnot, laajentavaan osaamiseen sisältyy 30 opintopisteen laajuiset vapaasti valittavat opinnot ja opinnäytetyö 20 op. Koulutuksen kokonaislaajuus on 240 opintopistettä ja ohjeellinen opiskeluaika neljä vuotta.
Molemmissa erikoistumisalojen koulutuksissa perusopinnot (100 op, noin 1,5 vuotta opintojen alussa) ovat yhteiset. Perusopinnot koostuvat mm. matemaattisluonnontieteellisistä opinnoista, insinööriaineista sekä kieli- ja viestintäopinnoista. Ammattiopinnot koostuvat alan opintomoduuleista (yhteensä vähintään 60 op) ja valinnaisista opinnoista (30 op), harjoittelusta (yhteensä 30 op) sekä opinnäytetyöstä (20 op). Valinnaisiin opintomoduuleihin voi valita opintoja omalta erikoistumisalalta, rinnakkaiselta erikoistumisalalta tai muuten osaamisen kehittymistä tukevista korkeakoulutason opinnoista. Perusopintojen jälkeen erikoistumisalat tarjoavat opiskelijoille omat ammattimoduulit sellaisessa järjestyksessä, joka parhaiten takaa alan osaamisen syvenemisen, mutta myös sen, että esimerkiksi mahdollinen opiskeluvaihtoon lähteminen ei heikennä mahdollisuutta pysyä oman ryhmänsä tahdissa mukana. Tutkintoon kuluva opiskeluaika on maksimissaan neljä vuotta mutta opintoja on mahdollisuus suorittaa nopeamminkin hyödyntämällä esimerkiksi kesälukukautta opiskeluun.
URAMAHDOLLISUUDET
Koulutusten monipuoliset perusopinnot ja suuntautumiset mahdollistavat laajan sijoittumisen työntekijänä elinkeinoelämään ja laajemmin yhteiskuntaan. Kokemuksen myötä uramahdollisuudet monipuolistuvat vaativiin asiantuntijatehtäviin sekä esimies- ja johtotehtäviin.
Tehtävänimike voi olla esimerkiksi suunnittelija, asiantuntija, projektipäällikkö, konsultti, tekninen myyjä, tekninen ostaja, käyttöpäällikkö, kunnossapitopäällikkö, toimitusjohtaja, yrittäjä.
Koulutukset tuottavat osaajia, jotka ymmärtävät energiaan ja ympäristöön liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia, kykenevät luovaan ongelmanratkaisuun sekä alaan liittyvien teknologisten ratkaisujen kehittämiseen ja soveltamiseen. Monialaiset opinnot lisäävät opiskelijoiden välistä vuorovaikutusta ja kannustavat erilaisten näkökulmien huomioon ottamiseen ja edesauttavat uudenlaisten ratkaisujen löytämistä. Opiskelija oppii näkemään myös alan globaalin ulottuvuuden sekä toimimaan kansainvälisessä ympäristössä.
OPISKELIJAN MAHDOLLISUUDET VAIKUTTAA OPINTOIHINSA SEKÄ PALAUTTEEN ANTOMAHDOLLISUUDET
Molemmilla erikoistumisaloilla opiskelijan on mahdollista vaikuttaa oman opintokokonaisuuden muodostumiseen ja tarkempaan suuntautumiseen. Yhteistyössä tuutoropettajiensa kanssa tehtävä henkilöllinen opintosuunnitelma antaa perusopintojen jälkeen paljon mahdollisuuksia, vaikka valmis opintopolkukin on osoitettavissa. Opiskelijalla on myös mahdollisuus vaikuttaa saamaansa opetukseen vuorovaikutuksessa opetuksesta vastaavien toimijoiden kanssa (opettajat, koulutus- ja tutkimusvastaavat, koulutus- ja tutkimuspäälliköt sekä tutkimusryhmien henkilökunta). Palautetta opiskelijan arjesta kerätään jatkuvasti, kurssikohtaisesti ja täsmällisemmin vuosittain pidettävien palautepäivien yhteydessä.
Uusiutuvien energioiden ja vesi- ja ympäristötekniikan insinöörillä on valmiudet toimia teollisuuden ja elinkeinoelämän, käyttö-, suunnittelu-, tutkimus- ja tuotekehitystehtävissä, itsenäisenä yrittäjänä sekä alaan liittyvissä viranomaistehtävissä.
JATKO-OPINTOMAHDOLLISUUDET
Valmistuttuaan opiskelija voi hakea yliopistojen soveltuviin diplomi-insinööri- ja maisteritutkintoihin. Tämän lisäksi opiskelija voi hakea 3 vuoden kuluttua valmistumisestaan ammattikorkeakoulujen ylempiin AMK tutkintoihin.
KANSAINVÄLISTYMINEN
Osa opinnoista toteutetaan englannin kielellä. Opinnoista vähintään 60 opintopistettä on mahdollisuus suorittaa englanniksi. Opiskelijan on mahdollista lähteä myös opiskelijavaihtoon tai suorittaa harjoittelujakso ulkomailla. Opintoihin on toivottavaa sisällyttää alan osaamista syventäviä opintojaksoja ulkomaisissa yhteistyökorkeakouluissa. Vaihtojaksot suunnitellaan yhdessä erikoistumisalojen kansainvälisten asioiden vastaavan ja tuutoropettajan kanssa jokaiselle sopiviksi.
Pääosa Turun AMK:n ulkomaisista kumppanikorkeakouluista sijaitsee Euroopassa, mutta alakohtaisia yhteistyökumppaneita on myös Euroopan ulkopuolella. Ulkomaanjaksolle voi lähteä aikaisintaan toisena opiskeluvuotena, mutta siihen on hyvä valmistautua jo opintojen alkuvaiheessa. Valmistautuakseen opiskeluvaihtoon opiskelija voi esimerkiksi opiskella mahdollisen kohdemaan kieltä ja tutustua sieltä kotoisin oleviin vaihto-opiskelijoihin. Jos taas opiskelija päätyy lähtemään ulkomaille harjoitteluun, kannattaa sopivaa harjoittelupaikkaa alkaa selvittää jo hyvissä ajoin.
Opintojen aikana voi myös kansainvälistyä lähtemättä itse vaihtoon esimerkiksi:
• osallistumalla vieraskieliseen opetukseen ja kieliopintoihin
• valitsemalla opintoihin kansainvälisyyteen liittyviä kursseja, joilla tapaa opiskelijoita eri puolilta maailmaa
• ryhtymällä kv-tuutoriksi, joka toimii ulkomaalaisten opiskelijoiden apuna heidän saapuessaan Suomeen. Turun AMK:ssa opiskelee vuosittain yli 300 ulkomaalaista vaihto-opiskelijaa ja lähes 400 ulkomaalaista tutkinto-opiskelijaa, jotka tutustuvat mielellään suomalaisiin opiskelijoihin.
• olemalla mukana opiskelijajärjestö ESN-International Action Clubissa järjestämässä ulkomaisille opiskelijoille vapaa-ajan toimintaa.
Objective
Koulutusten tavoitteena on taata osaaminen ammattialalla vastaan tuleviin työtehtäviin, työskentelytapoihin sekä kyky hankkia jatkossa osaamisen syventämiseksi tarvittavia ammattialan tietoja ja taitoja. Tavoitteena on myös tutustuttaa opiskelija energia- ja ympäristöalalla toimivien organisaatioiden toimintaan ja auttaa opiskelijoita luomaan niihin sosiaalisia suhteita sekä antaa käsitys tuottavuuden, kannattavuuden ja yrittäjyyden merkityksestä. Innovaatiopedagogiikan mukaisen oppimisjatkumon keskeisenä tarkoituksena on taata opiskelijalle työelämässä vaadittavia geneerisiä taitoja, kuten vuorovaikutus-, tiimityö- ja verkostoitumistaitoja
Koulutuksissa painottuvat tiedot ja taidot, joiden avulla opitaan ymmärtämään laaja-alaisesti energiaan ja ympäristöön liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia.
Uusiutuvien energioiden ja vesi- ja ympäristötekniikan erikoistumisaloilta opiskelija valmistuu insinööriksi. Koulutuksissa kehittyy valmiuksia ratkaista konkreettisesti esimerkiksi seuraaviin aihepiireihin liittyviä asioita:
• tulevaisuuden energiatuotanto, niin uusiutuviin pohjautuva keskitetty kuin hajautettu energiantuotanto
• materiaalien ja veden riittävyys, kiertotalous
• veden puhdistaminen ja vesiensuojelu, vesitekniikka
• ympäristön vastuulliseen hyödyntämiseen ja ympäristön tilan parantamiseen liittyvät haasteet
Opintojen alussa painotetaan matemaattis-luonnontieteellisiä aineita sekä insinööriaineita, jotka antavat opiskelijalle insinööriosaamisen perustan sekä mahdollistaa syventävien aineiden omaksumisen. Opintojen jatkovaiheessa (1,5 vuotta opintojen aloittamisen jälkeen) alkavat erikoistumisalan opinnot, joissa opiskelija rakentaa itselleen sellaisen opintokokonaisuuden, jolla hän hankkii sopivan ammattiosaamisen itselleen ja valitsemalleen uralleen. Energia- ja ympäristötekniikan syventävät aineet ovat pääsääntöisesti insinööritieteitä ja soveltavia opintoja. Näiden rinnalla läpi opintojen kulkee ajatus kestävästä kehityksestä sekä ympäristön suojelun, ihmisten toimintatapojen ja yhteiskunnan välisestä vuorovaikutuksesta. Lisäksi opiskelija saa valmiuksia viestintään, markkinointiin, esimiestehtäviin ja yrittäjyyteen.
Koulutusten perusperiaatteena on tarjota jokaiselle opiskelijalle sellaiset opintokokonaisuudet, jotka varmistavat valmistumisen jälkeisen työllistymisen ja antavat mahdollisimman hyvän perustan koko elämän kestoiselle oppimiselle. Opiskelijat saavat:
• kovan ja räätälöidyn ammatillisen ydinosaamisen
• innovaatiokompetensseja jotka auttavat luomaan uutta ja edistyksellistä
• sosiaalisia taitoja ja työelämässä tarvittavia verkostoja
• insinöörin ammatti-identiteetin
• yrittäjämäisen asenteen
Development
Koulutuksissa toimitaan Turun ammattikorkeakoulun innovaatiopedagogiikan periaatteiden mukaisesti. Koulutus tapahtuu tiiviissä yhteistyössä aloihin liittyvien tutkimusryhmien ja niiden vetämien soveltavien tutkimus- ja kehityshankkeiden kanssa. Koulutuksessa korostuvat ammattikorkeakoulun ulkopuolisen elinkeinoelämän kehitystarpeet, joiden pariin opiskelijat saatetaan opintojen aikana. Opetusmenetelmät ovat monimuotoisia ja vuorovaikutuksen merkitystä korostavia, oppimisympäristöissä tähdätään monialaisuuden, kansainvälisyyden ja sisäisen yrittäjyyden ajattelutavat takaamiseen. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi erilaisten opintojen linkittymistä tai muodostumista yksinomaan tutkimusryhmistä tulevien tosielämän kehitystarpeiden toimeksiannoista. Eri erikoistumisalojen opiskelijat voivat osallistua niille monialaisina ryhminä ja ratkoa erilaisia suunnittelutoimeksiantoja tuottaen ja soveltaen samalla oppimistavoitteisiin ja sisältöön kuuluvia alakohtaisia osaamisia.
Further information
Koulutusten arvioinnin kohteena on todellinen osaaminen. Yksityiskohdat ovat osaamisessa kokonaisuuksien ymmärtämisen jälkeen tulevia. Arviointi perustuu osaamiseen ja sen kasvuun. Arviointitavat ovat monimuotoisia ja korostavat opiskelijan kykyä arvioida niin omaa kuin kanssaopiskelevien osaamista. Arvioinnissa käytetään vuorovaikutteisia menetelmiä (itsearviointia, vertaisarviointia ja ulkoista arviointia). Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja sillä tuetaan oppimista.
Opintojaksot tai niiden muodostamat moduulit arvioidaan hyväksyttyinä tai hylättyinä tai niissä käytetään asteikkoa 0-5. Numeerisessa arvioinnissa hyväksytty suoritus edellyttää vähintään arvosanan yksi saavuttamista. Perinteisen kirjallisen arvioinnin lisäksi opetushenkilöstö voi arvioida opiskelijan edistymistä myös suullisesti ja antamalla tarvittaessa palautetta, jonka avulla opiskelija saadaan kiinnittämään huomiota keskeisiin asioihin (ns. formatiivinen arviointi). Palautekeskustelujen tarkoituksena on myös luoda oppimista edistävää ilmapiiriä.
Select timing, structure or classification view
Show study timings by semester, study year or period
Code | Name | Credits (cr) | 2019-2020 | 2020-2021 | 2021-2022 | 2022-2023 | Autumn 2019 | Spring 2020 | Autumn 2020 | Spring 2021 | Autumn 2021 | Spring 2022 | Autumn 2022 | Spring 2023 | 1. / 2019 | 2. / 2019 | 3. / 2020 | 4. / 2020 | 5. / 2020 | 1. / 2020 | 2. / 2020 | 3. / 2021 | 4. / 2021 | 5. / 2021 | 1. / 2021 | 2. / 2021 | 3. / 2022 | 4. / 2022 | 5. / 2022 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 5. / 2023 |
---|---|---|
Total | 240 |
Asetuksen mukainen jäsentely AMK
Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.
Code | Name | Credits (cr) |
---|---|---|
CORE COMPETENCE
(Choose all ) |
100 | |
TE00BJ18 | Introduction to Energy and Environmental Engineering | 2 |
PEYTES19-1001 |
Swedish Language and Communication
(Choose all ) |
3 |
1000BH63 | Swedish Language, oral communication | 1 |
1000BH65 | Swedish Language, written communication | 2 |
PEYTES19-1002 |
Environmental Effects
(Choose all ) |
15 |
5100BH67 | Natural science for environmental engineering students | 7 |
5100BH69 | Environmental problems and the protection of ecosystems | 3 |
5000BH71 | Project Hatchery | 5 |
PEYTES19-1003 |
Basic skills in engineering
(Choose all ) |
17 |
5100BJ15 | The basics of physics | 3 |
5100BH73 | Mechanics and Dynamics | 3 |
5100BH75 | Strength of materials | 3 |
5000BH79 | Mathematics 1 | 5 |
TE00BH81 | Basics of information technology | 1 |
5041164 | Mathematics, auxiliary course | 2 |
PEYTES19-1004 |
Environmental Guidance
(Choose all ) |
15 |
5100BH83 | Environmental Law and Socio-economic Steering Methods | 4 |
5100BH85 | Community Planning | 5 |
5100BH87 | Environmental communication | 3 |
1000BH89 | Finnish Language and Communication | 3 |
PEYTES19-1005 |
Basic skills in engineering 2
(Choose all ) |
15 |
5100BH91 | Mathematics 2 | 5 |
5100BH93 | Thermal dynamics | 4 |
5100BH95 | Fluid mechanics and heat transfer | 4 |
5100BH97 | Safety at Work | 2 |
PEYTES19-1006 |
Electricity and Measurement
(Choose all ) |
18 |
6000BH99 | Statistics | 3 |
5100BI01 | Electrical physics | 4 |
5100BI03 | Basics of electrical energy engineering | 5 |
5100BI05 | QSE-systems | 3 |
1000BI07 | Professional English, B2 | 3 |
PEYTES19-1007 |
Design and Development
(Choose all ) |
15 |
5000BI09 | CAD | 5 |
5100BI11 | Product Development | 5 |
5100BI13 | Entrepreneurship and Sustainable Business | 5 |
COMPLEMENTARY COMPETENCE
(Choose ects: 140 ) |
140 | |
Complementary Core Competence Course
(Choose one ) |
5 | |
TE00BJ16 | Control of energy systems | 5 |
TE00BJ17 | Planning tools in water- and environmental engineering | 5 |
PEYTES19-1008 |
Fluids mechanics and technics
(Choose all ) |
15 |
5100BI15 | Pumps, fans and pipelines | 5 |
5100BI17 | Process control technology | 5 |
5100BI19 | Professional project work | 5 |
PEYTES19-1009 |
Energy technology processes and heat transfer
(Choose all ) |
15 |
5100BI21 | Heat transfer and heat exchangers | 5 |
5100BI23 | Heat pump systems and equipments | 5 |
5100BI25 | Energy technology processes | 5 |
PEYTES19-1010 |
Energy production technologies
(Choose all ) |
15 |
5100BI27 | Power plant technologies | 5 |
5100BI29 | Fuels, emissions and emission controls | 5 |
5100BI31 | Electric power technology and power grids | 5 |
PEYTES19-1011 |
Energy distribution and consumption
(Choose all ) |
15 |
5100BI33 | Energy distribution systems | 5 |
5100BI35 | Energy technology of buildings | 5 |
5100BI37 | Maintenance and repair systems | 5 |
PEYTES19-1012 |
Renewable energy
(Choose all ) |
15 |
5100BI39 | Energy transition | 5 |
5100BI41 | Wind and Hydro Power | 5 |
5100BI43 | Bioenergy | 5 |
PEYTES19-1013 |
Distributed energy systems
(Choose all ) |
15 |
5100BI45 | Photovoltaic Systems | 5 |
5100BI47 | Battery and Storage Systems | 5 |
5100BI49 | Distributed Energy Systems | 5 |
PEYTES19-1014 |
Power Electronic Systems module
(Choose all ) |
15 |
5100BI51 | Power Electronics | 5 |
5100BI53 | Renewable Energy Grid Integration | 5 |
5100BI55 | Power Electronics in e-mobility and local Energy Storage | 5 |
PEYTES19-1015 |
Sampling and Measurement
(Choose all ) |
15 |
5100BI57 | Basics of sampling and measuring | 4 |
5100BI59 | Measuring techniques | 6 |
5100BI61 | Project work in measuring, sampling and monitoring | 5 |
PEYTES19-1016 |
Water Treatment and Water Supply
(Choose ects: 15 ) |
15 |
5100BI63 | Chemistry in water and wastewater treatment | 5 |
5100BI65 | Water supply and drinking water treatment | 5 |
5100BI67 | Wastewater treatment | 5 |
PEYTES19-1017 |
Water conservation and technical solutions
(Choose all ) |
15 |
5100BI69 | Introduction to the Baltic Sea | 4 |
5100BI71 | Water conservation and technical solutions | 11 |
PEYTES19-1018 |
Circular Economy
(Choose ects: 15 ) |
5 - 15 |
KI00BR05 | Circular economy | 5 |
KI00BR06 | Methods in circular economy | 5 |
KI00BR07 | Circular economy in practice | 5 |
PEYTES19-1019 |
Waste Management Module
(Choose ects: 15 ) |
5 - 15 |
5100BI77 | Waste management in practice | 5 |
5100BI79 | Global waste management | 5 |
LC00BS48 | Life Cycle Assessment | 5 |
PEYTES19-1024 |
Climate Change
(Choose 15 ) |
0 - 15 |
TE00BT85 | Climate.now basics | 5 |
TE00BR31 | Solutions.now | 5 |
TE00BT84 | Climate change guest lecture series | 5 |
PEYTES19-1020 |
Regional and Environmental Planning
(Choose all ) |
15 |
5100BI81 | Smart Sustainable Cities | 5 |
5100BI83 | Environmental acoustics | 5 |
5100BI85 | Integrated stormwater management and ecosystem services | 5 |
PEYTES19-1021 |
Project competence
(Choose ects: 15 ) |
10 - 15 |
6000BI87 | Specialization studies in Water Engineering | 15 |
5100BI89 | Specialization studies in Water Engineering | 10 |
5100BI91 | Specialization studies in Water Engineering | 5 - 10 |
5100BI93 | Specialization Studies in Circular Economy | 5 |
5100BI95 | Specialization studies in Circular Economy | 10 |
5100BI97 | Specialization studies in Circular Economy | 5 - 10 |
5100BI99 | Specialization Studies in Renewable Energy Engineering | 5 |
5100BJ01 | Specialization Studies in Renewable Energy Engineering | 5 |
5100BJ03 | Specialization Studies in Renewable Energy Engineering | 5 - 10 |
3041225 | Innovation Project | 10 |
TE00BX01 | Research Hatcheries on Water and Environmental Engineering | 2 - 5 |
Optional Studies
(Choose ects: 30 ) |
0 - 30 | |
PEYTES19-1022 |
Practical training
(Choose all ) |
30 |
5000BJ05 | Basic Training | 10 |
5100BJ07 | Professional Training 1 | 10 |
5100BJ09 | Professional Training 2 | 10 |
PEYTES19-1023 |
Bachelor's thesis
(Choose all ) |
22 |
6000BJ11 | Research Methods | 2 |
5100BJ13 | Bachelor's Thesis | 20 |
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.